Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk lagt av? Går ej kontrollera/reparera

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-06-16 07:32

Hej,

När jag kom tillbaka från köket igår hade det hänt något med min Macbook Pro. "Förbjudsskylten" dök upp på skärmen och jag kunde ej göra något. Samma skylt visades även när jag startade om datorn via knappen efter att Apple loggan och hjulet snurrat ett tag.

Har testat att starta med shift-knappen intryckt - inget händer.

När jag testar med shift-cmd-v får jag fram den svarta rutan och den försöker boota men går ej. Testar i 10 sekunder igen, inget händer osv. "Hfs_open_journal_dev not found.... bsd rood disk0s2 major 1 minor 1" är ett meddelande som dyker upp.

Jag lyckas starta datorn med cmd-r och kommer till skivverktyg. Där går det ej att kontrollera eller reparera disken. Får felmeddelanden som "Partionskartan måste repareras", och "Ogiltig posträkning.... Mac enhet kunde inte kontrolleras".

Har ingen backup hemma tillgänglig, men har eventuellt en hos päronen. Har tyvärr inte tillgång till den nu och ett tag framöver.

Jag har lyckats installera om OS X på en extern hårddisk och kommer in på datorn då. Ser datorns egna hårddisk då i Skivverktyg men har ej lyckats öppna/läsa den. Är det möjligt?

Går det här och fixa utan att förlora data? Är det möjligt att koppla min Mac till en annan Mac och använda min Mac som en extern hårddisk? För att sedan överföra data från den till en extern hårddisk?

Funderade på att dra till Apple Store i Täby Centrum. Kan de hjälpa mig med detta? Kan man få hjälp med detta på Genius Bar?

Tack för svar.

Kan även tillägga att hårddisken var i princip full, fick lite meddelanden om det och raderade lite grejer innan detta hände.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-16 11:57

Jag har haft samma problem en gång för några år sedan, Disk Warrior räddade mej då. Det betyder inte att det lyckas för dej, men kan vara värt ett försök.

1
Bevaka tråden