Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Det sura med Apple Music

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har en historia av internettjänster. En historia att inte lansera snabba, stabila och pålitliga sådana. Efter en dryg månad med Apple Music undrar 99mac:s Jakob Nilsson var hans spellistor tog vägen.

Läs hela artikeln här

Håller med fullt ut. Efter ett tags användande av Apple Music så inser jag att det är banne mig käpprätt åt h*lvete. UI är ju helt åt skogen. Man hittar lika smidigt som Steve Wonder. Nej tyvärr, Apple Music är inget för mig, än så länge.
Jag kör dessa tre månader sen så backar nog jag helt och kör vidare på Spotify som är smidigt, snabbt, rappt och okej ljud.

Vi är rörande överens !

Tyckte Tidal sög duktigt när jag testade, med AM tar fan i mig priset

Kör glatt vidare med världens bästa Spotify

  • Medlem
  • Nättraby
  • 2015-08-20 21:00

Jag håller inte med när det gäller synkroniseringen, som funkat hur bra som helst. Tycker också att AM's ”För dig” är betydligt bättre än de förslag man får från Spotify. Oavsett om jag tycker AM passar mig bättre så ”dödar” iTunes det positiva som finns att säga om AM, vilket visar sig på både Twitter och de bloggsidor som skrivit om tjänsten. Jag är helt övertygad om att AM som tjänst kommer att få det mycket svårt om inte Apple överge sitt ”allt-i-ett” tänk/iTunes.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-08-21 00:20

Kommer ihåg mobile.me - fick det heller aldrig att fungera tillförlitligt och hade massvis med problem med det. Sedan dess har jag blivit lite "bränd" av Apples tjänster, och kliver inte frivilligt på de om jag har några alternativ.

Använder idag OneDrive och Dropbox för filer, Google för mail, kalendrar och kontakter, och Spotify för musik. Kör Google Maps på iOS och HERE maps på Windows. Någon gång kör jag Apples kartor (som fungerar hyfsat idag, men det är inte mitt förstaval).

Skall mycket till för att jag skall våga satsa på Apples tjänster igen. Din artikel späder bara på mina fördomar emot Apple och deras tjänster (iaf de första åren med dem).

Håller också med om kolossen iTunes. Alldeles för mycket funktioner i en enda app. Skall tydligen klara allt för alla, men gör inget av det riktigt bra.

Däremot så älskar jag deras produkter i övrigt och har 10-talet av dem, och fortsätter köpa (dock inte Apple Watch - än).

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2015-08-21 00:48

Här sitter jag med fullt fungerande spellistor från spotify och hittar all musik jag kan tänkas vilja ha trots att jag har en väldigt nischad musiksmak med mycket obskyr blopp-blopp-musik och kan inte vara mer än nöjd. Allt fungerar perfekt för min del.

Så frågan som jag ställer mig är; vad i helvete lyssnar folk på för skit och vad gör folk för fel när de inte kan få sina spellistor att fungera i Apple Music? Okej om man lyssnar på ukrainskt zigenarpunk eller polskt ninjavåldsrock och inte kan hitta sin musik men vad fan, kom igen nu.

Du är inte ensam.

Om Apple ändå kunde levererat en tjänst som åtminstone fundamentalt är lika bra som Spotify.

AM i iOS är ok. Men iTunes. Det är fasiken ett skämt. Så oerhört besviken.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-08-21 08:53
Ursprungligen av draags:

Du är inte ensam.

Om Apple ändå kunde levererat en tjänst som åtminstone fundamentalt är lika bra som Spotify.

AM i iOS är ok. Men iTunes. Det är fasiken ett skämt. Så oerhört besviken.

Det är konstigt det här med iTunes, att det har fått leva vidare så länge. Funktion på funktion läggs även till så att det bara blir sämre och sämre, men det har ju aldrig ens varit bra! Apple brukar ju annars vara duktiga på att kasta bort saker och börja på ny kula, såsom iWorks och t o m iOS iom iOS 7.
Varför har inte detta hänt med iTunes?

Ursprungligen av robart:

Så frågan som jag ställer mig är; vad i helvete lyssnar folk på för skit och vad gör folk för fel när de inte kan få sina spellistor att fungera i Apple Music? Okej om man lyssnar på ukrainskt zigenarpunk eller polskt ninjavåldsrock och inte kan hitta sin musik men vad fan, kom igen nu.

För mig, och troligtvis för många, är inte problemet att hitta själva musiken. Just Apple Musics utvalda spellistor är jättebra, enligt mig bättre än Spotifys. Jag upptäcker mycket ny musik och återupptäcker gamla favoriter.

Nej problemen med spellistorna är att låtarna jag lägger till allt som oftast inte dyker upp. Det är en bugg helt enkelt.

Ursprungligen av jakobnilsson:

För mig, och troligtvis för många, är inte problemet att hitta själva musiken. Just Apple Musics utvalda spellistor är jättebra, enligt mig bättre än Spotifys. Jag upptäcker mycket ny musik och återupptäcker gamla favoriter.

Nej problemen med spellistorna är att låtarna jag lägger till allt som oftast inte dyker upp. Det är en bugg helt enkelt.

Det var något jag hade också problem med i början och den temporära lösningen var att först lägga till "Min musik" och sen en spellista.
Men det är något som nu tack ock lov fungerar feflritt.

Ursprungligen av Megolon:

Det var något jag hade också problem med i början och den temporära lösningen var att först lägga till "Min musik" och sen en spellista.
Men det är något som nu tack ock lov fungerar feflritt.

Detta knep fungerade för mig i början, men de senaste veckorna har det inte ens gått att lägga till låtar i "Min Musik". :-/

Studioinspelningar som matchas mot livespår och i vissa fall mot helt andra artister är en annan sak som är sjukt irriterande. Omslagen man sedan innan lagt till i iTunes ersätts också i många fall utav helt andra omslag i iOS-enheterna. Min egen samling består av ca 17 000 låtar, alla med fina omslag och rätt titlar. På iOS-enheterna blir det alldeles bedrövligt.

Fattar inte, älskar att ha allt samlat som gäller underhållning i en app som iTunes som sen synkar etc till andra enheter och kan köras på TV mm. Tex, när dom fick för sig att flytta ut e-böcker till iBooks så blev det en till app att hålla reda på, och så funkade ju inte detta så bra per automatic då ingen av mina egna e-böcker flyttades utan fick börja om med att lägga in dom i iBooks.
Nä, låt iTunes vara som det var men förfina och förbättra är vad jag villa ha.

Ursprungligen av jakobnilsson:

För mig, och troligtvis för många, är inte problemet att hitta själva musiken. Just Apple Musics utvalda spellistor är jättebra, enligt mig bättre än Spotifys. Jag upptäcker mycket ny musik och återupptäcker gamla favoriter.

Nej problemen med spellistorna är att låtarna jag lägger till allt som oftast inte dyker upp. Det är en bugg helt enkelt.

Jag kan instämma när det gäller spellistorna "för dig". I iOS använder jag och kollar dessa listor ofta. Tycker också dessa känns mer personliga för mig än Spotify.

Jag hade önskat en hel drös med funktioner som Spotify har. Men dessa är helt oviktiga om inte det fundamentala bygget känns stabilt.

Framförallt är det ITunes som jag bokstavligen avskyr.

Varför kan dom inte byggt om hela iTunes. Det måste gå att skapa ett stabilare och kraftfullare program.

Varför ha precis allt i samma program. Fattar inte grejen. Varför inte då i iTunes även skapa ett eget Netflix så kan vi röra till det ännu mer.

AM kunde varit så bra men snubblade på mållinjen.

Ja, vi kan ju hoppas på att Apple planerar nya appar liknande hur de ersatte Iphoto med Bilder. Kort och gott Musik och Videor, som det ser ut på IOS.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-08-21 14:59

Märktes ju redan på WWDC hur förvirrat de presenterade AM!

Lyssnar på Beats 1 emellanåt, utan abonnemang. Programtablån uppdaterar sig inte och Up-next menyn är tom. Köplänkar via Safari landar i AM, utan köpmöjlighet eller länk till musikbutiken. Så otroligt dåligt.

Vi får hoppas på att detta beror på att ett nytt iTunes presenteras snart. Tills dess bojkottar jag AM.

Jag köper inte vad som helst bara för att det är Apple.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-08-21 15:18

iMore släppte igår sin första bok. Man har sammanställt alla sina web-artiklar i bokform!

Apple Music: The Ultimate Guide (55 kr):
https://itunes.apple.com/us/book/id1031961004

Edit: Bokform var ordet (It's also why we've decided to compile all those articles into our very first ebook!)
http://www.imore.com/our-apple-music-ultimate...

Ursprungligen av jas:

iMore släppte igår sin första bok. Man har sammanställt alla sina web-artiklar i bokform, om jag fattat rätt!

Apple Music: The Ultimate Guide (55 kr):
https://itunes.apple.com/us/book/id1031961004

Dom skulle släppt en ITunes för dummies istället för det verkar finnas ett behov för det

En bok för ett simpelt program. Ja Steve Jobs må vara nöjd.

Ursprungligen av draags:

En bok för ett simpelt program. Ja Steve Jobs må vara nöjd.

Tyckte du nyss klagade över hur krångligt det är
Hur ska du ha det egentligen. Vet du inte vilket ben du ska stå på.
Dessutom är dummies serien böcker för dom trögfattade (om man ska hårdra det) så den skulle passa dig

Ursprungligen av Megolon:

Tyckte du nyss klagade över hur krångligt det är
Hur ska du ha det egentligen. Vet du inte vilket ben du ska stå på.
Dessutom är dummies serien böcker för dom trögfattade (om man ska hårdra det) så den skulle passa dig

Jag pratar inte om att det är krångligt. Jag pratar om att programmet är uselt. Jag må vara trögtänkt men det lär inte hjälpa med en bok för dummies för att åtgärda dessa tydliga problem som programmet uppenbarligen har.

Ursprungligen av draags:

Jag pratar inte om att det är krångligt. Jag pratar om att programmet är uselt. Jag må vara trögtänkt men det lär inte hjälpa med en bok för dummies för att åtgärda dessa tydliga problem som programmet uppenbarligen har.

Simpelt och samtidigt krångligt. Jag du vet verkligen inte vilket fot du ska stå på.
Nej du har verkligen rätt i att en bok skulle inte hjälpa för vissa.

Ursprungligen av Megolon:

Simpelt och samtidigt krångligt. Jag du vet verkligen inte vilket fot du ska stå på.
Nej du har verkligen rätt i att en bok skulle inte hjälpa för vissa.

Skön attityd du har.

Jag pratar om att iTunes är ett spektakel till att vara ett rörigt ostabilt program.

Signifikativt med Apple är enkla men kraftfulla program som inte kräver handbok och även med handbok skulle programmet krångla.

http://maximac.se/2015/08/sla-av-apple-music-...

Ursprungligen av draags:

Skön attityd du har.

Jag pratar om att iTunes är ett spektakel till att vara ett rörigt ostabilt program.

Signifikativt med Apple är enkla men kraftfulla program som inte kräver handbok.

Slappna av lite. Tål du inte att man driver lite med dig. Du kanske inte ska ta iTunes så allvarligt för det är i slutändan bara ett program.

Åsikterna går isär och du får tycka vad du vill men låt oss smarta tycka det är ett bra program

Ursprungligen av Megolon:

Slappna av lite. Tål du inte att man driver lite med dig. Du kanske inte ska ta iTunes så allvarligt för det är i slutändan bara ett program.

Åsikterna går isär och du får tycka vad du vill men låt oss smarta tycka det är ett bra program

Haha jag är lugn. Jag använder det inte och nej det är inget större problem. Jag håller mig till Spotify som sagt tills AM vuxit till för oss som kräver mer av ett program.

Ursprungligen av draags:

Haha ja. Du får gärna gå omkring med villfarelsen medan en större mängd håller oss till Spotify tills AM kommit upp i samma division.

Villfarelser är dina ord pga sämre förståelse av prioriteringar.
Till skillnad mot dig så ser inte jag ner på dom som väljer Spotify utan jag respekterar deras beslut (som Tony R så vist sa)
Tänk om du också kunde acceptera det men din stil är att håna dom som inte tycker som du.
Tragiskt och något som inte hör hemma här.

Edit: Vilken tur att jag citera dig så du inte hann ta bort din ursprungliga hånfulla ton.

Ursprungligen av Megolon:

Villfarelser är dina ord pga sämre förståelse av prioriteringar.
Till skillnad mot dig så ser inte jag ner på dom som väljer Spotify utan jag respekterar deras beslut (som Tony R så vist sa)
Tänk om du också kunde acceptera det men din stil är att håna dom som inte tycker som du.
Tragiskt och något som inte hör hemma här.

Edit: Vilken tur att jag citera dig så du inte hann ta bort din ursprungliga hånfulla ton.

Lugn nu. Jag driver ju med dig. men ändrade för jag tycker det inte passar här.

Jag släpper den här diskussionen med dig.

Ursprungligen av draags:

Lugn nu. Jag skojar ju med dig.

Jag vet därför som jag skojar tillbaka
Orden om att håna menar jag på allvar naturligtvis.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-23 22:00
Ursprungligen av svannte:

Jag håller inte med när det gäller synkroniseringen, som funkat hur bra som helst. Tycker också att AM's ”För dig” är betydligt bättre än de förslag man får från Spotify. Oavsett om jag tycker AM passar mig bättre så ”dödar” iTunes det positiva som finns att säga om AM, vilket visar sig på både Twitter och de bloggsidor som skrivit om tjänsten. Jag är helt övertygad om att AM som tjänst kommer att få det mycket svårt om inte Apple överge sitt ”allt-i-ett” tänk/iTunes.

Ja, förslagen i Spotify är under all kritik.

För mig saknas webb eller ett simpelt UI för OS X/Windows. Jag vill inte köra iTunes bara för att kunna lyssna på AM på jobbet.
Jag håller mig kvar vid Rdio

Bevaka tråden