Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt hubb?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tornedalen
  • 2015-07-03 17:56

Skulle vilja koppla in ethernet in i min 11" Macbook Air. Vore skönt när Time Machine backar upp till NASen eller när jag överför stora filer till NASen, och i allmänhet. Jag föredrar ethernet över wifi i allmänhet.

Iaf så har jag en extern skärm kopplad till min Air då via Thunderbolt (Thunderbolt -> HDMI), så min Thunderbolt port är ju då redan upptagen så jag kan ej koppla in Ethernet -> Thunderbolt adaptern om jag inte kopplar ut min skärm (vilket jag inte vill göra pga ergonomiska skäl.)

Så jag undrar, finns det någon Thunderbolt Hubb eller liknande som gör att jag kan koppla in 2 Thunderbolt enheter i ett Thunderbolt uttag? Är medveten om Belkin Thunderbolt 2 express dock men finns det inget billigare? Vore ju förvisso skönt med en sådan docka, men den känns lite dyr för tillfället. Jag har svårt att hitta andra, billigare, alternativ.

Läs denna och sedan en bit ner på sidan om Thunderbolt 2 hubbar. Där finns en del matnyttigt och ca priser.

http://www.macworld.com/article/2099483/thund...

  • Medlem
  • Tornedalen
  • 2015-07-03 23:08
Ursprungligen av CekariYH:

Läs denna och sedan en bit ner på sidan om Thunderbolt 2 hubbar. Där finns en del matnyttigt och ca priser.

http://www.macworld.com/article/2099483/thund...

Hmm inget där som intresserade mig riktigt.

Såg att amerikanska apple affären har Moshi USB 3.0 to Gigabit Ethernet Adapter så det är nog något sådant jag bör satsa på då jag har en ledig USB port på min MBA (två om Logitech kan fixa så att MX Master inte är helt obrukbar över Bluetooth). Någon som sett denna adapter eller en lika bra finns i Sverige någonstans?

Jag är medveten om Apples egna USB Ethernet adapter, men den gör endast 10/100, jag vill ha Gigabit hastigheter.

EDIT: Den här borde väl funka? [url="http://www.lifestylestore.se/kanex/kanex-usb-..."]KANEX USB 3.0 nätverksadapter för både Windows och Mac - Gigabit 1GB - 1xRJ45[/url

EDIT2: Läst diverse recensioner om den. För det första krävs drivutiner. För en del funkar det helt perfekt, för den blir det kernel panics. Tror jag bara avvaktar och försöker leva med Wifi ett tag till, och köper Belkin dockan om det blir panik. Det känns som en bättre framtidsinvestering.

Senast redigerat 2015-07-04 00:12

Har inte NAS:en 2 Thunderbolt anslutningar, för då skulle ju Mac till NAS och vidare till skärm kunna funka .

  • Medlem
  • Tornedalen
  • 2015-07-04 12:37
Ursprungligen av CekariYH:

Har inte NAS:en 2 Thunderbolt anslutningar, för då skulle ju Mac till NAS och vidare till skärm kunna funka .

Tyvärr inte. Det är en Synology DS214se så den är ganska sparsam om kontakter. Även om den hade det så är den ett par meter bort från mitt skrivbord, i ett annat rum, så vore inte helt praktiskt.

Ursprungligen av lambdan:

Tyvärr inte. Det är en Synology DS214se så den är ganska sparsam om kontakter. Även om den hade det så är den ett par meter bort från mitt skrivbord, i ett annat rum, så vore inte helt praktiskt.

Det var det jag var rädd för

1
Bevaka tråden