Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Music - kända buggar

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Jag vet att det finns en annan tråd som handlar om Apple Music, men jag tar mig friheten att skapa en tråd som handlar om hittade buggar/defekter i den nya tjänsten. Här kommer mina hittade fel så här långt.

1. Låtar som inte är tillgängliga i OS X klienten (iTunes) men som konstigt nog är tillgängliga i iOS. Jag har skapat ett gäng spellistor och i iTunes är några låtar nedgråade, men i iOS (på iPhone och iPad) är de tillgängliga. Jätteskumt.
2. Om man går in på en artists sida och försöker välja en låt från artistens topplista så fungerar det inte, jag klickar och klickar men låten startas inte. Det går en stund sedan kraschar APM. Trist
3. Är inne på en artist och får där tips på liknande artister i runda ikoner, ser ut att vara klickbara, men icke, det går inte att klicka sig vidare till den artisten. Det är ju jättekonstigt att det är så.
4. Segt, hela APM är verkligen supertrögt att navigera runt i, inte alls samma fart som Spotify, och låtarna startar inte direkt utan det är en fördröjning på några sekunder.
5. Connect verkar inte ha fått en bra start, det kommer inte uppdateringar /inlägg från de artister jag valt att följa. Och de få som dykt upp är sedan första dagen då APM startade. Verkar vara en flopp så här långt. Jag trodde att de snackat upp artisterna så pass väl att de borde fått ut mer saker under Connect.

Nåväl, det kommer säkert en uppdatering /buggfix inom kort så jag är inte orolig.

Vad har ni hittat för några godsaker när ni testat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-08 15:15

Jag tycker det var ett bra initiativ till tråd, inte alls dumt.

Vi kan väl dock, för enkelhetens skull, enas om att förkortningen är AM, inte APM. Hur du kom fram till APM har jag ingen aning om.

Ja nog finns det lite buggar här och var. Bra initiativ med egen tråd.

Jag har märkt att ibland när jag försöker få Siri att hjälpa mig med Apple Music säger hon att hon gör något, men det händer inget i appen. Typ "lägg till mer av samma artist" och efter att Siri sagt okej så finns det inget nytt i min kö.

Lägga till saker i min musik verkar ju inte alltid fungera heller. Eller så tar det bara en väldig tid att synka mellan enheter.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker det var ett bra initiativ till tråd, inte alls dumt.

Vi kan väl dock, för enkelhetens skull, enas om att förkortningen är AM, inte APM. Hur du kom fram till APM har jag ingen aning om.

Ja du, just när jag skrev tyckte jag att APM låg så gott i munnen... APple Music men AM ligger lika gott i andra sidan av munnen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-08 16:19
Ursprungligen av jamesgrieve:

Ja du, just när jag skrev tyckte jag att APM låg så gott i munnen... APple Music men AM ligger lika gott i andra sidan av munnen.

Förkortningar är ju normalt uppbyggda genom att ta första bokstaven i varje ord så...AM

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja nog finns det lite buggar här och var. Bra initiativ med egen tråd.

Jag har märkt att ibland när jag försöker få Siri att hjälpa mig med Apple Music säger hon att hon gör något, men det händer inget i appen. Typ "lägg till mer av samma artist" och efter att Siri sagt okej så finns det inget nytt i min kö.

Lägga till saker i min musik verkar ju inte alltid fungera heller. Eller så tar det bara en väldig tid att synka mellan enheter.

Det stötigaste jag har sett är att det kan diffa i tillgänglighet på en viss låt beroende på vilken enhet du vill spela upp ifrån. I iTunes kan en låt vara otillgänglig medan det går hur bra som helst att spela upp den från iOS.

Ursprungligen av zinned:

Förkortningar är ju normalt uppbyggda genom att ta första bokstaven i varje ord så...AM

Det stötigaste jag har sett är att det kan diffa i tillgänglighet på en viss låt beroende på vilken enhet du vill spela upp ifrån. I iTunes kan en låt vara otillgänglig medan det går hur bra som helst att spela upp den från iOS.

Japp, håller verkligen med. Det finns ingen logik i att det skulle diffa med plattformarna. Måste vara en duktig bugg...i iTunes antar jag

Hittade en herrans irriterande bugg. Lade til en härlig låt från en radiokanal i min spellista, låten hamnade där snällt och fint. Nu när jag kollar i spellistan. Tror ni inte att låten är borta och jag kommer inte ihåg vad den hette, och det var en jäkligt bra låt. Det irriterar mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-08 17:23

iTunes har kraschat hur många gånger som helst när jag försöker synka upp min musik till AM & match
Sedan har jag sett skivor som har utfrågade låtar, alltså inte skivor jag har utan skivor som bara finna i AM.
Mycket mysko
(Absolute music 97 var det tror jag)

Nu har jag labbat lite och anledningen till att låtar försvinner från spellistan är om man flyttar om låtar i listan i iTunes, då försvinner de låtarna som jag lagt till. De syns inte ens i iTunes, de har inte synkats över dit. Så ett vaksamt, kanske lätt varnande finger, för att ge sig på att editera spellistor i iTunes höjs av mig. Håll er till iOS enheterna tills det kommer en fix av iTunes.

Detta är kanske inte en regelrätt bugg men jag undrar hur jag får tillbaka dessa spellistor som jag råkat ta bort.

https://www.dropbox.com/s/scwry3ctyzcmzgj/fil...

Ursprungligen av TobiasRX:

Detta är kanske inte en regelrätt bugg men jag undrar hur jag får tillbaka dessa spellistor som jag råkat ta bort.

https://www.dropbox.com/s/scwry3ctyzcmzgj/fil...

Nej, ingen bugg tror jag men trist när saker försvinner. Jag antar att du oavsiktligt raderat spellistorna? Annars ska de inte bara försvinna (i så fall en bugg) Men, en lösning kommer här: Du måste skapa smarta spellistor i iTunes. Dessa synkas sedan ut till dina iOS-enheter.

Ja det var inte riktigt meningen att ta bort dem. Iofs blir gränssnittet renare utan dem.
Tackar för tipset. ska prova detta.

  • Medlem
  • 2015-07-09 11:17

Så JÄVLA frustrerande att ibland inte kunna lägga till låtar i sin playlist. Hörde precis en låt på radion, tryckte lägg till i playlist men den dök ej upp. Sen sökta jag manuellt efter låten och tryckte på lägg till i playlist (valde min list så klart) och den dyker ej upp trots att det står att den blev tillagd.

Ursprungligen av q1986:

Så JÄVLA frustrerande att ibland inte kunna lägga till låtar i sin playlist. Hörde precis en låt på radion, tryckte lägg till i playlist men den dök ej upp. Sen sökta jag manuellt efter låten och tryckte på lägg till i playlist (valde min list så klart) och den dyker ej upp trots att det står att den blev tillagd.

Håller med, det är är riktigt störande. Måtte det komma en fix på detta asap

Jag har skrivit en annan tråd här, den om Guiden till Apple Music, men jag försöker här med. Jag har en Mac med Mavericks och senaste iTunes. Och jag har använt olika iPhones, iPads, Macar och AppleTV i mer än fem år och Spotify i snart ett år. Jag har köpt och laddat ner låtar från iTunes Store och skapat spellistor i åratal. MEN...Jag vet inte hur man lägger till låtar i en spellista, alltså en spellista som består av strömmande låtar.

Jag läste guiden här på 99mac men den hjälpte inte mig (jag har skrivit två inlägg i tillhörande tråd).

De skriver att Apple Music ligger inklämt mellan Nytt och För dig eller vad det nu var. Samtidigt visar dom en bild som inte stämmer med det dom själv har skrivit.

Är det någon bugg med hela Apple Music (iMac-version) eftersom jag inte förstår hur man lägger till låtar i Min musik eller Spellistor.

Och vart söker jag efter låtarna? I iTunes Store? Men där finns ingen "lägg till-knapp".

Jag känner mig riktigt korkad men jag kan inte lista ut det...

Tacksam för hjälp!

Senast redigerat 2015-07-09 20:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-09 20:40
Ursprungligen av zinned:

Det stötigaste jag har sett är att det kan diffa i tillgänglighet på en viss låt beroende på vilken enhet du vill spela upp ifrån. I iTunes kan en låt vara otillgänglig medan det går hur bra som helst att spela upp den från iOS.

Samma nätverk? Får du något felmeddelande?
jag har ett liknande problem: http://www.99mac.se/forum/p/2243963

Ursprungligen av Pajosv:

Jag har skrivit en annan tråd här, den om Guiden till Apple Music, men jag försöker här med. Jag har en Mac med Mavericks och senaste iTunes. Och jag har använt olika iPhones, iPads, Macar och AppleTV i mer än fem år och Spotify i snart ett år. Jag har köpt och laddat ner låtar från iTunes Store och skapat spellistor i åratal. MEN...Jag vet inte hur man lägger till låtar i en spellista, alltså en spellista som består av strömmande låtar.

Jag läste guiden här på 99mac men den hjälpte inte mig (jag har skrivit två inlägg i tillhörande tråd).

De skriver att Apple Music ligger inklämt mellan Nytt och För dig eller vad det nu var. Samtidigt visar dom en bild som inte stämmer med det dom själv har skrivit.

Är det någon bugg med hela Apple Music (iMac-version) eftersom jag inte förstår hur man lägger till låtar i Min musik eller Spellistor.

Och vart söker jag efter låtarna? I iTunes Store? Men där finns ingen "lägg till-knapp".

Jag känner mig riktigt korkad men jag kan inte lista ut det...

Tacksam för hjälp!

Nu har jag äntligen förstått det. Om jag klickar på så finns det en sökfunktion för strömmande låtar. Men hur ska man veta det???

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-11 11:21
Ursprungligen av jamesgrieve:

...låtarna startar inte direkt utan det är en fördröjning på några sekunder.

Du var inte med på grammofonens, kassettens och CD-skivans tid va?

Ursprungligen av AndyK:

Du var inte med på grammofonens, kassettens och CD-skivans tid va?

Jämför man med Spotify där jag upplever att låtarna startar direkt och sedan gör samma test i Apple Music. Då är Apple Music långsammare i starten.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-11 16:19
Ursprungligen av jamesgrieve:

Jämför man med Spotify där jag upplever att låtarna startar direkt och sedan gör samma test i Apple Music. Då är Apple Music långsammare i starten.

Jag förstod det...

Men är det en bugg eller ett problem? Har du inte tid att vänta den sekund det tar innan vissa låtar startar?

Spelar man ett helt album eller en av de föreslagna spellistorna så är det bara första låten som har en kort fördröjning innan den startar.
Jag kan tänka mig att det beror på att Apple Music inte förladdar lika mycket av låtarna som Spotify. Så i princip kan det till och med vara en fördel, iaf om man streamar via mobilnätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-12 21:10
Ursprungligen av jamesgrieve:

Jämför man med Spotify där jag upplever att låtarna startar direkt och sedan gör samma test i Apple Music. Då är Apple Music långsammare i starten.

Fast det stämmer ju inte om du låter en spellista gå och låtarna bara rullar på. Fast om du byter låt manuellt så blir det en buffrings-tystnad (eller vad det nu beror på)

Jag har en jobbig grej när man spelar musik från AM via AirPlay.
När telefonen går i viloläge stänger musiken av.
Detta innebär att man måste ändra om i inställningarna till att den aldrig skall gå i viloläge automatiskt, samt dra ner ljusstyrkan på skärmen för att spara batteri.
Sjukt irriterande!
Ingen annan som har samma problem?

Jag har märkt att när man lyssnar på AM på macen och sedan pausar och är borta ett tag och när man sedan ska fortsätta lyssna är låten "inte tillgänglig" och då kan man helt enkelt inte lyssna på den förens man spelat en annan låt, vilket måste vara en bugg :/

Ursprungligen av Mesch:

Fast det stämmer ju inte om du låter en spellista gå och låtarna bara rullar på. Fast om du byter låt manuellt så blir det en buffrings-tystnad (eller vad det nu beror på)

Du har rätt, jag tänkte mer på det senare när man byter låt manuellt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-13 19:48

Ny iTunes 12.2.1 finns att hämta nu, inkluderar ett antal rättningar och någon nyhet.

Ursprungligen av mattiL:

Ny iTunes 12.2.1 finns att hämta nu, inkluderar ett antal rättningar och någon nyhet.

Du var sekunden före mig

Äh, Beats 1 ej på AirPlay nu heller

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-07-13 22:21
Ursprungligen av teodor2015:

Jag har märkt att när man lyssnar på AM på macen och sedan pausar och är borta ett tag och när man sedan ska fortsätta lyssna är låten "inte tillgänglig" och då kan man helt enkelt inte lyssna på den förens man spelat en annan låt, vilket måste vara en bugg :/

Jag upplevde det på Spotify då och då. Avslutade alla program och startade om telefonen så fungerade det. Har inte hänt än så länge på AM

Har kört på det sen det kom men idag la jag ner skiten, blir inte riktigt klok på programmet.

Har rippat en hel del cd skivor som jag har på min MBP samt fört över till min iPhone, funkade klockrent tills Apple Music kom då.
Gör jag tex en spellista med både egenrippad musik samt låtar från Apple Music så funkar låtarna jag själv rippat inte längre.
Det måste väl vara någon inställning säkert eller så ska det inte funka bara vilket är skitkass isf.

Nåväl, har ni råkat ut för detta och löst det? isf hur gör man?

Under tiden lägger jag Apple Music på is och kör Vox samt Harken.

Ursprungligen av acarlstein:

Har kört på det sen det kom men idag la jag ner skiten, blir inte riktigt klok på programmet.

Har rippat en hel del cd skivor som jag har på min MBP samt fört över till min iPhone, funkade klockrent tills Apple Music kom då.
Gör jag tex en spellista med både egenrippad musik samt låtar från Apple Music så funkar låtarna jag själv rippat inte längre.
Det måste väl vara någon inställning säkert eller så ska det inte funka bara vilket är skitkass isf.

Nåväl, har ni råkat ut för detta och löst det? isf hur gör man?

Under tiden lägger jag Apple Music på is och kör Vox samt Harken.

Utav vad du berättar verkar det som du har missförstått funktionen med Apple Music.
Är Apple Music aktiverat kan du inte manuellt synka din musik till dina enheter.

Bevaka tråden