Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU avskaffar roamingavgifter

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Europeiska kommissionen är överens om att roamingavgifter inom EU ska tas bort från mitten av 2017, och att nätneutralitet ska bli lag.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-30 10:37

Fantastiskt, äntligen!

Speciellt att nätneutralitet ska lagstadgas, det är helt avgörande. Underbart!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-06-30 10:49

Trevliga nyheter för oss som bor i gränsområden.

Det låter intressant men jag väntar med glädjeropen. Inga roamingavgifter - innebär det att jag kan välja fritt bland alla leverantörer inom EU? Att jag kan ta ett Telefonicaabbonemang fast jag bor i Sverige?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-30 11:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Det låter intressant men jag väntar med glädjeropen. Inga roamingavgifter - innebär det att jag kan välja fritt bland alla leverantörer inom EU? Att jag kan ta ett Telefonicaabbonemang fast jag bor i Sverige?

Tydligen betyder det att man ska bli debiterad enligt hemlandets tariffer.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det låter intressant men jag väntar med glädjeropen. Inga roamingavgifter - innebär det att jag kan välja fritt bland alla leverantörer inom EU? Att jag kan ta ett Telefonicaabbonemang fast jag bor i Sverige?

Det ska finnas någon form av "fair use policy", vilken ger operatörerna möjlighet att begränsa vissa saker. En av dessa är just att man inte ska kunna registrera abonnemang i ett annat land bara för att det har lägre kostnader. Exakt hur allt tillämpas i praktiken återstår ju dock att se.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-30 11:07
Ursprungligen av emilakered:

En av dessa är just att man inte ska kunna registrera abonnemang i ett annat land bara för att det har lägre kostnader. Exakt hur allt tillämpas i praktiken återstår ju dock att se.

Den tänkte jag också på direkt men det lär ju bli ganska komplicerat då man lär behöva en folkbokföringsadress i det aktuella landet för att upprätta abonnemanget i fråga.

Ursprungligen av zinned:

Den tänkte jag också på direkt men det lär ju bli ganska komplicerat då man lär behöva en folkbokföringsadress i det aktuella landet för att upprätta abonnemanget i fråga.

Med tanke på hur uppfinningsrika människor brukar vara när det gäller sådana saker räknar jag med att någon skulle lista ut en metod rätt omgående, hehe.

Som jag förstår det får operatörerna rätt att ta ut en liten extra avgift när någon kör med "permanent roaming", alltså bor eller långtidssemestrar i ett annat land än där abonnemang är registrerat. Finns mer info i FAQ-delen av pressmeddelandet. http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-15-...

  • Medlem
  • 2015-06-30 12:00

Jag har aldrig riktigt förstått varför det ska vara så självklart att man ska kunna ringa med sitt vanliga abonnemang med godtycklig utländsk sådan. Jag förväntar mig inte heller att mitt busskort ska fungera utomlands, varför ska simkortet göra det?

Ursprungligen av cdecl:

Jag har aldrig riktigt förstått varför det ska vara så självklart att man ska kunna ringa med sitt vanliga abonnemang med godtycklig utländsk sådan. Jag förväntar mig inte heller att mitt busskort ska fungera utomlands, varför ska simkortet göra det?

Därför att körkortet fungerar utomlands ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-30 16:16
Ursprungligen av cdecl:

Jag har aldrig riktigt förstått varför det ska vara så självklart att man ska kunna ringa med sitt vanliga abonnemang med godtycklig utländsk sådan. Jag förväntar mig inte heller att mitt busskort ska fungera utomlands, varför ska simkortet göra det?

Därför att det är smidigt.
Men frågan gäller inte om man kan ringa eller inte utomlands, utan om operatörerna får ta oskäligt mycket betalt för att roama samtal.
Den som vidhåller att roamingavgifter är vettiga kan lika gärna propsa för att det ska vara dyrare att surfa till en webbsida utanför Sverige.

Ursprungligen av reboot81:

Därför att det är smidigt.
Men frågan gäller inte om man kan ringa eller inte utomlands, utan om operatörerna får ta oskäligt mycket betalt för att roama samtal.
Den som vidhåller att roamingavgifter är vettiga kan lika gärna propsa för att det ska vara dyrare att surfa till en webbsida utanför Sverige.

Den liknelsen är inte relevant eftersom du sitter hemma och betalar för din utrustning och uppkoppling oavsett om du webbsidan som du besöker finns i eller utom Sverige. Webbsidan som du surfar till betalar för sin uppkoppling och sin lina i sitt hemland (oavsett om det är Sverige eller något annat land)

I roamingfallet så sitter du uppkopplad mot en annan infrastruktur som du inte har betalat något för. Om jag har ett abonnemang som ger mig fria samtal inom Sverige, är det då rimligt att jag ska fria samtal till svenska nummer oavsett var jag är? Jag tycker inte att det är orimligt att det kostar en viss summa - men hur mycket? Det är en annan fråga.

Jo, jag tycker också det är besynnerligt att man lagstiftar bort roamingen (ingen annan tjänsteverksamhet har något liknande vad jag vet) - även om jag diggar det så klart. :-). Å andra sidan får telebolagen skylla sig själva; dom har sådana vidrigt absurda avgifter på roaming att människor blivit ruinerade för att dom glömt eller inte haft kunskap att stänga av den vid utlandsresor. Telebolagens ruskiga girighet drev fram en EU-lag för att skydda människor från den brutala girigheten.
Förresten; det handlar väl om data-roaming? Det har väl ingenting med telefonummer hit och ringa dit etc? Det handlar väl inte om att det ska vara lika billigt att ringa vemsomhelst i Europa?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-30 21:25

Vad jag har sett, och jag har ännu inte läst på direkt utan mer läst flyktigt, så har det inte specificerats till data-roaming utan varit roaming generellt.

Ursprungligen av cdecl:

Jag har aldrig riktigt förstått varför det ska vara så självklart att man ska kunna ringa med sitt vanliga abonnemang med godtycklig utländsk sådan. Jag förväntar mig inte heller att mitt busskort ska fungera utomlands, varför ska simkortet göra det?

Bra poäng. Men det är väl så att ett system där vi betalade lika mycket som en person i hemlandet, det skulle just precis fungera. Liksom för ett busskort. Men systemet där turisten betalar tio gånger mer för att ta bussen från King's Cross till Trafalgar Square gör det inte. En analogi.

Det kanske skulle vara kladdigt att vi surfade på lokala taxor. Så då gör vi så här i stället.

Det är ett problem att det kostar relativt mycket att använda sin mobil i utlandet. För en småföretagare som rör sig i EU kan detta bli en betydande kostnad. När man är i Sverige ena dagen, Italien nästa och Frankrike den tredje så är det inte gångbart med lokala sim-kort. Man måste kunna bli nådd på samma nummer. Och 100 MB data för 79:- räcker inte till mycket om man behöver köra sitt administrationssystem från bulgariska landsbygden.
Hela grundtanken med EU är väl att landsgränserna inte ska utgöra några hinder? I detta fall blir gränserna ekonomiska hinder.
Eftersom operatörerna länge hävdat att de inte tjänar några pengar utan bara fakturerar vidare vad deras kunder ringt och surfat för i utlandet så förlorar de enligt egen utsaga inget. Blir istället byteshandel. Tyskar får ringa gratis med Telia mot att svenskar får ringa gratis med T-Mobile.

  • Medlem
  • 2015-07-04 09:45
Ursprungligen av pmarriott:

Det är ett problem att det kostar relativt mycket att använda sin mobil i utlandet. För en småföretagare som rör sig i EU kan detta bli en betydande kostnad. När man är i Sverige ena dagen, Italien nästa och Frankrike den tredje så är det inte gångbart med lokala sim-kort. Man måste kunna bli nådd på samma nummer. Och 100 MB data för 79:- räcker inte till mycket om man behöver köra sitt administrationssystem från bulgariska landsbygden.

Köp lokala kontaktkort och använd IP-telefoni så är problemet löst.

Ursprungligen av pmarriott:

Hela grundtanken med EU är väl att landsgränserna inte ska utgöra några hinder? I detta fall blir gränserna ekonomiska hinder.
Eftersom operatörerna länge hävdat att de inte tjänar några pengar utan bara fakturerar vidare vad deras kunder ringt och surfat för i utlandet så förlorar de enligt egen utsaga inget. Blir istället byteshandel. Tyskar får ringa gratis med Telia mot att svenskar får ringa gratis med T-Mobile.

Det bisarra är att många operatörer redan opererar i flera länder men ändå agerar som nationella operatörer. Det innebär att du kan åka till ett annat land och betala för roaming trots att det i stort sett är samma operatör som du har hemma.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-04 12:08
Ursprungligen av cdecl:

Köp lokala kontaktkort och använd IP-telefoni så är problemet löst.

Hur får jag det att fungera med numret jag har på min jobbmobil? Enlighten me...
Jag vill ju att kunder och kollegor ska kunna nå mig på mitt vanliga nummer, även om jag är i Polen eller Frankrike, eller t.o.m. bara på Kastrup innan planet går.

  • Medlem
  • 2015-07-04 12:25
Ursprungligen av AndyK:

Hur får jag det att fungera med numret jag har på min jobbmobil? Enlighten me...
Jag vill ju att kunder och kollegor ska kunna nå mig på mitt vanliga nummer, även om jag är i Polen eller Frankrike, eller t.o.m. bara på Kastrup innan planet går.

Jag kör Skype for Business. Förr hette det Lync. Det är ett helt vanligt telefonnummer, men man ringer och svarar i datorn, appen eller vilken klient man använder. Den som ringer till det har ingen aning, det är som vilket annat nummer som helst.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-04 12:48
Ursprungligen av cdecl:

Jag kör Skype for Business. Förr hette det Lync. Det är ett helt vanligt telefonnummer, men man ringer och svarar i datorn, appen eller vilken klient man använder. Den som ringer till det har ingen aning, det är som vilket annat nummer som helst.

Men är det samma nummer som jag har på min mobil? Kan lugnt säga att många av våra kunder och leverantörer skulle aldrig hålla på och ringa på flera olika nummer.

Vi har både tillgång till Lync och Skype på jobb, men jag vet ingen som använder dem (mer än chatten i Lync).

  • Medlem
  • 2015-07-04 12:59
Ursprungligen av AndyK:

Men är det samma nummer som jag har på min mobil? Kan lugnt säga att många av våra kunder och leverantörer skulle aldrig hålla på och ringa på flera olika nummer.

Vi har både tillgång till Lync och Skype på jobb, men jag vet ingen som använder dem (mer än chatten i Lync).

Vi har exakt samma telefonnummer nu med Skype som vi hade förut. Jag vet inte om det även går att flytta mobilnummer, men eftersom de normalt går att flytta mellan andra operatörer så tror jag inte att det ska vara något hinder.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-07-04 13:28
Ursprungligen av cdecl:

Vi har exakt samma telefonnummer nu med Skype som vi hade förut. Jag vet inte om det även går att flytta mobilnummer, men eftersom de normalt går att flytta mellan andra operatörer så tror jag inte att det ska vara något hinder.

Dock måste man ju fortfarande ha kontantkort, som ska underhållas, i det aktuella landet. Reser man i många länder blir det många kontantkort.

Så länge som de nya reglerna inte innebär att mitt normala privatabbonemang ökar i pris så...

Det är det som jag oroar mig för

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-04 18:21

Idiotiskt att EU ska detaljstyra detta.
Man vet ju dock var kostnaden hamnar, på oss kunder. Även för de som inte använder roaming.

Ursprungligen av AndyK:

Hur får jag det att fungera med numret jag har på min jobbmobil? Enlighten me...
Jag vill ju att kunder och kollegor ska kunna nå mig på mitt vanliga nummer, även om jag är i Polen eller Frankrike, eller t.o.m. bara på Kastrup innan planet går.

Med tjänster som HolidayPhone.

Ursprungligen av cdecl:

Köp lokala kontaktkort och använd IP-telefoni så är problemet löst.

Det bisarra är att många operatörer redan opererar i flera länder men ändå agerar som nationella operatörer. Det innebär att du kan åka till ett annat land och betala för roaming trots att det i stort sett är samma operatör som du har hemma.

Mängden data på lokala kontantkort är oftast rena skämtet. 0,5 GB per månad om man inte vill betala hutlöst, och det ska gå att använda. Iaf i Bulgarien.

Jo, absurt att man ska betala roaming hos Telia DK när man är på Kastrup.

  • Medlem
  • 2015-07-05 09:33
Ursprungligen av zappee:

Idiotiskt att EU ska detaljstyra detta.
Man vet ju dock var kostnaden hamnar, på oss kunder. Även för de som inte använder roaming.

Fast saken är att det egentligen inte är någon större kostnad för operatörerna. Operatörerna började ta ut avgifter för det innan mobilanvändningen exploderade, och då var det väl till viss del rimligt. Sen har deras kostnader rasat och det har istället blivit ett kallt krig mellan operatörerna där ingen vill vara först med att sänka priserna, det förlorar bara operatören på. Sen är de inte motiverade att göra det heller eftersom de även tjänar rätt mycket pengar på det. Så det behövs en större instans (som EU) för att något ska hända. Sen är det inte orimligt att roaming ska få kosta något, men den faktiska kostnaden för operatörerna för att kunna erbjuda roaming är minimal i jämförelse med vad de tar ut för det.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-07 01:02
Ursprungligen av cdecl:

Fast saken är att det egentligen inte är någon större kostnad för operatörerna. Operatörerna började ta ut avgifter för det innan mobilanvändningen exploderade, och då var det väl till viss del rimligt. Sen har deras kostnader rasat och det har istället blivit ett kallt krig mellan operatörerna där ingen vill vara först med att sänka priserna, det förlorar bara operatören på. Sen är de inte motiverade att göra det heller eftersom de även tjänar rätt mycket pengar på det. Så det behövs en större instans (som EU) för att något ska hända. Sen är det inte orimligt att roaming ska få kosta något, men den faktiska kostnaden för operatörerna för att kunna erbjuda roaming är minimal i jämförelse med vad de tar ut för det.

Kan du länka kostnadskalkylen för operatörernas roaming?

Ursprungligen av zappee:

Kan du länka kostnadskalkylen för operatörernas roaming?

Jag misstänker att deras faktiska kostnad ironiskt nog ligger i att administrera debiteringen av roaming.
Men, om en cell har 1000 svenska abonnemang uppkopplade och 100 roaming så skulle man ju i princip säga att just i det aktuella ögonblicket står roamingkunder för 10% av kostnaden för att underhålla, men investeringen är ju redan gjord och räknas hem på egna kunder. Sen blir det ju i det stora hela ett nollsummespel. Om Telia släpper till sitt nät till Orange-kunder och vice versa blir ju kostnaden noll. Sen är det klart att det kan skilja i koncentration av roaming-kunder i olika länder. Misstänker att roamingkunder står för en större andel av nätanvändandet på Mallorca än vilket ställe som helst i Sverige. Kan ju bli lite knepigt om operatörerna inte kan ta ut extra avgifter för att bygga och underhålla nät där 80% av kunderna använder utländska abonnemang.
Men, jag har en lösning - höj roamingavgifterna med 1000% för ryska turister.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-07-08 18:48
Ursprungligen av pmarriott:

Jag misstänker att deras faktiska kostnad ironiskt nog ligger i att administrera debiteringen av roaming.
Men, om en cell har 1000 svenska abonnemang uppkopplade och 100 roaming så skulle man ju i princip säga att just i det aktuella ögonblicket står roamingkunder för 10% av kostnaden för att underhålla, men investeringen är ju redan gjord och räknas hem på egna kunder. Sen blir det ju i det stora hela ett nollsummespel. Om Telia släpper till sitt nät till Orange-kunder och vice versa blir ju kostnaden noll. Sen är det klart att det kan skilja i koncentration av roaming-kunder i olika länder. Misstänker att roamingkunder står för en större andel av nätanvändandet på Mallorca än vilket ställe som helst i Sverige. Kan ju bli lite knepigt om operatörerna inte kan ta ut extra avgifter för att bygga och underhålla nät där 80% av kunderna använder utländska abonnemang.
Men, jag har en lösning - höj roamingavgifterna med 1000% för ryska turister.

Typ.
Om man släpper roaming "fritt" så kommer det helt klart bli överbelastning där turister håller till.
Så då kommer de inhemska abonnenterna få betala för det.

Ursprungligen av zappee:

Typ.
Om man släpper roaming "fritt" så kommer det helt klart bli överbelastning där turister håller till.
Så då kommer de inhemska abonnenterna få betala för det.

Misstänker att det kommer att införas nån form av utjämningsfond där operatörer kan ansöka om bidrag för att bygga och underhålla nät i områden där det inte är lönsamt på grund av minoritet egna kunder.
Spanska operatörer har ju också rätt många spanjorer i övriga delar av Spanien att sprida kostnaderna för turistorterna på.

Bevaka tråden