Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

itunes

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • göteborg
  • 2015-07-20 20:12

vad har hänt med mitt itunes. för kunde man välja själv hur jag skulle synka med telefon nu är det bara iCloud musik bibliotek är på så var det innan någon som kan hjälpa till.

Är iCloud musikbibliotek på kan du inte synka manuellt utan då synkas musiken genom iCloud.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2015-07-20 21:48
Ursprungligen av Megolon:

Är iCloud musikbibliotek på kan du inte synka manuellt utan då synkas musiken genom iCloud.

hej vet du hur man stänger av det på något sätt vill ha det som för

Jag förstår varför många väljer bort iTunes och även Apple Music
Det är så förbannat omständigt och det är en gåta varför man väljer göra det så omständigt.

Spotify är mycket enklare för de flesta och sedan räcker det med det. De som vill ha egen musik kör in den manuellt med de flesta gör det inte. De nöjer sig med Spotify.

Själv har jag Match och hela kittet, men det tog tid att få det till att bli bra och nu är det bara spellistorna som skall synka. Dock är det enklare att söka musik från topplistor på Spotify och sedan köra över dem med Stamp till AM

Ursprungligen av swag:

hej vet du hur man stänger av det på något sätt vill ha det som för

På samma sätt som du satte på det fast tvärtom

  • Medlem
  • göteborg
  • 2015-07-20 23:31
Ursprungligen av Megolon:

På samma sätt som du satte på det fast tvärtom

tror den har gått på av sej själv med senaste updaten har inte själv slagit på den

Ursprungligen av swag:

tror den har gått på av sej själv med senaste updaten har inte själv slagit på den

Nej du den har du satt på själv. Inget som sätter på sig själv utan man får flera frågor om det.
Bara att gå in i Inställningar - Musik och stänga av det.

Om jag uppdaterar till senaste iTunes på datorn, där Apple music ingår. Kommer mina musikfiler som jag synkat via match, och nu enbart har i molnet, att beläggas med DRM-skydd, så att jag inte kan ladda ner dem igen? Jag har inte aktiverat Apple-music och tänker inte gör det heller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-25 11:45

Det finns redan beskrivet i flera trådar här.
Nej, det kommer den inte. Men om de laddas upp till molnet, och du sedan tar bort de lokala filerna, för att därefter ta ner dem igen från molnet, då får de skydd. Men så länge du har kvar dem lokalt får de inget DRM.

Ursprungligen av kenjon:

Det finns redan beskrivet i flera trådar här.
Nej, det kommer den inte. Men om de laddas upp till molnet, och du sedan tar bort de lokala filerna, för att därefter ta ner dem igen från molnet, då får de skydd. Men så länge du har kvar dem lokalt får de inget DRM.

Mitt problem är då att jag redan tagit bort mina filer från datorn. De finns alltså bara i molnet. Betyder det att de kommer DRM-skyddas om jag uppdaterar iTunes och sedan vill ladda ner låtarna igen? (utan att aktivera Apple music som sagt).

Och hur är läget på Telefonen? Kan jag uppdatera till senaste version (8.4) utan att få DRM-skyddad filer ifall jag laddar hem låtarna igen någon gång?

Ursprungligen av simonnn:

Mitt problem är då att jag redan tagit bort mina filer från datorn. De finns alltså bara i molnet. Betyder det att de kommer DRM-skyddas om jag uppdaterar iTunes och sedan vill ladda ner låtarna igen? (utan att aktivera Apple music som sagt).

Och hur är läget på Telefonen? Kan jag uppdatera till senaste version (8.4) utan att få DRM-skyddad filer ifall jag laddar hem låtarna igen någon gång?

Jag har iTunes Match och har tagit bort musik från min dator och sen laddat ner den UTAN att den blivit DRM-skyddad.

Ursprungligen av Megolon:

Jag har iTunes Match och har tagit bort musik från min dator och sen laddat ner den UTAN att den blivit DRM-skyddad.

Det låter bra! Du har inte heller aktiverat Apple music?

Ursprungligen av simonnn:

Det låter bra! Du har inte heller aktiverat Apple music?

Jo men detta gjorde jag innan Apple music lanserades.

Ursprungligen av Megolon:

Jo men detta gjorde jag innan Apple music lanserades.

Ok! Och om du gör samma sak nu? Alltså laddar hem en låt som bara finns i molnet. Får den DRM-skydd?

Ursprungligen av simonnn:

Ok! Och om du gör samma sak nu? Alltså laddar hem en låt som bara finns i molnet. Får den DRM-skydd?

Nu har jag inte lagt till egen musik sen Apple Music lanserats.
Men musik som iTunes Match lagt upp innan Apple Music blir inte DRM-skyddad.

Ursprungligen av Megolon:

Nu har jag inte lagt till egen musik sen Apple Music lanserats.
Men musik som iTunes Match lagt upp innan Apple Music blir inte DRM-skyddad.

Har du hunnit prova detta nu? Alltså vad händer om du laddar upp musik nu, efter installation av Apple music, och sedan raderar den från datorn (kvar i iCloud). Blir den musiken DRM-skyddad vid nedladning igen?

Ursprungligen av simonnn:

Har du hunnit prova detta nu? Alltså vad händer om du laddar upp musik nu, efter installation av Apple music, och sedan raderar den från datorn (kvar i iCloud). Blir den musiken DRM-skyddad vid nedladning igen?

Nej den blir inte DRM-skyddad för mig utan det är fortfarande min musik.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-26 11:00

Ah, har de ändrat på det? Tidigare var det väl så att den fick DRM om man tog bort den från sin dator, och sedan laddade ner den igen? Eller är det bara om man även har MusicMatch?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-26 11:07

Hittade denna länk i en annan tråd.

http://www.imore.com/no-apple-not-adding-drm-...

Är det något som inte stämmer i denna redogörelse?

Ursprungligen av kenjon:

Ah, har de ändrat på det? Tidigare var det väl så att den fick DRM om man tog bort den från sin dator, och sedan laddade ner den igen? Eller är det bara om man även har MusicMatch?

Dom har inte ändrat på något utan det har alltid fungerat som så att din egen musik inte blir DRM-skyddad.
Men tydligen har några råkat ut för ett misstag och det har hänt ändå.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-26 12:09

Inte egen musik som ligger kvar på datorn, nej. Men om man tar bort den och laddar ner den igen (t ex via iTunes Match)...?
Varför man nu ska ta bort den. Behöver man utrymmet har man väl ändå en backup....

Ursprungligen av kenjon:

Inte egen musik som ligger kvar på datorn, nej. Men om man tar bort den och laddar ner den igen (t ex via iTunes Match)...?
Varför man nu ska ta bort den. Behöver man utrymmet har man väl ändå en backup....

Nej inte ens då utan det Apple Music som blir DRM-skyddad när man laddar ner.
Om det mot förmodan blir fel så är det inte tanken från Apple.
Finns otaliga artiklar om detta och alla säger samma sak.
Din egen musik som är matchad,uppladdad ska inte bli DRM-skyddad vid nerladdning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-26 13:43
Ursprungligen av Megolon:

Nej inte ens då utan det Apple Music som blir DRM-skyddad när man laddar ner.
Om det mot förmodan blir fel så är det inte tanken från Apple.
Finns otaliga artiklar om detta och alla säger samma sak.
Din egen musik som är matchad,uppladdad ska inte bli DRM-skyddad vid nerladdning.

Länken jag hänvisade till nyss säger (om jag tolkar det rätt) att egen musik som inte finns i Apple Music-katalogen kan du ladda ner utan DRM.

Men om du t.ex. har rippat en CD-skiva eller fultankat, matchat den med Apple Music-katalogen, och sedan tagit bort den; ja då kommer du få DRM om du laddar ner den igen.

Till skillnad på om man matchat den mot itunes-katalogen (via iTunes Match). Då slipper man DRM.

Klart som korvspad?!?

Ursprungligen av Megolon:

Nu har jag inte lagt till egen musik sen Apple Music lanserats.
Men musik som iTunes Match lagt upp innan Apple Music blir inte DRM-skyddad.

Ursprungligen av simonnn:

Har du hunnit prova detta nu? Alltså vad händer om du laddar upp musik nu, efter installation av Apple music, och sedan raderar den från datorn (kvar i iCloud). Blir den musiken DRM-skyddad vid nedladning igen?

Ursprungligen av Megolon:

Nej den blir inte DRM-skyddad för mig utan det är fortfarande min musik.

Ursprungligen av pesc:

Klart som korvspad?!?

Allt är klart som korvspad för om du läser den frågeställning jag besvarar är iTunes Match med i ekvationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-26 14:33
Ursprungligen av Megolon:

Allt är klart som korvspad för om du läser den frågeställning jag besvarar är iTunes Match med i ekvationen.

Då är vi överrens!

Ursprungligen av pesc:

Då är vi överrens!

Ja

1
Bevaka tråden