Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ny Imac detta kvartal

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple planerar nya modeller av sin stationära dator Imac med snabbare processorer och bättre skärmar.

Läs hela artikeln här

Äntligen.
Jag läste en artikel för ett tag sedan, där 3D programmet Blenders fader och Chairman Ton Roosendaal i mail till Tim Cook klagade på Apples stenåldersmässiga utrustning, när det gäller grafikkort och ett väl fungerande GPU, utan att behöva köpa upp sig till Pro för 35-45000:- och ändå inte få det som behövs.
Apple lär inte locka över värst många pc-användare när deras machiner är skräddarsydda med de bästa grafikkorten som går att få för 15-20000:-.

Så i höst vill jag köpa en ny iMac med proffsigt grafikkort och med ett välfungerande GPU, med en SSD disk och Retinaskärm för runt 25000:-
Eftersom jag inte kräver någon proffsutrustad iMac så borde det vara ett rimligt krav år 2015.

Jag skulle aldrig byta ner mej till 21,5 K4 upplösning,när man har en Imac 27 K5.Men jag hoppas kommer en 27 K5 med en,Skylake-processorer eller en 30 eller 40 Imac K5 eller värre.Men jag inte fatta helt fel om det nu kommer en ny Imac så får vi här i
Sverige vänta som vanligt till nästa år.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-04 00:44
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Äntligen.
Jag läste en artikel för ett tag sedan, där 3D programmet Blenders fader och Chairman Ton Roosendaal i mail till Tim Cook klagade på Apples stenåldersmässiga utrustning, när det gäller grafikkort och ett väl fungerande GPU, utan att behöva köpa upp sig till Pro för 35-45000:- och ändå inte få det som behövs.
Apple lär inte locka över värst många pc-användare när deras machiner är skräddarsydda med de bästa grafikkorten som går att få för 15-20000:-.

Så i höst vill jag köpa en ny iMac med proffsigt grafikkort och med ett välfungerande GPU, med en SSD disk och Retinaskärm för runt 25000:-
Eftersom jag inte kräver någon proffsutrustad iMac så borde det vara ett rimligt krav år 2015.

(motsägelsefullt!)

Du får en iMac 5K med SSD idag för 25000. Sjukt mycket dator för pengarna, men det går såklart att komma billigare undan med PC/Hackintosh. Vill man ha proffsprestanda så får man betala lite mer än 25000.

Men visst förstår jag irritationen över strulet med grafikdrivisarna.

---
Själv sitter jag på en mid 2010 och hoppas Apple kan fresta mig att uppgradera

Ursprungligen av reboot81:

(motsägelsefullt!)

Du får en iMac 5K med SSD idag för 25000. Sjukt mycket dator för pengarna, men det går såklart att komma billigare undan med PC/Hackintosh. Vill man ha proffsprestanda så får man betala lite mer än 25000.

Men visst förstår jag irritationen över strulet med grafikdrivisarna.

---
Själv sitter jag på en mid 2010 och hoppas Apple kan fresta mig att uppgradera

Vill du ha en dator som håller så kosta det så är
det och vilken ha skit somPC/Hackintosh jo om man är snål och vill bygga nåt som kanske håller ett,år eller två och bygga en PC med Mac
delar det är en sak som,man inte ens ska tänka
på.Om man är en Mac Zelot som jag är,och grafikdrivisarna har jag aldrig haft problem med.Och vet du inte vad Mac Zelot är det bara
att goggla på det MAC RULES AND PC SUCKS

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple planerar nya modeller av sin stationära dator Imac med snabbare processorer och bättre skärmar.

Läs hela artikeln här

Hade varit trevligt med en iMac med lite mer bastant grafikkrets. De gamla bärbara kretsarna levererade inte mycket till prestanda direkt. Ta te.x nVidia's 980M borde ju funka att ha i en iMac, eller?

Grafikproblem i Appledatorer

Ursprungligen av reboot81:

(motsägelsefullt!)

Du får en iMac 5K med SSD idag för 25000. Sjukt mycket dator för pengarna, men det går såklart att komma billigare undan med PC/Hackintosh. Vill man ha proffsprestanda så får man betala lite mer än 25000.

Men visst förstår jag irritationen över strulet med grafikdrivisarna.

---
Själv sitter jag på en mid 2010 och hoppas Apple kan fresta mig att uppgradera

Du hittade diskussionen jag pratar om, men din är skriven av Paolo Ciccone och inte av Ton Roosendaal som jag läste. Vad bra.
Detta brev och vädjan borde få Appleutvecklarna att skämma ögonen ur sig, som tvingar animerare att köra på CPU i stället för GPU när dom renderar sina projekt.

Det som retar mig, är att vi tvingas under Apples stenåldersmässiga utbud. Att det inte går att byta ut grafikkortet i våra iMac,s borde innebära att Apple skulle valt det mest användbara kortet av dem alla för att lösa problemet. För det är ingenting som behöver uppfinnas och som tillhandahålls av företaget som Apple köper sina grafikkort från.
Eftersom Appledatorer redan är svindyra (25000) så borde man kunna rendera i GPU.

Så, nästa iMac borde vara utrustad med ett användarvänligare grafikkort om Cook är mån om sina kunder och tar till sig av befogad kritik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-04 07:24
Ursprungligen av ÅsaNisse:

Eftersom Appledatorer redan är svindyra (25000) så borde man kunna rendera i GPU.

5k en skärmpanel som Dell tar nästan 20000:- för och då får du varken dator eller OS.
Just den datorn är sjukt prisvärd

Dyra datorer

Ursprungligen av Mesch:

5k en skärmpanel som Dell tar nästan 20000:- för och då får du varken dator eller OS.
Just den datorn är sjukt prisvärd

Det borde innebära att man får räkna med att en normaldator som kan rendera i GPU måste bli en Pro för 35-45000:- och att det aldrig kan bli en iMac.

Ursprungligen av Mac_Morpheus:

...så får vi här i Sverige vänta som vanligt till nästa år.

"Som vanligt"? Det är i mina ögon en ganska stor överdrift.

Du antyder alltså att det skulle bli minst tre månader mellan lansering i USA (tredje kvartalet, enligt ryktet) och Sverige.

Kan du ge exempel på någon Mac-lansering där det har varit så stor skillnad mellan lanseringsdatumen? Det borde ju finnas många exempel, eftersom du säger "som vanligt".

Senast redigerat 2015-08-04 13:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Som vanligt"? Det är i mina ögon en ganska stor överdrift.

Du antyder alltså att det skulle bli minst tre månader mellan lansering i USA (tredje kvartalet, enligt ryktet) och Sverige.

Kan du ge exempel på någon Mac-lansering där det har varit så stor skillnad mellan lanseringsdatumen? Det borde ju finnas många exempel, eftersom du säger "som vanligt".

Jag tror dom större länder i EU kommer att få
den nya Imac för Sverige och sen har du Amerika,Australien,Kina,Japan,Kanda mm och en sak Jesper läs dom här sajterna om den nya
Imacen.

http://www.macworld.co.uk/news/mac/imac-2015-...

http://www.cultofmac.com/384272/el-capitan-co...

OBS en sak till den nya Imacen är en i5 inte Imac i7 K5 som jag har!!!

Ny iMac 21,5 i5

Ursprungligen av Mac_Morpheus:

Jag tror dom större länder i EU kommer att få
den nya Imac för Sverige och sen har du Amerika,Australien,Kina,Japan,Kanda mm och en sak Jesper läs dom här sajterna om den nya
Imacen.

http://www.macworld.co.uk/news/mac/imac-2015-...

http://www.cultofmac.com/384272/el-capitan-co...

OBS en sak till den nya Imacen är en i5 inte Imac i7 K5 som jag har!!!

Den nya i5:an för 29.500 får det nog bli, förutsatt att den innehåller det jag behöver.
Var någonstans kan man se att den är utrustad med ett väl fungerande GPU så jag slipper CPU när jag renderar.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Den nya i5:an för 29.500 får det nog bli, förutsatt att den innehåller det jag behöver.
Var någonstans kan man se att den är utrustad med ett väl fungerande GPU så jag slipper CPU när jag renderar.

Det är min spec på min Imac K5

iMac 27" Retina 4GHz Quad-Core i7

8GB minne PC 1600, 3TB Fusion drive, 4GB AMD M295X inkl trådlöst tangentbord & mus

48 SEK
Frakt

6441 SEK
Moms 25%

32205 SEK
SUMMA inkl moms

Då kan förstå att jag inte byter ner till en Imac I5

Ursprungligen av Mac_Morpheus:

...läs dom här sajterna om den nya...

Står det någonting i de artiklarna om att lanseringen ska göras i flera omgångar, med några länder i taget?

Jag bad om ett exempel där en sådan lansering har skett. Det borde finnas många eftersom du skrev "som vanligt". Men du presenterade inget exempel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Står det någonting i de artiklarna om att lanseringen ska göras i flera omgångar, med några länder i taget?

Jag bad om ett exempel där en sådan lansering har skett. Det borde finnas många eftersom du skrev "som vanligt". Men du presenterade inget exempel.

Nej men det skulle inte förvåna mej att det blir
så och det beror,hur många du kommer,att sända väg eller jag menar hur mång hinner dom att tillverka,för att sända i väg till olika länder.Jo ett exepel den nya IPhone 6 och 6 plus,som först släpptes i USA och,sen Kina
och sen i några länder i EU eller har jag fel.

Ursprungligen av Mac_Morpheus:

...IPhone 6 och 6 plus,som först släpptes i USA och,sen Kina och sen i några länder i EU eller har jag fel.

Ja, iPhone har alltid lanserats på det sättet. Men Macar har aldrig lanserats på det sättet. Och jag vågar lova att det inte blir så vid den här iMac-lanseringen heller.

Jag anade att det var telefonerna du syftade på när du skrev "som vanligt". Men det går inte att jämföra. När det gäller telefoner så pratar vi om tiotals miljoner enheter som ska tillverkas och skeppas. När det gäller Macar så pratar vi kanske om en eller två miljoner. Viss skillnad.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, iPhone har alltid lanserats på det sättet. Men Macar har aldrig lanserats på det sättet. Och jag vågar lova att det inte blir så vid den här iMac-lanseringen heller.

Jag anade att det var telefonerna du syftade på när du skrev "som vanligt". Men det går inte att jämföra. När det gäller telefoner så pratar vi om tiotals miljoner enheter som ska tillverkas och skeppas. När det gäller Macar så pratar vi kanske om en eller två miljoner. Viss skillnad.

Om nu trycket blir stort om dom här nya Imac och inte blir så dyr tror du på att en eller två miljoner räcker du måste skämta med mej!!!

Ursprungligen av Mac_Morpheus:

Om nu trycket blir stort om dom här nya Imac och inte blir så dyr tror du på att en eller två miljoner räcker du måste skämta med mej!!!

Förra kvartalet sålde man totalt 4,8 miljoner Macar. Detta inkluderar då alla modeller - Mac mini, Mac Pro, iMac, MacBook och MacBook Pro.

Och jag tror att de bärbara utgör långt mer än hälften av den mängden.

Min gissning var kanske lite låg, om man räknar på helår, men nog inte så långt ifrån som du verkar tro.

http://www.macrumors.com/2015/07/21/apple-q3-...

Även om det skulle röra sig om kanske 5 miljoner så är det bara bråkdelar jämfört med antalet telefoner man säljer.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Förra kvartalet sålde man totalt 4,8 miljoner Macar. Detta inkluderar då alla modeller - Mac mini, Mac Pro, iMac, MacBook och MacBook Pro.

Och jag tror att de bärbara utgör långt mer än hälften av den mängden.

Min gissning var kanske lite låg, om man räknar på helår, men nog inte så långt ifrån som du verkar tro.

http://www.macrumors.com/2015/07/21/apple-q3-...

Även om det skulle röra sig om kanske 5 miljoner så är det bara bråkdelar jämfört med antalet telefoner man säljer.

Du ser när gäller Apple Watch så har det halveras redan och det,tror jag att det kan hända med IPhone jag tror nog inte folk runt världen vill spendera,pengar på en ny Iphone
varje gång när det kommer ut en nu.Snart kommer det en,ny IPhone och det kommer väl
bli som förra kanske några nya program eller ett,nytt utseende eller ny processor det är väll allt.Och vad jag tror nog att det kommer att säljas mer än fem mille Imacar,för jag folk är kanska mätt på IPhone telefoner just nu

Håll denna tråd till vad dess ämne handlar om, eventuellt nya iMac-modeller detta kvartal.

Vill man diskutera andra produkter så görs det med fördel i respektive forum för den produkten eller i forumet Företaget Apple.

Tack.

Ursprungligen av Mac_Morpheus:

Och vad jag tror nog att det kommer att säljas mer än fem mille Imacar,för jag folk är kanska mätt på IPhone telefoner just nu

Lite olika kunder vanligt folk köper mest bärbara idag. iPhone kommer fortsätta sälja bra länge än eftersom folk gillar att byta telefon ca var 18:e månad eller tidigare än så. Själv har jag en 2 år gammal iMac med i5 och SSD som kommer duga bra några år till.

Ursprungligen av Mac_Morpheus:

Du ser när gäller Apple Watch...

Och så drar du ut på ett nytt sidospår när det gamla möter motstånd. Och är man utrustad med ett tålamod som mitt, så är det i princip omöjligt att bemöta sådan argumentation.

Men om du vill tro att nya kommande iMac blir en sådan hejdundrande succé, så att man mångdubblar försäljningen och måste begränsa antalet länder vid lanseringen, så är det naturligtvis helt upp till dig.

Men påstå inte att det är "som vanligt", för det har mig veterligen aldrig hänt tidigare.

Ja ja, vi får väl se om ett par månader.

Senast redigerat 2015-08-04 23:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och så drar du ut på ett nytt sidospår när det gamla möter motstånd. Och är man utrustad med ett tålamod som mitt, så är det i princip omöjligt att bemöta sådan argumentation.

Men om du vill tro att nya kommande iMac blir en sådan hejdundrande succé, så att man mångdubblar försäljningen och måste begränsa antalet länder vid lanseringen, så är det naturligtvis helt upp till dig.

Vi får väl se om ett par månader.

Och du skrev och jag svarade eller hur men mitt temperament är kort mister fenci pency och jag tror nog att är så dum att bli lurad att köpa en gammal processor som en Imac med en I5 men vem vet kanske dom har väldigt fast det är en I5 processor det kan man hoppas på
eller hur

Ursprungligen av Mac_Morpheus:

Och du skrev och jag svarade eller hur men mitt temperament är kort mister fenci pency och jag tror nog att är så dum att bli lurad att köpa en gammal processor som en Imac med en I5 men vem vet kanske dom har väldigt fast det är en I5 processor det kan man hoppas på eller hur

Vad pratar du om?

Det finns iMacar med i5 och det finns med i7. Det är väl ingen som blir lurad. Processormodellerna står ju klart och tydligt i specifikationerna.

Och vem vet vilka processorer som kommer i den nya iMacen? Har du en kristallkula som har berättat att det bara blir i5?

Nej, det där inlägget förstod jag inte ett skvatt av. Har inte en susning om vad det är du försöker säga. Jag orkar inte mer. Godnatt!

Senast redigerat 2015-08-05 00:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad pratar du om?

Det finns iMacar med i5 och det finns med i7. Det är väl ingen som blir lurad. Processormodellerna står ju klart och tydligt i specifikationerna.

Och vem vet vilka processorer som kommer i den nya iMacen? Har du en kristallkula som har berättat att det bara blir i5?

Nej, det där inlägget förstod jag inte ett skvatt av. Har inte en susning om vad det är du försöker säga. Jag orkar inte mer. Godnatt!

Det vet jag att det och finns på spec med jag menar att det inte ,kommer nåt som är en processor i8 menar menar du såg väll dom två
länkarna jag la ut och där stog bara i5.Och försök inte trycka ner mej i skorna,bara för du är systemansvarig och tror,du vet bättre än andra fy fan

Ursprungligen av Segas:

Hade varit trevligt med en iMac med lite mer bastant grafikkrets. De gamla bärbara kretsarna levererade inte mycket till prestanda direkt. Ta te.x nVidia's 980M borde ju funka att ha i en iMac, eller?

Ja det skulle inte vara så dumt och nVidia's 980m skulle heller vara så dumt

Ursprungligen av Mac_Morpheus:

Det vet jag att det och finns på spec med jag menar att det inte ,kommer nåt som är en processor i8 menar menar du såg väll dom två länkarna jag la ut och där stog bara i5.Och försök inte trycka ner mej i skorna,bara för du är systemansvarig och tror,du vet bättre än andra fy fan

Det som du och jag diskuterade handlade om din teori om olika lanseringsdatum i olika länder - en teori som jag hävdade var felaktig. Hur tusan halkade vi in på en totalt obegriplig processor-diskussion?

Dina 180-graderssvängar i inläggen är väldigt fascinerande, måste jag säga.

Och "systemansvarig"? Var kom det ifrån? Återigen en fascinerande svängning.

Senast redigerat 2015-08-05 07:11

Haha. Kul att man numera kan gå in och läsa random tråd på 99mac och få ett gott skratt.

Tyvärr hade jag nog föredragit som det var för några år sedan när man fick svar på frågor och troll hölls i källaren.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple planerar nya modeller av sin stationära dator Imac med snabbare processorer och bättre skärmar.

Läs hela artikeln här

Jag har fortfarande inte fått något svar på hur och var man på nya iMac,s ser om dom är utrustade med ett perfekt GPU som behövs för att renderingar skall bli perfekta.
På Blenderforum ser man i Preferences-Systemfönstret att både CPU och GPU är tillgängliga för Windowfolket. Dom ligger helt enkelt snyggt och prydligt under varandra.
Går man då in i samma fönster för oss med datorer med stenåldersutrustning så finns bara CPU att välja på. Lite pinsamt år 2015.

Så (Var/Hur) ser jag garantier på att min nästa iMac har det GPU som krävs för att jag skall bli nöjd, så jag inte betalar dyra pengar för ingenting.
Ingen skall inbilla mig att Windowfolket som har ett perfekt GPU betalar 35-45000:-

Ursprungligen av ÅsaNisse:

...Så (Var/Hur) ser jag garantier på att min nästa iMac har det GPU som krävs för att jag skall bli nöjd...

Innan den nya iMac-modellen har presenterats = inga garantier alls. Det är nog väldigt få utanför Apple som i nuläget vet vilka grafikkort de olika modellerna kommer att ha.

Och när datorn väl har presenterats så är det ju bara att jämföra Blenders systemkrav med de olika modellernas specifikationer. Det kan väl ge någon slags garanti...

https://www.blender.org/download/requirements...

Senast redigerat 2015-08-05 09:13
Bevaka tråden