Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch - watchOS

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-07-05 15:04

På tidigare rekommendation, en bra sådan, så bör vi nog dela upp diskussionerna om Apple Watch och dess tillbehör i separata trådar nu. Speciellt då en svensk release av klockan står för dörren och lär generera en hel del mer trafik på ämnet

Så kör hårt! Här diskuterar vi watchOS för klockan och allt som innefattas där.

Nu när jag haft min Watch en tid så är det lite så här jag använder den mest (kommer säkert att förändras med tiden och nyare appar:

1. Snabbt se vad som kom in i iPhonen så man slipper ta fram den i onödan.
2. Se klockan, datum, utetemp och sätta timer via komplickationer.
3. Handla med lista lista på Watch istället för att gå runt med iPhonen i handen ( By me a Pie som nu även finns på svenska)
4. Logga in på mina Macar om nu inte autoinloggningen kommer igång.
5. Remote iTunes Macar.
6. Remote TV

plus en drös mindre som jag bara för det inte kommer ihåg just för att jag börja skriva, suck.

Det jag saknar mest är att:
Vill alltid att klockan ska visas först om det inte är ett inkommande meddelande vilket görs suveränt, men istället för att sätta att visa senaste app som första val vill jag ha det så att om klockan visas och jag trycker på kronan så ska senaste appen visas och inte alla app-ikoner.

Finns säkert fler men det är vad jag kommer på just nu.

Senast redigerat 2015-06-27 15:29
Ursprungligen av CekariYH:

...
Vill alltid att klockan ska visas först om det inte är ett inkommande meddelande vilket görs suveränt, men istället för att sätta att visa senaste app som första val vill jag ha det så att om klockan visas och jag trycker på kronan så ska senaste appen visas och inte alla appse

Har du provat med att dubbeltrycka på kronan?

Då kommer senaste appen upp

Ursprungligen av BlackSmp:

Har du provat med att dubbeltrycka på kronan?

Då kommer senaste appen upp

Doh, minnet minnet, tyckte väl att nått var lite knepigt, men glömt just det med dubbeltryckning. Tack för påminnelsen!
Tycker iaf nu att enkel- och dubbeltryckning på kronan borde byta plats .-)

Ursprungligen av CekariYH:

Nu när jag haft min Watch en tid så är det lite så här jag använder den mest (kommer säkert att förändras med tiden och nyare appar:

1. Snabbt se vad som kom in i iPhonen så man slipper ta fram den i onödan.
2. Se klockan, datum, utetemp och sätta timer via komplickationer.
3. Handla med lista lista på Watch istället för att gå runt med iPhonen i handen ( By me a Pie som nu även finns på svenska)
4. Logga in på mina Macar om nu inte autoinloggningen kommer igång.
5. Remote iTunes Macar.
6. Remote TV

plus en drös mindre som jag bara för det inte kommer ihåg just för att jag börja skriva, suck.

Det jag saknar mest är att:
Vill alltid att klockan ska visas först om det inte är ett inkommande meddelande vilket görs suveränt, men istället för att sätta att visa senaste app som första val vill jag ha det så att om klockan visas och jag trycker på kronan så ska senaste appen visas och inte alla app-ikoner.

Finns säkert fler men det är vad jag kommer på just nu.

3. By me a Pie. Fick dessutom PRO versionen igår utan kostnad 1 år. Många fler listor och ingen reklam.
Fungerar bra på  Watch.
4-5-6 Använder jag inte.
Meddelanden - e-post - påminnelser om vissa TV program. Calender förstås.
Blir svårare för varje dag som går - att klara sig utan.
Skall bli spännande att få uppdateringen. Många nya funktioner och justeringar.

Ursprungligen av adress@mac:

3. By me a Pie. Fick dessutom PRO versionen igår utan kostnad 1 år. Många fler listor och ingen reklam.
Fungerar bra på  Watch.
4-5-6 Använder jag inte.
Meddelanden - e-post - påminnelser om vissa TV program. Calender förstås.
Blir svårare för varje dag som går - att klara sig utan.
Skall bli spännande att få uppdateringen. Många nya funktioner och justeringar.

3. Det visste jag inte. Hur fann du ut det and BMaP?

Meddelande - E-post etc va det jag menade med 1. TV abb har jag varit utan en månad och saknar faktiskt det inter ett sk!t, än iaf.
Finns det någon annan app än TV.nu du använder för strömmande?

Ja, det är nog första gången jag känner mig naken utan uret på armen
Alltid spännande med nytt, men just nu känner jag att jag inte hänger med alla finesser med klockan och glömmer det mest uppenbara (se ovan).

Ursprungligen av CekariYH:

3. Det visste jag inte. Hur fann du ut det and BMaP?

Meddelande - E-post etc va det jag menade med 1. TV abb har jag varit utan en månad och saknar faktiskt det inter ett sk!t, än iaf.
Finns det någon annan app än TV.nu du använder för strömmande?

Ja, det är nog första gången jag känner mig naken utan uret på armen
Alltid spännande med nytt, men just nu känner jag att jag inte hänger med alla finesser med klockan och glömmer det mest uppenbara (se ovan).

By me a Pie PRO såg jag på deras Facebook sida. Man skulle dela och like, så fick man PRO utan kostnad
TV.nu är den jag använder. Har mycket TV. TiVo från Comhem till specialpris. 78 kanaler. Brukar titta på 7.
När det gäller problem med påminnelser/ljud i iPhone när man använder  Watch - har jag löst det genom att få varningarna i iPad - när iPhone inte vill. Håller med om finesserna på klockan - något nytt/gammalt varje dag.

Buy me a pie!
Grocery list app to simplify shopping

Thank you for joining our Giveaway campaign! As promised, today you’re getting one year of PRO subscription to “Buy Me a Pie!” grocery list iOS application.

We have already switched you to PRO, please check in the app settings: tap the gearwheel icon in the top right corner of the list of lists and see what the text in blue says.

Subscription to PRO means that:

you can make up to 20 lists instead of 3
you can share these lists with 20 accounts instead of 3
you see no ads in the app!
Thanks for using our app!

Buy Me a Pie! Team

Ursprungligen av adress@mac:

By me a Pie PRO såg jag på deras Facebook sida. Man skulle dela och like, så fick man PRO utan kostnad
TV.nu är den jag använder. Har mycket TV. TiVo från Comhem till specialpris. 78 kanaler. Brukar titta på 7.
När det gäller problem med påminnelser/ljud i iPhone när man använder  Watch - har jag löst det genom att få varningarna i iPad - när iPhone inte vill. Håller med om finesserna på klockan - något nytt/gammalt varje dag.

Buy me a pie!
Grocery list app to simplify shopping

Thank you for joining our Giveaway campaign! As promised, today you’re getting one year of PRO subscription to “Buy Me a Pie!” grocery list iOS application.

We have already switched you to PRO, please check in the app settings: tap the gearwheel icon in the top right corner of the list of lists and see what the text in blue says.

Subscription to PRO means that:

you can make up to 20 lists instead of 3
you can share these lists with 20 accounts instead of 3
you see no ads in the app!
Thanks for using our app!

Buy Me a Pie! Team

Ah, nice! Gillar BMaP mer och mer

"När det gäller problem med påminnelser/ljud i iPhone när man använder  Watch - har jag löst det genom att få varningarna i iPad - när iPhone inte vill."
Hur då???

Ursprungligen av CekariYH:

Ah, nice! Gillar BMaP mer och mer

"När det gäller problem med påminnelser/ljud i iPhone när man använder  Watch - har jag löst det genom att få varningarna i iPad - när iPhone inte vill."
Hur då???

Vi har ju pratat om att ljud och varningar inte fungerar som dom skall i iPhone - när man använder  Watch.
Då har jag gjort samma inställningar på iPad - och den påverkas ju inte av  Watch. Så när jag är hemma får jag motsvarande varningsljud för påminnelser/ meddelanden/ e-post/notiseri iPad - som jag tidigare fick i iPhone - innan  Watch kom in i bilden. Man kan säga att iPad speglar iPhone om man så vill. Ganska enkelt - men fungerar bra i praktiken.

Ursprungligen av adress@mac:

Vi har ju pratat om att ljud och varningar inte fungerar som dom skall i iPhone - när man använder  Watch.
Då har jag gjort samma inställningar på iPad - och den påverkas ju inte av  Watch. Så när jag är hemma får jag motsvarande varningsljud för påminnelser/ meddelanden/ e-post/notiseri iPad - som jag tidigare fick i iPhone - innan  Watch kom in i bilden. Man kan säga att iPad speglar iPhone om man så vill. Ganska enkelt - men fungerar bra i praktiken.

Ah, du menar så, OK. Trodde du fått in Watch på nått sätt till iPad
Viktiga saker har jag också på iPhone/iPad och på datorerna, så ibland plingar och plongar det överallt hemma.

Ursprungligen av adress@mac:

Vi har ju pratat om att ljud och varningar inte fungerar som dom skall i iPhone - när man använder  Watch.
Då har jag gjort samma inställningar på iPad - och den påverkas ju inte av  Watch. Så när jag är hemma får jag motsvarande varningsljud för påminnelser/ meddelanden/ e-post/notiseri iPad - som jag tidigare fick i iPhone - innan  Watch kom in i bilden. Man kan säga att iPad speglar iPhone om man så vill. Ganska enkelt - men fungerar bra i praktiken.

Jag vill bara förtydliga att notiserna i telefonen fungerar som det är tänkt att de ska fungera. Om telefonen är parkopplad med en klocka som sitter på armen så blir telefonen mutad (förutom för vissa händelser som alarm och samtal)

Personligen så tycker jag att detta är det naturliga sättet - annars så blir det svårt för klockan att "avläst" notiserna från telefonen så jag tycker att det är lite fel att tala om att de inte fungerar som de ska.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vill bara förtydliga att notiserna i telefonen fungerar som det är tänkt att de ska fungera. Om telefonen är parkopplad med en klocka som sitter på armen så blir telefonen mutad (förutom för vissa händelser som alarm och samtal)

Personligen så tycker jag att detta är det naturliga sättet - annars så blir det svårt för klockan att "avläst" notiserna från telefonen så jag tycker att det är lite fel att tala om att de inte fungerar som de ska.

Jag menar inte " fungerar som det skall " snarare som man trodde/förutsatte. Är helt nöjd med det förhållandet som gäller.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vill bara förtydliga att notiserna i telefonen fungerar som det är tänkt att de ska fungera. Om telefonen är parkopplad med en klocka som sitter på armen så blir telefonen mutad (förutom för vissa händelser som alarm och samtal)

Personligen så tycker jag att detta är det naturliga sättet - annars så blir det svårt för klockan att "avläst" notiserna från telefonen så jag tycker att det är lite fel att tala om att de inte fungerar som de ska.

Jag är helt nöjd med hur det funkar också vad gäller detta, diskret på klockan utom när det gäller nått som jag inte får missa, som att gå på lunch
Skämt åsido, så funkar det perfekt både på möten, resturang, på bio eller liknande då man slipper komma ihåg att stänga av ljudet på mobilen, men ändå blir påmind om något utan att störa omgivningen.

OT Finns en sak som "retar" mig lite med iPhone och det är om man använder BT hörlurar och spela musik lite högt så ringer det i fickan/luren och inte som andra ljud, musiken mutar och man hör det andra ljudet i lurarna. Har missat några samtal så och också stört omgivningen då jag inte uppfattat att det ringer utan trallat med i musiken typ

Ursprungligen av CekariYH:

..
OT Finns en sak som "retar" mig lite med iPhone och det är om man använder BT hörlurar och spela musik lite högt så ringer det i fickan/luren och inte som andra ljud, musiken mutar och man hör det andra ljudet i lurarna. Har missat några samtal så och också stört omgivningen då jag inte uppfattat att det ringer utan trallat med i musiken typ

Med lite tur så känner du nu att det vibrerar på armen:)

Jag (som dessutom har en hörselskada) har fångat upp minst tre samtal via klockan som jag annars skulle missat för inte blir det lättare att höra signalen med brusreducerande Boselurar

Ursprungligen av BlackSmp:

Med lite tur så känner du nu att det vibrerar på armen:)

Jag (som dessutom har en hörselskada) har fångat upp minst tre samtal via klockan som jag annars skulle missat för inte blir det lättare att höra signalen med brusreducerande Boselurar

Ja, nu ja, när jag har klockan, tänkte mest på hur det var innan Watch, va lite otydlig där

Jag har förstått att du har det via andra trådar/poster, och jag som tappat dom högre frekvenserna pga av ålder/många år i bullriga miljöer utan hörselskydd (Va inte så noga när man var ung och dum) har lite av samma problem

Ursprungligen av CekariYH:

Ja, nu ja, när jag har klockan, tänkte mest på hur det var innan Watch, va lite otydlig där

Jag har förstått att du har det via andra trådar/poster, och jag som tappat dom högre frekvenserna pga av ålder/många år i bullriga miljöer utan hörselskydd (Va inte så noga när man var ung och dum) har lite av samma problem

Jag med - fast ännu värre. Klarar inte iPhone över huvud taget - utan streamer. Så för mig är  Watch lite som en skänk från ovan - i kombination med iPhone. Missar inga meddelanden eller andra notiser - speciellt vid lyssnade på musik eller TV. Telefonen blir prioriterad - och andra ljud går ner till minimum - tills samtalet är avslutat/avböjt. Konstigt nog uppfattar jag ljudet i  Watch mycket bra - men i och med haptiken - kan jag även ha den avstäng. Detta till glädje för min omgivning. ?

Någon som har noterat att om man sätter träningsappen på gång ute, 30 min, så visar aktivitetsringarna bara ca 25 min träning när man är klar?

Ursprungligen av pmarriott:

Någon som har noterat att om man sätter träningsappen på gång ute, 30 min, så visar aktivitetsringarna bara ca 25 min träning när man är klar?

Japp. Du måste upp i en viss puls för att det ska räknas som träning. Det är i alla fall vad jag har fått höra

Ursprungligen av BlackSmp:

Japp. Du måste upp i en viss puls för att det ska räknas som träning. Det är i alla fall vad jag har fått höra

Ah, ok, då måste man alltså värma upp lite innan man börjar!

Senast redigerat 2015-06-27 15:41

Upptäckte i går att man inte ska ha Watch i fickan och fibbla på den med fingrarna, när jag väl tog upp den så hade jag tydligen gjort ett antal misslyckade inloggningförsök på den i fickan, som tur var sa den att jag fick vänta 5 minuter innan jag kunde försöka igen så den total-låste sig inte iaf

Ursprungligen av CekariYH:

Upptäckte i går att man inte ska ha Watch i fickan och fibbla på den med fingrarna, när jag väl tog upp den så hade jag tydligen gjort ett antal misslyckade inloggningförsök på den i fickan, som tur var sa den att jag fick vänta 5 minuter innan jag kunde försöka igen så den total-låste sig inte iaf

Jag stängde av kodlåset ganska snart. ?

Upptäckte en ny sak på Watch: Timer komplikationen räknar ner på den lilla runda pluppen, liten text men läsbart.

Tillägg: Timerfunktionen på komplikationen är hur användbar som helst för mig, både för min medicinering och på jobbet. Snabbt/lätt att ställa in och "Bra Vibrationer" utan en massa tjutande (ljud) när larmet går, så svårt att missa.

Senast redigerat 2015-06-30 07:57

Upptäckte en ny och trevlig sak med Watch idag. Jag visste att den gav gå-instruktioner via Kartor men att den gjorde det med bilen också och visa med en stor pil hur man skulle svänga var riktigt nice.

Inte för att jag kom fram till mitt mål då det halvvägs på en smal och krokig jäla lerstig dök upp en låst vägbom och ingen möjlighet vända, så det blev till att backa en 10-15 minuter. Det var faktiskt rätt jobbigt, värre än jag trodde.
Att jag alltid ska till så konstiga ställen när jag letar efter något nytt
Nytt försök i morgon då jag tror jag hittat en annan väg och har lite mera tid!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-26 00:23

Btw, jag har en lite klurig sits nu...jag har från o till lite strul med luren som skulle behöva återställas och köras in på ny kula, utan backup. Då behöver jag först unpair:a klockan från telefonen och då gör den också en backup av klockan till telefonen, som i sin tur backar den till iCloud/iTunes. Därefter kan jag resetta luren.

Problemet kommer efter detta, om jag då vill starta upp luren utan att läsa tillbaka backupen så kommer jag heller inte att få tillbaka all data till klockan. Skulle det gå att låta bli att unpair:a (hittar fasen inget bra svenskt ord) klockan från telefonen innan man blåser den och sedan para den efter man har blåst luren för att klockan inte ska rensas på sin befintliga data? Nej...hör hur snett det låter nu när jag skriver det.

Man verkar vara helt rökt på klockans data om man har en strilande lur som man måste återställa utan att läsa tillbaka backup.

Ursprungligen av zinned:

Btw, jag har en lite klurig sits nu...jag har från o till lite strul med luren som skulle behöva återställas och köras in på ny kula, utan backup. Då behöver jag först unpair:a klockan från telefonen och då gör den också en backup av klockan till telefonen, som i sin tur backar den till iCloud/iTunes. Därefter kan jag resetta luren.

Problemet kommer efter detta, om jag då vill starta upp luren utan att läsa tillbaka backupen så kommer jag heller inte att få tillbaka all data till klockan. Skulle det gå att låta bli att unpair:a (hittar fasen inget bra svenskt ord) klockan från telefonen innan man blåser den och sedan para den efter man har blåst luren för att klockan inte ska rensas på sin befintliga data? Nej...hör hur snett det låter nu när jag skriver det.

Man verkar vara helt rökt på klockans data om man har en strilande lur som man måste återställa utan att läsa tillbaka backup.

Det där var ju riktigt klurigt, har ingen aning om vad luren och klockan använder för att knyta ihop sig, men kanske IMEI numret eller något av dom andra fasta numren på mobilen och tvärtom. Då borde det väl gå att blåsa luren och para igen utan att klockan måste ladda om? Men mycket av datat från klockan ligger väl i luren? Fan vet.

Nån modig med bra kunskaper/förmåga får väl testa

Ursprungligen av zinned:

Btw, jag har en lite klurig sits nu...jag har från o till lite strul med luren som skulle behöva återställas och köras in på ny kula, utan backup. Då behöver jag först unpair:a klockan från telefonen och då gör den också en backup av klockan till telefonen, som i sin tur backar den till iCloud/iTunes. Därefter kan jag resetta luren.

Problemet kommer efter detta, om jag då vill starta upp luren utan att läsa tillbaka backupen så kommer jag heller inte att få tillbaka all data till klockan. Skulle det gå att låta bli att unpair:a (hittar fasen inget bra svenskt ord) klockan från telefonen innan man blåser den och sedan para den efter man har blåst luren för att klockan inte ska rensas på sin befintliga data? Nej...hör hur snett det låter nu när jag skriver det.

Man verkar vara helt rökt på klockans data om man har en strilande lur som man måste återställa utan att läsa tillbaka backup.

Hur går det?

Ursprungligen av zinned:

Btw, jag har en lite klurig sits nu...jag har från o till lite strul med luren som skulle behöva återställas och köras in på ny kula, utan backup. Då behöver jag först unpair:a klockan från telefonen och då gör den också en backup av klockan till telefonen, som i sin tur backar den till iCloud/iTunes. Därefter kan jag resetta luren.

Problemet kommer efter detta, om jag då vill starta upp luren utan att läsa tillbaka backupen så kommer jag heller inte att få tillbaka all data till klockan. Skulle det gå att låta bli att unpair:a (hittar fasen inget bra svenskt ord) klockan från telefonen innan man blåser den och sedan para den efter man har blåst luren för att klockan inte ska rensas på sin befintliga data? Nej...hör hur snett det låter nu när jag skriver det.

Man verkar vara helt rökt på klockans data om man har en strilande lur som man måste återställa utan att läsa tillbaka backup.

Nu gjorde jag inte precis som du klurar på att göra, men jag gjorde en backup på min 6'a (utan att o-para klockan) innan jag uppdaterade till iOS9b2 och när det var installerat var jag tvungen att para ihop klockan igen, fanns inget annan alternativ. Sedan återställde jag telefonen från min nyss gjorda backup och i samband med det fick klockan tillbaks nästan all data. Kan inte med säkerhet säga NÄR klockan fick tillbaka datan, men antagligen var det i samband med att telefonen återställdes till min backup. Det som saknades var bara aktivitetsdatan om jag minns rätt men gällande det läste jag att man tydligen måste välja att kryptera backuperna i iTunes för att den ska spara aktivitetsdatan. Tråkigt att man förlorade allt hårt slit som var loggat!

Ursprungligen av ztikkan:

Nu gjorde jag inte precis som du klurar på att göra, men jag gjorde en backup på min 6'a (utan att o-para klockan) innan jag uppdaterade till iOS9b2 och när det var installerat var jag tvungen att para ihop klockan igen, fanns inget annan alternativ. Sedan återställde jag telefonen från min nyss gjorda backup och i samband med det fick klockan tillbaks nästan all data. Kan inte med säkerhet säga NÄR klockan fick tillbaka datan, men antagligen var det i samband med att telefonen återställdes till min backup. Det som saknades var bara aktivitetsdatan om jag minns rätt men gällande det läste jag att man tydligen måste välja att kryptera backuperna i iTunes för att den ska spara aktivitetsdatan. Tråkigt att man förlorade allt hårt slit som var loggat!

Varför väljer man att göra backup till iTunes när iCloud finns?

I vilket fall som helst om man tar bort parkoppling till Apple Watch görs en omedelbar backup från klockan till telefonen/iCloud. Värt att beakta är att väldigt väldigt lite information sparas på klockan. Det mesta går via app-containers från telefonen.

Ursprungligen av grenhall:

Varför väljer man att göra backup till iTunes när iCloud finns?

I vilket fall som helst om man tar bort parkoppling till Apple Watch görs en omedelbar backup från klockan till telefonen/iCloud. Värt att beakta är att väldigt väldigt lite information sparas på klockan. Det mesta går via app-containers från telefonen.

Föredrar också iCloud som backup oftast men backup till iTunes går fortare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-27 00:03
Ursprungligen av grenhall:

Varför väljer man att göra backup till iTunes när iCloud finns?

I vilket fall som helst om man tar bort parkoppling till Apple Watch görs en omedelbar backup från klockan till telefonen/iCloud. Värt att beakta är att väldigt väldigt lite information sparas på klockan. Det mesta går via app-containers från telefonen.

Inte bara det, klockan rensas på data också.

Jag ser ingen direkt lösning på problemet jag har, det känns som man är körd vad det gäller den befintliga datan i klockan om man väljer att återställa sin telefon och inte lägga tillbaka sin backup.

1
Bevaka tråden