Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ny Imac detta kvartal

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jurassic579:

Haha. Kul att man numera kan gå in och läsa random tråd på 99mac och få ett gott skratt...

Ja, ibland blir det humor när vissa kommer igång...

Och för att vara on-topic, så är jag väldigt nyfiken på var den nya iMacen hamnar, både prestanda- och prismässigt. Det börjar bli dags att byta ut min gamla Mac Pro från 2008, även om den nyligen har fått lite nytt liv med en SSD.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-05 12:53
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Jag har fortfarande inte fått något svar på hur och var man på nya iMac,s ser om dom är utrustade med ett perfekt GPU som behövs för att renderingar skall bli perfekta.
På Blenderforum ser man i Preferences-Systemfönstret att både CPU och GPU är tillgängliga för Windowfolket. Dom ligger helt enkelt snyggt och prydligt under varandra.
Går man då in i samma fönster för oss med datorer med stenåldersutrustning så finns bara CPU att välja på. Lite pinsamt år 2015.

Så (Var/Hur) ser jag garantier på att min nästa iMac har det GPU som krävs för att jag skall bli nöjd, så jag inte betalar dyra pengar för ingenting.
Ingen skall inbilla mig att Windowfolket som har ett perfekt GPU betalar 35-45000:-

Har du provat att köra Blender i windows på din maskin? Är det en 5K iMac?

Window Blender på iMac

Ursprungligen av reboot81:

Har du provat att köra Blender i windows på din maskin? Är det en 5K iMac?

Intressant tips, men kör jag med uteslutningsmetoden kommer jag fram till följande.
1.
Jag har aldrig arbetat i Window. De få gånger jag försökt hjälpa grannen få igång sin PC utan att lyckas skrämde mig från vidare kontakt med PC.
2.
Det är inte Blender, vare sig de är Window eller iMac som bestämmer om man kan rendera i GPU. Har datorn inget användbart GPU som lirar med Blenders krav, ser man helt enkelt ingenting om detta i Preference fönstret. Det borde betyda att det inte går att köra Window versionen av Blender på min iMac.
Så när nya iMac:en kommer blir prioritering nummer 1 att ta reda på om det finns ett i renderingssammanhang användbart GPU.
Var någonstans ser man det.
Detta är min nuvarande iMac.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-05 15:21
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Intressant tips, men kör jag med uteslutningsmetoden kommer jag fram till följande.
1.
Jag har aldrig arbetat i Window. De få gånger jag försökt hjälpa grannen få igång sin PC utan att lyckas skrämde mig från vidare kontakt med PC.
2.
Det är inte Blender, vare sig de är Window eller iMac som bestämmer om man kan rendera i GPU. Har datorn inget användbart GPU som lirar med Blenders krav, ser man helt enkelt ingenting om detta i Preference fönstret. Det borde betyda att det inte går att köra Window versionen av Blender på min iMac.
Så när nya iMac:en kommer blir prioritering nummer 1 att ta reda på om det finns ett i renderingssammanhang användbart GPU.
Var någonstans ser man det.
Detta är min nuvarande iMac.

Vad jag kan läsa mig till så kör du på för gamla grejjer (stenåldersutrustning) och kräver proffsresultat.
http://wiki.blender.org/index.php/OpenCL

Och nej, det du beskriver är inte uteslutningsmetoden.
Isåfall hade du provat Blender i windows!

Jag håller med, windows är inget man vill använda. Men om du hade en win installation på din dator så kanske du kunde starta den när du har en stor rendering, köra den och sedan växla tillbaka.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-08-05 15:47
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Jag har fortfarande inte fått något svar på hur och var man på nya iMac,s ser om dom är utrustade med ett perfekt GPU som behövs för att renderingar skall bli perfekta.
På Blenderforum ser man i Preferences-Systemfönstret att både CPU och GPU är tillgängliga för Windowfolket. Dom ligger helt enkelt snyggt och prydligt under varandra.
Går man då in i samma fönster för oss med datorer med stenåldersutrustning så finns bara CPU att välja på. Lite pinsamt år 2015.

Så (Var/Hur) ser jag garantier på att min nästa iMac har det GPU som krävs för att jag skall bli nöjd, så jag inte betalar dyra pengar för ingenting.
Ingen skall inbilla mig att Windowfolket som har ett perfekt GPU betalar 35-45000:-

På min iMac som har ett Geforce GTX 680 MX kan jag inte välja CUDA under OS X men om jag startar om i Windows Finns CUDA och mitt grafikkort att välja under samma inställningar.

Ursprungligen av reboot81:

Vad jag kan läsa mig till så kör du på för gamla grejjer (stenåldersutrustning) och kräver proffsresultat.
http://wiki.blender.org/index.php/OpenCL

Och nej, det du beskriver är inte uteslutningsmetoden.
Isåfall hade du provat Blender i windows!

Jag håller med, windows är inget man vill använda. Men om du hade en win installation på din dator så kanske du kunde starta den när du har en stor rendering, köra den och sedan växla tillbaka.

Det borde vara än mer pinsamt för Apple att vi iMacanvändare rekommenderas gå över till Window för att få de enklaste saker som GPU att fungera på våra 4 år gamla iMac:s med stenåldersutrustningen CPU.
Nej, jag tror inte alls på det du säger, att Window löser GPU problemet. Har man inget eget fungerande GPU på sin iMac som känner igen Blenders krav så tvingas man till CPU.

Mailen från Blenders utvecklare med Ton Roosendaal i spetsen till Apples Tim Cook säger allt om detta. Ton pratar inte om gamla iMac:s. GPU kräver inga större kostnader att få in på Windowdatorer då kunde Tim Cook sälja Pro för mellan 25-30000:-

Tim Cooks Appledatorer har inte det mervärde bara för han tycker det. Måste man dessutom låna från Window så lär Apples renome och värde rasa till dit det hör hemma.

Ursprungligen av joakimo:

På min iMac som har ett Geforce GTX 680 MX kan jag inte välja CUDA under OS X men om jag startar om i Windows Finns CUDA och mitt grafikkort att välja under samma inställningar.

Är inte det dåligt av Apple att du som betalar dubbelt så mycket för din Appledator måste låna från Window. Det är alltså inget svar på mitt klagomål. Kan billiga Windowmaskiner köra på GPU så kan dyra Appledatorer också göra det. Utan extra kostnader.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-08-05 16:14
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Är inte det dåligt av Apple att du som betalar dubbelt så mycket för din Appledator måste låna från Window. Det är alltså inget svar på mitt klagomål. Kan billiga Windowmaskiner köra på GPU så kan dyra Appledatorer också göra det. Utan extra kostnader.

Det var inte svårare än att OS X behövde en drivrutin för CUDA installerad separat för att det skulle fungera.
Ber om ursäkt för lite offtopic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-11 19:14
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Det borde innebära att man får räkna med att en normaldator som kan rendera i GPU måste bli en Pro för 35-45000:- och att det aldrig kan bli en iMac.

Apple behöver göra en burk mellan MacMini och MacPro. En Mac Medium
Fullfjädrad i7:a och ett maffigt grafikkort är väl en bra början.

Bevaka tråden