Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad dricker ni på kräftskivan?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det kräftsäsong igen, har ni några bra dryckestips man kan slå i sig till dessa kräldjur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-07 15:23

Öl: Landsort Lager, som är en smakrik lager. Eller om man föredrar Ale, Oppigårds Golden Ale eller deras Amarillo

Sprit: Linie Aquavit eller OP Andersson

Ska man dricka många snapsar kan ju en alkoholsvagare öl vara att föredra. Hof om man vill ha det enkelt och lätt, Pilsener Urquell om man även vill ha smak. Ska man garanterat sköta sig så är en 3,5% folköl bra att ta efter den första "riktiga" ölen.

Folköl och snaps efter smak och tycke och en god vitvinsort:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-07 21:53
Ursprungligen av Bellsing:

Nu är det kräftsäsong igen, har ni några bra dryckestips man kan slå i sig till dessa kräldjur?

Jag gillar svartvinbärs brännvin som snaps bryter upp fint, mot dom krälande djuren.

Tjae, inte säker jag blir bjuden på någon kräftskiva, men jag skulle då dricka gärna några av den här ”boxen”:
Skärgårdssnapsar (268) 219 kr, 10 fl à 50 ml, 500 ml. Min favorit är Piratens Besk! Och så öl förstås.

Ursprungligen av pick-me-up:

Tjae, inte säker jag blir bjuden på någon kräftskiva, men jag skulle då dricka gärna några av den här ”boxen”:
Skärgårdssnapsar (268) 219 kr, 10 fl à 50 ml, 500 ml. Min favorit är Piratens Besk! Och så öl förstås.

Brukar också välja en sådan 10 pack, både den du sa och lite andra. Gillar också Beska droppar

  • Medlem
  • 2015-08-10 17:00

Melleruds Pilsner
Akvavit eller någon ny shot, dragon blood ska vara poppis nu har jag läst. Vet dock inte om den passar till kräftor

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2015-08-10 17:15

Höglandsbjörk
Och några kalla Tjeckiska eller Tyska pilsner till det

Ursprungligen av pick-me-up:

Tjae, inte säker jag blir bjuden på någon kräftskiva, men jag skulle då dricka gärna några av den här ”boxen”:
Skärgårdssnapsar (268) 219 kr, 10 fl à 50 ml, 500 ml. Min favorit är Piratens Besk! Och så öl förstås.

Du får väl stå som värd eller käka och dricka själv ( inte lika kul då jag provat men på kanelen blir man )

Ursprungligen av Pimmp:

Höglandsbjörk
Och några kalla Tjeckiska eller Tyska pilsner till det

Jag gillar tysk öl! Har du några tips på tysk lager?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-13 12:41

Svensk IPA från mikrobryggerier eller alternativt APA.
Sen brukar jag uppskatta OP alternativ en äpple/päron-nubbe.

Bra recept på egenkryddad äpple/päron-nubbe:
En flaska Brännvinspecial
Två äpplen skurna i 6-8 klyftor
Två päron skurna i 4-6 klyftor
1 msk flytande honung

Låt stå mörkt och svalt (inte kylskåp) 2-3 dagar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-13 12:51
Ursprungligen av Bellsing:

Jag gillar tysk öl! Har du några tips på tysk lager?

Det finns de som hävdar att den som påstår sig känna skillnad på nationalitet när det gäller en god ljus lager bara inbillar sig

Så mycket som möjligt...bara det är starkt

Ursprungligen av IngoX:

Det finns de som hävdar att den som påstår sig känna skillnad på nationalitet när det gäller en god ljus lager bara inbillar sig

Jo det förstås Lite som den här ölen från morberg, http://www.systembolaget.se/dryck/ol/morberg-8927903 Man skulle kunna tro att den skulle vara svensk, men icke! Tillverkad i Tyskland

Den är god !

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-08-13 21:26

Varför bara hålla sig till öl- och snapsspåret?! Livet är alldeles för kort för att inte testa annat också.
En bra Sauvignon Blanc balanserar perfekt upp kräftsältan och dillen. Varför inte exv Ch. Bonnet, som vare sig kostar skjortan eller brynjan?

  • Medlem
  • 2015-08-14 13:37

Hittade f.ö. den där likören/shotten jag nämnde på Systembolaget; http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/dragon-blood-3008602

Hur vad smakar den? 50% är ju lite i vassaste laget för mig så får väl räcka med en flaska åt gången då

  • Medlem
  • 2015-08-18 14:05
Ursprungligen av CekariYH:

Hur vad smakar den? 50% är ju lite i vassaste laget för mig så får väl räcka med en flaska åt gången då

Den smakar lite som en fruktig fireball, inte lika sliskig. Ja 50% är ju jäkligt mycket men det smakar ändå inte så mycket ren sprit tycker jag! Du får testa!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-08-18 16:01

Jag dricker gärna lite Stoneleigh Sauvignon Blanc eller en Cava t ex Mas fi.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2015-08-24 13:08
Ursprungligen av Bellsing:

Jag gillar tysk öl! Har du några tips på tysk lager?

Radeberger, Krombacher och Hasseröder ligger bra till hands, sedan har Störtebecker lite olika sorters eko öl avslutningsvis ett lite mörkare öl Duckstein.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-24 13:32
Ursprungligen av Pimmp:

Radeberger, Krombacher och Hasseröder ligger bra till hands, sedan har Störtebecker lite olika sorters eko öl avslutningsvis ett lite mörkare öl Duckstein.

Akvavit (gärna dill kryddad), Koskenkorva 60% (den enda konsken som går att dricka), vin, samt andra starkvaror ända upp till 96%.
Ölen tar man i bastun, men även där passar det med en nerkyld vodka, en bra korv och stark senap.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-08-25 16:19
Ursprungligen av kladda:

Svensk IPA från mikrobryggerier eller alternativt APA.
Sen brukar jag uppskatta OP alternativ en äpple/päron-nubbe.

Bra recept på egenkryddad äpple/päron-nubbe:
En flaska Brännvinspecial
Två äpplen skurna i 6-8 klyftor
Två päron skurna i 4-6 klyftor
1 msk flytande honung

Låt stå mörkt och svalt (inte kylskåp) 2-3 dagar.

Körde detta recept förra året, riktigt gott!
Blir en ny sats till helgen

  • Medlem
  • International user
  • 2016-08-25 19:35
Ursprungligen av bjorsi:

Körde detta recept förra året, riktigt gott!
Blir en ny sats till helgen

Akvavit såklart ingen skiva utan Akvavit! Men självklart även vin och finns renat eller 95 så går även det ner.

1
Bevaka tråden