Vilka är era erfarenheter av personal på teknikbutiker?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka är era erfarenheter av personalen på teknikbutiker som elgiganten, siba, kjell och kompani osv?

Själv så tycker jag att Claes Olsson generellt har ganska dålig personal och de är oftast relativt okunniga (de har visserligen ett ganska brett sortiment så det kan vara svårt att kunna allt) och vad värre är att vissa som jag har frågat har ett rent otrevligt bemötande oftast när det inte kan. Kjell och company är nästan motsatsen, alltid serviceminded och kunniga (dock har det ju ett betydligt mindre och mer avgränsat sortiment). Butikerna skiljer sig mycket åt inom kedjorna också såklart. Men rent generellt har jag svårt att förstå att så många butiker som säljer teknik har så pass oinsatta säljare. Det är ju många som söker jobb så varför inte anställa personer som har en bred kunskap inom teknik, vilket det ju finns gott om. Sen bör ju bra bemötande vara en självklarhet.

Senast redigerat 2015-07-20 10:24
Ursprungligen av Råsta:

Vilka är era erfarenheter av personalen på teknikbutiker som elgiganten, siba, kjell och kompani osv?

Själv så tycker jag att Claes Olsson generellt har ganska dålig personal och de är oftast relativt okunniga (de har visserligen ett ganska brett sortiment så det kan vara svårt att kunna allt) och vad värre är att vissa som jag har frågat har ett rent otrevligt bemötande oftast när det inte kan. Kjell och company är nästan motsatsen, alltid serviceminded och kunniga (dock har det ju ett betydligt mindre och mer avgränsat sortiment). Butikerna skiljer sig mycket åt inom kedjorna också såklart. Men rent generellt har jag svårt att förstå att så många butiker som säljer teknik har så pass oinsatta säljare. Det är ju många som söker jobb så varför inte anställa personer som har en bred kunskap inom teknik, vilket det ju finns gott om. Sen bör ju bra bemötande vara en självklarhet.

Håller med om att Kjell personalen ofta är väldigt service minded och relativt kunniga men även de har ju luckor. Kjells butiker har ofta ganska många säljare dessutom medan CO har betydligt färre säljare på golvet sett till antal kunder. Sen får man tänka på att det släpps enormt mycket nya elektronikprodukter varje år och det finns nog ingen som kan allt och om det nu fanns någon enda sådan så skulle de knappast jobba för den lön CO eller K&Co erbjuder. inse att elektronikförsäljning med riktigt bra service oftast inte är vidare lönsamt längre bl.a. på grund av Internets prispress.

Ursprungligen av Perobous:

Håller med om att Kjell personalen ofta är väldigt service minded och relativt kunniga men även de har ju luckor. Kjells butiker har ofta ganska många säljare dessutom medan CO har betydligt färre säljare på golvet sett till antal kunder. Sen får man tänka på att det släpps enormt mycket nya elektronikprodukter varje år och det finns nog ingen som kan allt och om det nu fanns någon enda sådan så skulle de knappast jobba för den lön CO eller K&Co erbjuder. inse att elektronikförsäljning med riktigt bra service oftast inte är vidare lönsamt längre bl.a. på grund av Internets prispress.

Nja fast mina frågor har nog inte varit på den nivån (att man skall kunna allt tror jag ingen kräver). Jag har teknikintresserade vänner som är väldigt uppdaterade och skulle troligtvis kunna svara på dem och det jobbar inte med teknik alls. Vad som är lönsamt eller inte tycker jag inte är intressant, det finns ändå såpass många som är allmänt intresserade av olika områden som teknik eller kläder eller vad det nu kan vara, vilket vissa säljare är men tyvärr många saknar. För mig så skulle det vara svårt att stå ut med sitt arbete.

Men det är klart att den bästa servicen får du ofta av nischaktörer som tex hemmabiobutiken.

Ursprungligen av Råsta:

Vad som är lönsamt eller inte tycker jag inte är intressant

Men det är tyvärr det som styr. De flesta går inte till CO för att få kvalificerade råd utan för att köpa något som är Ok till ett hyfsat pris. De flesta som handlar på t.e.x. CO eller Kjell är idag dessutom ofta rätt pålästa själva så bara ett fåtal behöver någon hjälp att tala om.
Tror att många företag som Clas Ohlson i 99 fall av 100 hellre tar någon som inte har 100 koll på allt men är en pålitlig teamworker som gör sitt jobb än någon med bättre kunskap men som är sämre på att jobba i team dålig på att hålla tider och allmänt kanske är lite för nördig.

Förväntar du dig kostråd hos din livsmedelsbutik? De är i samma bransch som Clas Ohlson, Biltema, Jula, Kjell, MM och ElGiganten - det är bara varorna som skiljer.

Ursprungligen av BlackSmp:

Förväntar du dig kostråd hos din livsmedelsbutik? De är i samma bransch som Clas Ohlson, Biltema, Jula, Kjell, MM och ElGiganten - det är bara varorna som skiljer.

haha nej verkligen inte. Vad tror ni att det är för hjälp jag frågar om Basickunskap ett allmänt intresse om sina varor och ett trevligt bemötande. Kjell och Company har tex generellt tillräckligt av det för vad man kan begära i en butik. Det kan ju vara fråga om en kort internutbildning samt vilka man anställer och företagskultur, det behöver knappast vara något avancerat. Sen är det klart folk ställer frågor det gör de hela tiden.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2015-07-19 17:45

Clas Ohlson har ett betydligt bredare produktsortiment än Kjell & Co, från expanderskruvar till wettextrasor. De lägger nog inte lika stor tyngd vid personalens kunskap/intresse i enbart hemelektronik.

Visst är det så, det är stor skillnad mellan sortiment på dessa butiker som jag nämnde innan.

Syftet med tråden var bara vilka erfarenheter man har av service från olika återförsäljare av teknik för hemmabruk. Internetbaserade företag är också intressant.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-19 18:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Om jag frågar en grundläggande fråga om t ex en tv eller en dator förväntar jag mig att säljaren ska ha en aning om vad det är.
Flera gånger har jag varit med om att de plockar skylten bredvid varan och ställer sig och läser, sen säger "jo, men såhär är det nog".

En gång har jag stött på en säljare hos elektronikladorna som hade hygglig koll.

CO har 15000 produkter, Kjell 6000.
Själv tycker jag mig se två sorters säljare på de större kedjorna: de som har valt yrket för att de är intresserade och vill stanna kvar där, och de som är där för att "ha ett jobb/lön".
Undantaget enligt mig är Kjell och till viss mån IKEA. Toppklassigt bemötande och intresserade omtänksamma säljare. Ingen kan allt, men ofta har de bra koll på Kjell.

Ursprungligen av reboot81:

Undantaget enligt mig är Kjell och till viss mån IKEA. Toppklassigt bemötande och intresserade omtänksamma säljare. Ingen kan allt, men ofta har de bra koll på Kjell.

Tycker Kjell är bra men de rekommenderar lite väl ofta sina egna produkter vilka blivit alltfler i deras sortiment och betänk att de har en datorskärm framför sig vilket gör att de har ett försprång mot andra säljare man möter på golvet i andra butiker.

Senast redigerat 2015-07-20 23:42
1
Bevaka tråden