Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panikhjälp - Hårddisk fyller sig själv

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har helt plötsligt fått problem med min hårddisk. Den fyller sig själv i rasande takt. För en timme sedan hade jag nästan 300 GB ledigt och nu har jag bara 65 GB kvar och det tickar snabbt nedåt. Vad kan detta bero på? Vad kan jag göra? Törs snart inte låta datorn vara igång.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-07-31 12:39

Är det den interna hårddisken i datorn det gäller?
Kolla i Aktivitetskontroll (program > verktygsprogram > Aktivitetskontroll och sedan Hårddisk) så kan du se vilka processer som använder hårddisken. Då kan du sortera efter vilket program som har använt mest av hårddisken.

Edit: Det kan också vara intressant att veta vilken maskin du kör och vilken version av OSX du har? (-menyn > Om den här datorn)

Ja, det är den interna hårddisken. Jag har kollat Aktivitetskontrollen men kan inte se något som verkar speciellt misstänksamt. Jag har liksom förlorat 300 GB nu. Jag har rensat undan kring 100 GB för att överleva. För tillfället har det stannat upp på 77.9 GB tillgängligt. Men då har jag tagit bort Adobe Photoshop, Lightroom och Bridge eftersom jag misstänkte att själva CC-klienten fått spel.

Jag har en iMac 27 tum, sent 2013. 3,4 GHz Intel Core i5. OS X 10.10.4.

Ursprungligen av dofflan:

...Jag har rensat undan kring 100 GB för att överleva...

Vad är det du har rensat bort? Ser du vad det är för filer som växer, eller har du bara plockat bort lite på måfå?

Ursprungligen av dofflan:

...eftersom jag misstänkte att själva CC-klienten fått spel...

Nyfiken på vad som fick dig att rikta misstankarna ditåt?

Senast redigerat 2015-07-31 15:40

Jag har helt enkelt bara rensat bort skräp som jag låtit ligga. Jag har alltså fortfarande inte hittat igen vad som skrivits till hårddisken. Denna rensning gjorde jag för att inte disken skulle fyllas under tiden jag gjorde backup på det jag inte hunnit backupa. (Jag gör sådant manuellt).

Jag började misstänka CC-klienten eftersom den hade skrivit mest till disken enligt Aktivitetskontrollen. Den hade skrivit ca 20 GB, alltså inte i närheten av de 300 GB jag blivit av med. Däremot slutade diskutrymmet att tömmas några minuter efter att jag avinstallerat klienten så jag vet inte om det var den. Nu har jag efter flera omstarter legat på en stabil nivå på disken, men jag har fortfarande inte fått tillbaka något utrymme. Sitter med OmniDiskSweeper nu och försöker hitta mystiska stora mappar/filer.

Jag hittade den här tråden, men det mesta är obegripligt för mig.
http://forums.appleinsider.com/t/156536/macs-...

Jag kanske ska tillägga att jag inte kan någonting om datorer "backstage" så att säga. Jag jobbar med Mac både på jobbet och hemma, men det handlar om att starta Safari, Mail och Adobes programvaror.

Jag har hittat tre loggfiler på tillsammans 270 GB som alla börjar med PDApp ***.log.

Om jag förstår detta rätt kanske det faktiskt var CC-klienten som spökade.

https://discussions.apple.com/message/2768263...

1
Bevaka tråden