Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay släpar efter?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag sitter här med en sprillans ny Macbook Air, maximerad i konfiguration direkt från Apple. I hemmet har jag även två Apple TV3 och en Time Capsule som sköter nätet.

Mitt problem här är följande.

Jag ser väldigt mycket på film och som de flesta vet är panelen på en Air inte något ur det bästa segmentet och vad är egentligen bättre än att använda Apples eget Airplay? Tyvärr går det inte riktigt som jag vill. En mindre .mkv spelad via VLC laggar när jag streamar filmen över Airplay.

Macbook Air -> Trådlöst -> Time Capsule -> Trådlöst -> Apple TV.

Jag har bara gissning på vad detta kan bero på och det är att det just är trådlöst. Mindre format, te.x en klipp från Youtube via HTML5 fungerar alldeles ypperligt, men just när det är större klipp i te.x .mkv så blir resultatet inte alls lika behagligt.

Tanken var att jag ville nämna problem och se om någon förstår sig på vari problemet egentligen ligger.

Tack på förhand och att du tog dig tid att läsa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-16 21:48

Skaffa en nätverkskabel på t ex Biltema, Kjell&Co eller liknande, lägg den över golvet och testa. Då får du svaret direkt.

Ursprungligen av Segas:

Hej,

Jag sitter här med en sprillans ny Macbook Air, maximerad i konfiguration direkt från Apple. I hemmet har jag även två Apple TV3 och en Time Capsule som sköter nätet.

Mitt problem här är följande.

Jag ser väldigt mycket på film och som de flesta vet är panelen på en Air inte något ur det bästa segmentet och vad är egentligen bättre än att använda Apples eget Airplay? Tyvärr går det inte riktigt som jag vill. En mindre .mkv spelad via VLC laggar när jag streamar filmen över Airplay.

Macbook Air -> Trådlöst -> Time Capsule -> Trådlöst -> Apple TV.

Jag har bara gissning på vad detta kan bero på och det är att det just är trådlöst. Mindre format, te.x en klipp från Youtube via HTML5 fungerar alldeles ypperligt, men just när det är större klipp i te.x .mkv så blir resultatet inte alls lika behagligt.

Tanken var att jag ville nämna problem och se om någon förstår sig på vari problemet egentligen ligger.

Tack på förhand och att du tog dig tid att läsa.

Hej!

Varsågod för att jag tog mig tiden att läsa.

Problemet här är att du kör Airplay från din MacBook. Det gör att allting som spelas upp måste kodas om i realtid för att kunna streamas på din Apple TV. Gör om filmen via Handbrake till ett format som funkar för Apple TV och airplaya den direkt från iTunes istället är mitt råd. Om du nu måste göra det. Det funkar nämligen utmärkt att koda om filmen och slänga in den i ditt iTunes bibliotek och aktivera hemmadelning för att istället kunna se filmerna direkt från Apple TV.

Ett hett tips är iFlicks eftersom .mkv-filer ofta redan är kodade i .h264 så kan appen bara byta container på din film vilket den gör på typ 1 minut. Sedan slänger iFlicks in den i ditt iTunes-bibliotek och vips kan du spela upp den direkt från "Datorer" på din Apple TV.

Lycka till!

Ursprungligen av grenhall:

Hej!

Varsågod för att jag tog mig tiden att läsa.

Problemet här är att du kör Airplay från din MacBook. Det gör att allting som spelas upp måste kodas om i realtid för att kunna streamas på din Apple TV. Gör om filmen via Handbrake till ett format som funkar för Apple TV och airplaya den direkt från iTunes istället är mitt råd. Om du nu måste göra det. Det funkar nämligen utmärkt att koda om filmen och slänga in den i ditt iTunes bibliotek och aktivera hemmadelning för att istället kunna se filmerna direkt från Apple TV.

Ett hett tips är iFlicks eftersom .mkv-filer ofta redan är kodade i .h264 så kan appen bara byta container på din film vilket den gör på typ 1 minut. Sedan slänger iFlicks in den i ditt iTunes-bibliotek och vips kan du spela upp den direkt från "Datorer" på din Apple TV.

Lycka till!

iFlicks låter helt klart intressant. Det är omkodningen från .mkv till...vad nu Apple's iTunes format heter, som är avskräckande i tid. Men om man bara byter container i iFlicks så borde det ju, som du säger, bara ta någon minut.

Tack för tipset

Ursprungligen av Segas:

iFlicks låter helt klart intressant. Det är omkodningen från .mkv till...vad nu Apple's iTunes format heter, som är avskräckande i tid. Men om man bara byter container i iFlicks så borde det ju, som du säger, bara ta någon minut.

Tack för tipset

Lugnt. Vi har alla vägen vandrat innan Netflix och VIaPlay.

Ursprungligen av grenhall:

Lugnt. Vi har alla vägen vandrat innan Netflix och VIaPlay.

Jag har redan passerat Netflix och Viaplay. Det löjliga utbudet blev mättat på några månader. Nu har jag bara skräpet till ungarna så de kan titta på vad för trams de gillar.

Btw, iFlicks var helt underbart. Det gjorde precis vad jag ville ha det till och mer än så. Programmet var så nära perfektion det kunde komma.

Prova appen Beamer 2 på dina Mac kolla också om du kan hoppa över ett led dvs Time Capsulen om du har en nyare TV som kan ta emot direkt. Men bäst blir det med sladd, då ev. störningar på WiFi inte märks.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-07-17 11:20

Airplay mirroring fungerar tyvärr inte bättre än så.
Nämnda beamer, eller plex via ios-appen fungerar fint även trådlöst.
Finns säkert fler som bara skickar filmen istället för att klona skärmen.

Jag är väldigt nöjd med Beamer; det är antagligen det bästa programköp som jag har gjort.

Apropå detta ämne snor jag tråden liten, har använt Beamer sen dag 1 av AppleTV inköpet, funkat klockrent och streama tunga filmer, musik m.m.

Sen hände en grej, antingen va det för jag installerade El Capitan för o prova och sen körde en ren install av Yosemite igen eller något helt annat.
Har provat starta om samtliga prylar, dator, appletv, router, modem och resettat och donat, inget har fungerat gällande film, den går igång ca 1 minut sen står den och buffrar.

Vad kan va problemet? för mig låter det som en wifi grej, men jag har inte anslutit någon ny pryl, ändrat något på nätverket så vitt jag vet, om nu inte det hände något när jag körde in Yosemite igen från början.

All hjälp vore super duper för jag blir tokig när Beamer inte funkar för det är verkligen det bästa alternativet.

1
Bevaka tråden