Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur undvika flimmer på 8mm-videos som digitaliseras

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hallå!

Jag är inte helt haj på det här med video men jag ska försöka vara så tydlig som möjligt.

Jag ska digitalisera mina 8mm-kasetter och har följande utrustning:

En kasse 8mm videokasetter
En 8mm Canon Videokamera med kompositutgång
En Plexgear Video Grabber http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/videoredigering/plexgear-video-grabber-p99003
Programvaran till convertern: Empia Capture
iMac med OS X 10.7.5

Jag lyckas koppla in allt och få både bild och ljud till datorn och även kopiera och spara. Så långt allt väl. Men kvaliteten är inget vidare. Programmet har ett gäng olika inställningar men hur jag än labbar och söker rätt inställningar så har jag horisontella linjer över hela bilden som flimrar. (Linjerna och flimret existerar inte alls när jag kopplar in kameran i tv:n)

Supporten på Kjell tycker jag ska importera direkt in i iMovie, men iMovie hittar inte kameran/convertern.

Kjell.com lovar förlustfri konvertering men kan inte hjälpa mig.

Har möjligen här tid och lust att assistera med några goda råd?

TACK!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-16 12:23

Kanske har med interlace att göra. Testat gamla iMovie 6 (tror jag den hette)?

Ursprungligen av kenjon:

Kanske har med interlace att göra. Testat gamla iMovie 6 (tror jag den hette)?

Tänker du på flimret då eller att iMovie inte hittar kameran?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-16 13:16

Främst flimret.
Ska du ha bättre kvalité är nog inte composite du ska ha. Ingen kamera du kan låna med Firewire (i-link)?

Ursprungligen av kenjon:

Främst flimret.
Ska du ha bättre kvalité är nog inte composite du ska ha. Ingen kamera du kan låna med Firewire (i-link)?

Ok. Jag var kanske otydlig ändå.

Jag är med på att composite är sämre än s-video, men det är det enda alternativet ut från min kamera. Jag är ok med bildkvaliteten, det är ju trots allt gamla analoga band. Det är flimret jag vill få bort. Skickar jag signalen till tv:n så är det inget flimmer.

Men... Firewire är väl för digitala signaler? Finns det kameror som kan spela analoga band och skicka ut digitala signaler?

Flesta MiniDV-kameror har FireWire och kan konvertera analog video in i kameran till digital ut på FireWire.
Har du testa att använda QuickTime-Spelaren för att fånga video?

Ursprungligen av hummel:

Flesta MiniDV-kameror har FireWire och kan konvertera analog video in i kameran till digital ut på FireWire.
Har du testa att använda QuickTime-Spelaren för att fånga video?

Likadant med QuickTime som med iMovie. Kameran hittas inte. Väljer Ny Filminspelning i QuickTime. Men kameran är inställd på inbyggda Facetime-kameran, och jag kan inte välja nåt annat. Däremot kan jag välja ljudet från kameran.

Varför hittas inte kameran?

Ansluter du kameran till datorn?

Ursprungligen av hummel:

Ansluter du kameran till datorn?

Ja. Från composite-utgången på kameran via convertern och in i usb-port i datorn.

Så med andra ord har du INTE kameran ansluten till datorn utan till konverten.
Om det inte fungerar efter hjälp från säljaren eller tillverkaren skulle jag reklamera konvertern som inte fungerar. Skaffa en bättre lösning än plexgear.

Ursprungligen av dropshot:

Ok. Jag var kanske otydlig ändå.

Jag är med på att composite är sämre än s-video, men det är det enda alternativet ut från min kamera. Jag är ok med bildkvaliteten, det är ju trots allt gamla analoga band. Det är flimret jag vill få bort. Skickar jag signalen till tv:n så är det inget flimmer.

Men... Firewire är väl för digitala signaler? Finns det kameror som kan spela analoga band och skicka ut digitala signaler?

Har du tur och får tag på en fungerande D8 (Digital 8) -kamera är det så att säga bara att stoppa i den analoga Hi8-kassetten i ena änden och Firewire in i datorn i den andra.

Ursprungligen av hummel:

Så med andra ord har du INTE kameran ansluten till datorn utan till konverten.
Om det inte fungerar efter hjälp från säljaren eller tillverkaren skulle jag reklamera konvertern som inte fungerar. Skaffa en bättre lösning än plexgear.

Helt rätt. Datorn har inte composite-ingång. Så kameran är inte ansluten DIREKT till datorn utan VIA konvertern.

Finns det något sätt att plugga in den analoga signalen direkt i datorn menar du?

Jag har reklamerat konvertern och plockat ut ett nytt exemplar, bara för att säkerställa att det inte är ett enskilt fel. Men den funkar faktiskt ännu sämre... Störningarna är värre och då och då försvinner signalen.

Säljaren hävdar att ingen någonsin haft problem med deras konverter. Men det går inte att ansluta fel. Så felet ligger i datorn. I deras mening. Jag är tveksam.

Har du något tips på en bättre lösning än Plexgear tar jag tacksamt emot det.

Ursprungligen av johan_tanying:

Har du tur och får tag på en fungerande D8 (Digital 8) -kamera är det så att säga bara att stoppa i den analoga Hi8-kassetten i ena änden och Firewire in i datorn i den andra.

Ok. Tack för tips. Men jag antar att den är knepig att få tag på?

Om vi skulle förutsätta att konvertern jag köpt faktiskt fungerar för ALLA som någonsin köpt den, som säljaren hävdar, var kan felet då ligga i?

Varför hittar inte datorn kameran annat än som val för ljudingång?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-07-18 13:56

Provat annan USB-port? Rensat PRAM?
Vill du lägga upp ett videoklipp som visar hur dåligt resultatet är?

Följer du systemkraven för konvertern? Har du uppdaterat drivrutiner, program osv?

Ursprungligen av reboot81:

Provat annan USB-port? Rensat PRAM?
Vill du lägga upp ett videoklipp som visar hur dåligt resultatet är?

Testat all fyra portar. Det är faktiskt en viss skillnad, men inget som ens är ok.

Rensa PRAM känns som överkurs och inget jag är helt bekväm med. Varför skulle det behövas tänker du?

Ursprungligen av hummel:

Följer du systemkraven för konvertern? Har du uppdaterat drivrutiner, program osv?

Absolut. Kraven är Mac OS 10.4 eller senare så det är lugnt.

Har installerat drivrutiner från skiva, avinstallerat och installerat från länk.

Vad säger supporten om ditt problem?
Minimikravet är Mac OS X 10.4 vilket är ett OS som släpptes för drygt 10 år sedan. Är plexgear kompatibelt med ditt modernare OS?

Supporten säger att det är ingen som någonsin haft problem med produkten. Med andra ord ingen hjälp alls där.

Har testat med en asgammal PC som kör Vista (klarar kraven) - samma "flimmer".

Det verkar som produkten är för dålig. Men varför är då ALLA så nöjda?

Den är kompatibel med Windows 8, som kom 2012. Så konvertern är således tillverkad efter 2011 då mitt OS är från.

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2015-07-18 19:18
Ursprungligen av dropshot:

Supporten säger att det är ingen som någonsin haft problem med produkten. Med andra ord ingen hjälp alls där.

Har testat med en asgammal PC som kör Vista (klarar kraven) - samma "flimmer".

Det verkar som produkten är för dålig. Men varför är då ALLA så nöjda?

Den är kompatibel med Windows 8, som kom 2012. Så konvertern är således tillverkad efter 2011 då mitt OS är från.

Om du söker på Google efter den produkten så ser du ganska snabbt att det är en hel del som är missnöjda med den kvalitet de får efter konvertering, tyvärr. Jag hade återlämnat och testat en produkt av annat märke.

Frågan kvarstår, säger tillverkaren att det fungerar med DITT operativsystem?

Ursprungligen av dropshot:

Supporten säger att det är ingen som någonsin haft problem med produkten. Med andra ord ingen hjälp alls där.

Har testat med en asgammal PC som kör Vista (klarar kraven) - samma "flimmer".

Det verkar som produkten är för dålig. Men varför är då ALLA så nöjda?

Den är kompatibel med Windows 8, som kom 2012. Så konvertern är således tillverkad efter 2011 då mitt OS är från.

Hur många av dessa nöjda kunder har du varit kontakt med?

Ursprungligen av Gizzmo_SWE:

Om du söker på Google efter den produkten så ser du ganska snabbt att det är en hel del som är missnöjda med den kvalitet de får efter konvertering, tyvärr. Jag hade återlämnat och testat en produkt av annat märke.

Det får bli så. Problemet är att det inte verkar finnas så många produkter som funkar till Mac. Jag köper gärna en dyrare produkt. Jag vill ha något som funkar. Digital8 kamera med Firewire-utgång verkar det bästa. Verkar vara svåra att få tag på. Alla tips om köpställen tas tacksamt emot.

Ursprungligen av hummel:

Frågan kvarstår, säger tillverkaren att det fungerar med DITT operativsystem?

"Mac OS X 10.4 or later" enligt tillverkaren. Så, Ja.

Ursprungligen av hummel:

Hur många av dessa nöjda kunder har du varit kontakt med?

Säljaren har inte lämnat ut några kontaktuppgifter. Så, nej, jag kan inte verifiera det.

Ursprungligen av dropshot:

"Mac OS X 10.4 or later" enligt tillverkaren. Så, Ja.

Det behöver inte betyda att det fungerar med 10.5 om den versionen inte fanns när texten skrevs...
Från när är den informationen? Är du helt säker på att din version av OS fanns när det skrevs?
Vilket datum är det på dokumentationen/drivers/program från tillverkaren?

Ursprungligen av hummel:

Det behöver inte betyda att det fungerar med 10.5 om den versionen inte fanns när texten skrevs...
Från när är den informationen? Är du helt säker på att din version av OS fanns när det skrevs?
Vilket datum är det på dokumentationen/drivers/program från tillverkaren?

Helt sant. Det behöver det inte betyda. Men som jag skrev. Det funkar för Windows 8 som släpptes 2012. Mitt OS är från 2011.

Uppgifterna är inte daterade. Så jag har egentligen inget att gå på om man ska dra det till sin spets.

Vi får förmoda att de säljer en produkt som funkar till Mac, men enbart om operativet är tio år gammalt.

Då är det väl inget problem för dig....:-)

Nu verkar det ju som att Plexgears programvara faktiskt fungerar med att importera video. Fast med ett för dig undermåligt resultat. Att andra kunder hos Kjelle är nöjda kanske beror på att dessa inte uppfattar problemet/inte tycker det spelar någon roll.

Flimmer-problemet beror antagligen på interlace som tidigare påtalats. Antagligen presterar inte Plexgear-prylen bättre än så för att hålla nere kostnaderna. Alltså ger hårdvaran förmodligen inte bättre resultat hur du än försöker importera materialet till datorn. Om du kan få reda på vilket märke din Plexgear Video Grabber "egentligen" är, kanske du kan googla fram mer info internationellt. Plexgear är väl Kjelles egna märke som klistras på en uppsjä prylar från olika tillverkare?

Plexgear har aldrig lovat annat än att deras egen programvara skall fungera under 10.4 och uppåt. Och det gör den ju. Att manicken skall hittas av iMovie som en kamera har de aldrig lovat (och supporten har säkert ingen aning huruvida det ens är möjligt).

Om din dator har firewire-ingång kan du försöka få tag på en DV-kamera med VIDEO IN. (Förutom det smidigare alternativet med en D8-kamera som nämnts ovan). Då kan du koppla in den gamla Video8-camcordern analogt till DV-kameran och strömma filmen via denna in i datorns firewireport. MEN - av outgrundliga EU-beslut/svenska bandskattsbeslut (minns inte vilket), har många (de flesta?) DV-kameror som sålts i Sverige för konsumentbruk fått sin VIDEO IN-funktion avstängd. Ibland finns kontakterna där, men funktionen har stängts av mjukvarumässigt inne i kameran. Rota runt i släktens garderober och byrålådor för att se om någon har en kamera som fungerar med video in. Om bandspelardelen fungerar eller ej är egalt, så länge den går att starta elektroniskt.

Kanske också att det fungerar att strömma genom en lite nyare DV-kamera med bara USB istf firewire/iLink. Har aldrig provat, dock. Problemet är nog att de flesta lite senare DV-kameror för konsumentbruk blev så slimmade för att hålla nere kostnaderna, att alla extrakontakter och finesser blev bortskalade.

Liknande kvalitetsspörsmål finns här, men det har aldrig kommit någon uppföljning.

Mer info här;
http://www.99mac.se/forum/p/2189977
http://www.99mac.se/forum/t/312057-vhs-till-d...
http://www.99mac.se/forum/t/307177-43-i-imovi...

Senast redigerat 2015-07-18 23:05
  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2015-07-18 21:53
Ursprungligen av dropshot:

Det får bli så. Problemet är att det inte verkar finnas så många produkter som funkar till Mac. Jag köper gärna en dyrare produkt. Jag vill ha något som funkar. Digital8 kamera med Firewire-utgång verkar det bästa. Verkar vara svåra att få tag på. Alla tips om köpställen tas tacksamt emot.

Kolla på priskakt under videoredigering, ser ut att finnas en del att välja mellan.
http://m.prisjakt.nu/category/s228797351

Bevaka tråden