Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern webkamera

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! jag vill ha en webcam som är vinklad på ett annat sätt än den inbyggda på min imac från tidigt 2009.
jag har testat att ansluta både en kamera från Creative och en från Next, men ingen dyker upp i ställen där man har möjlighet att välja kamera. Finns det någon som vet hur man gör?
Båda dessa kameror har fungerat på mina andra macar, en med os x 10.4 och en med 10.5

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-27 19:00

Är det USBanslutna kameror? De behöver väl någon typ av drivrutiner för att funka, i alla fall de jag har testat för några år sedan. Kommer dock inte ihåg var jag hittade dem, men en googling borde lösa det.

Edit: hette kanske något som IOUSB...

Senast redigerat 2015-05-27 19:20

Har dom UVC - riktig USB-standard - så lirar USB webcams fint på vilken Mac som helst. Och UVC har nästan alla idag.
Köp Logitech.

Tricket jag fick lära mig för några år sedan var att man skulle gå på "Made for Vista" på kartongen för att det skulle funka på Mac. Det innebar nog UVC-standard som @Demiurgen påpekar. Så allt som "skryter" om Made för Vista/7/8 borde funka out-of-the-box även på Mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-06-30 23:42

Jag kan rekommendera Logitech C920. Lite dyrare, men en bra kamera som framförallt har finurlig fot. Det har visat sig vara en viktigare funktion än vad man kanske skulle tro.

Bildkvalitén är riktigt bra, 1080p (HD), skarpt och fint. Givetvis hade det varit fiffigare med en sensor för separation från bakgrunden, med å andra sidan är detta något som alla webcams lider av.

Till att börja med har foten stativfäste (gänga), vilket gör att jag kan slänga upp den på ett stativ och filma föreläsningar eller konferensrum. Det gör den till mer än bara en webcam, utan i praktiken även till en usb-videokamera. Foten kan fler konster. Den är enkel att klämma fast på en skärm, och har dessutom en liten motvikt som gör att den sitter stabilt på skärmen. Kameran går att vinkla så att den pekar rätt. Det går också att bara ställa den på ett bord, eller som jag brukar göra, på en trave böcker framför skärmen för att man ska få den i rätt höjd (ögonhöjd). Motvikten, återigen, gör att den står stabilt eftersom tyngdpunkten sitter lägre.

Givetvis krävs inga drivrutiner. Men vill man göra ytterligare justeringar finns en gratisapp Logitech Camera Settings i App Store. Jag skulle säga att det enda man kan vilja ratta lite på är vitbalansen.

Det finns billigare kameror, men Logitech C920 är faktiskt riktigt redig.

1
Bevaka tråden