Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 8.4 väntas klockan 17 imorgon

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple Music-chefen Ian Rogers bloggar om den nya musiktjänsten, och anger klockslag för nästa IOS-uppdatering.

Läs hela artikeln här

Apple planerar också att utöka iTunes Match från 25 000 till 100 000 låtar för er med stora musikbibliotek.
Hur i sjutton man nu kan komma ihåg alla dessa, har nog med mina dryga 6 000 låtar

Ursprungligen av CekariYH:

Apple planerar också att utöka iTunes Match från 25 000 till 100 000 låtar för er med stora musikbibliotek.
Hur i sjutton man nu kan komma ihåg alla dessa, har nog med mina dryga 6 000 låtar

Jag har +14000 låtar och har lyssnat på varenda en av dom...flera gånger

Ursprungligen av Megolon:

Jag har +14000 låtar och har lyssnat på varenda en av dom...flera gånger

Haha, ja, det har jag med (mina alltså), men menade att hålla reda på vilka man redan har och så, så man inte köper dom igen från ett annat album typ, då iTunes inte är smart nog att varna att man redan köpt den då albumet skiljer.

Ursprungligen av CekariYH:

Haha, ja, det har jag med (mina alltså), men menade att hålla reda på vilka man redan har och så, så man inte köper dom igen från ett annat album typ, då iTunes inte är smart nog att varna att man redan köpt den då albumet skiljer.

Är det svårt att söka i sitt bibliotek INNAN man trycker på köp?
Nu i.o.f.s köper inte jag enstaka låtar utan enbart hela album så jag har garanterat många dubletter.

Ursprungligen av Megolon:

Är det svårt att söka i sitt bibliotek INNAN man trycker på köp?
Nu i.o.f.s köper inte jag enstaka låtar utan enbart hela album så jag har garanterat många dubletter.

Nä, egentligen inte, men ibland hör jag en låt som jag gillar ute nånstans, kör Shazam och köper den utan att tänka.
Köper album också så det är ju klart att det blir dubletter, men jag är nog lite annorlunda då jag gillar låtar oavsett artist så oftast blir det bara en eller några låtar av just den artisten.

Har nog uppemot 2000 artister för dryga 6 000 låtar

Ursprungligen av CekariYH:

Nä, egentligen inte, men ibland hör jag en låt som jag gillar ute nånstans, kör Shazam och köper den utan att tänka.
Köper album också så det är ju klart att det blir dubletter, men jag är nog lite annorlunda då jag gillar låtar oavsett artist så oftast blir det bara en eller några låtar av just den artisten.

Har nog uppemot 2000 artister för dryga 6 000 låtar

Där har du problemet. Man måste göra det ibland

Ursprungligen av Megolon:

Där har du problemet. Man måste göra det ibland

Haha, sant

Jag förmodar att det blir ännu en "app" som inte går att ta bort, likt Hälsa, Apple Watch, iBooks, Tips, Tidningskiosk och Passbook.

Börjar likna bloatware snart. Tar dessutom upp en onödig massa plats!

Ursprungligen av Segas:

Jag förmodar att det blir ännu en "app" som inte går att ta bort, likt Hälsa, Apple Watch, iBooks, Tips, Tidningskiosk och Passbook.

Börjar likna bloatware snart. Tar dessutom upp en onödig massa plats!

Vad är det som blir ännu en till app?

Ursprungligen av Megolon:

Vad är det som blir ännu en till app?

Kanske han menar Apple Musik, men den "bakas" väl in i iTunes antar jag, och News ersätter Tidningshyllan så vet inte riktigt vad han menar
Jag har en Map som heter NTU (Not To Use) där jag lägger sånt som man inte blir av med och en Map som heter Use Once för appar man kör en gång och sedan inte behöver startas mer, typ tangentbords appar, noticecenter och annat liknande. Och dom ligger på sista sidan så dom inte stör så mycket.

Ursprungligen av CekariYH:

Kanske han menar Apple Musik, men den "bakas" väl in i iTunes antar jag, och News ersätter Tidningshyllan så vet inte riktigt vad han menar
Jag har en Map som heter NTU (Not To Use) där jag lägger sånt som man inte blir av med och en Map som heter Use Once för appar man kör en gång och sedan inte behöver startas mer, typ tangentbords appar, noticecenter och annat liknande. Och dom ligger på sista sidan så dom inte stör så mycket.

Nej det är musik appen som är Apple Music

Ursprungligen av Megolon:

Nej det är musik appen som är Apple Music

Doh, skrev iTunes av gammal vana, menade förstås Musik appen

Då kan man förhoppningsvis ta bort Spotify ur både dator och telefon snart då. Några timmar kvar bara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-30 10:08
Ursprungligen av Segas:

Jag förmodar att det blir ännu en "app" som inte går att ta bort, likt Hälsa, Apple Watch, iBooks, Tips, Tidningskiosk och Passbook.

Börjar likna bloatware snart. Tar dessutom upp en onödig massa plats!

Vad är det som liknar bloatware? Mig veterligen levereras inte iPhone med någon sådan app alls.

Ursprungligen av oldpeer:

Då kan man förhoppningsvis ta bort Spotify ur både dator och telefon snart då. Några timmar kvar bara.

Yes, skönt ska det bli.

Frågan för mig är, som jag inte hittat svaret på - om man väljer att starta ett singel-abonnemang, kan man senare "omvandla" detta till ett familjeabonnemang? Fjällan var inte heltänd på att hoppa på family sharing med allt vad det innebär men hon lär väl sakna Spotify senare när jag dödar det abonnemanget.

Ursprungligen av zinned:

Vad är det som liknar bloatware? Mig veterligen levereras inte iPhone med någon sådan app alls.

Jag antar att han går efter denna definition av termen bloatwate.

Citat:

Bloatware är medföljande mjukvara som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat.

Med den definitionen kan man hävda att vilken app som helst är bloatware.

Ursprungligen av zinned:

Vad är det som liknar bloatware? Mig veterligen levereras inte iPhone med någon sådan app alls.

Aktier...

Skämt åsido, det är den app som jag har minst förståelse för och den här väl hängt med sedan ur-Iphonen och till och med in på klockan...

Lite mer allvarligt så är väl "bloatware" eller inte en balansgång mellan att förse telefonen "out of the box" med användbara applikationer eller bara vara en "telefon". Så här långt så har väl Apple i princip levererat de appar som du förväntar dig med ett normalt dator-OS (även om det finns några undantag)

Ursprungligen av BlackSmp:

Aktier...

Skämt åsido, det är den app som jag har minst förståelse för och den här väl hängt med sedan ur-Iphonen och till och med in på klockan...

Javisst ja, det är en app som snabbt göms och glöms, iaf av mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-30 12:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Aktier...

Skämt åsido, det är den app som jag har minst förståelse för och den här väl hängt med sedan ur-Iphonen och till och med in på klockan...

Kan hålla med dig men samtidigt, vem bryr sig? Då letar man efter saker att gnälla på, det är ju inte det att dessa medföljande appar tar upp någon vidare yta.

Ursprungligen av zinned:

Kan hålla med dig men samtidigt, vem bryr sig? Då letar man efter saker att gnälla på, det är ju inte det att dessa medföljande appar tar upp någon vidare yta.

Jo tydligen upptar dom en "massa plats"

Ursprungligen av zinned:

Kan hålla med dig men samtidigt, vem bryr sig? Då letar man efter saker att gnälla på, det är ju inte det att dessa medföljande appar tar upp någon vidare yta.

Det börjar iofs att bli rätt många nu även om jag inte är speciellt bekymrad/störd över dem

Kamera
Bilder
Telefon
Anteckningar
Påminnelser
Hälsa
Aktivitet
Meddelanden
Mail
Safari
Kalender
Inställningar
Watch
App Store
Icloud Drive (IOS9, går att gömma)
Musik
Tidningskiosk
Videor
Väder
Facetime
Klocka
Hitta Iphone
Ibooks
Hitta vänner
Itunes Store
Game Center
Aktier
Kalkylator
Röstmemon
Podcaster
Tips

Ursprungligen av BlackSmp:

Det börjar iofs att bli rätt många nu även om jag inte är speciellt bekymrad/störd över dem

Kamera
Bilder
Telefon
Anteckningar
Påminnelser
Hälsa
Aktivitet
Meddelanden
Mail
Safari
Kalender
Inställningar
Watch
App Store
Icloud Drive (IOS9, går att gömma)
Musik
Tidningskiosk
Videor
Väder
Facetime
Klocka
Hitta Iphone
Ibooks
Hitta vänner
Itunes Store
Game Center
Aktier
Kalkylator
Röstmemon
Podcaster
Tips

Det är en lång lista men jag använder 70 % av dem regelbundet.

Tycker det inte är mycket att bråka om för några få appar man inte använder i iOS.
Fick en liten fin Samsung på jobbet (som jag inte använder fysiskt), där kan man snacka om ett överflöd av appar man inte behöver, iaf inte jag, och dessutom flera dubletter i fråga om funktion/användning.

Senast redigerat 2015-06-30 18:56
  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-06-30 15:53

Undrar om Apple Music funkar på 8.4 betan, eller om man måste ladda ner den riktiga?

Jepp, samma här...eller snarare 80% för mig. Det är ju det som ÄR en smartphone - tar man bort dom apparna så är ju en iPhone bara en död burk. Eller är det först när man installerat Facebook och Crazy Bird som man har en smartphone?

Ursprungligen av Sir N.:

Det är en lång lista men jag använder 70 % av dem regelbundet.

Ursprungligen av Hjopek:

Undrar om Apple Music funkar på 8.4 betan, eller om man måste ladda ner den riktiga?

Med 100% säkerhet kommer det fungera med 8.4 betan eftersom det är den som dom kommer släppa till alla andra idag

Edit: Och så mycket hade jag för min säkerhet

Senast redigerat 2015-06-30 16:52
Ursprungligen av Demiurgen:

Jepp, samma här...eller snarare 80% för mig. Det är ju det som ÄR en smartphone - tar man bort dom apparna så är ju en iPhone bara en död burk. Eller är det först när man installerat Facebook och Crazy Bird som man har en smartphone?

Angry Bird

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-06-30 16:32

Ah, pausmusik är på i Beats 1, Brian Eno - Ambient 1:Music for Airports

Senast redigerat 2015-06-30 16:44
Ursprungligen av zinned:

Vad är det som liknar bloatware? Mig veterligen levereras inte iPhone med någon sådan app alls.

Yes, skönt ska det bli.

Frågan för mig är, som jag inte hittat svaret på - om man väljer att starta ett singel-abonnemang, kan man senare "omvandla" detta till ett familjeabonnemang? Fjällan var inte heltänd på att hoppa på family sharing med allt vad det innebär men hon lär väl sakna Spotify senare när jag dödar det abonnemanget.

När det installeras oönskad mjukvara så är det för mig detsamma som bloatware. Detta är dock värre eftersom det inte ens går att ta bort...

Ursprungligen av Segas:

När det installeras oönskad mjukvara så är det för mig detsamma som bloatware. Detta är dock värre eftersom det inte ens går att ta bort...

Och vilka appar skall man kunna ta bort och vilka skall vara låsta? Vem skall bestämma? Om man kunde ta bort alla så kan man ge sig fan på att Apple skulle bli stämda för att nån pillade bort Telefon-appen och inte vet hur man skulle få dit den igen när vederbörande behövde ringa eller bli uppringd. Spelar ingen roll hur Apple gör, alltid en massa gnällspikar som skall klaga. Damn if you do, damn if you don't...

Bevaka tråden