Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota från USB? segt

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bootade igår kväll Yosemite på en USB 32 GB Sandisk.
Jag följde instruktionerna på apple support och allt gick bra.

Men sen när jag skulle till att installera tog det över 4 timmar.
Dessutom är systemet helt oanvändbart då varje musklick tar över 1 minut att genomföra. Att starta datorn tar 15 min, (från boot USB)

Min fråga är nu om USB-minnet är för dåligt eller om det är någon annan bakomliggande faktor?

Behövs det USB 3.0 för att det ska flyta på bra?

Senast redigerat 2015-05-22 14:42

Har du installerat OS X på ett USB-minne eller den interna hårddisken?

Ursprungligen av Megolon:

Har du installerat OS X på ett USB-minne eller den interna hårddisken?

på usb minnet, helt enligt instruktion

Ursprungligen av emil_stahl:

på usb minnet, helt enligt instruktion

Njae du ska boota från USB-minnet men installera OS X på den interna hårddisken.
Du ska inte installera OS X på USB-minnet.

Ursprungligen av Megolon:

Njae du ska boota från USB-minnet men installera OS X på den interna hårddisken.
Du ska inte installera OS X på USB-minnet.

Så jag ska bara formatera minnet ill mac osx journalförd och sen starta upp från den? (med 10.10 på interna hårddisken)

Verkar som jag har missuppfattat en, men följde guiden på nätet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-22 15:54

Nej det är en tvåstegs-process.
Du installerar en installationsversion av OSX på minnet, för att sedan boota upp datorn med det, och installera en fullversion av OSX på den interna disken.
Vilken guide har du följt?

Ursprungligen av kenjon:

Nej det är en tvåstegs-process.
Du installerar en installationsversion av OSX på minnet, för att sedan boota upp datorn med det, och installera en fullversion av OSX på den interna disken.
Vilken guide har du följt?

Det jag tänkte göra var att boota osx 10.6 på usb-minnet för att kunna köra en del program, men först ville jag pröva med 10.10.

jag följde guiden på apple's support.

Ursprungligen av emil_stahl:

Det jag tänkte göra var att boota osx 10.6 på usb-minnet för att kunna köra en del program, men först ville jag pröva med 10.10.

jag följde guiden på apple's support.

Tänk va bra om du länkade till den guiden

Ursprungligen av Megolon:

Tänk va bra om du länkade till den guiden

https://support.apple.com/en-us/HT202796

Det där är en guide för att installera på en extern disk
Är det du vill göra?

Om du ska installera OS X på ett USB-minne så bör du välja ett som har så god prestanda som möjligt, har du USB 3 på maskinen är det att föredra, om det finns drivrutiner (osäker på om 10.6 stödjer USB 3). Om det bara är enstaka program som du behöver köra som kanske inte är så krävande är det möjligt att virtualisera OS X utan problem numera. Via exempelvis Virtualbox

Ursprungligen av Megolon:

Det där är en guide för att installera på en extern disk
Är det du vill göra?

Ja det var det jag tänkte, det kanske inte är samma sak som att boota?

Ursprungligen av suddgummi:

Om du ska installera OS X på ett USB-minne så bör du välja ett som har så god prestanda som möjligt, har du USB 3 på maskinen är det att föredra, om det finns drivrutiner (osäker på om 10.6 stödjer USB 3). Om det bara är enstaka program som du behöver köra som kanske inte är så krävande är det möjligt att virtualisera OS X utan problem numera. Via exempelvis Virtualbox

Kan jag partionera hårddisken och installera en annan osx på den nya partionen? eller är det negativt/krångligt?

Ursprungligen av emil_stahl:

Kan jag partionera hårddisken och installera en annan osx på den nya partionen? eller är det negativt/krångligt?

Menar du om du ska köra 10.6 via Virtualbox? I så fall behöver du inte partitionera om utan din 10.6 installation ligger i några filer som man kallar för virtuell maskin.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-22 20:22

Vad vill du uppnå?
Normalt har en datorn en hårddisk (eller numer SSD) som man har ett operativsystem på. Detta startar man när man vill köra datorn.
Enda skälet jag kan se för att köra OS X från ett USB-minne vore om man vill provköra, utan att röra sin befintliga version på hårddisken.
Vad har du för dator? Hårddisk eller SSD?
Enligt uppgift ska ditt USB-minne erbjuda 6 resp. 20 MB/s i skriv/läs-hastighet.

boota=starta (upp dator)

Just det USB-minnet du visar är känt för att ha låga skriv- och läs-hastigheter.
Har själv 3 av dem liggandes och används bara när mina andra snabba minnen är upptagna.

Riktigt hemskt långsamma är de. Därav det billiga priset på dem både på Kjell & Co och Clas Ohlson.

Det finns snabba USB 2.0-minnen också men du behöver satsa på något som ex. nedan för att få någorlunda bra flyt.
http://www.sandisk.com/products/usb/drives/ex...

1
Bevaka tråden