Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automator för dummies?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är totalt oinsatt i det här, men vad jag vill automatisera är detta:

1. Scanna in ett dokument i Brother Control-Center (öppen för att göra det på annat vis)
2. Ta in den scannade PDF-en i Evernote, i ett specifikt häfte som inte är standard-häftet.
3. Radera den scannade PDF-en från målmappen den scannades till.

Förstår mig inte alls på sånt här. Kanske Automator inte alls går att använda? Andra förslag?

Jag använder inte några av de programmen, och därför kan jag bara uttala mig generellt och säga att förutsättningarna att automatisera ett program beror på om/hur utvecklarna av det aktuella programmet lagt till stöd för (tex) automator eller applescript. Det vet man genom att titta i Automator och se om det finns några poster för det programmet. Gör det inte det, eller att det som finns ör för begränsat, vilket är det vanliga, får man söka sig till AppleScript, och titta hur programmets ordlista ser ut, eller om det finns någon annan form av command line/api. Finns inget av det kan man, om man har nerver av stål och mycket tid, försöka sig på GUI scripting, dvs. göra script som simulerar klick, musrörelser, menyval etc. Det är något jag själv bara tar till i yttersta nödfall eftersom det är så jäkla skört.

Ställt inför detta tycker jag du ska fråga dig hur stor den totala tidsvinsten är. Kanske är det fel sak att försöka automatisera?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-04 18:43

Bra fråga Richard!

https://xkcd.com/1205/

Kör proceduren dussintalet gånger i veckan. Om det fanns ett enkelt sätt för en nybörjare att automstisera det på skulle det vara intressant.

1
Bevaka tråden