Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 9 förbättrar wifi-anslutning

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De senaste betaversionerna av IOS 9 gör det lättare för telefonen att välja mellan wifi eller mobilnät i gränsfall.

Läs hela artikeln här

Va på tiden

  • Medlem
  • 2015-08-07 18:49

Gött! När kommer funktionen att den automatiskt går över på 3/4G om internet-uppkopplingen försvinner trots att man har wifi-mottagning?
(Alltså att själva modemet kopplar ner)

Ursprungligen av Dalle:

Gött! När kommer funktionen att den automatiskt går över på 3/4G om internet-uppkopplingen försvinner trots att man har wifi-mottagning?
(Alltså att själva modemet kopplar ner)

Ja snälla Apple lös det.

Jag tror det när jag ser det.
Det är uppenbarligen mycket mycket mycket svårt att fixa detta med WiFi/cellular-hoppandet. Annars skulle detta vara löst redan i iOS7 - eller ännu tidigare) eftersom det är så makalöst fundamentalt i en typ av produkt som en iPhone/iPad.

Ursprungligen av Dalle:

Gött! När kommer funktionen att den automatiskt går över på 3/4G om internet-uppkopplingen försvinner trots att man har wifi-mottagning?
(Alltså att själva modemet kopplar ner)

Lika viktigt det. Båda håll så att säga. Fixa Apple. 

Är detta inte ett mycket ovaligt scenario?
Och hur ska iOS veta att man vill ha internet och inte nätverket man befinner sig på? Ska man plötsligt inte kunna jobba på företagets nätverk bara för att internet-modemet inte längre levererar in internet i detta nätverk? För många intitutioner och företag är det katastrof. Så kan man ju inte ha det ?. Kommer inte att ske - Apple begår inte suicide så enkelt. ?
(föreställ er kirurgen på sjukhuset som jobbar med paddan via wifi mot en server på sjukhuset - och allt bryts för att sjukhusets modem mot internet lägger ner!!!)

Ursprungligen av Dalle:

Gött! När kommer funktionen att den automatiskt går över på 3/4G om internet-uppkopplingen försvinner trots att man har wifi-mottagning?
(Alltså att själva modemet kopplar ner)

Ursprungligen av Demiurgen:

Är detta inte ett mycket ovaligt scenario?
Och hur ska iOS veta att man vill ha internet och inte nätverket man befinner sig på? Ska man plötsligt inte kunna jobba på företagets nätverk bara för att internet-modemet inte längre levererar in internet i detta nätverk? För många intitutioner och företag är det katastrof. Så kan man ju inte ha det ?. Kommer inte att ske - Apple begår inte suicide så enkelt. ?
(föreställ er kirurgen på sjukhuset som jobbar med paddan via wifi mot en server på sjukhuset - och allt bryts för att sjukhusets modem mot internet lägger ner!!!)

Eller hemma, man sitter och streamar film i hög kvalitet, internet går ner och boom så har hela surfpotten ätits upp.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-08-08 10:01
Ursprungligen av Demiurgen:

Är detta inte ett mycket ovaligt scenario?
Och hur ska iOS veta att man vill ha internet och inte nätverket man befinner sig på? Ska man plötsligt inte kunna jobba på företagets nätverk bara för att internet-modemet inte längre levererar in internet i detta nätverk? För många intitutioner och företag är det katastrof. Så kan man ju inte ha det ?. Kommer inte att ske - Apple begår inte suicide så enkelt. ?
(föreställ er kirurgen på sjukhuset som jobbar med paddan via wifi mot en server på sjukhuset - och allt bryts för att sjukhusets modem mot internet lägger ner!!!)

Håller fullständigt med. Jag kör ofta applikationer mot styrsystem vars nätverk inte är uppkopplade mot Internet, och jag är knappast ensam om det.

  • Medlem
  • 2015-08-08 11:50
Ursprungligen av Demiurgen:

Är detta inte ett mycket ovaligt scenario?
Och hur ska iOS veta att man vill ha internet och inte nätverket man befinner sig på? Ska man plötsligt inte kunna jobba på företagets nätverk bara för att internet-modemet inte längre levererar in internet i detta nätverk? För många intitutioner och företag är det katastrof. Så kan man ju inte ha det ?. Kommer inte att ske - Apple begår inte suicide så enkelt. ?
(föreställ er kirurgen på sjukhuset som jobbar med paddan via wifi mot en server på sjukhuset - och allt bryts för att sjukhusets modem mot internet lägger ner!!!)

Du kanske just har skrivit 99s roligaste inlägg 2015, grattis!

Som svar på din första fråga så skulle man precis som med wifi-assist ha en knapp som man kan aktivera funktionen med om man vill använda den. Svårt?
Du tycker att mitt scenario är ytterst ovanligt. Men då vill jag fråga dig: Vilka finns det flest av i världen, kirurger på sjukhus eller vanliga människor som använder sin iPhone/iPad privat i hemmet med tex en skakig ADSL-uppkoppling?

Exakt var i mitt inlägg var det jag skrev att denna funktion skulle vara påtvingad per default, och vad var det som gjorde att du blev så kränkt över detta förslag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-08 12:06

Har man en skakig ADSLuppkoppling är det nog bättre att se över/fixa till den istället. Att bara börja suga ur mitt mobilabonnemangs datamängd tycker jag verkar osmart. Inte kollar jag på ikonen för WiFi varje gång jag gör något på telefonen, för att se vilken uppkoppling det är.
Visst kan man ha det valbart (och avslaget per default), men hur många förstår vad det innebär? Jag känner många som inte ens går in i Inställningarna, "för det är så krångligt att förstå, och jag vill inte ställa till det".

Apple diggar inte att lägga till inställningar - det är en av anledningarna att det är ett av världens största företag. Att dom skulle lägga till denna typ av inställning är mycket främmande för mig. det är obskyrt och det kommer att paja användarupplevelsen och tusentals onödiga service-ärenden då folk har på denna besynnerliga inställning ovetande och undrar varför det t.ex. inte går att titta på egen film från iTunes via wifi...det droppar hela tiden (för att modemet mot internet droppar vilket dom är ovetande om).
Alla tekniska vakna människor ser klart och tydligt komplikationerna med detta och hur långsökt en sådan fuktion är och hur Apple absolut inte ger sig in i denna tekniska smörja. Förstår man inte tekniken så antar jag att denna "lösning" på svajiga internetuppkopplingar är genial.
Det är som om det interna telefonsystemet på ett storföretag slocknade varje gång kopplingen ut till världens telefoner utanför företaget slocknade. Eller att man inte längre kan surfa inom Sverige bara för att atlantlinan mot USA slocknar. Etc. Etc. Att Apple skulle låta allmänheten fippla med en inställning som gör deras enheter obrukbara på interna nätverk bara för att internet-kopplingen dippar är så vrickat det kan bli. Detta kommer inte att hända.

Ursprungligen av Demiurgen:

Är detta inte ett mycket ovaligt scenario?
Och hur ska iOS veta att man vill ha internet och inte nätverket man befinner sig på? Ska man plötsligt inte kunna jobba på företagets nätverk bara för att internet-modemet inte längre levererar in internet i detta nätverk? För många intitutioner och företag är det katastrof. Så kan man ju inte ha det ?. Kommer inte att ske - Apple begår inte suicide så enkelt. ?
(föreställ er kirurgen på sjukhuset som jobbar med paddan via wifi mot en server på sjukhuset - och allt bryts för att sjukhusets modem mot internet lägger ner!!!)

Det enda scenario jag kan tänka mig att det ska fungera, är om man har en nätverksmiljö med Apple's produkter. Låt säga en iPad och en Time Capsule. Med verktyget Airport skulle den tilltänkta iPad känna av att internetförbindelsen ligger nere och 3G/4G funktionen kickar in istället. Detta är dock ett scenario som baseras på en ganska ovanlig nätverksmiljö för den vanlige användaren, men det hade varit en trevlig funktion.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-08-08 18:59
Ursprungligen av Segas:

Det enda scenario jag kan tänka mig att det ska fungera, är om man har en nätverksmiljö med Apple's produkter. Låt säga en iPad och en Time Capsule. Med verktyget Airport skulle den tilltänkta iPad känna av att internetförbindelsen ligger nere och 3G/4G funktionen kickar in istället. Detta är dock ett scenario som baseras på en ganska ovanlig nätverksmiljö för den vanlige användaren, men det hade varit en trevlig funktion.

Personligen hade jag ändå stängt av den funktionen direkt om den kommit i iOS. Har själv ett renodlat Airport-nätverk med Time Capsule och jag vill inte falla bort från det så länge jag är hemma, även om jag är långt från basstationen. Skrivardelning, Airplay, filerna på Time Capsule osv skulle ju falla bort då.

Ursprungligen av Segas:

Det enda scenario jag kan tänka mig att det ska fungera, är om man har en nätverksmiljö med Apple's produkter. Låt säga en iPad och en Time Capsule. Med verktyget Airport skulle den tilltänkta iPad känna av att internetförbindelsen ligger nere och 3G/4G funktionen kickar in istället. Detta är dock ett scenario som baseras på en ganska ovanlig nätverksmiljö för den vanlige användaren, men det hade varit en trevlig funktion.

Tja, enklare vore väl att pinga någon/ra av Apples servrar mfl med jämna mellanrum med en smart algoritm och om det inte finns förbindelse men WiFi ok, byt till mobilt. Men som sagt då tappar man ju allt internt istället som JohannesKBA skrev.

Men detta kan jag sköta själv, märker rätt snabbt om det på andra sidan uttaget inte funkar.

Ja, och föreställ dig sedan företag, institutioner, organisationer...etc...det finns miljoner iOS-enheter som används av folk och en stor del av användandet har ingenting med Internet att göra. Är det bara jag som fattar att en funktion som stänger ner koppling till LAN bara för att Internet dykt är fullständigt absurt? Och att om det fanns en sådan inställning att göra i iOS så skulle det bädda för omfattande elände för miljoner användare?

Ursprungligen av JohannesKBA:

Personligen hade jag ändå stängt av den funktionen direkt om den kommit i iOS. Har själv ett renodlat Airport-nätverk med Time Capsule och jag vill inte falla bort från det så länge jag är hemma, även om jag är långt från basstationen. Skrivardelning, Airplay, filerna på Time Capsule osv skulle ju falla bort då.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-08-08 21:10
Ursprungligen av Demiurgen:

Ja, och föreställ dig sedan företag, institutioner, organisationer...etc...det finns miljoner iOS-enheter som används av folk och en stor del av användandet har ingenting med Internet att göra. Är det bara jag som fattar att en funktion som stänger ner koppling till LAN bara för att Internet dykt är fullständigt absurt? Och att om det fanns en sådan inställning att göra i iOS så skulle det bädda för omfattande elände för miljoner användare?

Jag antar att den kopplar upp mot WiFi:n så fort den får bra signal igen. Inte totalratar nätverket bara för att det strular en liten stund.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-08-08 21:12

Som jag förstår det är det när anslutningen till nätverket är tveksam som funktionen kickar in. Inte när internetuppkopplingen hos nätverket strular.

Jag talar om en helt annan funktion som föreslogs här i tråden. En funktion som aldrig kommer och som jag försökt förklara varför den aldrig kommer och hur förödande det skulle vara om någon galenpanna (som skulle få kicken så klart ) på Apple smög med en sådan funktion i iOS9.

Ursprungligen av AndyK:

Jag antar att den kopplar upp mot WiFi:n så fort den får bra signal igen. Inte totalratar nätverket bara för att det strular en liten stund.

1
Bevaka tråden