Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Tråden skapades och har fått 371 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PaO:

Perobous har rätt

http://www.svd.se/vinylforsaljningen-okar-i-u...

Samma sak i UK

Länken ligger bakom SvDs paywall, jag kan inte läsa den eftersom jag har slut fria artiklar - kan kanske se som ironi när det gäller ämnet i denna tråd

Ursprungligen av Anderlind:

Någon som iaf står upp för mindre/osignade artister.
http://taylorswift.tumblr.com/post/1220719020...

Och Apple har nu ändrat villkoren.

http://www.loopinsight.com/2015/06/21/apples-eddy-cue-says-artists-will-be-paid-even-during-apple-music-free-trial/

Ursprungligen av BlackSmp:

Länken ligger bakom SvDs paywall, jag kan inte läsa den eftersom jag har slut fria artiklar - kan kanske se som ironi när det gäller ämnet i denna tråd

Vinylförsäljningen hade ökat med 52% under 2013.

Ursprungligen av Anderlind:

Någon som iaf står upp för mindre/osignade artister.
http://taylorswift.tumblr.com/post/1220719020...

Jag vet inte om det ska sägas att Taylor Swift står upp för mindre och/eller osignerade artister.

Apple betalar en högre ersättning än Spotify efter att de tre månaderna har passerat. På sikt borde det innebära att det strömmar in mer pengar till även de små och osignerade artisterna, trots att Apple bjuder på några gratismånader för att fånga upp konsumenterna. Även Taylor Swift borde tjäna på det och bör därmed också låta sitt senaste album ligga uppe.

Ursprungligen av zinned:

O-M-G.
Inte ens tio år har lilltösen varit "stor"...

Och inte ens i en timme kunde du själv avstå en förlöjligande kommentar.

Ursprungligen av grenhall:

Vinylförsäljningen hade ökat med 52% under 2013.

Det är kanske bra, jag var dock nyfiken på de absoluta siffrorna. Procent säger inte mycket om du inte vet startvärdet.

Edit: Förutom när det gäller alkohol

Edit 2: Gick bättre på jobbet.

9.2 miljoner vinyl, ökning med 52% . Så de ökade med 3.14 miljoner (kul att det blev pi). Ska jämföras med följande text som jag fortfarande försöker begripa:

Citat:

Betald nedladdning av album och låtar minskade med nio respektive tolv procent under förra året på den amerikanska marknaden, visar siffror från försäljningssystemet Nielsen SoundScan. Sammanlagt köptes 257 miljoner album, varav 106,5 miljoner laddades ner digitalt.

Vad innebär 257.000.000 album varav 106.500.000 digitalt nerladdade? Ingår CD-skivor i det större värdet?

Dessutom så stod det att strömmande tjänster ökade med 54% utan att ange indexvärdet...

Nej, jag blev inte klokare av det där förutom att vinyl utgör ca 3.5% av totala albumförsäljningen.

Senast redigerat 2015-06-22 07:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är kanske bra, jag var dock nyfiken på de absoluta siffrorna. Procent säger inte mycket om du inte vet startvärdet.

Edit: Förutom när det gäller alkohol

52% är alltid ok när det gäller alkohol.

Jättebra att Apple lyssnar och agerar efter relevant kritik.

Ursprungligen av Perobous:

Jättebra att Apple lyssnar och agerar efter relevant kritik.

...och Taylor Swifts ego passerade precis en kvadriljon procent.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-22 12:50
Ursprungligen av oldpeer:

Och inte ens i en timme kunde du själv avstå en förlöjligande kommentar.

På vilket sätt är den förlöjligande? Jag tog i för att poängtera hur fel jag tyckte @Anderlind hade. Taylor Swift större artist än Michael Jackson? Eller hur. Inte på denna planeten.

Men visst, jag kan vara ännu tydligare hur jag anser att hon står sig mot artisterna jag tog som exempel. Denna gång kanske jag är förlöjligande, upp till läsaren att tolka, men låt mig ge skalan : Hon är en nobody i det sammanhanget. En artist för kvarterskrogen.

Ursprungligen av grenhall:

...och Taylor Swifts ego passerade precis en kvadriljon procent.

Räcker det?

Ursprungligen av zinned:

På vilket sätt är den förlöjligande? Jag tog i för att poängtera hur fel jag tyckte @Anderlind hade. Taylor Swift större artist än Michael Jackson? Eller hur. Inte på denna planeten.
Men visst, jag kan vara ännu tydligare hur jag anser att hon står sig mot artisterna jag tog som exempel. Denna gång kanske jag är förlöjligande, upp till läsaren att tolka, men låt mig ge skalan : Hon är en nobody i det sammanhanget. En artist för kvarterskrogen.
Räcker det?

Ord som lilltösen för att kritisera en kvinna är ett sätt att förminska eller förlöjliga den man talar om. Spelar ingen roll om det är så att det är en person som du känner personligen, eller som råkar vara en stor och känd artist.

I övrigt håller jag med dig om att Taylor Swift är en liten aktör i relation till en del andra. Men hon har onekligen ett inflytande som en av de artister som säljer allra mest just nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-22 20:31
Ursprungligen av oldpeer:

Ord som lilltösen för att kritisera en kvinna är ett sätt att förminska eller förlöjliga den man talar om. Spelar ingen roll om det är så att det är en person som du känner personligen, eller som råkar vara en stor och känd artist.

I övrigt håller jag med dig om att Taylor Swift är en liten aktör i relation till en del andra. Men hon har onekligen ett inflytande som en av de artister som säljer allra mest just nu.

Gällande ordvalet "lilltösen" så trodde jag det var tydligt att jag syftade på att hon är ny i gamet...jag skrev ju t o m att hon inte ens varit med i tio år.

Och nej, jag förminskade inte henne...jag påtalade hur liten hon är i förhållande till de stora artister jag nämnde.

  • Medlem
  • 2015-06-22 20:38
Ursprungligen av zinned:

På vilket sätt är den förlöjligande? Jag tog i för att poängtera hur fel jag tyckte @Anderlind hade. Taylor Swift större artist än Michael Jackson? Eller hur. Inte på denna planeten.

Men visst, jag kan vara ännu tydligare hur jag anser att hon står sig mot artisterna jag tog som exempel. Denna gång kanske jag är förlöjligande, upp till läsaren att tolka, men låt mig ge skalan : Hon är en nobody i det sammanhanget. En artist för kvarterskrogen.

Räcker det?

Taylor swift fick Apple att ändra villkoren. Kanske du borde förstå hur stor hon är och hur viktig 1989 är för Apple inför lanseringen

En skiva är viktig för lanseringen av Apple Music???

Ursprungligen av Megolon:

En skiva är viktig för lanseringen av Apple Music???

Nej men Tavlor Swift's och mängder av andra artisters berättigade kritik visade sig vara mycket viktig i detta skede.

Ursprungligen av BlackSmp:

Länken ligger bakom SvDs paywall,

Du vet väl att det bara är att att bort SVD's cookies så kan du återigen läsa deras artiklar.
SVD.se är annons och skattefinansierat så lite löjligt att de begränsar tillgången till ett fåtal gratisartiklar på nätet.

Ursprungligen av Perobous:

Nej men Tavlor Swift's och mängder av andra artisters berättigade kritik visade sig vara mycket viktig i detta skede.

Nu påstod din kompis att den skivan var viktigt för lanseringen av Apple Music.
Håller med om att det var snålt av Apple att inte bjuda på detta något som jag redan påpekat.

Hycklare är vad hon är.....lilltösen.

http://www.cultofmac.com/326980/apple-music-w...

Ursprungligen av Megolon:

Hycklare är vad hon är.....lilltösen.
http://www.cultofmac.com/326980/apple-music-w...

Du har missförstått det hela. Hon är ingen hycklare detta är ju standardvillkor för de flesta frilansfotografer när det gäller konsertfotgrafering.Kort sagt kan man säga att fotografen frivilligt ingått ett avtal för att gratis gå på hennes konserter för att fota henne så fotografen kan tjäna pengar på att sälja foton till tidningar etc.. För den rättigheten så får fotografen ge Artisten/Bandet/Taylor Swift rätten att eventuellt använda dessa bilder i sin marknadsföring, vilket dock sällan sker. Kom ihåg att hon är artisten inte fotografen. Alltså inget som är i närheten av det Apple ville.
Läs kommentarerna till den artikeln så klarnar förhoppningsvis det hela för dig.

Ursprungligen av Megolon:

Mer om hennes hyckleri.

Läser du inte det du länkar till? Detta är ju inte riktat bara mot Taylor Swift utan mot i princip alla liveartister och deras management. Men mest låter det som whine från en frilans fotograf som inte lyckats få sina bilder publicerade i tillräckligt stor omfattning.

Citat:

Now.. forgive me if I’m wrong, but if you take points 2 and 3 in that contract (which is provided to Photographers who need to agree to those terms before they are allowed to do their job in photographing you for editorial outlets), it appears to be a complete rights grab, and demands that you are granted free and unlimited use of our work, worldwide, in perpetuity.

You say in your letter to Apple that “Three months is a long time to go unpaid”. But you seem happy to restrict us to being paid once, and never being able to earn from our work ever again, while granting you the rights to exploit our work for your benefit for all eternity….

Glasklart fall av hyckleri.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-22 23:18

Nu ballade blocken av dig här på 99mac ur så jag fick tyvärr se det du skrev, oturligt nog.

Ursprungligen av Perobous:

Kom ihåg att hon är artisten inte fotografen.

Ursäkta?

Du visar igen hur ignorant och okunnig du är, du vet bevisligen inte ett dugg om fotografi och fotografers situation. Ett rent bedrövligt agerande av en artist och i detta fallet Taylor Swift, denna hycklare deluxe.

Ursprungligen av Megolon:

Glasklart fall av hyckleri.

Alltså vem är det som exploaterar vem? Frilansfotografen kommer till konserten och tar foton på konserten som de får betalt för av sin uppdragsgivare om de beslutar att publicera dom.
Utan artist inget fotograferande och heller ingen inkomst.
Fotografen har gått med på vissa villkor för att kunna fotografera relativt fritt och för att få gratis biljett.
Vill inte fotografen följa dessa villkor så är det väl bättre att köpa en biljett själv och ta bilder "i smyg" inte att gnälla efter man har gått med på villkoren i avtalet.
Taylor Swift och många andra som kritiserade Apple Music gick aldrig med på Apple's villkor, förstår du inte skillnaden?

Ursprungligen av zinned:

Du visar igen hur ignorant och okunnig du är, du vet bevisligen inte ett dugg om fotografi och fotografers situation. Ett rent bedrövligt agerande av en artist och i detta fallet Taylor Swift, denna hycklare deluxe.

Vet en hel del om fotografi och fotografers situation eftersom jag fotat i typ 30 år och dessutom under lång tid varit ihop med en professionell fotograf som aldrig gnällde över ingångna avtal. Uppenbarligen så är det du som inte vet att sådana villkor är kutym i konsertsvängen sedan rätt lång tid tillbaka. Alltså knappast något man kan lasta Taylor för.

  • Medlem
  • 2015-06-23 05:49
Ursprungligen av Megolon:

En skiva är viktig för lanseringen av Apple Music???

Nr 1. Taylor Swift är en gigant på pophimmeln.
Nr 2. Självaste Eddie Cue sade att det var hennes öppna brev som till sist gjorde att Apple ändrade sig.
Nr 3. 1989 är hennes senaste album ligger på Tidal men inte Spotify tror nog att Apple sträcker sig långt för att få tillgång till det.

Artikel från Recode bifogas
http://recode.net/2015/06/21/apple-says-it-wi...

Planerat PR-trick? Inte omöjligt

http://9to5mac.com/2015/06/22/apple-music-tay...

Ursprungligen av PaO:

Nr 1. Taylor Swift är en gigant på pophimmeln./

Taylor Swift är stor. Nu. Om hon är stor även om 30 år kan hon tituleras en gigant på pophimlen. Tills dess är hon ett potentiellt högst övergående fenomen.

Ursprungligen av pmarriott:

Taylor Swift är stor. Nu. Om hon är stor även om 30 år kan hon tituleras en gigant på pophimlen. Tills dess är hon ett potentiellt högst övergående fenomen.

Hon är en musikgigant nu och har varit så i några år. Finns vad jag vet ingen regel som kräver att man måste vara stor och framgångsrik pop-artist i 30 år för att kallas gigant på pophimlen.
Att hon är en musik-gigant cementerades av att Apple faktiskt lyssnade och agerade på grund av henne.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-24 20:18

Att vara populär nu och/eller under några år är inte samma sak som en musikgigant, enligt mej. Men det är väl inte jag som bestämmer

Swift ligger inte så högt på den här listan: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-se...

Om 10 år får vi veta...? Om det var en tillfällig fluga eller om hon kan förnya sig och stanna kvar............

ABBA ligger klart högre och vi insåg nog inte att de var giganter när de var aktiva tex.

Bland kvinnliga artister så ligger ju självklart Mariah Carey, Whitney Houston, Madonna, Celine Dion högre och ÄR giganter.
Finns ju fler som jag skulle klassa som giganter som tex. Cher som förvisso sålt mindre men som ändå har en Oscar. Det har ju inte alla popqueens, och är fortfarande aktiv och haft låtar på topplistorna i 5 decennier.
Man får ju ta med i beräkningen att 'sålda låtar' har ju ökat med världens köpande befolkning.
Sådana som Diana Ross, Tina Turner, Aretha Franklin är klart större giganter än vad jag tror Taylor Swift någonsin blir.

För tyvärr så tycker jag inte ens Swift kan sjunga, inte överhuvudtaget, men det finns ju fler som inte kan som har nått en bit. Madonna tex. Men hon har och kan ju åtminstone göra bra musik, det kan ju inte ens Swift. Nej, förstår inte vad hon berör i folk, men det kanske är en tom musiktid...vad vet jag?!

History will tell.
Nutid gör inga giganter, det bara personligt tyckande från mig och alla andra.

Bevaka tråden