Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch-försäljning kan vara lägre än väntat

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple Watch kan sälja i mindre volymer än många analytiker trott, men Apple själva uppger sig vara nöjda.

Läs hela artikeln här

Man måste älska sådana här nyheter: "Några jeppar som brukar gissa saker och ofta gissar fel har gissat en sak. Nu har någon annan gissat att de kan ha gissat fel."

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Man måste älska sådana här nyheter: "Några jeppar som brukar gissa saker och ofta gissar fel har gissat en sak. Nu har någon annan gissat att de kan ha gissat fel."

Artikeln från WSJ har väl lite substans ändå då någon i tillverkningskedjan uttalar säg istället för att massa s.k. analytiker (aka gissare/aktie-boostare) gör det.

Tror nog Apples klockor får en kraftig boost när det börjar nalkas julhandel. Men själv lär jag inte slå till på en förrän man slipper ladda dom stup i kvarten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-03 23:50

Nästan det bästa med klockan är att batteriet är så pass mycket bättre än vad som förutspåddes.

Fungerar kanon, behöver ju inte laddas oftare än vad telefonen gör

Ursprungligen av Anderlind:

Artikeln från WSJ har väl lite substans ändå då någon i tillverkningskedjan uttalar säg istället för att massa s.k. analytiker (aka gissare/aktie-boostare) gör det.

Även om det stämmer att man inte når upp till nivåer som ger vinst kan man inte dra slutsatsen att Apple watch säljer sämre än förväntart. Vi vet inte om de planerade att nå vinstnivåerna direkt den start.

Ursprungligen av Perobous:

Tror nog Apples klockor får en kraftig boost när det börjar nalkas julhandel. Men själv lär jag inte slå till på en förrän man slipper ladda dom stup i kvarten.

En gemensam nämnare för de som kritiserar batteritiden på  Watch - verkar vara att dom inte äger ngn.
Mycket kan man säga om  Watch - men batteriet är minsta problemet. Såvida man inte är aktiv 24 timmar per dygn. Då räcker den inte på iPhone heller. ?

Ursprungligen av BlackSmp:

Även om det stämmer att man inte når upp till nivåer som ger vinst kan man inte dra slutsatsen att Apple watch säljer sämre än förväntart. Vi vet inte om de planerade att nå vinstnivåerna direkt den start.

Är mera förvånad att dom inte släppt den i fler länder ännu - om man vill höja försäljningen. 19 länder är ingenting. Måste bero på något. Leveransproblem ? Nya versionen av mjukvaran ? Strategi medveten ?
Sverige är väl fortfarande enda nordiska landet - eller har det ändrats ? Tror nog Apple sitter lugnt i båten - meddans alla analytiker snart behöver flytväst. ?

Ursprungligen av adress@mac:

Är mera förvånad att dom inte släppt den i fler länder ännu - om man vill höja försäljningen. 19 länder är ingenting. Måste bero på något. Leveransproblem ? Nya versionen av mjukvaran ? Strategi medveten ?
Sverige är väl fortfarande enda nordiska landet - eller har det ändrats ? Tror nog Apple sitter lugnt i båten - meddans alla analytiker snart behöver flytväst. ?

Det kan bero på produktionsbegränsningar i andra led inom produktionen. Jag skulle tro att det är något sådant som är är problemet

Jag misstänker att om Apple sålde färre än förväntat och färre än vad de kan producera - då skulle de försöka öka antalet länder för att få upp försäljningen

Ursprungligen av BlackSmp:

Det kan bero på produktionsbegränsningar i andra led inom produktionen. Jag skulle tro att det är något sådant som är är problemet

Jag misstänker att om Apple sålde färre än förväntat och färre än vad de kan producera - då skulle de försöka öka antalet länder för att få upp försäljningen

Verkar logiskt. Förr har man alltid utökat länder per automatik. Nu händer ingenting. Kan också vara en anledning att man redan fån start valde köp/bokningar på Apple Store - att man förutsåg ev problem med kapaciteten. Undrar hur övriga nordiska länder resonerar - varför man får vänta på lanseringen.

Jag fattar inte hur man kan göra en trovärdig gissning om "förväntade" säljvolymer före ett släpp av en produkt som t.ex. Apple Watch. Jag är helt överrtygad om att det är rena gissningar man gör - även om man gjort omfattande research, marknadsanalyser och intervjuer så är det inte vetenskapligt robust alls - försäljningen kan bli plus minus 50% av gissningen. Den här gången - till skillnad från många andra nysläpp från Apple - så har en ny produkt alltså sålt mindre än "förväntat". So what? "Förväntningen" var ju ändå bara nys...eller halvnys.
När det gäller nya produkter - nya segment - så är det bara intressant att se vad som hänt efter 2 år enligt mig. I vissa fall - beroende på produkt - så är det inte intressant att se vad som hänt föränn efter fem år.
Jag har ingen tung research bakom mig, men min totala övertygelse när Apple Watch presenterades var att denna remote till en iPhone bara är av intresse för en liten, liten del av alla iPhone-ägare. Det är och kommer alltid att vara en liten biprodukt för Apple. Jag har svårt att tro att dom i Cupertino är så korkade att dom någonsin trott något annat - att dom sedan blåser i stora marknadstrumpeten har med varmärkeslansering att göra - man nyttjar alla nya produkters release - oavsett hur många enheter man tror sig sälja eller inte sälja - för att hålla varumärket vis liv och sjunga ut till världen att här står man minsann inte och sover utan hittar på Nytt och älskar Framtiden och trollar fram Vackra Saker ur hatten hela tiden.
Jag är redan Ett med min Apple Watch och ett liv utan den är redan svårt att digga i tanken, men jag förväntar mig inte att se dom på folks handleder i någon större utsträckning någonsin. Ser man en Apple Watch på en handled på bussen idag och även om flera år så hajar man till - vilket man inte gör när man ser en iPhone eller iPad eller Mac direkt.
Jag hajade till häromdagen förresten; jag såg en som hade en iPod - en sån där superliten en - och pillade fram en låt där på bussen. Sådana ser man ju inte ofta. Heller.

iPod + armband, nån som kommer ihåg?

Ursprungligen av Demiurgen:

Jag hajade till häromdagen förresten; jag såg en som hade en iPod - en sån där superliten en - och pillade fram en låt där på bussen. Sådana ser man ju inte ofta. Heller.

Jag har en sån liten iPod Nano 6 gen. med extra metallarmband som klocka. Gissa om många tror att det är en Apple Watch? Och fattar ingenting när jag förklarar och visar funktionerna. Släktskapet syns väldigt tydligt.
Märkligt nog har ingen kommenterat min Apple Watch Sport, men den ser väl inte avancerad ut?

Ursprungligen av BjörneZ:

Jag har en sån liten iPod Nano 6 gen. med extra metallarmband som klocka. Gissa om många tror att det är en Apple Watch? Och fattar ingenting när jag förklarar och visar funktionerna. Släktskapet syns väldigt tydligt.
Märkligt nog har ingen kommenterat min Apple Watch Sport, men den ser väl inte avancerad ut?

Kanske får du sätta detta tillbehör på din  Watch - för att dom skall bli intresserade av din klocka. ?

Nu börjar det likna nåt. Var hittar man det där tillbehöret?

En verkligt glad överraskning för mig är att en Apple Watch inte "syns" - den är så diskret att bara nördar ser att man har en på sig. Detta är för mig utmärkt, jag vill inte att folk - framför allt inte främlingar - börjar tilltala mig och jag anser att det är en privat angelägenhet vad jag har för teknik och vad jag inte har för teknik.
Apple Watch syns inte - snacka om designmästerverk! Allmänheten - som inte ens vet t.ex. vad en Apple Watch är för något - ser inget "konstigt" på min handled...ty klockor kan ju se ut hursomhelst sedan 1970-talet och den här blinkar inte eller på något sätt "sticker till i ögonen" så att folk ens upptäcker den. Den är banne mig osynlig i det urbana livsbruset. Genialt! I love it!

(har en helsvartsvart sport 42mm)

Ursprungligen av BjörneZ:

Nu börjar det likna nåt. Var hittar man det där tillbehöret?

Finns på Tradera. Sök på Apple Watch

Ursprungligen av adress@mac:

Kanske får du sätta detta tillbehör på din  Watch - för att dom skall bli intresserade av din klocka. ?

"Kul" att den går tillbaka till traditionella metoder för att hålla fast bandet och skippar möjligheten till Apples smidiga bandbyten.

Ursprungligen av BlackSmp:

"Kul" att den går tillbaka till traditionella metoder för att hålla fast bandet och skippar möjligheten till Apples smidiga bandbyten.

Håller med. Rena galenskaperna på flera nivåer.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-08-20 20:18

Kommer nog inte själv att överväga någon smart watch förren de löst att batteritiden håller runt en vecka. Laddar redan idag upp allt för många prylar varje dag. Stökigt.

Ursprungligen av omartint:

Kommer nog inte själv att överväga någon smart watch förren de löst att batteritiden håller runt en vecka. Laddar redan idag upp allt för många prylar varje dag. Stökigt.

Det är nästan bara dom som inte har ngn  Watch som klagar på batteritiden. När man har en - kommer man underfund med - att det inte är ngt större problem. Dels räcker batteriet mycket mer än man trodde.
Har ca 37% kvar - efter 15-16 timmar. Sedan laddar jag den på natten - precis som iPhone och iPad.
Så det är nästan ett icke problem.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-08-20 22:22
Ursprungligen av adress@mac:

Det är nästan bara dom som inte har ngn  Watch som klagar på batteritiden. När man har en - kommer man underfund med - att det inte är ngt större problem. Dels räcker batteriet mycket mer än man trodde.
Har ca 37% kvar - efter 15-16 timmar. Sedan laddar jag den på natten - precis som iPhone och iPad.
Så det är nästan ett icke problem.

Jag har förstått att man tvingas ladda den varje natt. Det är just det som är problemet för mig. Tvingas redan ladda 2 telefoner + 1-2 plattor varje natt. Orkar inte mera prylar som skall laddas ständigt. Nog med laddare + sladdar till varje pryl att jämt hålla reda på och ta med. Därav att jag aldrig orkar använda mina BT-headset. Kör med trådade som inte behöver laddas.

Så jag bara vägrar ytterligare en varje-dag-laddpryl till... Kanske skumt för dig, men det gör att jag avvaktar tills en klocka kan gå åtminstone i en vecka. Då behöver man inte jämt ha med ytterligare laddare (tex på resa), och en mindre pryl att "plugga in" varje eviga kväll.

Det sagt, jag vill dessutom kunna sova med klockan på om jag skaffar en smart watch (läsa sömn, puls, etc) - lite av poängen för mig.

Summa; det som du betraktar som ett ikke-problem, är en klar "show stopper" för mig (kan dock inte svara för andra givetvis).

Ursprungligen av omartint:

Jag har förstått att man tvingas ladda den varje natt. Det är just det som är problemet för mig. Tvingas redan ladda 2 telefoner + 1-2 plattor varje natt. Orkar inte mera prylar som skall laddas ständigt. Nog med laddare + sladdar till varje pryl att jämt hålla reda på och ta med. Därav att jag aldrig orkar använda mina BT-headset. Kör med trådade som inte behöver laddas.

Så jag bara vägrar ytterligare en varje-dag-laddpryl till... Kanske skumt för dig, men det gör att jag avvaktar tills en klocka kan gå åtminstone i en vecka. Då behöver man inte jämt ha med ytterligare laddare (tex på resa), och en mindre pryl att "plugga in" varje eviga kväll.

Det sagt, jag vill dessutom kunna sova med klockan på om jag skaffar en smart watch (läsa sömn, puls, etc) - lite av poängen för mig.

Summa; det som du betraktar som ett ikke-problem, är en klar "show stopper" för mig (kan dock inte svara för andra givetvis).

Du laddar telefoner och plattor varje natt - men kräver att  Watch - eller liknande skall hålla 1 vecka utan laddning. Inte mycket logik i det. Sedan om du vill sova med klockan kan ju bli ett problem. Någon gång måste ju även den laddas..... Eller också får du göra tvärt om dom flesta - ladda på dagen - och använda klockan på natten. Tror inte du tillhör genomsnittet med den användningen - men det är ditt val. Blir nog svårt att hitta den klockan - men man skall aldrig säga aldrig. En  Watch lär det inte bli med den specen i alla fall. ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-08-20 23:51
Ursprungligen av adress@mac:

Du laddar telefoner och plattor varje natt - men kräver att  Watch - eller liknande skall hålla 1 vecka utan laddning. Inte mycket logik i det.

Hade gärna sett att även telefoner och plattor höll i en veckas tid. Förr i tiden gjorde mobiler det. Kan man bara komma upp i en 3-4 dagar, så man kan missa en natt, eller två (om man tex glömt laddare på kortare resor) - så hade det varit en grym förbättring.

Tyvärr har jag inget alternativ idag. Alla telefoner kräver laddning nästan varje natt.

När det gäller klockor så har jag fn en Suunto Ambit 2, och den laddar jag ungefär varje 1-2 veckor. Därav att jag inte byter ut den emot en klocka som bara klarar ett dygn. Det blir för stort nerköp för mig.

Den har dock givetvis inga notifieringar, och appar, men hoppas att det kommer framtida smarta klockor med längre batteritid.

Kanske kan vara svårt att förstå för extremt Apple-lojala personer, men även om jag gillar konceptet som sådant, så har jag ingen brådska att hoppa på det så här i första generationen.

Pebble och andra alternativ kommer, och jag ser pesonligen hellre en smart klocka mes svart-vit skärm som laddas en gång i veckan, än en klocka med färgskärm som måste laddas varje dygn.

Normalt så behöver jag ha med mig en mikro-USB-kabel för min Lumia 1020 (norsk jobbtelefon) och en lightning-kabel för min iPhone 5S (privat svensk mobil), och iPad Mini Retina. Skall jag ha en klocka så måste jag ha ytterligare en kabel att hålla reda på.

Det kanske inte är någon logik för dig, men jag är trött på att släpa runt på massivs med laddare.

Reser ofta, och har oftast med mig 2-3 bärbara (1 privat Surface Pro, en MacBook Pro Retina 15" som jobbdator, och en ThinkPad som kunddator), 2-3 mobiler, och minst en surfplatta (oftast antingen iPad 3 eller Mini Retina). Skulle jag skaffa ytterligare prylar, vad de en månde vara (BT-headset, smartklocka, etc) som kräver ytterligare sladdar och laddare så tar det helt enkelt enormt emot för mig.

På samma sätt så orkar jag inte (fast jag har hur enkelt som helst råd) att skaffa fler datorer att underhålla, ta backup på, installera program, etc. Någon stans blir det helt enkelt för mycket (är uppe i 5 bärbara totalt sätt, 3 mobiler, och 3 plattor + till detta kommer min frus och dotters bärbara, telefoner och plattor).

Jag förstår att det kan vara svårt att sätta sig in i andras situationer. Eller andras krav på tillvaron. Men man skall inte ta åt sig bara för att alla andra inte automatiskt tycker lika bra om alla ens prylar som man själv. Det är inget personligt påhopp. Bara verkligheten att alla inte tycker och har det lika.

Sedan så ser jag inte så pessimistiskt på verkligheten som du. Vi är ju bara precis i smartklockornas linda, och första generationen har precis kommit ut med alla dess fel och barnsjukdomar. Kommer säkert att ske mycket förbättringar även på denna fronten. Jag har ingen brådska alls, utan kan köpa en när jag tycker de uppfyller mina krav (pengar är inget stort problem för mig, så hänger inte på det).

Vi är alla olika, för mig, som aldrig sover med klockan (har aldrig gjort det utom i undantagsfall) så fungerar det klockrent med laddaren vid sängen. Däremot så är det, som du skriver, en komplikation vid resor men där har jag mitt resekit som alltid åker med med sladdar och allt.

Problemet med batteritid för klockorna är nog mest (tror jag) att det är svårt att få till samma lösning som gjorde för mobilerna - utöka storleken för att få plats med större batterier.

Så jag säger inte nej till längre batteritid men inte till vilka villkor som helst. Jag vill främst ha en tunnare klocka med ungefär samma yttremått som nuvarande modell. Definitivt inte tjockare och helst inte heller större.

Ingen man som har en kvinna (eller man om man föredrar det) sover med klockan.

1
Bevaka tråden