Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag undrar bara om en Airport express är en tillräcklig router för en mindre lägenhet (1a på 40kvm) med fiber 100/100-bredband. Senaste standarden är inte helt nödvändig väl eftersom det bara är ett 100/100 (och det lär väl en Express klara av). Men hur är det med räckvidden? Audio-jacket i denna router är lockande vid musiklösningar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-02 21:22

Även den senaste Airport expressen klarar bara Wireless N, inget AC-nät, så har du en ny iPhone eller Macbook så kommer deras nätverksprestanda inte utnyttjas fullt ut.

Dock verkar prestanda vara tillräcklig för din lya i övrigt. (Jag har själv aldrig ägt en Apple-router..)

Ursprungligen av mattiL:

Även den senaste Airport expressen klarar bara Wireless N, inget AC-nät, så har du en ny iPhone eller Macbook så kommer deras nätverksprestanda inte utnyttjas fullt ut.

Dock verkar prestanda vara tillräcklig för din lya i övrigt. (Jag har själv aldrig ägt en Apple-router..)

Men spelar det någon roll verkligen om det bara är ett 100 Mbit/s-fiber uppströms och nedströms? Audio-jack i routern vore fint eftersom man då kan används sina gamla prylar för att spela upp musik utan kabel.

Jag har en Airport Extreme med 802.11ac i en lägenhet på 69kvm inga problem med täckning överallt, dock har jag routern på sämsta stället (golvet) pga placeringen av fiberporten. Dessutom är det en betongvägg som den står bredvid men täckningen är bra ändå, fast får inte full täckning (alla bars) överallt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-02 22:06

Genomströmningshastigheten (through-put) är klart sämre i en Express vs Extreme. Spelar kanske ingen roll om man bara kör två-tre apparater samtidigt. Men börjar man plocka på kameror (web/övervakning) och/eller andra/fler enheter, då märks skillnaden.
Bäst är både och: en Extreme som router, en Express för ljudet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-03 09:39

Tips är att bara använda sig av 5GHz-nätet istället för 2,4GHz.
Din lägenhet är så pass liten att du borde få bra 5GHz täckning överallt och därmed högre hastigheter.
Du har ingen riktigt nytta av 2,4GHz räckvidd.

Jag budar på en Airport Express på Tradera (senaste generationen) . Men misstänker att andrahandsvärdet på dessa enheter är högt. Bör man betala mer än 600-700?

Det blev en Express.

Om man drar kabel mellan expressen och förstärkaren behöver man väl inte någon form av ljudomvandlare för att få den ljudkvalité förstärkaren levererar?

  • Medlem
  • 2015-09-23 22:01
Ursprungligen av EdvinT:

Om man drar kabel mellan expressen och förstärkaren behöver man väl inte någon form av ljudomvandlare för att få den ljudkvalité förstärkaren levererar?

Kör optiskt för bästa möjliga kvalitet.

Ursprungligen av erak:

Kör optiskt för bästa möjliga kvalitet.

Så en optisk kabel mellan expressen och förstärkaren räcker för att få bästa möjliga ljudkvalité? Jag spelar upp musiken i FLAC. Ljudkortet i datorn är inte begränsande (Macbook Retina mid 2014)?

  • Medlem
  • 2015-09-23 23:39
Ursprungligen av EdvinT:

Så en optisk kabel mellan expressen och förstärkaren räcker för att få bästa möjliga ljudkvalité? Jag spelar upp musiken i FLAC. Ljudkortet i datorn är inte begränsande (Macbook Retina mid 2014)?

Ja, då är det digitalt hela vägen och du begränsas enbart av strömningsprotokollet, som så vitt jag ligger på 16/44. Datorns ljudkort är inte inblandat.

Ursprungligen av erak:

Ja, då är det digitalt hela vägen och du begränsas enbart av strömningsprotokollet, som så vitt jag ligger på 16/44. Datorns ljudkort är inte inblandat.

Inte? Jag spelar ju ändå upp musiken från datorn.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-24 10:40

Inte tekniskt sett. Du skickar en dataström till den optiska kontakten, datorn "vet" inte att det är musik
Ljudkortet behandlar den dataströmmen till (analogt) ljud, vilket inte behövs i ditt fall.

Hejsan

Det här med Airplay över Expressen funkar inte helt sömlöst för mig. Det är t ex en fördröjning på 1-2 sekunder. Kan man åtgärda det på något vis?

  • Medlem
  • 2015-10-12 09:09

Musiken buffras för att det t.ex. inte ska bli avbrott om ditt WiFi strular. Detta är normalt inte ett problem. Tycker du att det är ett problem gissar jag att du försöker göra annat än lyssna på musik, t.ex. synka mot video. Vill du ha hjälp får du i så fall får beskriva vad du försöker göra. För videosynk kan du testa ställa delay i videoenheten/uppspelningsmjukvaran.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2015-10-12 09:47

Ang. delayen som blir när man kör ljudet över airplay har jag märkt att Apples egna program som typ itunes, quicktime och safari (youtube t ex.) reder ut det där själva och kompenserar när man kör airplay. Synken blir säkert inte 100% men tillräckligt för att inte vara uppenbart efter.

1
Bevaka tråden