Ram-minne Dubbel så dyr hos applestore!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 22:37

Jag räknade hur mycket det skulle kosta om jag skulle köpa 8gb ram till min G5 dual.
Hos macoteket kostar det nästan 38000:-
Hos Applestore : 53195:- !!!
Herregud Det är inte klokt,
Kan ngn förklara, varför apple säljer så dyrt trots att det är samma typ av minne ? eller har jag fel ( hoppas att jag har fel).

• Oregistrerad
  • 2003-10-13 22:43

Apple är svindyrt på minne - old news.
Dock lär det funka - vilket inte minne från svempas superdatorstor gör jämt (men dock macotekets)

sorry, men du har inte fel. Hårdisk, minne och brännaren (något mer?) är billigare hoss dom flästa återförsäljarna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thedelta
Jag räknade hur mycket det skulle kosta om jag skulle köpa 8gb ram till min G5 dual.
Hos macoteket kostar det nästan 38000:-
Hos Applestore : 53195:- !!!
Herregud Det är inte klokt,
Kan ngn förklara, varför apple säljer så dyrt trots att det är samma typ av minne ? eller har jag fel ( hoppas att jag har fel).

Kan du förklara för mig vad du behöver 8 GB ram till?? låter som du håller på och tar över Pentagons datasystem:)

F

Apples RAM minnen är speciellt certifierade av Kingston.. Det står Apple på minnena.. det gör det inte på Kingstons ValueRAM moduler.

Det är ungefär hela skillnaden..

• Oregistrerad
  • 2003-10-18 12:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Kan du förklara för mig vad du behöver 8 GB ram till?? låter som du håller på och tar över Pentagons datasystem:)

F

, nej då, bara på kul ville jag räkna ut, har aldrig råd med de pengarna. möjligen 3-4gb max!.

• Oregistrerad
  • 2003-10-18 12:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Apples RAM minnen är speciellt certifierade av Kingston.. Det står Apple på minnena.. det gör det inte på Kingstons ValueRAM moduler.

Det är ungefär hela skillnaden..

Citat:

speciellt certifierade av Kingston

Har aldrig hört talas om, men detta säger inte att de övriga ( vissa ) märken inte skulle fungera.

Kingston är som Mercedes när det kommer till Ram helt enkelt.

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 18:00

Ämnet har diskuterats många gånger tidigare här på forumet bla. under "Macoteket".

Minne kan man köpa från många håll. Vad man bör tänka på är att ett minne har många olika parametrar (specifikationer) som sällan visas av nätbutiker och liknande. Bla. är de flesta minnena till PC sk. EEC registrerade minnen, men det finns många andra specifikationer som avgör huruvida minnet kommer fungera i din mac eller ej.

Tyvärr verkar det inte som att apple lagt ut någon full specifikation för minnestypen som fungerar i G5:orna ännu. Det finns en sida men det hänvisar till en internationell standard, som beskrivs på någon "icke apple" sida där det krävs inloggning (smart apple?).

Säkrast är väl att handla av en macåterförsäljare. De tar hem minnen som överensstämmer helt med apples specifikationer och lämnar ofta livstids garranti. Det är betydligt billigare än apples priser, men ngt. dyrare än svempas datorfirma runt hörnet.

• Oregistrerad
  • 2003-10-18 19:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Reefer
Vad pratar du om?, det är alltid specificerat vilka "parametrar" som minnena har på nätbutikerna, såvida du inte jobbar på någon macstore som lurar kunderna på det dubbla priset mot vad det kostar i en normal butik så tycker jag att man ska hålla sig för god att sprida den där typen av FUD.

Det är ofta man inte får reda på så mycket. Vilket av dessa 1 , 2 eller 3 är rätt till en QS?
Att sedan mycket funkar är ju helt okey - men det är ju oxå så att man sällan får öppet köp på just minnen...

FUD? Pfft...

• Oregistrerad
  • 2003-10-18 21:32
Citat:

Pär...återigen; om du bara ska hålla på att fåna dig i en diskussion så GE FAN I ATT DELTA!!!!!

Jävla sopa.

Varför inte svara istället för att gå över på dumheter?

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 21:34

Dåligt humör idag Reefer?

Det är mycket sällan man får ta del av de FULLA specarna för minnen, inte bara i PC butiker på nätet utan likväl mac butiker. Skillnaden är att en Mac ÅF köper in minnen med rätt specifikation för Apples hårdvara. En PC brukar i regel acceptera ett betydligt bredare spectrum av minnestyper än en mac. Så har det iaf. varit tidigare.

Med full spec menar jag inte "DDR400 PC3200 512MB CL3" utan HELA specifikationen. Problemet med felaktiga minnestyper är att de ofta accepteras av datorn. Men det leder ofta till instabilitet i vissa program osv. som framkommer på längre sikt. Och att knyta de problemen till minnet i det läget är kanske inte så självklart varvid du skaffar dig många gråa hår.

Sedan säger jag inte att du måste handla minnet av en Mac återförsäljare. Däremot tror jag att du får ge ungefär samma pris för RÄTT minnestyp hos en PC återförsäljare om du ens finner det.

En variant är att gå in på någon webbutik som säljer Kingston minnen (som rekommenderats tidigare i tråden). De brukar ha en länk till Kingstons egen söksystem. Där väljer du Apple, datormodell osv. och får fram rätt minnestyp och pris. Men inte till samma låga pris som de flesta Mac ÅF tar för samma minne...

Senast redigerat 2003-10-18 23:12
  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 22:03
Citat:

Vad pratar du om?, det är alltid specificerat vilka "parametrar" som minnena har på nätbutikerna, såvida du inte jobbar på någon macstore som lurar kunderna på det dubbla priset mot vad det kostar i en normal butik så tycker jag att man ska hålla sig för god att sprida den där typen av FUD.

Du verkar inte fatta vad det går ut på att ha ordentliga minnen. Att minnet godkänns av datorhårdvaran betyder inte att det fungerar bra. Att minnet är dubbelt så dyrt betyder bara att det garanterat fungerar till 100%.
Som seriös Mac-ÅF tar man ALLTID hem minnen som har mätts in på Apples parametrar. Detta har oftast med klockning att göra och är mätbart i prestandatester. FMCC är tex en sådan ditributör av minnen som passar maskinen ifråga efter att de har mätt in varje typ. IBM är precis lika petiga som Apple och är därför ett av de få märken som certifieras för professionell videoproduktion på PC-sidan.

Sluta därför sprida FUD om att billiga minnen är lika bra som dyra. Det är rent skitsnack.
Köper du bil med obalanserade hjul också?

• Oregistrerad
  • 2003-10-18 23:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Kingston är som Mercedes när det kommer till Ram helt enkelt.

Dyra och gubbiga menar du...?

Har själv haft ett antal mercedes sedan många år (dock BMW nu) så jag vet att din kommentar egentligen har tyngd - om Kingston nu skulle vara extra pålitliga...

Åter till frågan:
Kan inte komma ihåg när jag senast såg Kingston-minnen som original i en Appleburk. Ej heller några minnen som med hjälp av etikett eller liknande försöker utge sig för att vara Apple-minne.

Vad åsyftas, Smith...??

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 03:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Som seriös Mac-ÅF tar man ALLTID hem minnen som har mätts in på Apples parametrar.

Som seriös Mac-ÅF så verkar man inte heller tala om för konsumenten exekt VILKA minnen som enligt påstående har mätts in på "Apples parametrar". Eller för den delen vad dessa parametrar är, och står för. Vi får bara hålla till godo med att "dessa" minnen minsan är Mac-kompatibla. Och så skall vi snällt slanta upp låt säga en 40% mer för något som vi inte ens får reda på vad det är.

För att ta sådana påståenden seriöst så måste konsumenten få reda på vad han betalar extra för. Detta är en självklarhet på PC sidan där man anger minnets prestanda och egenskaper. Ingen skulle få för sig att säga att om ni köper minnen från en auktoriserad PC handlare så fungerar dom bättre.

Så här kan det se ut när man redovisar prestanda och övriga uppgifter: Corsair TWINX1024-3200C2PRO 2x512Mb (tot. 1024Mb) DDR PC3200 CAS2 400Mhz ECC REG PRO Series with activity LEDs

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 05:42

Jag kan bara beklaga, samtidigt som jag hyser ett litet medhåll. Det är sjuk fanatism här ibland & ibland rent fjantiga uttalanden till höger och vänster, som ska framstå som fakta men bara är rent nonsens. Schuckert här ovan ger ett bra exempel, Nurell gjorde en "bra" insats härom kvällen i diskussionen om iTunes för Windows.

99mac måste bli mycket mer diplomatiskt och öppensinnigt. Face the fact, världen består mest av PC-datorer. Antingen anpassar man sig eller så målar man in sig i ett litet trångsynt hörn. Jag tvivlar på att Martins ursprungsidé med forumet var att odla fanatism.

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 10:23
Citat:

Schuckert och Pär och övriga fanatiker, ni får gärna skaffa er lite kunskap om vad ni försöker låtsas att ni kan, ni framstår annars som lätt naiva idioter som går på allt som Steve Jobs påstår.

Tackar så mycket för du påtagligt konstruktiva inställning till problematiken och för att du hjälpt oss få klarhet i frågan på ett enkelt och lättfattligt sätt - Nyktra till är mitt råd...

(Här ställer man en enkel fråga och svaren står ju inte direkt som spön i backen... Jag vet hur jag gör, men är inte säker nog att kunna skriva rekommendationer till anda . Men du verkar ju så styv i korken så det kan väl du göra då!)

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-19 10:59

*suck*

Nog för att folk kan vara fanatiska. Men sedan finns det ju dem som bara bestämt sig för att avsky allt som inte heter PC. Så vitt jag vet så var det _INGEN_ som rekommenderade ett köp på AppleStore. Däremot sades det att minnets utförande är av stor vikt, det är inget fanatiskt över det utan bara fakta.

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 11:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
*suck*

Nog för att folk kan vara fanatiska. Men sedan finns det ju dem som bara bestämt sig för att avsky allt som inte heter PC. Så vitt jag vet så var det _INGEN_ som rekommenderade ett köp på AppleStore. Däremot sades det att minnets utförande är av stor vikt, det är inget fanatiskt över det utan bara fakta.

Stämmer , håller med men,
"bara fakta" är det kanske inte direkt, utan vi försöker få fram fakta i stället.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-10-19 12:04

På senaste tiden har många trådar slutat i käbbel.
Alltför många måste tyvärr uttrycka sig i ord som inte hör hemma i ett forum som denna.
Vi kan alla ha olika åsikter men försök att vårda språket. Ingen seriös medlem tjänar på att trycka ner någon annan. Det är fler i denna tråd som borde ta hänsyn även om en del har gått långt över linjen i sitt ordval tex Reefer, men vi andra skall visa hur man beter sig istället för att känga tillbaka.
Har man en annan åsikt skall man få ha den utan att bli hånad m.m.
Också är det viktigt att förstå att om man inte orkar med andras åsikter i ett forum kan man ju lämna detta forumet. Det finns säker andra Forum att anmäla sig till som man gillar bättre.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-10-19 12:06

Kan någon förklara eller berätta vad för information som behövs för att få rätt minnen till G 5:orna?
Eller var man kan finna dessa.
Läste att även Apple hade svårt att lämna ut detta. Men tydligen finns denna info någonstanns.

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-19 12:20

Min högst personliga åsikt i frågan är följande:

1) Apple Store tar 2ggr högre pris än de flesta övriga ÅF för att tjäna pengar på folk som inte vet bättre.

2) Med rätt specifikationer kan man trava in hos närmsta PC återförsäljare och handla tex. Kingston ram-minnen med rätt spec som fungerar utmärkt i maskinen.

3) Min erfarenhet är att de flesta PC Åf inte är billigare på dessa minnen än närmsta Mac ÅF. Fördelen med Mac återförsäljaren är att de beställer minnen med rätt spec, kontrollerar funktionen i tex. G5 osv. Dessutom lämnar många livstids(?) garranti, men den garrantin vilar kanske mot Kingston?

4) Apples minnesspec för G5 finns här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86414

Jag kan dock inte först varför apple inte lämnar ut en full spec på minnena utan hänvisar till JEDEC specification (tidigare med länk, där lösenord krävdes för att se innehållet på sidan). Är det hemlighetsmakeri för att inte svensson skall handla minnet hos någon annan online-butik än apples egen?

Den som vill handla minnet av en Mac Återförsäljare med garranterad funktion kan ju ta en titt på MacWorlds prisbarometer för minnen.

http://macworld.idg.se/tjanster/macbarometern/minnen.asp

• Medlem
  • Lund
  • 2003-10-19 12:29

Kingston gör inte några minnen själv.
Kingston köper in minneskapslar från de stora tillverkarna och testar där efter varje enskilt minne så att de följer den snävare feltollerans spec som Kingston ställt upp.
De minnen som inte håller måttet sorteras åt sidan, resterande får Kingston etiketten påklistrad med livslång garanti

Senast redigerat 2003-10-19 12:51
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-19 12:32

Man kan ju även gå in på www.kingston.com. Välja "Apple" i menyn under "Memory Search". Sedan välja PowerMac G5 1.8 & 2GHz.

Då hamnar man här...
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=+15735+&distributor=0&submit1=Search

Väljer man att se en lista över alla system som är kompatibla med det valda minnet, får man upp en lista med "Apple Power Mac G5 1.8 / Dual 2GHz", men inte några andra system...

slutsatser får ni dra själva

Senast redigerat 2003-10-19 14:41
  • Oregistrerad
  • 2003-10-19 12:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Man kan ju även gå in på www.kingston.com. Välja "Apple" i menyn under "Memory Search". Sedan välja PowerMac G5 1.8 & 2GHz.

Då hamnar man här...
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/modelsinfo.asp?SysID=+15735+&distributor=0&submit1=Search

Väljer man att se en lista över alla system som är kompatibla med det valda minnet, får man upp en lista med "Apple Power Mac G5 1.8 / Dual 2GHz", men andra övriga system...

slutsatser får ni dra själva

Bra Cal!

Man kan även läsa vad Apples svenska VD Oscar Bjers har att säga om dom dyrare minnena:
Apple svarar (direktlänk)

• Medlem
  • International user
  • 2003-10-19 14:45

"Väljer man ett av de minnen som passar G5:an genom att klicka på dess namn får man en ny sida. Där kan man sedan välja att se en lista med samtliga system som är kompatibla med det minnet. Det enda systemet som kommer upp i listan med kompatibla system är "Power Mac G5 1.8 / Dual 2GHz". Slutsatser får ni dra själva..."

...var vad jag syftade på i mitt föregående inlägg, blev lite slarvigt skrivet bara.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-10-19 17:04

Bra, saklig och informativ information.
Tackar

• Oregistrerad
  • 2003-10-19 20:37

Jag vet inte hur sakligt det är, men: erfarenhet av minnen i Mac:ar sedan 1984 som köpare, kan nog ända räknas som hyfsad övertygande informationen. När man sedan säljer samma produkter är det lätt att luta sig mot "lång erfarenhet". Verkligheten är sådan för oss i alla fall.
Varje gång man tar avsteg från den linjen blir det skit. Samsungminnen är tex helkass i en Mac, TROTS att de mäter in och har gott rykte i övrigt. Hur skall man annars förklara att maskinen mår dåligt av dem och med ett snabbt byte till "rätt" minnen (Southland) åtgärdas problemet omedelbart. Kunder som lämnar in sina trilskande maskiner för garantiservice, går oftast därifrån med antingen nyinköpta minnen eller med ett samtal till den tidigare minnesförsäljaren.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-19 21:46

Soutland hit Soutland dit...

Jag köper inte det argumentet riktigt.

Visst Soutland funkar säkert kanon i macen.

Men funkar gör också minnen från hundai - specktek -infione- APACER mm. mm..

Sedan kan det finns kapslar som krånglar men dom får man utbytta utan problem hos sin lokala PC-försäljare, precis som macoteket byter ut sina sålda krånglande kapslar.

Hur ofta får man nuförtiden "Soutland" kapslar från Macoteket när man köper.??

Det är bara skrämsel propaganda att köp dyra original minnen hos din "seriösa":)

mac återfösäljare.. Den tiden är förbi..;)

Desto fortare ni "återförsäljare" fattar detta desto större chans att ni kan fortsätta att existera på lång sikt.

Sen har vi ju Apple´s roll som återförsäljare som också vill ha ett eller fler fingrar med i spelet om att existera eller inte ..:) upp till kamp...:p

I Göteborg tex.. har en gammal räv som MacForum tom. fattat det sent om sider.. dom har till och med på äldre dar blivit riktigt service vänliga till vanliga privat personer... vilket inte har varit fallet i macens och MacForums tidiga historia...

Bevaka tråden