Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cookies?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte riktigt var min fråga borde läggas så jag lägger den under "Allt om Mac" eftersom det har med min iMac att göra.

Jag kör på en iMac mid 2011 och har den sista månaden fått meddelande om "Cookies" varje gång jag går in på någon sida, även de jag går in på varje dag och det retar upp mig. Det löjliga är att sidorna går att öppna som tidigare, trots ideliga irriterande meddelanden om cookie. Typiskt Apple som med detta har fått från mig epitetet: Uppfann irritationerna.
Det finns ingenstans där man kan bocka ur/in cookies. På tidigare OS X kunde man under Safari radera/tömma cookies, men någon sådan funktion ser jag inte längre.
Idag efter att ha uppgraderat till 10.10.5 när jag skulle in på Vimeo, möttes jag av ett fönster där man krävde att jag loggade in.
När jag loggade in (Med rätt uppgifter) får jag upp ett konstigt meddelande jag aldrig tidigare sett (se bifogad skärmdump)

Enligt Vimeo är jag "Unauthorized" och behöver registrera ett nytt konto ????????
Jo. Jag betalade för några veckor sedan för ett nytt år hos Vimeo som jag gjort de senaste tio åren.
Jo. Jag går in på Vimeo nästan varje dag. De gånger de ber mig logga in behöver jag bara klicka på "Log in" (se skärmdump) men det gick inte idag.

Det är flera saker som inte stämmer.

1.
Går jag in på Vimeos sida genom bokmärket så ligger alla mina filmer där för användning trots att logga in rutan ber om att få bli inloggad. Det borde det absolut inte göra. Ej inloggad innebär alltid att man inte kommer åt filmerna, men det gjorde jag.
2.
Om det inte finns några cookies hur kan det då komma sig att mina inloggningsuppgifter finns där dom alltid funnits men går inte att logga in på Vimeo.
3.
Vimeo ber mig maila dem om problemet, samtidigt som dom kräver att jag först loggar in. Två saker som inte fungerar i detta läget.

Trots att det finns anledning att tro att sista uppgraderingen till 10.10.5 har med problemet att göra, så tror jag inte det.
Det är andra löjliga orsaker, för att Apple skall kunna njuta när vi kunder irriteras över saker vi absolut inte skall behöva irriteras över. Sidor man besöker varje dag sedan tio år tillbaks skall ALDRIG irritera betalda besökare när dom försöker logga in på sidor dom känner igen.

Hur får jag detta sinnessjukt löjliga problem ut ur min iMac. Kom ihåg att jag får dessa cookiemeddelanden på alla sidor jag besöker men att Vimeo hindrar mig att logga in. ORSAKEN är att det är den enda sidan jag försökt logga in på nu på morgonen så ingen idiot kommer att lägga skulden på Vimeo.

Jävla skräp.
Tack.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-16 09:45

Har du sett och testat något av följande?
https://support.apple.com/en-us/HT204098

  • Medlem
  • 2015-08-16 09:47

Och alla dessa problem beror på Apple? Du kan alltså logga in på alla sidor utom en och det är Apples fel? Exakt hur troligt är detta?
Har du rensat "Historik och webplatsdata"? Då töms även cookies och du får dessa "varningar" om att sidorna kartlägger dina besök med cookies.
Är det Apples fel att du får dessa varningar? Svar nej! Det är lagstiftarens fel eftersom att webplatserna nu måste upplysa om detta.

Kolla i inställningarna för Safari. Vad står det i rutan "Öppna Safari med"? Är det "Ett nytt privat fönster" så lagras inga cookies alls. Men du får upp varningarna titt som tätt.

Du kanske borde ta en promenad och lugna dina konspiratoriska nerver lite?

Senast redigerat 2015-08-16 09:58

Jag löste problemet genom att göra en säker omstart med Shift nertryckt.
Fortfarande anser jag det är sinnessjukt stenåldermässigt att irritera oss kunder som besöker sidor varje dag med dessa cookiefelmeddelanden när uppgifterna finns inlagda i min iMac.

Senast redigerat 2015-08-16 11:48
  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2015-08-16 10:52
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Jag löste problemet genom att göra en säker omstart med Shift nertryckt.
Fortfarande anser jag det är sinnessjukt stenåldermässigt att irritera oss kunder som besöker sidor varje dag med dessa cookiefelmeddelanden när uppgifterna finns inlagda i min iMac.

Kan det vara så enkelt att du har kryssat i "Blockera alltid" cookies och data från webbplatser under fliken integritetsskydd i Safari och att Safari frågar dig om du ändå vill använda cookies eftersom webbsidan kräver det för att hålla ordning på exempelvis inloggninssessioner?

Oftast är det som så här. Inga cookies inga inloggningar.

Senast redigerat 2015-08-16 11:48
  • Medlem
  • 2015-08-16 11:07

Kolla med den här filuren. Han brukar kunna sno kakor lite varstans

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-16 15:01
1
Bevaka tråden