Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa NY eller byta hårddisk till SSD?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag harn en mackbook pro (tidig) 2011. Jag tycker på senare tid att den har börjat blivit lite seg. programmen tar längre tid på sig, och får tvångsavsluta ibland. Var inn på en App Store och en ny 300 GB SSD kostade 1495kr Kan det vara lösningen på problemet. Ska man chansa eller ska man köpa ny? För det finns ju fler saker som kan gå söder (har bytt fläkt) Vill gärna ha era åsikter som har lite erfarenhet.

Lite info
MacBook Pro (13 tum, tidigt 2011)
Processor 2,3 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1333 MHz DDR3
Grafik Intel HD Graphics 3000 384 GB

MVH
Osse

Att köpa en SSD är det absolut bästa du kan göra men gör det inte på Apple Store.
Finns billigare ställen och det är en enkel operation att byta.

Ursprungligen av Megolon:

Att köpa en SSD är det absolut bästa du kan göra men gör det inte på Apple Store.
Finns billigare ställen och det är en enkel operation att byta.

Tack för snabbt svar. Vart rekommenderar du att jag ska köpa ifrån?

MVH
Osse

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-06-29 20:06

Prisjakt listar bästa priserna, annars kan du säkert hitta en SSD hos din lokala handlare.

Jag skulle se till att installera mer RAM också, 8 GB är en bättre nivå om du har någon av senaste versionerna av OS X, de gillar RAM.

  • Medlem
  • 2015-06-30 09:36

Jag använde http://eu.crucial.com/eur/en och deras guide, beställde mer minne och en ssd, gick väldigt bra!.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-06-30 09:56

Precis, sätt i en SSD och passa på att slänga i 8 GB ram också.
Gjort det på min MBP 13" mid 2010, vilket lyft det blev!
Fascinerad av att en mer än 5 år gammal dator funkar klockrent (bättre än min jobbdator (1 år gammal HP med betydligt bättre specar och dyrare än en ny MBP)).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-30 12:46
Ursprungligen av bjorsi:

Precis, sätt i en SSD och passa på att slänga i 8 GB ram också.
Gjort det på min MBP 13" mid 2010, vilket lyft det blev!
Fascinerad av att en mer än 5 år gammal dator funkar klockrent (bättre än min jobbdator (1 år gammal HP med betydligt bättre specar och dyrare än en ny MBP)).

Instämmer, fast eftersom det är en 2011 tycker jag man kan gå direkt på 16GB.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-30 16:02
Ursprungligen av osseosse:

…Var inn på en App Store och en ny 300 GB SSD kostade 1495kr…

1495 för 300GBApple Store har du med all säkerhet inte blivit erbjuden.

Ursprungligen av Json_81:

Instämmer, fast eftersom det är en 2011 tycker jag man kan gå direkt på 16GB.

Ok, hittade ifixit 500gb sd och 2st 4gb ram för 2100kr inkl frakt. Fråga: ska man ominstallera allt eller ska man klona den gamla hårdisken innan man sätter in den nya. Jag hade ju PC förut och då fick man ju ominstallera 1 gån per år. Det jag egentligen frågar är om man klonar om det då följer med en massa onödig skit som slöar ner macen?

MVH
Thomas

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-30 16:27
Ursprungligen av osseosse:

Ok, hittade ifixit 500gb sd och 2st 4gb ram för 2100kr inkl frakt. Fråga: ska man ominstallera allt eller ska man klona den gamla hårdisken innan man sätter in den nya. Jag hade ju PC förut och då fick man ju ominstallera 1 gån per år. Det jag egentligen frågar är om man klonar om det då följer med en massa onödig skit som slöar ner macen?

MVH
Thomas

Är det en SSD eller hybrid SSD? Stor skillnad! En 500GB SSD kostar från 1900kr och uppåt, en hybrid ca 650kr!
Mitt tips är att du köper från Sverige/EU så slipper du tull och får bättre rättigheter som konsument. Crucial är toppen, men satsa på 8GBs pinnar. 4GB's pinnar borde kunna köpa för 1-200kr styck beg. eller få gratis...

Ang "skiten", klonar du får du med det du har nu. Så bara du kan svara på om du har "skit" i datorn.

Ursprungligen av reboot81:

Är det en SSD eller hybrid SSD? Stor skillnad! En 500GB SSD kostar från 1900kr och uppåt, en hybrid ca 650kr!
Mitt tips är att du köper från Sverige/EU så slipper du tull och får bättre rättigheter som konsument. Crucial är toppen, men satsa på 8GBs pinnar. 4GB's pinnar borde kunna köpa för 1-200kr styck beg. eller få gratis...

Ang "skiten", klonar du får du med det du har nu. Så bara du kan svara på om du har "skit" i datorn.

Hum Ok Tack. såg nu att det var en hybird. Hur vet man om man har en massa skit på macen då. Är inte nån expert. finns ju en ton massa program som clean my mac osv. men blev avrådd att använda det. Vet du nått bra program för att resa upp datorn?

MVH
Osse

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-30 17:34

Beställ från någon vanlig svensk butik, inet, komplett, dustin osv.

Jag hade valt att göra en ren installation, men jag tycker det kan vara skönt att börja från noll igen ibland och märka vilka program osv man faktiskt saknar och fylla på med dem efterhand.
Det är absolut inget måste dock.

Sparar du den gamla disken kan du alltid starta upp från den igen om det behövs (antingen genom att sätta i den igen eller stoppa den i usb till s-ata adapter).

Ursprungligen av Json_81:

Beställ från någon vanlig svensk butik, inet, komplett, dustin osv.

Jag hade valt att göra en ren installation, men jag tycker det kan vara skönt att börja från noll igen ibland och märka vilka program osv man faktiskt saknar och fylla på med dem efterhand.
Det är absolut inget måste dock.

Sparar du den gamla disken kan du alltid starta upp från den igen om det behövs (antingen genom att sätta i den igen eller stoppa den i usb till s-ata adapter).

Om man ska starta om från noll hur gör man då? tankar man då hem yosemite os x och lägger det på en usb sticka eller?

MVH
Osse

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-30 18:04
Ursprungligen av osseosse:

Om man ska starta om från noll hur gör man då? tankar man då hem yosemite os x och lägger det på en usb sticka eller?

MVH
Osse

Trycker cmd-r vid uppstart och väljer att installera det (internetuppkoppling behövs).
Det är inte en windows-dator vi pratar om

Ursprungligen av Json_81:

Trycker cmd-r vid uppstart och väljer att installera det (internetuppkoppling behövs).
Det är inte en windows-dator vi pratar om

Tackar

1
Bevaka tråden