Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill ha enhetliga förpackningar

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Det tror jag säkert att Apple skulle sluta med. På nästan alla fronter finns en annan produkt som fyller den då saknade produktens plats, med en då glad leverantör som fått möjligheten.

Tror du på det där på allvar? Money rules! Har inte Apple store den efterfrågade produkten så går så klart kunden i typ 9 fall av 10 någon annanstans även om Apple Store har en likvärdig nästan lika bra produkt i en Apple-aktigare förpackning.

Ursprungligen av Perobous:

Tror du på det där på allvar? Money rules! Har inte Apple store den efterfrågade produkten så går så klart kunden i typ 9 fall av 10 någon annanstans även om Apple Store har en likvärdig nästan lika bra produkt i en Apple-aktigare förpackning.

Rätt intetsägande argumentation. Jag kan lika gärna hävda att 9 kunder av 10 som går in i en Apple Store väljer den produkt som finns i butiken istället för att gå någon annanstans och ingen av oss kan bevisa något eftersom siffrorna är gripna ur luften och helt påhittade.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kan lika gärna hävda att 9 kunder av 10 som går in i en Apple Store väljer den produkt som finns i butiken istället för att gå någon annanstans

Jag pratade som de flesta säkert förstod om kunder som är intresserade av en specifik produkt, de köper som sagt i de flesta fall knappast någon likvärdig produkt bara för att Apple har den i sin butik med Apple-godkänd förpackning.

Ursprungligen av Perobous:

Jag pratade som de flesta säkert förstod om kunder som är intresserade av en specifik produkt, de köper som sagt i de flesta fall knappast någon likvärdig produkt bara för att Apple har den i sin butik med Apple-godkänd förpackning.

Och jag pratar om den utökade kundbas som tillverkaren kan få tillgång till genom att anpassa sin produktpaketering. Så länge som villkoren är rimliga så är jag rätt övertygad om att det stora flertalet tillverkare anpassar sin paketering om det innebär en större exponering mot potentiella kunder.

Som du skrev tidigare, "money rules". Ett syfte med paketeringen är att öka försäljningen och de flesta tillverkare är pragmatiska så de skulle troligen ta diskussionen med Apple. Varför skulle de, till skillnad från vissa här, vara fastlåsta vid sin syn på hur produkten ska paketeras?

Ursprungligen av BlackSmp:

Varför skulle de, till skillnad från vissa här, vara fastlåsta vid sin syn på hur produkten ska paketeras?

Öh varför ska Apple ha ensamrätt på det? Många tillverkare viker sig säkert för Apple men är är rätt övertygad om att vissa inte gör det och Apple-store är ju som tur är inte ensamma att sälja datortillbehör. Amazon Best Buy m.fl. finns ju också.

Jag relaterar en för överdriven designad förpackning mot hur man designade konvoluten på VHS fodral när det begav sig.
En fodral som skrek ut sitt budskap var oftast en B-film,ett fodral som ville berätta något den inte var.
Samma sak känner jag när jag går i affärer och ser förpackningar som överdriver sitt innehåll allt för att sälja.

Senast redigerat 2015-08-19 10:15
  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-19 10:13
Ursprungligen av Perobous:

Öh varför ska Apple ha ensamrätt på det? Många tillverkare viker sig säkert för Apple men är är rätt övertygad om att vissa inte gör det och Apple-store är ju som tur är inte ensamma att sälja datortillbehör. Amazon Best Buy m.fl. finns ju också.

Men snälla nån, Apple har inte ensamrätt på det, du konstaterar ju det själv men verkar inte förstå det.

Ursprungligen av Megolon:

Jag relaterar en för överdriven designad förpackning mot hur man designade konvoluten på VHS fodral när det begav sig.
En fodral som skrek ut sitt budskap var oftast en B-film,ett fodral som ville berätta något den inte var.
Samma sak känner jag när jag går i affärer och ser förpackningar som överdriver sitt innehåll allt för att sälja.

Eller som när CD-skivorna lanserades och USA-förpackningarna kom där CD-skivan inte var inlagd i fodralet utan de kom inplastade så att man fick lägga in CD-skivan i fodralet och slänga plastförpackningen.

Bara för att man i USA tyckte att CD-fodralet var för litet och ville göra den större.

Ursprungligen av BlackSmp:

Eller som när CD-skivorna lanserades och USA-förpackningarna kom där CD-skivan inte var inlagd i fodralet utan de kom inplastade så att man fick lägga in CD-skivan i fodralet och slänga plastförpackningen.
Bara för att man i USA tyckte att CD-fodralet var för litet och ville göra den större.

Inte riktigt USA CD-skivorna låg vad jag kommer ihåg i vanliga CD-plastaskar som sin tur låg i en avlång pappförpackning. Skälet till det var främst att skivbutikerna inte ville vågade eller hade råd att bygga om alla sina vinylskivställ för att passa CD. Ett tydligt exempel på att butikers påverkan på förpackningar inte alltid är till det bättre.

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2015-08-19 21:48

Det finns ett ganska plumpt, men korrekt uttryck för detta

"analt"

Ursprungligen av Perobous:

Tror du på det där på allvar? Money rules! Har inte Apple store den efterfrågade produkten så går så klart kunden i typ 9 fall av 10 någon annanstans även om Apple Store har en likvärdig nästan lika bra produkt i en Apple-aktigare förpackning.

Jobbade rätt länge i butik och tro mig, de allra flesta som går till en butik vet inte vad de vill ha. De har en idé om, säg, en Bluetooth-högtalare till mobilen, men inte mer än så. Mycket ovanligt att någon som på förhand bestämt sig för en specifik produkt går runt i butiker och letar just denna.

Apropå ändra förpackningar, så är det något butikskedjor redan håller på med. Ifall man driver en tillräckligt stor butikskedja och en förpackning är till besvär, så slutar det ofta med att förpackningen ändras. Eller att någon annans förpackning åker upp på hyllorna i stället. Gäller oftast praktiska aspekter som hur mycket plats de tar på hyllan, möjlighet till hängande/stående förvaring, etc. Butikskedjan jag jobbade åt fick dock flera gånger förpackningar ändrade av andra skäl, framför allt grejer till barn där kineserna hade försökt vara behjälpliga med blaffiga ”For boys”-texter, eller där förpackningen bara var lite för ful för att motivera det pris man ville ta. Detta är förvisso mer långtgående, men Apple Store är ju en annan typ av butik än t.ex. Elgiganten.

Ursprungligen av Samuel K:

Mycket ovanligt att någon som på förhand bestämt sig för en specifik produkt går runt i butiker och letar just denna.

Det är snarare väldigt vanligt.

Ursprungligen av Perobous:

Det är snarare väldigt vanligt.

Om jag redan vet exakt vad jag vill ha beställer jag det på nätet. Till butiken går jag om jag vill titta på olika alternativ eller vill se en pryl i verkligheten, eller är allmänt osäker.

Ursprungligen av pmarriott:

Om jag redan vet exakt vad jag vill ha beställer jag det på nätet. Till butiken går jag om jag vill titta på olika alternativ eller vill se en pryl i verkligheten, eller är allmänt osäker.

Du skriver själv att du går till butik om du vill se en pryl i verkligheten eller är allmänt osäker. Tror du att det inte gäller även andra prylspekulanter?

Inte alla gillar att beställa på nätet som du säkert vet. Instant gratification-känslan, en fågel i handen och diverse specialerbjudanden i butik smäller också högt ibland.

Ursprungligen av Perobous:

Du skriver själv att du går till butik om du vill se en pryl i verkligheten eller är allmänt osäker. Tror du att det inte gäller även andra prylspekulanter?

Inte alla gillar att beställa på nätet som du säkert vet. Instant gratification-känslan, en fågel i handen och diverse specialerbjudanden i butik smäller också högt ibland.

Exakt. Om jag behöver se den först är jag alltså inte säker på om jag vill ha den. Dvs, jag tror att majoriteten av de som besöker typ MediaMarkt inte har bestämt sig för en specifik vara.

Ursprungligen av Perobous:

Det är snarare väldigt vanligt.

Som jag har sagt tidigare, rätt hopplös argumentation eftersom den är baserad på åsikter och inte hårda fakta.

Bevaka tråden