Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ridå för svenska Film2Home

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Filmtjänsten Film 2 Home köpte i vintas upp konkurrenten Headweb, men ansöker nu om konkurs.

Läs hela artikeln här

Nära att gå break even när man omsätter 6,9 miljoner och gör en förlust på 15,7 miljoner, njae.
Tråkigt för personerna som jobbade där, hoppas det ordnar sig för dessa.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-31 21:40

Jag har aldrig hört talats om Film 2 Home.

Troligen kan mitt svar appliceras på en stor del av befolkningen i vilket land som helst.

Där är nog svaret på varför de kursar.

Seriöst?
https://www.plejmo.com/sv/det-har-ar-plejmo/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-07-31 23:52

Kul presentation. De har en CEO och en CTO och en massa andra kuliga titlar, men .... en CFO, icke. Inte undra på att finanserna går åt he...vete

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-01 00:20
Ursprungligen av Gunnar B:

Kul presentation. De har en CEO och en CTO och en massa andra kuliga titlar, men .... en CFO, icke. Inte undra på att finanserna går åt he...vete

De hade tydligen inte hittat rätt person för det utanonserade jobbet!
Plejmo Söker CFO

Ursprungligen av filuren:

Jag har aldrig hört talats om Film 2 Home.

Troligen kan mitt svar appliceras på en stor del av befolkningen i vilket land som helst.

Där är nog svaret på varför de kursar.

Plejmo borde ha annonserat på Swefilmer och piratsajter, det är ju där kunderna finns.
Synd att finansiären inte orkade vänta på en vändning. Hoppas de hittar en ny. Det är väl sådana här tjänster som behövs och efterfrågas?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-01 13:32
Ursprungligen av IngoX:

De hade tydligen inte hittat rätt person för det utanonserade jobbet!
Plejmo Söker CFO

Plejmo borde ha annonserat på Swefilmer och piratsajter, det är ju där kunderna finns.
Synd att finansiären inte orkade vänta på en vändning. Hoppas de hittar en ny. Det är väl sådana här tjänster som behövs och efterfrågas?

Nej, just denna tjänst varken behövs eller efterfrågas.

Ingen fara - det är ett aktiebolag - ingen går personligen i förlust. Dom har säkert tagit ut rejäla löner och lagt undan en del och har kontaketr i branschen - fixar nytt jobb lätt som en plätt (till skillnad från hundra tusen andra arbetslösa).
Nej, jag har inte heller hört talas om denna filmtjänst. Never.

Ursprungligen av Anderlind:

Tråkigt för personerna som jobbade där, hoppas det ordnar sig för dessa.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-02 08:43
Ursprungligen av Demiurgen:

Ingen fara - det är ett aktiebolag - ingen går personligen i förlust. Dom har säkert tagit ut rejäla löner och lagt undan en del och har kontaketr i branschen - fixar nytt jobb lätt som en plätt (till skillnad från hundra tusen andra arbetslösa).
Nej, jag har inte heller hört talas om denna filmtjänst. Never.

Ser inte ut så, http://www.allabolag.se/5567590269/bokslut

Eller har du andra uppgifter?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-02 09:49
Ursprungligen av Demiurgen:

Ingen fara - det är ett aktiebolag - ingen går personligen i förlust. Dom har säkert tagit ut rejäla löner och lagt undan en del och har kontaketr i branschen - fixar nytt jobb lätt som en plätt (till skillnad från hundra tusen andra arbetslösa).
Nej, jag har inte heller hört talas om denna filmtjänst. Never.

Och leverantörsskulder som inte blir reglerade? Det är alltid skit när ett bolag går i kk, oavsett vem vilket bolag det är.

Ser du verkligen inte att det är ett aktiebolag? AB? Med hjälp av din egen länk?

Ursprungligen av zappee:

Ser inte ut så, http://www.allabolag.se/5567590269/bokslut

Eller har du andra uppgifter?

Ursprungligen av Demiurgen:

Ingen fara - det är ett aktiebolag - ingen går personligen i förlust. Dom har säkert tagit ut rejäla löner och lagt undan en del och har kontaketr i branschen - fixar nytt jobb lätt som en plätt (till skillnad från hundra tusen andra arbetslösa).
Nej, jag har inte heller hört talas om denna filmtjänst. Never.

Ursprungligen av zappee:

Ser inte ut så, http://www.allabolag.se/5567590269/bokslut

Eller har du andra uppgifter?

Ursprungligen av Demiurgen:

Ser du verkligen inte att det är ett aktiebolag? AB? Med hjälp av din egen länk?

Jag tror snarare att han hänsyftar till ditt påstående om "rejäla löner". Det verkar inte som att företaget betalade ut några fantasilöner eller ens rejäla löner även om det förefaller att varit bra löner.

Ursprungligen av Demiurgen:

Ser du verkligen inte att det är ett aktiebolag? AB? Med hjälp av din egen länk?

@zappee menar nog din kommentar angående personal (ledning) som ska ha tagit ut rejäla löner. Ser inte så ut eller ser du något som ingen annan ser?

Ursprungligen av Demiurgen:

Ingen fara - det är ett aktiebolag - ingen går personligen i förlust.

Klart ägarna och investerarna gör personlig förlust deras bolag och allt de satsat däri är ju nu i princip värdelöst. Men inte lätt att starta en filmtjänst i Sverige piraternas förlovade land vilket de troligen visste redan när de drog igång.

Ursprungligen av Demiurgen:

Nej, jag har inte heller hört talas om denna filmtjänst. Never.

Konstigt eftersom de ändå har marknadsfört sig en del samarbetat med många andra bolag och fått många artiklar skrivna om sig i diverse tidningar och på nätet, varit på TV o.s.v.. Men namnet är ju rätt anonymt och därför lätt att glömma.

Ja, men jag talar om skuld. Skuld. Ser man bolagets skuld så är ingen gladare än dom att aktiebolaget som idé - en juridisk person som inte finns i verkligheten - och att dom personligen inte behöver betala ett öre till fordringshavare. Det är det som är AB.
Att folk satsar tid, energi och allt möjligt icke monetärt i ett bolag räknas inte - jag känner dom som jobbat som antällda i 50 år i t.ex. gruvbolag och satsat allt det där och t.o.m. sin hälsa utan att ha ett öre när dom slutar...förutom lite pension som fack och stat står för. Jag tycker mera "synd" om dom än om aktiebolag och ägare som går i kk.
Missförstå mig inte...jag gläds inte åt att dom kånkade, jag vill bara ge mitt perspektiv på saken. Kontext. Världen runt om ett litet AB som konkar.

Ursprungligen av Perobous:

Klart ägarna och investerarna gör personlig förlust deras bolag och allt de satsat däri är ju nu i princip värdelöst. Men inte lätt att starta en filmtjänst i Sverige piraternas förlovade land vilket de troligen visste redan när de drog igång.

Konstigt eftersom de ändå har marknadsfört sig en del samarbetat med många andra bolag och fått många artiklar skrivna om sig i diverse tidningar och på nätet, varit på TV o.s.v.. Men namnet är ju rätt anonymt och därför lätt att glömma.

Ursprungligen av Demiurgen:

Ja, men jag talar om skuld. Skuld. Ser man bolagets skuld så är ingen gladare än dom att aktiebolaget som idé - en juridisk person som inte finns i verkligheten - och att dom personligen inte behöver betala ett öre till fordringshavare. Det är det som är AB.

AB är ingen magisk företagsform även om det finns fina fördelar.
Du tror inte att någon av ägarna själva har skjutit till eget kapital till bolaget eller gått i personlig borgen för lån? Kan vara så.

Senast redigerat 2015-08-02 22:05

Klart ägarna har gått in med eget kapital - annars är man ju inte ägare För att äga eller deläga ett aktiebolag så måste man köpa aktier i det bolaget.
Vad jag säger är att ingen behöver betala bolagets skulder - jag trodde alla visste detta och att det är detta som är det speciella med aktiebolag.
Ägarnas privata skulder - som borgenär till andras lån (ett aktiebolag eller brorsans nya bil) - vet jag ingenting om. Sådant spekulerar jag inte i - jag bara säger att ingen behöver betala aktiebolagets skulder och tydligen är det många som inte känner till detta. Jag misstänkte det, det var därför jag la in inlägget från början. I upplysningssyfte.

Ursprungligen av Perobous:

AB är ingen magisk företagsform även om det finns fina fördelar.
Du tror inte att någon av ägarna själva har skjutit till eget kapital till bolaget eller gått i personlig borgen för lån? Kan vara så.

Ursprungligen av Demiurgen:

Ägarnas privata skulder - som borgenär till andras lån (ett aktiebolag eller brorsans nya bil) - vet jag ingenting om. Sådant spekulerar jag inte i - jag bara säger att ingen behöver betala aktiebolagets skulder och tydligen är det många som inte känner till detta. Jag misstänkte det, det var därför jag la in inlägget från början. I upplysningssyfte.

Verkar vara du som inte känner till att man som ägare ibland själv måste borga för sitt aktiebolags åtaganden och lån. Med skjut till så menade jag förstås att ägarna kan ha gått in med egna pengar själva på sluttampen för att hålla bolaget vid liv.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-04 23:14
Ursprungligen av Demiurgen:

Klart ägarna har gått in med eget kapital - annars är man ju inte ägare För att äga eller deläga ett aktiebolag så måste man köpa aktier i det bolaget.
Vad jag säger är att ingen behöver betala bolagets skulder - jag trodde alla visste detta och att det är detta som är det speciella med aktiebolag.
Ägarnas privata skulder - som borgenär till andras lån (ett aktiebolag eller brorsans nya bil) - vet jag ingenting om. Sådant spekulerar jag inte i - jag bara säger att ingen behöver betala aktiebolagets skulder och tydligen är det många som inte känner till detta. Jag misstänkte det, det var därför jag la in inlägget från början. I upplysningssyfte.

Om bolaget har skatteskulder så kan styrelsen bli betalningsansvariga, t.ex.

1
Bevaka tråden