Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fritt fram för säljare att ringa din mobil

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ny dom innebär att det är fritt fram för telefonförsäljare att ringa din mobiltelefon. Tidigare ansågs det vara god sed att inte ringa privatpersoners mobiler.

Läs hela artikeln här

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-22 17:26

Jag förstår inte varför abbonnemangsformen ska spela roll ur reklam/konsumunträttslig synpunkt.
Är det tänkt att telefonförsäljare ska använda spåkula för att veta om ett nummer går till en mobiltelefon eller en sladdansluten telefon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-22 17:52

Det har väl varit så att mobilnummer har börjat på 07, så det har väl inte varit något problem att skilja dem åt.
Numera väljer många bort fast telefon och har enbart mobiltelefon. Så domen ligger väl rätt i tiden.

Jaha, det har ju varit lugnt nått år nu med försäljare på mobilen, tur man reda har dom flesta gamla redan blockerade när det nu verkar bli fritt fram med denna skit igen.

Truecaller är lösningen

Jag har Tele2 och dom lade in Nix åt mig. Hyggligt.

Trucaller fungerar den bara på iPhone eftersom man laddar ner den från AppStore. Jag har en Sony Ericsson Elm 3-4 år gammal som duger åt mig.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Trucaller fungerar den bara på iPhone eftersom man laddar ner den från AppStore. Jag har en Sony Ericsson ELF

Finns till iOS, Android och Windows Phone, vet inte vad Sony Ericsson ELF är eller vad den kör för operativsystem.

Truecaller.

Ursprungligen av keptang:

Finns till iOS, Android och Windows Phone, vet inte vad Sony Ericsson ELF är eller vad den kör för operativsystem.

Elm heter den. OK. Tjejen hos Tele2 frågade aldrig vilket operativsystem jag kör på, när hon lade in Nix, så jag trodde det var samma med Truecaller.
Som privatperson med en iMac hemma behöver jag inget internet med mig på stan, så jag använder min mobil bara till att ringa och skicka sms med.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

Elm heter den. OK. Tjejen hos Tele2 frågade aldrig vilket operativsystem jag kör på, när hon lade in Nix, så jag trodde det var samma med Truecaller.
Som privatperson med en iMac hemma behöver jag inget internet med mig på stan, så jag använder min mobil bara till att ringa och skicka sms med.

Ok, nej, TrueCaller är inte samma sak som Nix. TrueCaller spärrar samtal på en telefon med mjukvara, medan Nix-registret är något som telefonförsäljare (och andra som använder ringlistor) skall använda för att inte ringa till personer som har registrerat sig till Nix.

Här kan du läsa mer om Nix och vad som gäller; http://nixtelefon.org/nix-telefons-regler/

TrueCaller.

Ursprungligen av keptang:

Ok, nej, TrueCaller är inte samma sak som Nix. TrueCaller spärrar samtal på en telefon med mjukvara, medan Nix-registret är något som telefonförsäljare (och andra som använder ringlistor) skall använda för att inte ringa till personer som har registrerat sig till Nix.

Här kan du läsa mer om Nix och vad som gäller; http://nixtelefon.org/nix-telefons-regler/

OK tack, när jag såg att ni nämnde TrueCaller tänkte jag att det kanske är bra att ha både livrem och hängslen.
Får se hur mycket Nix skyddar mig från ovälkomna samtal. Det är det viktiga. Tjejen på Tele 2 som sysslar med detta hela dagarna har nog gjort det jag blir nöjd med.

Toppen, visste inte att Nix fanns till mobilen, genast anmäld.
Truecaller har jag haft sen länge.
Men det slinker igenom en del samtal ibland även på den fasta linan.
Har med tiden dock lärt mig att uppskatta humorn i att jag har ingen som helst skyldighet att vara trevlig på
något sätt mot okända människor som ringer och frågar om och vill sälja än det ena och det andra.
Om de ringer och tror att de kan utnyttja mig, så kan jag ha lite roligt på deras bekostnad istället för att
bli irriterad har jag kommit fram till.
Riktigt uppfriskande då det till trots kommer igenom samtal.
Skulle dock inte orka med det för ofta, så tack för dessa olika spärrlistor.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-22 20:10
Ursprungligen av panther:

Toppen, visste inte att Nix fanns till mobilen, genast anmäld.
Truecaller har jag haft sen länge.
Men det slinker igenom en del samtal ibland även på den fasta linan.
Har med tiden dock lärt mig att uppskatta humorn i att jag har ingen som helst skyldighet att vara trevlig på
något sätt mot okända människor som ringer och frågar om och vill sälja än det ena och det andra.
Om de ringer och tror att de kan utnyttja mig, så kan jag ha lite roligt på deras bekostnad istället för att
bli irriterad har jag kommit fram till.
Riktigt uppfriskande då det till trots kommer igenom samtal.
Skulle dock inte orka med det för ofta, så tack för dessa olika spärrlistor.

Jag har samma nummer sedan jag körde Nokia 2110 med Europolitan. Varför ingen ringer till mig? Ja det beror inte på NIX eller Truecaller, utan för att jag aktivt "hållt" i numret. Jag lämnar inte ut det till vilket företag eller onlinesida som helst. En tidningsprenumeration behöver inte veta mitt mobilnummer, så de får klara sig med min adress.
Dessutom har jag sagt till min operatör att de inte skall ge/sälja/föra vidare mitt nummer till tredje part.

Mitt råd till er som får samtal: spara på din tid, spara på din energi och gör något åt problemet:
-Nej tack. Ta bort mig från listan, jag vill inte vara med. Ring inte mer. Hejdå. [Klick]

Ursprungligen av reboot81:

Jag har samma nummer sedan jag körde Nokia 2110 med Europolitan. Varför ingen ringer till mig? Ja det beror inte på NIX eller Truecaller, utan för att jag aktivt "hållt" i numret. Jag lämnar inte ut det till vilket företag eller onlinesida som helst. En tidningsprenumeration behöver inte veta mitt mobilnummer, så de får klara sig med min adress.
Dessutom har jag sagt till min operatör att de inte skall ge/sälja/föra vidare mitt nummer till tredje part.

Mitt råd till er som får samtal: spara på din tid, spara på din energi och gör något åt problemet:
-Nej tack. Ta bort mig från listan, jag vill inte vara med. Ring inte mer. Hejdå. [Klick]

Jag måste ärligt säga att jag har aldrig fått några ovälkomna försäljarsamtal på min mobil. Då är det värre med mej där får jag erbjudanden från olika spelbolag nästa varje dag som jag raderar direkt.
Jag har hört att det finns företag som säljer våra mejladresser. Kan man inte lägga in Nix i mejl.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-05-23 08:19
Ursprungligen av keptang:

Ok, nej, TrueCaller är inte samma sak som Nix. TrueCaller spärrar samtal på en telefon med mjukvara, medan Nix-registret är något som telefonförsäljare (och andra som använder ringlistor) skall använda för att inte ringa till personer som har registrerat sig till Nix.

Här kan du läsa mer om Nix och vad som gäller; http://nixtelefon.org/nix-telefons-regler/

Tillåter iOS sådan mjukvara? Jag har alltid tänkt att man som utvecklare inte kan mecka med de inbyggda apparna.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-23 08:56
Ursprungligen av reboot81:

Mitt råd till er som får samtal: spara på din tid, spara på din energi och gör något åt problemet:
-Nej tack. Ta bort mig från listan, jag vill inte vara med. Ring inte mer. Hejdå. [Klick]

Precis så! Hur svårt kan det vara. När jag hade eget företag i Sverige fick man typ tio säljsamtal om dagen. I början var jag naiv och lysnade på säljpladdret. Efter ett tag blev det bara "klick" i örat på säljaren. Senare hade jag en app som jag tror heter "Vem ringde" och den rensade ut jäkligt bra får jag säga. Slank väll igenom ett par samtal i veckan max.

Edit: Såg precis att den finns kvar. https://itunes.apple.com/se/app/vemringde.se/...

Ursprungligen av Måns97:

Tillåter iOS sådan mjukvara? Jag har alltid tänkt att man som utvecklare inte kan mecka med de inbyggda apparna.

Till iOS blir det sparat som en kontakt som du sedan kan ignorera att svara på. Alternativt gå in på kontaktkortet och trycka blockera.

Ursprungligen av reboot81:

Mitt råd till er som får samtal: spara på din tid, spara på din energi och gör något åt problemet:
-Nej tack. Ta bort mig från listan, jag vill inte vara med. Ring inte mer. Hejdå. [Klick]

Jag tycker det är alldeles för svenskt vänligt till sådana som försöker göra intrång. Ring it hit igen, räcker i så fall.

Ursprungligen av onnyt:

I början var jag naiv och lysnade på säljpladdret. Efter ett tag blev det bara "klick" i örat på säljaren.

Tänk vad vi är drillade att vara naiva. Gör vad som faller er in för er egen integritet utan något som helst krav på att vara trevlig, är mitt råd. Ha gärna roligt om det känns bra. Ge dom ingen som helst makt.
Tänk bara vad Radiotjänst tjänade pengar på att ringa ifrån osynligt nummer och sen tränga sig in i människors liv. Och naiva människor svarade snällt och betalade. Fuck off, är kort och koncist och innehåller oftast vad som behöver sägas för mig, annars kan man som sagt bara lägga på också.

Även om säljare har 'fritt fram' att ringa så har vi inga skyldigheter.

Svensk flathet. Nej, politiskt brist på ansvar.

Ursprungligen av panther:

Jag tycker det är alldeles för svenskt vänligt till sådana som försöker göra intrång. Ring it hit igen, räcker i så fall.

Tänk vad vi är drillade att vara naiva. Gör vad som faller er in för er egen integritet utan något som helst krav på att vara trevlig, är mitt råd. Ha gärna roligt om det känns bra. Ge dom ingen som helst makt.
Tänk bara vad Radiotjänst tjänade pengar på att ringa ifrån osynligt nummer och sen tränga sig in i människors liv. Och naiva människor svarade snällt och betalade. Fuck off, är kort och koncist och innehåller oftast vad som behöver sägas för mig, annars kan man som sagt bara lägga på också.

Även om säljare har 'fritt fram' att ringa så har vi inga skyldigheter.

Politikerna vet om att 99 procent av svenska folket inte alls vill ha några mobilsamtal från ovälkomna försäljare, så vad gjorde man. Jo beslutade att dom får trakassera oss hur mycket dom vill och lägger ansvaret på oss att själva hitta lösningar.

Det behövs inga telefonförsäljare, därför borde dom förbjudas. Bums.

@ÅsaNisse Hmmm, politisk brist på ansvar är ju rätt utbredd, ge dom inte den makten, dom lever ju på att människor naivt ger ifrån sig sin makt.
Det behöver man ju inte göra!
The sky isn't the limit, your belief system is.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-23 12:48
Ursprungligen av panther:

Jag tycker det är alldeles för svenskt vänligt till sådana som försöker göra intrång. Ring it hit igen, räcker i så fall.

Tänk vad vi är drillade att vara naiva. Gör vad som faller er in för er egen integritet utan något som helst krav på att vara trevlig, är mitt råd. Ha gärna roligt om det känns bra. Ge dom ingen som helst makt.
Tänk bara vad Radiotjänst tjänade pengar på att ringa ifrån osynligt nummer och sen tränga sig in i människors liv. Och naiva människor svarade snällt och betalade. Fuck off, är kort och koncist och innehåller oftast vad som behöver sägas för mig, annars kan man som sagt bara lägga på också.

Även om säljare har 'fritt fram' att ringa så har vi inga skyldigheter.

De har ju själva lyft på luren, så att kalla det intrång är rent tjafs.

Telemarketing är något jag avskyr, så det håller jag med om. Men ynglingen i andra änden av tråden behöver nog inte mer skit. Denne är en ung naiv person som inte direkt aktivt valde att jobba som telefonförsäljare. Ofta går de på provision och indirekt luras av arbetsgivaren. Om du driver med den här nykomlingen på arbetsmarknaden så stjäl du inte bara din egen tid utan även dennes chans att skrapa ihop till hyran.

-Svarar du fuckoff till tiggare och gatuförsäljare oxå?

-Svarar du fuckoff till tiggare och gatuförsäljare oxå? Ja det gör jag och alla andra jag känner gör det också.

Ursprungligen av panther:

@ÅsaNisse Hmmm, politisk brist på ansvar är ju rätt utbredd, ge dom inte den makten, dom lever ju på att människor naivt ger ifrån sig sin makt.
Det behöver man ju inte göra!
The sky isn't the limit, your belief system is.

Rätt, men den möjligheten har inte vi svenskar.

Ursprungligen av ÅsaNisse:

-Svarar du fuckoff till tiggare och gatuförsäljare oxå? Ja det gör jag och alla andra jag känner gör det också.

Ja du låter verkligen som en trevlig person som säger fu åt gatuförsäljare......eller inte.

@reboot81 Det är väl intrång, de ringer upp mig på min privata telefon, och förväntar sig att jag ska svara på deras frågor. Då får de acceptera att de får svar på tal.

Ja, det är ju omtänksamt av dig att bry dig om okända ungdomars karriärmöjligheter. Jag har INGET behov av att visa den typen av vänlighet/omtänksamhet till något jag inte uppskattar. Det är bättre att visa att vad de sysslar med är inget som JAG supportar.
Det säger mer. Det är så arbetsmarknaden är.
Det är bara att ignorera gatuförsäljning/tiggeri, det är bara att gå förbi.
Skulle de bli närgångna så skulle jag kunna säga fuck off, no problems.

Om butikerna innanför väggarna behöver betala miljonhyror så anser jag det som ojust konkurrens att "Vissa" åker snålskjuts som försämrar för dom som betalar för sig. Fråga dom så får du se vad dom tycker.

Ursprungligen av panther:

@reboot81 Det är väl intrång, de ringer upp mig på min privata telefon, och förväntar sig att jag ska svara på deras frågor. Då får de acceptera att de får svar på tal.

Så om jag ringer hem till dig och ställer random frågor så gör jag intrång?
Kanske du inte ska ha en telefon utan börja med något modernt som brev.
Nej just ja då blir det också intrång för du valde att öppna brevet.

Ursprungligen av Megolon:

Så om jag ringer hem till dig och ställer random frågor så gör jag intrång?
Kanske du inte ska ha en telefon utan börja med något modernt som brev.
Nej just ja då blir det också intrång för du valde att öppna brevet.

Ok, FÖRSÖK till intrång kanske är riktigare benämning. OM jag väljer att svara på frågorna så har jag gått med på det.
Jag kan också välja att skydda min integritet. Känner jag inte vederbörande eller inte tycker det är intressant att svara på vederbörandes frågor så ger jag tillbaka med samma mynt s.a.s
Nja, brev är ju inte lika påträngande som att ringa upp folk.

Det måste vara en mänsklig rättighet att slippa påträngande försäljare att ringa. Deras varor finns i affärer så om dom annonserar i media så kan man leta där om man inte hittar någon affär.
Ingen handlare går ut på gatan och drar och rycker i folk för att påpackas deras varor, då skall ej heller telefonförsäljare få göra det.
Varför skall "Vissa" slippa annons och lokalkostnader samtidigt som dom retar upp folk i telefon som inte bett dem ringa.
Snyltare kallar man dom.

Ursprungligen av Megolon:

Ja du låter verkligen som en trevlig person som säger fu åt gatuförsäljare......eller inte.

Finns sådana konstiga ideér om att vara trevlig är något bra. Själv tycker jag raka och ärliga människor är att föredra. Trevligt kan vara förtäckt av lögn och ytlighet. Inte alltid, men.....människor med ryggrad är bättre.

Ursprungligen av panther:

Finns sådana konstiga ideér om att vara trevlig är något bra. Själv tycker jag raka och ärliga människor är att föredra. Trevligt kan vara förtäckt av lögn och ytlighet. Inte alltid, men.....människor med ryggrad är bättre.

Ja du är verkligen rakryggad som säger FU till gatuförsäljare. Tänk vad trevligare att säga "Nej tack jag är inte intresserad" och gå därifrån.

Bevaka tråden