Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparera en Mac mini

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte på mig en Mac mini för inte allt för dyra pengar.
Visste redan från början att den inte var helt frisk då fläkt spinner konstant i maxfart.

Tänkte att det här kan jag troligtvis reparera.

Tji fick jag då man snabbt kan konstatera att det saknas stift på moderkortet (logikkortet). Förmodligen när tidigare ägare bytt till en SSD.

Jag kan inte styra fläkten med någon mjukvara så frågan är om ni andra har några tips på alternativ eller om man skall bita i det sura äpplet och försöka hitta en "mamma-platta" på ex. ebay?

Ser illa ut om det är kontakten till fläkten? Var ett tag sen jag öppnade min Mac mini så minns inte exakt hur det ser ut.
Annars ska ju smcFanControl fungera fint, http://www.macupdate.com/app/mac/23049/smcfan....

4 stift brukar det vara.

Lånar bild från ifixit.

Varken "smcFAN" eller "Macs fan control" fungerar

Så klanten lyckades bryta av stiften?

Ursprungligen av Borttaget:

4 stift brukar det vara.

Lånar bild från ifixit.
https://dl.dropbox.com/s/sbebmjqg2t1hay4/Screen%20Shot%202015-07-31%20at%2020.14.18.png?dl=0

Varken "smcFAN" eller "Macs fan control" fungerar

Yep, var så jag minns det också nu när jag ser det, den där kontakten är väldigt känslig (lossnar lätt från kretskortet) och sitter konstigt så förstår personen som lyckats ha sönder den.
Det finns ingen anledning att ta bort den faktiskt för att sätta i en SSD, dock visar instruktioner på iFixIt m.fl. att man måste göra det, men det är inte nödvändigt.

Men det hjälper inte så mycket för dig just nu, blir nog att leta efter ett nytt modermodem.

Senast redigerat 2018-07-23 13:31

Har gått igenom datorn och det är bara stiften som är skadade.
Typiskt att stiften är helt borta. Hade det funnits minsta lilla hade jag kunnat lösa det med lödkolv.

Nåja, man får väl se positivt på det hela. Fungerande dator med fläkt som oljud.
Får bli reservdelar av den så får man leta efter en annan...

Ingen som har en liggandes

Vilken modell är det?

Ursprungligen av keptang:

Vilken modell är det?

Mid 2011

Letar bara efter modellerna 2011 och 2012.

  • Medlem
  • 2015-07-31 22:20
Ursprungligen av Borttaget:

Har gått igenom datorn och det är bara stiften som är skadade.
Typiskt att stiften är helt borta. Hade det funnits minsta lilla hade jag kunnat lösa det med lödkolv.

Nåja, man får väl se positivt på det hela. Fungerande dator med fläkt som oljud.
Får bli reservdelar av den så får man leta efter en annan...

Ingen som har en liggandes

Den går inte att ha som en server i en garderob eller liknande? Då har ju fläktljudet mindre betydelse. iTunes, VPN, Mail och Plex-server?

Senast redigerat 2018-07-23 13:31
Ursprungligen av Dalle:

Den går inte att ha som en server i en garderob eller liknande? Då har ju fläktljudet mindre betydelse. iTunes, VPN, Mail och Plex-server?

Väldigt kinkig när det kommer till ljud så tyvärr :-/

Detta är min 3e Mac mini som skulle ingå i ett kluster så det blir inte en som skapar oljud.

Ursprungligen av Dalle:

Den går inte att ha som en server i en garderob eller liknande? Då har ju fläktljudet mindre betydelse. iTunes, VPN, Mail och Plex-server?

Dessa (2011) låter som tusan om det inte finns någon fläktkontroller, ett mindre jetplan.
Nästa blir nog en Intel NUC eller motsvarande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-31 22:50
Ursprungligen av Borttaget:

Nåja, man får väl se positivt på det hela. Fungerande dator med fläkt som oljud.

Kan du inte meckla på en Zalman Fan Mate eller något liknande, och styra fläktvarvtalet manuellt utifrån? Inte snyggt, men kanske tystare.

Senast redigerat 2018-07-23 13:31
Ursprungligen av IngoX:

Kan du inte meckla på en Zalman Fan Mate eller något liknande, och styra fläktvarvtalet manuellt utifrån? Inte snyggt, men kanske tystare.

Det är ju inte omöjligt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-01 09:15

Eller bara lägg ett motstånd i serie så den går på ett lägre varv.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-01 09:40

Det går inte att modda dit en större och tystare fläkt?
Motstånd mm har ju nackdelen att den kan överhetta.

Ursprungligen av Borttaget:

Köpte på mig en Mac mini för inte allt för dyra pengar.
Visste redan från början att den inte var helt frisk då fläkt spinner konstant i maxfart.

Tänkte att det här kan jag troligtvis reparera.

Tji fick jag då man snabbt kan konstatera att det saknas stift på moderkortet (logikkortet). Förmodligen när tidigare ägare bytt till en SSD.

https://dl.dropbox.com/s/r9rucnc0ouzfhz0/IMG_6526.jpeg?dl=0

Jag kan inte styra fläkten med någon mjukvara så frågan är om ni andra har några tips på alternativ eller om man skall bita i det sura äpplet och försöka hitta en "mamma-platta" på ex. ebay?

Be om hjälp på http://elektronikforumet.com/forum/
Är säker på att någon där hjälper dig och reparerar din kontakt!

Senast redigerat 2018-07-23 13:32
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-08-01 22:49

Är du säker på att det inte går att styra fläkten med mjukvara? Jag bytte till ssd i min mini och lyckades bryta av värmesensorn som satt klistrad på disken. Med smcFancontrol och lite terminalscript funkar det dock fint.

testa att köra smc och skriv "/Applications/smcFanControl.app/Contents/Resources/smc -k F0Mx -w 3840" i terminalen (sätter fläktens maxvarv till 4000rpm)

Ursprungligen av Antouan:

Är du säker på att det inte går att styra fläkten med mjukvara? Jag bytte till ssd i min mini och lyckades bryta av värmesensorn som satt klistrad på disken. Med smcFancontrol och lite terminalscript funkar det dock fint.

testa att köra smc och skriv "/Applications/smcFanControl.app/Contents/Resources/smc -k F0Mx -w 3840" i terminalen (sätter fläktens maxvarv till 4000rpm)

Finns ingen intelligens i fläkten så det blir svårt.
Den har endast "feedback pulse".

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-08-02 08:03
Ursprungligen av hummel:

Finns ingen intelligens i fläkten så det blir svårt.
Den har endast "feedback pulse".

aha, ja då kanske det blir svårt

Ursprungligen av Json_81:

Det går inte att modda dit en större och tystare fläkt?
Motstånd mm har ju nackdelen att den kan överhetta.

Enkelt att dimensionera motståndet så det inte överhettar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-03 18:25

Absolut, det är ju inga höga strömmar vi pratar om.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-08-03 20:43
Ursprungligen av hummel:

Enkelt att dimensionera motståndet så det inte överhettar!

Hur menar du då?
Jag pratar om datorn, inte motståndet.

Vad händer med den vid 100% load även om man skulle dimensionera det för 4-5k RPM?

Ursprungligen av Json_81:

Hur menar du då?
Jag pratar om datorn, inte motståndet.

Vad händer med den vid 100% load även om man skulle dimensionera det för 4-5k RPM?

Jag tolkade ditt svar som du menade motståndet.

Nu vet jag inte hur konstruktionen är gjord för detta, men en gång i forntiden hade jag en LC 475 som hade en envis fläkt, och till den köpte jag ett motstånd som styrdes av en temperaursensor. Redan då kostade den bara en hundring eller två, borde ju finnas, eller kunna göras för mindre än så idag, om det nu skulle kunna fungera

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu vet jag inte hur konstruktionen är gjord för detta, men en gång i forntiden hade jag en LC 475 som hade en envis fläkt, och till den köpte jag ett motstånd som styrdes av en temperaursensor. Redan då kostade den bara en hundring eller två, borde ju finnas, eller kunna göras för mindre än så idag, om det nu skulle kunna fungera

Rent tekniskt var det inget motstånd för dessa är svåra att styra.
Kopplar man ett motstånd i serie med motorn kommer det att dra samma effekt som fläkten på fullvarv. En del effekt i fläkten och resten i motståndet. Effekt betyder värme.
Att seriereglera betyder att samma effekt som fullfart på fläkten förbrukas.
Man kan PWM-styra fläkten och då förbrukas mindre energi, det kräver en del elektronik för att fungera. Det finns färdiga "fläktreglerare" som Richard beskriver.

1
Bevaka tråden