Media Markt's utstuderat fula prissättning

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-07-24 23:08

Är det fler som har märkt av att Media Markt har ett pris på webben och ett i affärerna?
Jag har nyligen köpt två nya Apple Wireless Keyboards samt en ny Magic Mouse. Dessa inköp gjordes i tre olika butiker i Stockholmsområdet. I samtliga fall angavs priset på webben till 629:- för tangentbordet och 649:- för musen. Men i varuhusen kostade tangentborden och musen 749/st.
I samtliga fall har jag fått ragga tag i en säljare på golvet för att få priset redigerat till det billigare som har angivits på nätet. Nu, efter tredje rättelsen har jag ruttnat totalt på skitföretaget. Hoppas Media Markt på att kunderna inte kollar upp priserna innan de handlar, eller hoppas de att kunderna inte orkar klaga när de står framme i kassan och de får betala ett högre pris? (Nej, priset kan man INTE redigera i kassan!)
Idag, när jag hade rättat priset på min tredje grej så frågade jag rakt ut om det var en medveten strategi från deras sida. Men de blånekade ju såklart. Jag hade inte förväntat mig ett ärligt svar. Men man kan ju iallafall säga vad man tycker om det.

Är det fler som har liknande erfarenheter? Detta gäller säkert inte bara Apples prylar som dessa skojare säljer.

Aldrig handlat på Media Markt och kommer aldrig att göra, ser ingen anledning till att göra det.
Men det är väl sådär man försöker tjäna pengar och lura kunder på pengar.

Köper i stort sett alltid på nätet, då har man ångerrätt dessutom.

Har dock goda erfarenheter från Siba, Netonnet och Webhallen när jag köpt i butik.
Naturligtvis måste man alltid veta vad man behöver/vill köpa så man slipper prata med någon säljare.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-24 23:24

Det är inte så enkelt som att webshoppen har ett annat pris än butiken då?

Nej, jag har ingen liknande erfarenhet. Om jag ska uttala mig om vad jag tycker om Media Markt så måste jag säga att de bland andra elektronikvarujättar är bra.

  • Medlem
  • 2015-07-24 23:49
Ursprungligen av filuren:

Det är inte så enkelt som att webshoppen har ett annat pris än butiken då?

Nope, samma priser ska gälla i bägge butikerna.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-07-24 23:56
Ursprungligen av Dalle:

Nope, samma priser ska gälla i bägge butikerna.

Ja, isåfall är ju något galet.

Men för mitt intresse, var någonstans finns angivet att priserna ska vara samma i webshop som fysisk butik?

Ursprungligen av Dalle:

Nope, samma priser ska gälla i bägge butikerna.

Källa på det?

Det finns väl en anledning till att Siba säger "alltid samma pris i butik som på siba.se". Det är väl just för att markera en skillnad mot konkurrenterna som ofta har olika pris på webb och i butik.

Elgiganten kör samma sak på många produkter
varje gång jag handlat där har jag fått haffa en säljare för att justera priset

och det är ju klart att det är så
handlar man på nätet kan man ju snabbt jämföra alla webbutiker och då vill dom ju ligga bra till i pris
åker man ut på stan orkar man ju fan inte springa runt på samma sätt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-25 01:25
Ursprungligen av Dalle:

Är det fler som har märkt av att Media Markt har ett pris på webben och ett i affärerna?
Jag har nyligen köpt två nya Apple Wireless Keyboards samt en ny Magic Mouse. Dessa inköp gjordes i tre olika butiker i Stockholmsområdet. I samtliga fall angavs priset på webben till 629:- för tangentbordet och 649:- för musen. Men i varuhusen kostade tangentborden och musen 749/st.
I samtliga fall har jag fått ragga tag i en säljare på golvet för att få priset redigerat till det billigare som har angivits på nätet. Nu, efter tredje rättelsen har jag ruttnat totalt på skitföretaget. Hoppas Media Markt på att kunderna inte kollar upp priserna innan de handlar, eller hoppas de att kunderna inte orkar klaga när de står framme i kassan och de får betala ett högre pris? (Nej, priset kan man INTE redigera i kassan!)
Idag, när jag hade rättat priset på min tredje grej så frågade jag rakt ut om det var en medveten strategi från deras sida. Men de blånekade ju såklart. Jag hade inte förväntat mig ett ärligt svar. Men man kan ju iallafall säga vad man tycker om det.

Är det fler som har liknande erfarenheter? Detta gäller säkert inte bara Apples prylar som dessa skojare säljer.

Stämmer bra det är för dåligt helt klart en medveten strategi från Mediamarkts sida att köra högre priser överlag i sina butiker jämfört med webben. Köpte en locktång till dottern.. 359 kr på deras webbsida. 449 kr i butiken. 279 kr lägsta pris hos ELON prisjakt, dom fick matcha det lägsta priset till slut efter lite gnäbbel.

Mediamarkts säljare svarade först att dom enbart matchar sin egen hemsidas pris och inget annat ??????? Jag fick bananas och läxade upp dom lite och dom fick kalla på chefen då vart det inga problem att matcha en annan butiks pris i Göteborg dvs ELONs lägsta butikspris.

Elgiganten är aldrig något problem med priserna butik kontra webben tycker jag eller matchande av lägsta pris i annan butik. Hade gärna handlat hos dom om dom hade haft dotterns önskade locktång i sitt sortiment.

Ursprungligen av Dalle:

Är det fler som har märkt av att Media Markt har ett pris på webben och ett i affärerna?
Jag har nyligen köpt två nya Apple Wireless Keyboards samt en ny Magic Mouse. Dessa inköp gjordes i tre olika butiker i Stockholmsområdet. I samtliga fall angavs priset på webben till 629:- för tangentbordet och 649:- för musen. Men i varuhusen kostade tangentborden och musen 749/st.
I samtliga fall har jag fått ragga tag i en säljare på golvet för att få priset redigerat till det billigare som har angivits på nätet. Nu, efter tredje rättelsen har jag ruttnat totalt på skitföretaget. Hoppas Media Markt på att kunderna inte kollar upp priserna innan de handlar, eller hoppas de att kunderna inte orkar klaga när de står framme i kassan och de får betala ett högre pris? (Nej, priset kan man INTE redigera i kassan!)
Idag, när jag hade rättat priset på min tredje grej så frågade jag rakt ut om det var en medveten strategi från deras sida. Men de blånekade ju såklart. Jag hade inte förväntat mig ett ärligt svar. Men man kan ju iallafall säga vad man tycker om det.

Är det fler som har liknande erfarenheter? Detta gäller säkert inte bara Apples prylar som dessa skojare säljer.

Elgiganten är precis likadana; ett pris på 'webben', ett i butik. Det är flera gånger man kollat på deras hemsida om en produkt och sen kommer dit så kostar det ganska mycket mer. Allt från HDMI-kablage till TV-apparater och köksredskap.

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2015-07-25 07:46

Jag har tidigare råkat ut för det här problemet och naturligtvis mailade jag deras kundtjänst och frågade hur det kommer sig att det är olika prissättning. Svaret i sin helhet kan intresserade läsa nedan, även om det är något slags standardsvar...

"Hej Anders!

Tack för ditt mail!

Priset sätt lokalt. Detta medför att det ibland kan vara billigare att köpa vissa varor online och vissa är billigare i butiker. Vi har även kampanjer där varor då kan vara billigare i butik/online.
Har du några frågor eller funderingar? Återkom gärna till oss så hjälper vi dig så gott vi kan.

Ha en fortsatt trevlig dag och välkommen åter!

Med vänlig hälsning,

Media Markt Kundservice"

Men nu vet ni i alla fall vad dom svarar på frågan...

Den MM jag jobbade på körde prismatchning mot andra fysiska butiker i närområdet (typ max 1h bilresa bort). Samt mot webbutiken som INTE är samma bolag som en fysisk butik. Precis som att inte ICA kör en nationell prissättning, så kör inte heller MM det.

Man får påtala för en säljare och få ett kvitto med det justerade priset. Vilket en hel del gör.

Det är ett litet dilemma att dels konkurrera på den (globala) marknaden online samt att sälja i fysisk butik med säljare som ska ha lön.

Var glad att du kan gå fram och klämma på hårfönen och prata med en säljare, jag tror tyvärr det snart är ett minne blott.

Hörde av kollegan vars bror jobbar på Elgiganten, att Elgiganten butikerna köper in varorna från Elgigantens centrallager. Dvs butikerna ser inte det riktiga inköpspriset utan centrallagret har lagt på viss % från början.
Misstänker att den virtuella webbutiken också köper in via centrallagret men har mindre påslag i vissa fall då de inte har samma omkostnader.
Har dock aldrig varit några problem att få webbpriset på elgiganten om man begär det.

I elgigantens fall kan man ju även köra med "collect at store" vilket ger dig samma priser...

Mediamarkt undviker jag ändå pga att de brukar vara krångligare vid återlämnade vid öppet köp än vad Elgiganten är.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-07-25 23:09

För min del har Elgiganten då jag köpt Apples produkter gett mig webbpriserna direkt utan tjat, t ex köpte jag en 6+ för 5995:- då den annonserades ut, sedan en vanlig 6:a med lite knarr i ett hörn byttes ut direkt utan frågor, så jag är nöjd med elgiganto.

Jag använder alltid Prisjakts mobilapp när jag handlar. På så sätt får jag alltid bästa priset var jag än handlar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510547

App https://itunes.apple.com/se/app/prisjakt/id36...

finns även för Apple Watch

Ursprungligen av disktant:

Elgiganten kör samma sak på många produkter
varje gång jag handlat där har jag fått haffa en säljare för att justera priset

och det är ju klart att det är så
handlar man på nätet kan man ju snabbt jämföra alla webbutiker och då vill dom ju ligga bra till i pris
åker man ut på stan orkar man ju fan inte springa runt på samma sätt

På Elgiganten kan du köpa produkten på hemsidan - och sedan boka hämtning i butik. Då har du det lägre priset - utan att behöva argumentera i butiken.

Ursprungligen av reboot81:

Den MM jag jobbade på körde prismatchning mot andra fysiska butiker i närområdet (typ max 1h bilresa bort). Samt mot webbutiken som INTE är samma bolag som en fysisk butik. Precis som att inte ICA kör en nationell prissättning, så kör inte heller MM det.

Man får påtala för en säljare och få ett kvitto med det justerade priset. Vilket en hel del gör.

Det är ett litet dilemma att dels konkurrera på den (globala) marknaden online samt att sälja i fysisk butik med säljare som ska ha lön.

Var glad att du kan gå fram och klämma på hårfönen och prata med en säljare, jag tror tyvärr det snart är ett minne blott.

Klämma på hårfönen går bra - prata med säljaren är inte alltid lika lätt. Pratar fort - halvdålig Svenska - och så detta "'kompis" hela tiden. Om man får tag på någon.....

Ursprungligen av adress@mac:

Klämma på hårfönen går bra - prata med säljaren är inte alltid lika lätt. Pratar fort - halvdålig Svenska - och så detta "'kompis" hela tiden. Om man får tag på någon.....

Vad är det för värdelös generalisering från din sida?

Elgiganten har funkat jättebra för mig utan tjafs och väldigt trevlig personal, inte alltid specialist kunniga på allt, men vem är det, och alltid webpriset om jag nämner det för lite dyrare produkter, småsaker bryr jag mig inte utan bara glad att jag snabbt kan få tag i dom.

Mig veterligen så är det en medvetenhet i att ha billigare produkter/tjänster via webbutik än i fysisk butik. Har alltid förväntat mig drygt 10-20% billigare om jag som kunde köper på webben framför att gå in i butik. Vilket jag anser att det vanligtvis stämmer att det är billigare att köpa på nätet.

Samma sak gäller hotellrum - det är oftast 20% billigare att boka själv direkt på hotellets hemsida än att ringa en bokningsagent/hotellet som bokar in.

Numer tycker jag mig ha märkt att det är få kedjor där det skiljer på web- och butikspris men undantag finns.

1
Bevaka tråden