Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mus och plattan fungerar inte bra

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-08 21:37

Jag tror du ska undvika 'Kontinuerligt med pekaren' (Under 'Vid inzoomning flyttas skärmbilden:'), den kan ge ett skumt uppträdande.

Använder du inte 'Zooma med hjälp av..' i kombination med Kontroll-knappen?

Ursprungligen av mattiL:

Jag tror du ska undvika 'Kontinuerligt med pekaren' (Under 'Vid inzoomning flyttas skärmbilden:'), den kan ge ett skumt uppträdande.

Använder du inte 'Zooma med hjälp av..' i kombination med Kontroll-knappen?

Jag har nu ställt in enligt ditt förslag. Faktum är att det är många inställningar som man inte vet vad de egentligen syftar.

Filmer, ge oss filmer!

Ursprungligen av hummel:

Filmer, ge oss filmer!

Filmer på vad? Youtube filmer är inte blockerad nu längre. Men det är ju åtgärdat detta med att det var musen som ställde till.

Bilden på ikeas sidan är avkapad på högersidan som du ser. Det behövs väl inte visas en film på det? Jag har provat att starta om datorn, rensa historiken på Firefox. Kanske är det något fel på inställningarfönstret i Firefox? var hittar man i så fall detta inställningarfönstret?

Ursprungligen av calinou:

Dock kvarstår problemet att vissa sidor har fel storlek och det går inte att skrolla där nere. Så detta med skärminställningen är fortfarande inte löst.

Jag får samma "problem" med att högerkanten inte syns på samma Ikea-sida om jag zoomat in för mycket i [u]webbläsaren[/u]. Alltså inte zoomat skärmen i OSX som avhandlats ovan. I exvis Chrome och Safari brukar man zooma på sidorna genom att trycka på Cmd samt plus (+) eller minus (-). I Safari gäller inzoomningen bara i den aktuella fliken/sidan, medan man i Chrome zoomar samtliga flikar/sidor.

Dock: Jag får rullningslist längst ner både i Safari, Firefox och Chrome.

Får du exakt samma fenomen i Safari och Chrome som i Firefox?

Jag har sett videosnuttarna. Det känns som om något "modernt och iOS-influerat" tjofräs ställer till det. Lite som när baklängesscrollning infördes i OSX och "studs" i webläsaren när man kommer till toppen eller botten på en hemsida. Då jag ligger kvar i gamla hederliga 10.6.8 tror jag det är bäst att skicka vidare frågan till någon som kör 10.10, och som kan kolla igenom handikappinställningarna mm där.

Bild från Ikea-sidan när jag öppnar två Safari-fönster med olika inzoomning. OS X 10.6.8 och Safari 5.1.10.

Ursprungligen av calinou:

Filmer på vad? Youtube filmer är inte blockerad nu längre. Men det är ju åtgärdat detta med att det var musen som ställde till.

Bilden på ikeas sidan är avkapad på högersidan som du ser. Det behövs väl inte visas en film på det? Jag har provat att starta om datorn, rensa historiken på Firefox. Kanske är det något fel på inställningarfönstret i Firefox? var hittar man i så fall detta inställningarfönstret?

Film på din bildskärm där felet uppstår och hela skärmen visas inklusive kanten runt skärmen. Som nämnts tidigare är det väldigt svårt att avgörs om bilden "svajar" eller om det är fotografen som svajar.
Med andra ord ny film på problemet som flera har önskst för att hjälpa dig.

En fråga, läser du alla inlägg eller hoppar du över vissa? Jag och flera har bett om dessa filmer i flera inlägg tidigare.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag får samma "problem" med att högerkanten inte syns på samma Ikea-sida om jag zoomat in för mycket i [u]webbläsaren[/u]. Alltså inte zoomat skärmen i OSX som avhandlats ovan. I exvis Chrome och Safari brukar man zooma på sidorna genom att trycka på Cmd samt plus (+) eller minus (-). I Safari gäller inzoomningen bara i den aktuella fliken/sidan, medan man i Chrome zoomar samtliga flikar/sidor.

Dock: Jag får rullningslist längst ner både i Safari, Firefox och Chrome.

Får du exakt samma fenomen i Safari och Chrome som i Firefox?

Jag har sett videosnuttarna. Det känns som om något "modernt och iOS-influerat" tjofräs ställer till det. Lite som när baklängesscrollning infördes i OSX och "studs" i webläsaren när man kommer till toppen eller botten på en hemsida. Då jag ligger kvar i gamla hederliga 10.6.8 tror jag det är bäst att skicka vidare frågan till någon som kör 10.10, och som kan kolla igenom handikappinställningarna mm där.

Bild från Ikea-sidan när jag öppnar två Safari-fönster med olika inzoomning. OS X 10.6.8 och Safari 5.1.10.

I Safari var det inga problem och inga konstiga kanter av samma ikea-sidan. Chrome har jag inte på min dator.
Jag gjorde en återställning av Firefox och nu är som det ska vara. Dock syns ingen rullningslist längst ner varken i Safari eller i Firefox.
Mina tillägg försvann i och med återställningen. Jag borde ha tagit en skärmdump på dem eftersom jag kommer inte ihåg vad jag hade där. Sedan är det i fliken insticksmoduler vet jag inte riktigt om jag ska uppdatera alla bl. a Java applet plug-in.
Tack så väldigt mycket för att hjälpen!

Ursprungligen av hummel:

Film på din bildskärm där felet uppstår och hela skärmen visas inklusive kanten runt skärmen. Som nämnts tidigare är det väldigt svårt att avgörs om bilden "svajar" eller om det är fotografen som svajar.
Med andra ord ny film på problemet som flera har önskst för att hjälpa dig.

En fråga, läser du alla inlägg eller hoppar du över vissa? Jag och flera har bett om dessa filmer i flera inlägg tidigare.

Väldigt snällt av dig att du vill hjälpa mig. Dock har det slutat att svaja (egentligen är det fel benämning) det var snarare att skärmbilden rörde sig en aning varje gång jag skulle klicka på en länk, en bild eller pilar. Därför var det svårt att träffa rätt när jag klickade. I och med att jag köpte en ny mus så försvann problemet. Därför är det ingen idé att vissa dessa filmer eftersom problemen är lösta.
Jag har även gjort en återställning av Firefox och problemet med att ikea-bilden var avkapad är också löst. Så nu är jag verkligen nöjd. Tack i alla fall att du ville hjälpa mig.

Bevaka tråden