Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Tråden skapades och har fått 371 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple visar under WWDC upp sin länge omtalade strömmande musiktjänst Apple Music som ska utmana bland annat Spotify.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-06-08 20:51

I Sverige - hösten 3074...

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-06-08 21:18
Ursprungligen av Dalle:

I Sverige - hösten 3074...

Nja, snarare 30/6 2015.

Det här var ju större/bättre än jag trodde. Ska man byta från Spotify alltså...

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2015-06-08 21:24
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det här var ju större/bättre än jag trodde. Ska man byta från Spotify alltså...

Personligen är jag inte övertygad. Skall mycket till för att byta från Sveriges stolthet. Även om jag älskar Apple.

  • Medlem
  • 2015-06-08 21:24

100+ länder 30/6. Visst är Sverige en av dessa Det var inte direkt väntat.

Familjekontot är mycket attraktivt jämfört med Spotify. Dessutom känns iTunes mer komplett än Spotify (på rak arm kommer jag på AC/DC, Taylor Swift och Beatles), men det finns säkert luckor även där om man grottar ner sig.

Take my money

Hur blev det med musikvideor?

Ursprungligen av Chaosstar:

Hur blev det med musikvideor?

Finns i Apple Music.

Ursprungligen av keptang:

Finns i Apple Music.

På alla låtar som det finns musikvideor gjorda till?

AppleTV app

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple visar under WWDC upp sin länge omtalade strömmande musiktjänst Apple Music som ska utmana bland annat Spotify.

Läs hela artikeln här

Hade varit gött med en app till AppleTVn också!

Ursprungligen av Chaosstar:

På alla låtar som det finns musikvideor gjorda till?

Hur ska någon kunna svara på det när det inte släppts än?

Ursprungligen av tenghamn:

Hade varit gött med en app till AppleTVn också!

Eftersom du redan nu kan spela upp din musik om du har iTunes Match är det högst troligt att man kan göra det med den nya tjänsten

Ursprungligen av Chaosstar:

På alla låtar som det finns musikvideor gjorda till?

Knappast. Men ett 10000-tal sa man.

Ursprungligen av Megolon:

Hur ska någon kunna svara på det när det inte släppts än?

För att det kanske sagts eller skrivits någonstans. Ditt svar borde således varit att inga uppgifter finns kring det än om du nu är säker på att så är fallet.

Ursprungligen av keptang:

Knappast. Men ett 10000-tal sa man.

Härligt.

Ursprungligen av tenghamn:

Hade varit gött med en app till AppleTVn också!

Stöd för Apple TV kommer i höst tydligen, tillsammans med stöd för Android.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple visar under WWDC upp sin länge omtalade strömmande musiktjänst Apple Music som ska utmana bland annat Spotify.

Läs hela artikeln här

Den största och hitintills obesvarade frågan är "hur blir ljudkvaliteten?". Jag finner det lustigt att Apple i ena andetaget säger att de älskar musik, för att i det andra säga att det inte är någon ljudmässig skillnad mellan 256 kbs AAC och förlustfri FLAC. Alla som har ett par bra hörlurar eller en hyffsad stereo vet att det inte är sant. Även om iTunes har ett större utbud än Tidal så gör ljudskillnaden att jag inte kommer att byta.

Ursprungligen av Mindstorm:

Den största och hitintills obesvarade frågan är "hur blir ljudkvaliteten?". Jag finner det lustigt att Apple i ena andetaget säger att de älskar musik, för att i det andra säga att det inte är någon ljudmässig skillnad mellan 256 kbs AAC och förlustfri FLAC. Alla som har ett par bra hörlurar eller en hyffsad stereo vet att det inte är sant. Även om iTunes har ett större utbud än Tidal så gör ljudskillnaden att jag inte kommer att byta.

Gemene man nöjer sig med den ljudkvalitet som Spotify och iTunes levererar.
Eftersom iPhone6/6+ inte stöder högre bitrate än vad som nu finns i iTunes ter det sig onödigt att erbjuda högre kvalitet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-06-09 00:31

Daniel Goldberg sammanfattar mina tankar väldigt bra:

Citat:

Det är stora ord, på bekant Applemanér. Lika bekant var känslan av att det mesta som visades upp var sånt vi sett förr, antingen i Spotify eller i någon av de andra streamingtjänster som redan finns på marknaden.

Tyvärr tror jag inte att det kommer spela särskilt stor roll.

För så här är det. Vi svenskar har en tendens att bli hemmablinda när Spotify kommer på tal. Vi överskattar den svenskutvecklade musiktjänsten både sett till storlek och inflytande i världen. Jämte teknikvärldens giganter är Spotify fortfarande en liten fisk i ett väldigt, väldigt stort hav. Av de hundratals miljoner människor som har en Iphone runt om i världen är det en försvinnande liten del som använder, eller ens har provat på, den svenskutvecklade musiktjänsten.

Ett litet räkneexempel: På sju år har Spotify lyckats skrapa ihop i runda slängar 15 miljoner betalande kunder. Apple har sålt nästan femton gånger så många Iphones – på ett år. På scen i San Francisco var Jimmy Iovine noga med att påpeka att Apple Music-appen kommer vara förinstallerad i alla nya Iphones som lämnar handeln. Med andra ord: Om var tionde person som köper en Iphone också nappar på ett Music-abonnemang så kommer Apple att vara större än Spotify inom tolv månader.

Behövs en extra sockerbit? Apple ger bort tre månader av den nya tjänsten helt gratis.

Den bistra sanningen är att det inte spelar någon större roll om Apple Music är en marginellt sämre tjänst än Spotify. Apple är helt enkelt ett så mycket större företag att det liksom inte blir någon match att tala om.

Priset för ett familjekonto gör det helt klart attraktivt.

Ursprungligen av Megolon:

Gemene man nöjer sig med den ljudkvalitet som Spotify och iTunes levererar.
Eftersom iPhone6/6+ inte stöder högre bitrate än vad som nu finns i iTunes ter det sig onödigt att erbjuda högre kvalitet.

Det är förmodligen sant att gemene man inte bryr sig, men det finns en stor och enormt kraftigt växande hi-fi industri som levererar hårdvara till personer som bryr sig. Apple var ett tag inne på ljudkvalité spåret med "Mastered for iTunes", men den satsningen verkar ha kommit av sig. Jag hoppas att denna satsning får nytt liv nu.

Att iPhone inte stödjer högre bit rate än vad iTunes har är rent strunt prat! Tidal appen för iOS strömmar i 16/48 (100% CD-kvalité), det finns dessutom tredjeparts appar i iTunes som gör att du kan strömma 24/96 från en NAS. Om du har Apples USB-lightning adapter så kan du utan problem få ut ljudet i en DAC.

Ursprungligen av Mindstorm:

Det är förmodligen sant att gemene man inte bryr sig, men det finns en stor och enormt kraftigt växande hi-fi industri som levererar hårdvara till personer som bryr sig. Apple var ett tag inne på ljudkvalité spåret med "Mastered for iTunes", men den satsningen verkar ha kommit av sig. Jag hoppas att denna satsning får nytt liv nu.

Att iPhone inte stödjer högre bit rate än vad iTunes har är rent strunt prat! Tidal appen för iOS strömmar i 16/48 (100% CD-kvalité), det finns dessutom tredjeparts appar i iTunes som gör att du kan strömma 24/96 från en NAS. Om du har Apples USB-lightning adapter så kan du utan problem få ut ljudet i en DAC.

Som sagt enbart intressant för en promille och inget Apple kommer satsa i första taget.
Spotify är beviset på det när användare nöjer sig med lägsta kvaliten.

Något som gör mig lite förbryllad är att iTunes Match kommer leva kvar.
Fast beskrivningen av Apple Music är att det gör samma sak som iTunes Match!!!

Citat:

What happens to my iTunes library?
Your iTunes library is still yours. You can access your entire collection from Apple Music or the iTunes app on Mac or PC.

How does Apple Music know what songs are in my personal library?
With an Apple Music membership, your entire library lives in iCloud. We compare every track in your collection to the Apple Music library to see if we have a copy. If we do, you can automatically listen to it straight from the cloud. If you have music that’s not in our catalog, we upload those songs from iTunes on your Mac or PC. It’s all in iCloud, so it won’t take up any space on your devices.

Citat:

Does Apple Music work with iTunes Match?
Yes. Apple Music and iTunes Match are independent but complementary.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-09 01:22

Ouff! - Äntligen Apple!

Precis detta är det jag har saknat så länge, förbannat Apple för att de var varit så bakåtsträvande att de ännu inte hade implementerat en sådan tjänst. Nu kom den!

Btw, för att använda familjeupplägget så krävs det att man använder iCloud Family Sharing.

Ursprungligen av zinned:

Ouff! - Äntligen Apple!

Precis detta är det jag har saknat så länge, förbannat Apple för att de var varit så bakåtsträvande att de ännu inte hade implementerat en sådan tjänst. Nu kom den!

Btw, för att använda familjeupplägget så krävs det att man använder iCloud Family Sharing.

Oj trodde inte du skulle bli nöjd

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-09 01:36
Ursprungligen av Megolon:

Oj trodde inte du skulle bli nöjd

Hur kunde du inte tro det? Du visste ju sedan tidigare vad jag efterfrågade och precis det levererades

Ursprungligen av zinned:

Hur kunde du inte tro det? Du visste ju sedan tidigare vad jag efterfrågade och precis det levererades

Skojar bara

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-09 01:41
Ursprungligen av Megolon:

Skojar bara

Antog det

Btw, jag lyckas inte hitta en lista över exakt vilka de 100 länderna är...har du sett den?

Ursprungligen av zinned:

Antog det

Btw, jag lyckas inte hitta en lista över exakt vilka de 100 länderna är...har du sett den?

Nej med våran otur så är väl Sverige inte med

Bevaka tråden