Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kom igång med IOS-utveckling, del 4

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En app behöver en datakälla, och ofta finns den källan på internet. I del 4 av artikelserien visar 99mac hur man använder de befintliga verktygen för att hämta data från ett publikt API.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2015-06-14 08:42
Ursprungligen av Redaktionen:

En app behöver en datakälla, och ofta finns den källan på internet. I del 4 av artikelserien visar 99mac hur man använder de befintliga verktygen för att hämta data från ett publikt API.

Läs hela artikeln här

Denna serie verkar riktigt grötig.
Inga som helst kompletta exempel, det lämnas "TODO" oförklarade och SwiftyJson som ungefär är det vettigaste i hela artikeln förklaras genom...?
// ...
// Parsa JSON och spara data i sites-arrayen
// ...
Eller missförstår jag det hela totalt? Var visas det hur json:en parsas mha SwiftyJson?

Nån som är såpass ny på iOS/kodning att dom behöver hjälp med det grundläggande som denna artikelserie förklarar, kommer ju definitivt fastna vid t ex import och användande av SwiftyJson...

Skulle istället rekommendera följande utmärkta guider om man vill komma igång med att läsa data från API:
http://www.raywenderlich.com/85080/beginning-...
http://www.raywenderlich.com/87595/interamedi...
Enda tråkiga är att dom inte använder SwiftyJson, men däremot Alamofire.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-06-14 09:05

Tack för feedback!

Det konstaterades i del 1 att den här guiden förutsätter viss programmeringsvana, så todo-delarna som går ut på att bygga en url lämnas som övning till läsaren. Dessutom är artikelserien inte tänkt att lära ut programmering i allmänhet, utan specifikt hur man jobbar med iOS-appar.

Gällande SwiftyJSON så är det väldokumenterat på deras github-sida hur man lägger till och använder det.

Jag har valt att fokusera på hur man använder de medföljande klasserna i Apples iOS SDK som är generella för alla appar, istället för att fördjupa mig i detaljer specifika för min app.

Senast redigerat 2015-06-14 09:27
1
Bevaka tråden