Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Apple-TV

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-07-19 14:52

Hej! Kan någon förklara vad man kan göra med en Apple-TV och vilken som är den senaste versionen?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-07-19 15:58

Hade hoppats på lite mer bra/dålig kritik från någon som hade provat det men tack ändå

Ursprungligen av larsp777:

Hade hoppats på lite mer bra/dålig kritik från någon som hade provat det men tack ändå

Svarade på din fråga...

Ursprungligen av larsp777:

Hej! Kan någon förklara vad man kan göra med en Apple-TV och vilken som är den senaste versionen?

Apple tv 4 är den senaste, men det ryktas komma en helt ny generation när som helst. Det som är bra är väl Airplay och kvaliteten på systemet. Tycker det är skönt att ha allt på samma ställe, Youtube, Netflix och viaplay etc. jag har i princip övergett min traditionella digitalbox. 899 är väldigt bra pris för detta.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-07-19 16:30

Jag har varit en AppleTV ägare sedan generation 2 släpptes för snart 6 år sedan. Det största som hänt sedan dess är när SVT-appen kom så man kunde strunta i SVT tablån. Jag skaffade en ny Samsung TV i våras eftersom jag tröttnat på att vänta på att HBO Nordic skulle komma till AppleTV. Jag kör numera SVT i Apple TV, och Viaplay och HBO Nordic direkt i TVn vilket är väldigt bekvämt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-19 16:34

AppleTV är den bästa pryl jag nånsin köpt. Streamar musik film och bilder från valfri Apple-enhet, eller så kör man SVT Play och alla andra tjänster. Men som tidigare nämnts, ATV är i slutet på sin försäljningscykel. Mitt råd är en beg eller vänta tills nästa modell kommer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-19 16:45

Använder mina AppleTVs i princip dagligen. Mycket SVT Play och Netflix. Streamar mycket film och serier från mitt iTunesbibliotek. Ibland står den på i bakgrunden med en skärmsläckare från syrrans delade iCloud-bibliotek på hennes barn. Börjar jag kolla på en film i vardagsrummet så kan jag pausa den där. Lägga mig i sängen och fortsätta kolla där. Definitivt värt sitt låga pris. Den senaste modellen är AppleTV 3 det ryktas om en ny runt hörnet men pga det låga priset så säger jag köp!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2015-07-19 16:59
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-07-19 17:02
Ursprungligen av hummel:

Svarade på din fråga...

Tja, snarare var det så att du lät Apple som säljer Apple TV (och har goda skäl att framställa det som något man har nytta av) svara på det.

Fast svar på min fråga fick jag, det får jag medge

(dock skulle man kunna uppfatta det som: Du är lat som inte ens orkar googla. Här är en länk som du själv lätt kunde hittat istället för att besvära oss på forumet... men bara om man väljer att se på ditt inlägg med negativa ögon)

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-07-19 17:05

Tack för alla svar! Plan B: hur menar du att du kör direkt i TV:n? Är det en app då?

Ursprungligen av larsp777:

Tack för alla svar! Plan B: hur menar du att du kör direkt i TV:n? Är det en app då?

Han har köpt sig en smart-TV som har egna appar.

Apple TV är bra på många sätt och väl värt vad det kostar att köpa en enhet. Netflix, SVT, TV4, Viaplay, Youtube, Ted osv är några sevärda appar som finns i dagsläget till enheten. Till tex HBO Nordic så streamar du från en apple enhet (telefonen eller plattan) till Apple TV. Du kan också använda hemmadelning med ditt apple id.
För mig har det inte funnits många nackdelar. Men jag tycker inte om fjärrkontrollen då den är svag och liknar kontroller för trådlösa högtalare som har nästan ingen styrka alls. Även om säkert många gillar att den är liten tycker jag den är lätt att tillfälligt tappa bort den.

Plan B menar att han kör genom Samsungs smart tv (appar). Förresten hur är viaplay där jämfört med Apple TV:n jag kan tänka mig att den är bättre då just denna app i Apple TV har en hel del barnsjukdomar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-19 17:58
Ursprungligen av emil_stahl:

Apple tv 4 är den senaste

Nej, ATV 3 är den senaste.
Den blev marginellt uppdaterad för ett tag sen, men räknas fortfarande som 3'an.

Ursprungligen av larsp777:

<SNIP>
(dock skulle man kunna uppfatta det som: Du är lat som inte ens orkar googla. Här är en länk som du själv lätt kunde hittat istället för att besvära oss på forumet... men bara om man väljer att se på ditt inlägg med negativa ögon)

Hade jag tyckt att du ställt en korkad fråga så skulle mitt svar bli med hjälp av lmgtfy eller inget svar alls. Det finns ingen negativ hållning i mitt svar, jag försökte på bästa sätt ge svar på din fråga.
Om mina tankeläsarkunskaper varit bättre skulle jag förstå att frågan du ställde inte var den du ville ha svar på.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-07-19 18:24
Ursprungligen av Råsta:

Apple TV är bra på många sätt och väl värt vad det kostar att köpa en enhet. Netflix, SVT, TV4, Viaplay, Youtube, Ted osv är några sevärda appar som finns i dagsläget till enheten. Till tex HBO Nordic så streamar du från en apple enhet (telefonen eller plattan) till Apple TV. Du kan också använda hemmadelning med ditt apple id.
För mig har det inte funnits många nackdelar. Men jag tycker inte om fjärrkontrollen då den är svag och liknar kontroller för trådlösa högtalare som har nästan ingen styrka alls. Även om säkert många gillar att den är liten tycker jag den är lätt att tillfälligt tappa bort den.

Plan B menar att han kör genom Samsungs smart tv (appar). Förresten hur är viaplay där jämfört med Apple TV:n jag kan tänka mig att den är bättre då just denna app i Apple TV har en hel del barnsjukdomar.

Så HBO Nordic finns som app som man kan strömma till Apple TV?

Har själv appar på vår Philps-TV men tycker det fungerar dåligt. Väldigt hackigt. Beror möjligen på inställningar eller vårt bredband.

Om du menar Viapaly via Playstation så fungerar det klockrent tycker jag. Inget lagg och kanonbild. Samma med Netflix.

Vi har dessutom köpt fjärrkontroll till Playstation så det är i stort sett som en digitalbox. Min sambo brukar inte gilla när det blir för krångligt men med Playstation är de som att se på vanlig TV.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-07-19 18:38
Ursprungligen av hummel:

Hade jag tyckt att du ställt en korkad fråga så skulle mitt svar bli med hjälp av lmgtfy eller inget svar alls. Det finns ingen negativ hållning i mitt svar, jag försökte på bästa sätt ge svar på din fråga.
Om mina tankeläsarkunskaper varit bättre skulle jag förstå att frågan du ställde inte var den du ville ha svar på.

Jo, frågan kunde varit bättre ställd och du besvarade den ju också som den var ställd.

Så ber jag om ursäkt och tackar igen för att du svarade

Jag har numera bara en TV + ATV i rummen med TV - i ett av rummen finns kabelTV-anslutning (ComHem), men den har numera bara en sladd till bredbandsroutern. Mina barn ser detta som normalt - allt är IPTV - och det säger en hel del om framtiden. Trådens titel är "Varför Apple TV?" Jag säger: "Hur ska vi annars se på TV?"
(man kan välja andra IPTV-boxar, men nu handlade det om just ATV)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-19 18:51
Ursprungligen av larsp777:

Så HBO Nordic finns som app som man kan strömma till Apple TV?

Njae. Du får iOS appen och använda airplay.
Hade ju hoppats att de skulle släppa det när HBO Now kom till USA, men inte då.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2015-07-19 18:51
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag har numera bara en TV + ATV i rummen med TV - i ett av rummen finns kabelTV-anslutning (ComHem), men den har numera bara en sladd till bredbandsroutern. Mina barn ser detta som normalt - allt är IPTV - och det säger en hel del om framtiden. Trådens titel är "Varför Apple TV?" Jag säger: "Hur ska vi annars se på TV?"
(man kan välja andra IPTV-boxar, men nu handlade det om just ATV)

Gillar tanken! Något sådan skulle jag också vilja ha. Slippa att släppa runt den bärbara.

Använder den enbart till Airplay
Fjärrkontrollen försvann spårlöst första dagen och jag kan fan inte hitta den
men det gör inget då jag inte finner något annan nytta med denna låda

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-07-19 19:29

AppleTV är blir rätt mångsidig med hjälp av Airplay, men Airplay från IOS-enhet är rätt instabilt. Jag har dock airplay'at sex säsonger Dexter via HBO Nordic's app från min iphone men det var rätt tålamodskrävande. Samsungs SmartTVs appar (HBO Nordic och Viaplay) är inte så navigeringsvänliga men stabila. TVn har en browser också så jag har kört en del SVT Öppet arkiv direkt i TVn. Fungerar bra det också, även om det är bökigt att navigera med piltangenter.

Ursprungligen av larsp777:

Så HBO Nordic finns som app som man kan strömma till Apple TV?

Har själv appar på vår Philps-TV men tycker det fungerar dåligt. Väldigt hackigt. Beror möjligen på inställningar eller vårt bredband.

Om du menar Viapaly via Playstation så fungerar det klockrent tycker jag. Inget lagg och kanonbild. Samma med Netflix.

Vi har dessutom köpt fjärrkontroll till Playstation så det är i stort sett som en digitalbox. Min sambo brukar inte gilla när det blir för krångligt men med Playstation är de som att se på vanlig TV.

nej lite felformulering av mig man använder airplay från iOS enheten. hbo nordic har full airplay vilket innebär att du kan använda skärmen på din iOS enhet till annat samtidigt som den kommunicerar med Apple TV.

Airplay fungerar bra. Men det hade varit trevligare att ha en app för HBO Nordic i apple tv (apple tv har egna appar men kan också ta emot trådlös via airplay från iOS enheter). Jag har frågat om en sådan app är på väg, men de är nog tyvärr inte igång med någon app nu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-19 20:21
Ursprungligen av disktant:

Använder den enbart till Airplay
Fjärrkontrollen försvann spårlöst första dagen och jag kan fan inte hitta den
men det gör inget då jag inte finner något annan nytta med denna låda

Det finns en app för det...

Eller så använder du din vanliga tv-fjärr.

Aha...det hade jag ingen aning om...intressant...men remoten till ATV är ju ett industridesignkonstverk av yppersta kvalitet så jag vill nog ha den framme i alla fall. :-D. Kunde man lära ATV'ns vackra remote att väcka och släcka TV'n så skulle jag lägga undan TV'ns egna fula klumpiga usla remote i en låda i städskrubben.

Ursprungligen av reboot81:

Eller så använder du din vanliga tv-fjärr.

Ursprungligen av reboot81:

Det finns en app för det...

Eller så använder du din vanliga tv-fjärr.

Japp jag vet
men jag måste väl ha en fjärr för att ändra inställningarna i ATV ?

Ursprungligen av disktant:

Japp jag vet
men jag måste väl ha en fjärr för att ändra inställningarna i ATV ?

Eller en iPhone eller iPad, tom via en Watch där du inte ska skriva text etc

Ursprungligen av Demiurgen:

Aha...det hade jag ingen aning om...intressant...men remoten till ATV är ju ett industridesignkonstverk av yppersta kvalitet så jag vill nog ha den framme i alla fall. :-D. Kunde man lära ATV'ns vackra remote att väcka och släcka TV'n så skulle jag lägga undan TV'ns egna fula klumpiga usla remote i en låda i städskrubben.

Håller med om remoten, så snygg.
Remoten väcker ju TV och med inställningen när den ska gå i vila så slipper du ju det.

Ursprungligen av CekariYH:

Eller en iPhone eller iPad, tom via en Watch där du inte ska skriva text etc

jo visst, men jag måste väl ha tillgång till en fjärr först för att kunna sätta inställningarna i ATV att hantera någon av prylar

Bevaka tråden