Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med struktur på foto och film

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag och min fru är nya macanvändare och vet inte riktigt hur vi skall göra.
Vi har sedan tidigare, alla bilder och filmer på en Nas, men nu är jag sugen på att börja använda "Bilder".
Jag gjorde ett litet försök med iphoto (Några bilder bara) men fick genast konfliktproblem när jag försökte dela iphoto biblioteket med min fru.
Jag har förstått att apple vill att jag skall dela allt med hjälp av icloud och familjedelning.
men vi har ca 270gb foto och nästan lika mycket video liggandes på Nasen.
Även om det verkar väldigt smidigt med iphonekopplingen, såblir det ju svindyrt att köpa utrymme för allt detta, samt att min nas tappar ju liksom sin funktion.
i nuläget vågar jag inte göra något, för att inte riskera att sabba något.
Hur gör ni andra?

mvh Willy

Skulle inte använda Bilder för så stora samlingar utan skaffa ett Flickr-konto i stället där bägge kan lösenordet, 1TB gratis. Fast tar ju ett tag att få upp allt dit.
Man kan skapa både privata och publika Album för bilder/filmer.

Ursprungligen av CekariYH:

Skulle inte använda Bilder för så stora samlingar utan skaffa ett Flickr-konto i stället där bägge kan lösenordet, 1TB gratis. Fast tar ju ett tag att få upp allt dit.
Man kan skapa både privata och publika Album för bilder/filmer.

Just det där med onlinelagring känns inte primärt, eftersom vi har Nasen.
Det stora prylen är att vi vill kunna tömma våra iphones och digitalkameror i datorn och samtidigt ha tillgång till varandras bilder.
men samtidigt kunna använda programmet bilder för sortering, ansiktsigenkänning osv.
Det var lite det som var en av anledningarna till att vi bytte till Mac, att det skulle vara så enkelt med film och bilder.
just nu känner jag mig lite låst och undrar om vi måste ge upp olika konton på datorn för att kunna titta på samma bilder?!
konton som jag för övrigt inte lyckas stänga av lösenordsskyddet på!

Jag funderar även på om jag bör köra med flera bibliotek, men det känns som att jag inte bör vara den förste som ställs inför detta problem.

Senast redigerat 2015-05-23 11:53

Det enda jag saknar på Flickr är ansiktsigenkänning vilket grupperar ansikten på namn, annars finns något som heter Camera Roll som i stort ger ungefär samma sak som Bilder. Grupperar efter datum eller efter motiv med undergrupper sas.

Borde gå att ha en gemensam Bilder-map, men vet inte hur då jag aldrig provat. Finns säkert nån guru här som vet hur.

För att utnyttja iCloud Bildbibliotek så måste du betala för att för att få mer än dom 5GB som är gratis i iCloud
I ditt fall som har 270GB bilder måste du betala 89:-/mån för att få 500GB för att det ska räcka.
Dom du delar med dig till behöver inte betala för mer utrymme. För man kan ställa in att bilderna på telefonen ska ladda ner små miniatyrer för att spara utrymme. Det är först när man tittar på bilden som den laddas ner i fullformat.

Du får helt enkelt fundera på om det är värt att betala 89:-/mån eller Flikr´s gratis alternativ.

Jag tackar för förslagen, men med detta menar ni att iphoto/bilder endast används av personer med få bilder, alt. att dom betalar väääldigt mycket pengar.
alla andra blir hänvisade till externa program?

Ursprungligen av warnesen81:

Jag tackar för förslagen, men med detta menar ni att iphoto/bilder endast används av personer med få bilder, alt. att dom betalar väääldigt mycket pengar.
alla andra blir hänvisade till externa program?

Nej du kan använda Bilder utan att betala en krona och ändå dela ut valfria album.
Det är först när du själv vill komma åt ALLA bilder på dina enheter som det kommer kosta.

Rådet jag kan ge dig är att lösa på Apples hemsida vad du kan göra Bilder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-23 15:30

Kan inte Dropbox vara ett alternativ? Installera på båda telefonerna mot samma konto så syncas bilderna. Tror att DP även har stöd för att synca händelser i Bilder.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-25 07:22

Det var en jävla massa idiotiska försök till lösningar när allt warnesen81 vill göra är att dela lokalt.

Nu kör inte jag med NAS utan extern hårddisk där jag lagrar alla bilder. Det enda du behöver göra är att klicka i "Bortse från ägarskap på den här enheten" i "Visa info"-fönstret. Klicka även i "Använd för inkluderade objekt" eller vad det nu står på svenska. Alla anvämdare jag har på maskinen kan komma åt mina bibliotek och redigera.

OBS! Jag kör Mavericks med iPhoto och Aperture. Tror dock inte att att det skulle vara någon skilnad med Bilder.

Ursprungligen av onnyt:

Det var en jävla massa idiotiska försök till lösningar när allt warnesen81 vill göra är att dela lokalt.

Nu kör inte jag med NAS utan extern hårddisk där jag lagrar alla bilder. Det enda du behöver göra är att klicka i "Bortse från ägarskap på den här enheten" i "Visa info"-fönstret. Klicka även i "Använd för inkluderade objekt" eller vad det nu står på svenska. Alla anvämdare jag har på maskinen kan komma åt mina bibliotek och redigera.

OBS! Jag kör Mavericks med iPhoto och Aperture. Tror dock inte att att det skulle vara någon skilnad med Bilder.

Ursäkta då att vi idioter kommer med förslag som iaf jag tror kommer att gagna TS i längden då de bägge kanske vill komma åt bilderna från annat än sin dator som dom delar, tex mobiler etc när datorn inte är tillgänglig.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-25 07:42
Ursprungligen av CekariYH:

Ursäkta då att vi idioter kommer med förslag som iaf jag tror kommer att gagna TS i längden då de bägge kanske vill komma åt bilderna från annat än sin dator som dom delar, tex mobiler etc när datorn inte är tillgänglig.

Självklart är ingen idiot och det sa jag inte heller. TS vill lagra och dela lokalt och ville ha en lösning. Sedan kanske det inte passar alla att köra via molnet av olika anledningar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-25 14:51

Jag tycker absolut inte att det var idiotiska förslag!
Bilder/iPhoto sparar bilderna i en databas, och om två stycken försöker använda den SAMTIDIGT blir det problem. Visst går det att dela på filen, men man måste vara noga med att inte öppna den samtidigt då!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-25 20:01

Vad kör ni med för NAS?
Många har funktioner för tillgång från valfri enhet från valfri plats, om man nu behöver tillgång till ½TB media i mobilen...
Klarar Bilder ens av att hantera sådana mängder data?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-25 20:20

Jag kör Drobo (DAS). Annars skulle jag valt Synology.
Har en kompis som har över 2 TB med bilder.

Hej.
tack för alla förslag. onnyt var faktiskt helt rätt ute. jag vill kunna dela på biblioteket lokalt med min fru.
detta kommer ske på samma dator, så risken för konflikt är obefintlig.
Men uppkopplingen till Nasen är trådlös, så att lägga biblioteket där känns som en dålig ide förenat med mycket lagg.
Därför inhandlade jag igår en ext HDD med usb 3 som jag tänkte lägga biblioteket på (tack onnyt).
och sedan har jag väl tänkt att försöka backuppa biblioteket på Nasen.
Frågan är om jag skall behålla ursprungsfilerna på Nasen, när jag får kopior i form av bilderbibliotek på samma plats?
Lurar även på om jag skall skita i icloudbiblioteket och satsa på bildström istället, för att på ett smidigt sätt få in nya bilder från våra iphones.
Vad tror ni om det upplägget?

Edit: jag har en ReadyNas Duo V2 (ingen raket direkt)

1
Bevaka tråden