Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad räknas som träning?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-07-30 21:14

Jag fick min Apple Watch igår och har idag försökt att fylla min Aktivitetscirklar. Det har gått bra, jag har varit ute och promenerat och uppnått mitt kalorimål, däremot har den bara registrerat 4 minuters träning. Då har jag blivit lite fundersam och undrat vad som egentligen räknas som träning?

Ursprungligen av Måns97:

Jag fick min Apple Watch igår och har idag försökt att fylla min Aktivitetscirklar. Det har gått bra, jag har varit ute och promenerat och uppnått mitt kalorimål, däremot har den bara registrerat 4 minuters träning. Då har jag blivit lite fundersam och undrat vad som egentligen räknas som träning?

Undrat lite som du, tror att det har lite att göra med hastighet, puls mm.
Går man i sakta mak så blir det ingen träning, men när man går lite fortare och tex i skogen med hinder etc så pulsen går upp så blir det träning, iaf för mig.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-07-30 22:55
Ursprungligen av CekariYH:

Undrat lite som du, tror att det har lite att göra med hastighet, puls mm.
Går man i sakta mak så blir det ingen träning, men när man går lite fortare och tex i skogen med hinder etc så pulsen går upp så blir det träning, iaf för mig.

Låter rimligt. Sen har jag förstått att den milanesiska loopen inte är optimal för att just mäta pulsen, då den släpper lite. Kan kanske vara en förklaring.

Ursprungligen av Måns97:

Låter rimligt. Sen har jag förstått att den milanesiska loopen inte är optimal för att just mäta pulsen, då den släpper lite. Kan kanske vara en förklaring.

Jo, det kan ju också spöka till det. Skaffa ett sportarmband också för då du ska träna, faktiskt riktigt sköna och inte som man tror

Ursprungligen av CekariYH:

Undrat lite som du, tror att det har lite att göra med hastighet, puls mm.
Går man i sakta mak så blir det ingen träning, men när man går lite fortare och tex i skogen med hinder etc så pulsen går upp så blir det träning, iaf för mig.

Jag har också gjort den iakttagelsen:)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2015-08-02 07:15

Jag brukar slå på träningsappen, "Gång ute", då jag ska gå på en lite längre promenad. Dels så räknas tiden som "Träning" dels för att det är kul att få uppgifter om promenadens längd, snittakt och snittpuls.

Men även om jag ställt in träningsappen så räknas inte den totala utomhusgångstiden som träning. Det verkar ändå så att man måste komma upp i en viss puls för att det ska räknas. Som i går då min promenad var på drygt en timme så fick jag bara 48 min på den gröna träningsringen.

Skulle vara kul att veta lite mer om hur klockan räknar men jag har inte hittat något om det.

Hittat lite info: https://discussions.apple.com/thread/7015725

Tydligen viktigt att välja ”rätt” typ av träning, inomhus och utomhus gång vrkar funka dåligt, väljer man annat så blitt tydligen resultatet mer som man förväntat sig.

”In Workout  instead of using INDOOR WALK I used OTHER and every minute of walking over about 107 - my 70% of maximum heart beat for my age was entered. I got a tick of 30 minutes of exercise and felt good about what I had done.”

Här finns en mer teknisk, nåja, genomgång av de olika delarna: http://www.imore.com/apple-watch-activity-tra...
På sida 2 finns lite info om just träning.

Knatar rundor i ett stekhett Sofia men får inte mycket utdelning på ringarna. Man skulle kunna tänka sig att en promenad i 38° värme med svetten sprutande ur porerna skulle generera lite kaloriförbränning.

Ursprungligen av pmarriott:

Knatar rundor i ett stekhett Sofia men får inte mycket utdelning på ringarna. Man skulle kunna tänka sig att en promenad i 38° värme med svetten sprutande ur porerna skulle generera lite kaloriförbränning.

Tryck baksidan av Watch mot pannan.
Skämtar bara, men håller med, den fattar inte ibland vad som är på gång, så vi får hoppas på lite fler sensorer i nästa modell

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-03 18:26

Ni har väl för bra kondition, så pulsen går inte upp tillräckligt

Ursprungligen av kenjon:

Ni har väl för bra kondition, så pulsen går inte upp tillräckligt

Knappast i mitt fall. Och här finns fullt med pulshöjande synintryck dessutom.

Tycker att Apples "Aktivitets app" är gravt efterbliven eller åtminstone kraftigt bristfällig. Det tycks ju enbart räknas när man rör sig. Alltså styrketräning eller armhävningar vad som helst som utförs på stället tas inte med i beräkning. Testa igår på gymmet när jag körde bänk och marklyft m.m. Pulsmätaren noterade att jag kom upp i en puls stundvis på 150+ spm men inget hände på aktivitets stapeln.

  • Avstängd
  • 2015-10-02 15:43
Ursprungligen av Stefan Willard:

Tycker att Apples "Aktivitets app" är gravt efterbliven eller åtminstone kraftigt bristfällig. Det tycks ju enbart räknas när man rör sig. Alltså styrketräning eller armhävningar vad som helst som utförs på stället tas inte med i beräkning. Testa igår på gymmet när jag körde bänk och marklyft m.m. Pulsmätaren noterade att jag kom upp i en puls stundvis på 150+ spm men inget hände på aktivitets stapeln.

hur ska appen kunna veta att du verkligen tränar? du kanske är sjuk och har förhöjd hjärverksamhet
en lösning vore att man manuellt kunde tala om för appen att "nu gymmar jag" ,"nu simmar jag" , "nu står jag på en crosstrainer" mm
skicka feedback till apple och efterfråga den funktionen.

Ursprungligen av Tcopc:

hur ska appen kunna veta att du verkligen tränar? du kanske är sjuk och har förhöjd hjärverksamhet
en lösning vore att man manuellt kunde tala om för appen att "nu gymmar jag" ,"nu simmar jag" , "nu står jag på en crosstrainer" mm
skicka feedback till apple och efterfråga den funktionen.

Visst sjuk är väl något som skulle kunna påverka hjärtfrekvens. Men i och med det så är ju frågan om inte kroppen rent allmänt även då bränner mer kalorier än i ett normalt friskt viloläge eller hur? Samt Puls biten om man inom loppet av säg 30 sekunder går ifrån säg 60-68 som är min normala vilopuls upp till 150+ så borde den ju förstå att nu är det något som händer. Eller struntar den helt sonika i puls biten även när man är ute och springer ? För i så fall är ju även där kalori förbränningen fullständigt missvisande då det är just den ökade hjärtfrekvensen i sig som definierar intensiteten i löpning / gången som klockan i dag just är begränsad till.

Jag har tagit upp detta med apple support redan och han tyckte precis som jag. Jag kör normalt annars innan jag skaffade mig Apple Watch med Wahoo Ticker X pulsbandet spänt runt bröstet tillsammans med deras app när jag styrketränade och det lyckades registrera min träning.

  • Avstängd
  • 2015-10-02 15:51
Ursprungligen av Stefan Willard:

Visst sjuk är väl något som skulle kunna påverka hjärtfrekvens. Men i och med det så är ju frågan om inte kroppen rent allmänt även då bränner mer kalorier än i ett normalt friskt viloläge eller hur?

sant men jag vill inte kalla det för träning.

Ursprungligen av Tcopc:

sant men jag vill inte kalla det för träning.

Nej helt sant. Men samtidigt är det ju eventuellt förbrännings ökande troligtvis. Så lika logiskt eller ologiskt som det är att helt sonika bara räkna latitud förändring som träning är det ju att inkludera puls höjning vid eventuellt sjuktillstånd.

Jag har nu i vilket fall framfört mina tankar till Apple Feedback och hoppas innerligt att man kanske kan få ett svar. Om inte så hoppas jag att Wahoo eller liknande företag anammar stöd för att använda Apple Watch inbyggda pulsmodul för att spåra träning bättre.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-10-02 16:07
Ursprungligen av Stefan Willard:

Samt Puls biten om man inom loppet av säg 30 sekunder går ifrån säg 60-68 som är min normala vilopuls upp till 150+ så borde den ju förstå att nu är det något som händer. Eller struntar den helt sonika i puls biten även när man är ute och springer ? För i så fall är ju även där kalori förbränningen fullständigt missvisande då det är just den ökade hjärtfrekvensen i sig som definierar intensiteten i löpning / gången som klockan i dag just är begränsad till.

Den mäter på ett annat sätt om man har angett att man ska springa.

"During a dedicated cardio workout, the Workout app shows real-time stats like elapsed time, distance, calories, pace, and speed for a variety of the most popular indoor and outdoor activities. And since Apple Watch is water resistant, you don’t have to worry about getting sweat on it or working out in the rain.2 Just choose the type of workout you’d like to do, and Apple Watch turns on the appropriate sensors. You get a detailed summary when you’re done, and your workout counts toward your Activity ring measurements for the day."
http://www.apple.com/watch/health-and-fitness...

Finns filmer här, kolla på t ex "Workout"
http://www.apple.com/watch/apps/

1
Bevaka tråden