Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Imac 5K och Macbook Pro Retina 15-tum

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple lanserar uppdaterade varianter av sin bärbara dator Macbook Pro Retina 15-tum, och dessutom en billigare variant av Imac 5K.

Läs hela artikeln här

Är det inte sjukt märkligt att det inte blev nån USB-C?

Gillar priset på nya MBPr 15" med Radeon grafik, synd att min gamla MBPr 2012 går så bra ännu

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-05-19 17:10

Inget nvidia-kort
De borde satt in ett 970m istället så det blev lite fart på det hela, särskilt till det priset.

Ursprungligen av Json_81:

Inget nvidia-kort
De borde satt in ett 970m istället så det blev lite fart på det hela, särskilt till det priset.

Att just Apple kör AMD-kort i denna generation är inte alls konstigt. Apple är väldigt måna om sin "prosumer"-kundkrets med den här produktlinan och:

  • AMD presterar ca 2x bättre i OpenCL (http://www.anandtech.com/show/9059/the-nvidia...), vilket dels är utvecklat av Apple och också en central del i Final Cut Pro X - Apples mest krävande mjukvara

  • AMDs kort presterar väldigt bra i höga upplösningar, MBPr har en högupplöst skärm.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-05-19 18:02

2,5 gånger snabbare flash, jämfört med vad då?
Min MBPr 15'' 2,2 GHz Core i7 (Mid 2014) klarar cirka 700 MB/s i överföring så 2,5*700MB/s = 1750 MB/s, kan man tro på det?

Ursprungligen av mattiL:

2,5 gånger snabbare flash, jämfört med vad då?
Min MBPr 15'' 2,2 GHz Core i7 (Mid 2014) klarar cirka 700 MB/s i överföring så 2,5*700MB/s = 1750 MB/s, kan man tro på det?

Det kommer säkert benchmarks rätt snart.

Ursprungligen av mattiL:

2,5 gånger snabbare flash, jämfört med vad då?
Min MBPr 15'' 2,2 GHz Core i7 (Mid 2014) klarar cirka 700 MB/s i överföring så 2,5*700MB/s = 1750 MB/s, kan man tro på det?

Ja. Googla SM951.

f.ö, råder ingen att köpa denna MBP. Det är en minimal bump till en 2 år gammal dator.
Vänta till Intel Skylake Macbook Pro som kommer i höst. Garanterad full redesign (kanske fläktlös) med mycket bättre batteritid, USB-C m.m.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-05-19 20:49

Det blir och vänta på Skylake för min del, då ska en riMac inhandlas. Denna uppdatering på nuvarande 5K iMac är ett skämt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-05-19 21:17
Ursprungligen av Cindori:

Ja. Googla SM951.

Holy schmoly Batman, det var en raket det!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-05-20 05:43

Gällande iMac är det så att RAM-minnet fastlödat eller kan man byta själv?

Ursprungligen av onnyt:

Gällande iMac är det så att RAM-minnet fastlödat eller kan man byta själv?

Det går fortfarande att byta själv, upp till 32 gigabyte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-20 10:20
Ursprungligen av Chaosstar:

Är det inte sjukt märkligt att det inte blev nån USB-C?

Eftersom USB-C skulle inte ge någon nämnvärd fördel på en Macbook Pro 15". Man behöver inte den tunna designen. Kontakter och logikkretsarna är antagligen dyrare än standard USB 3.0.

Ursprungligen av Cindori:

f.ö, råder ingen att köpa denna MBP. Det är en minimal bump till en 2 år gammal dator.
Vänta till Intel Skylake Macbook Pro som kommer i höst. Garanterad full redesign (kanske fläktlös) med mycket bättre batteritid, USB-C m.m.

Det är som det alltid är med Apple. Det är de produkterna som får små inkrementella insignifikanta som håller god kvalitet och inte strular. MacBook Pro 15" (retina) har haft en del barnsjukdomar: Problem med skärmar där "bränns in". Grafikkortsväxlingen mellan iGPU och GPU. Fläktar som går på högvarv trots låg CPU / GPU värmeutveckling.

Precis som att den bästa versionen av en bil ofta är sista modellåret så är bästa versionen av en Apple produkt ofta sista revisionen innan en stor uppgradering.

CPU mässigt kommer inte att Skylake vara något jättelyft. Man kommer att kunna få likvärdig prestanda som dagens modeller vid lite lägre fläktvarvtal, men den maximala prestandan kommer inte att öka nämnvärt. Det integrerade grafikkortet kommer däremot att få en ordentlig skjuts framåt i och med Skylake, så att man i ännu högre grad kan slippa modellerna med extern grafik om man inte behöver de för beräkningar eller tung 3D.

Med tanke på att denna modellen snittar ca 250 dagar mellan uppgraderingar skulle jag tippa på tidigt 2016 för Skylake. Senare om det är en väsentligt omdesignad modell. Jag tror inte att Skylake är mer värt att vänta på än vad övergången från IvyBridge till Haswell var.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-20 12:36

Jag tänkte vänta på Skylake men fick en MacBook Pro 13 Retina senaste modellen för 10 990 kr hos Elgiganten så jag slog till, Är grymt nöjd över köpet ångrar inte att jag köpte en ny dator nu.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-05-20 14:09
Ursprungligen av Cindori:

(kanske fläktlös)

Inte en chans.
Om de inte stympar den till en marginellt snabbare macbook.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-05-20 14:11
Ursprungligen av hansfilipelo:

Att just Apple kör AMD-kort i denna generation är inte alls konstigt. Apple är väldigt måna om sin "prosumer"-kundkrets med den här produktlinan och:

  • AMD presterar ca 2x bättre i OpenCL (http://www.anandtech.com/show/9059/the-nvidia...), vilket dels är utvecklat av Apple och också en central del i Final Cut Pro X - Apples mest krävande mjukvara

  • AMDs kort presterar väldigt bra i höga upplösningar, MBPr har en högupplöst skärm.

Tvivlar på att 2x räcker för att vara snabbare än 970m, och det amd-kortet är inte i närheten av att prestera lika bra i höga upplösningar.

Ursprungligen av Json_81:

Tvivlar på att 2x räcker för att vara snabbare än 970m, och det amd-kortet är inte i närheten av att prestera lika bra i höga upplösningar.

"Det AMD-kortet" finns inte i någon annan enhet än, och finns inte heller pubilka specifikationer på från AMD (det är MBPr only, lite som 6630M för Mac Mini som är baserat på 6700-serien men har lägre frekvenser). Tvivlar på att du vet hur det presterar.

Sen ska också sägas att för att komma in i samma power-enevelope som 750 i förra generationen är det nog 960M/860M som du ska jämföra med hos nVidia.

Ursprungligen av AnandTech:

it is now AMD’s just-introduced Radeon R9 M370X, which ships with 2GB of VRAM. Unfortunately we know very little about M370X at this time – AMD’s closest part we do have specs for is the Cape Verde based M375 – so at the moment we’re unsure if this is another Verde part or if it’s something else entirely.

http://anandtech.com/show/9268/apple-announce...

edit: Historiskt har Apples varianter av kort presterat klart bättre än tillverkarens standardvarianter. Exempel är nVidia 9400m och 320m (klart snabbare än vanilla-varianterna och inte ens samma chip) och Radeon 6630M (också snabbare än 66X0-serien då det är ett större chip).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-05-20 22:37
Ursprungligen av hansfilipelo:

"Det AMD-kortet" finns inte i någon annan enhet än, och finns inte heller pubilka specifikationer på från AMD (det är MBPr only, lite som 6630M för Mac Mini som är baserat på 6700-serien men har lägre frekvenser). Tvivlar på att du vet hur det presterar.

Sen ska också sägas att för att komma in i samma power-enevelope som 750 i förra generationen är det nog 960M/860M som du ska jämföra med hos nVidia.

http://anandtech.com/show/9268/apple-announce...

edit: Historiskt har Apples varianter av kort presterat klart bättre än tillverkarens standardvarianter. Exempel är nVidia 9400m och 320m (klart snabbare än vanilla-varianterna och inte ens samma chip) och Radeon 6630M (också snabbare än 66X0-serien då det är ett större chip).

Nej, men kan göra en hyggligt kvalificerad gissning.

Från sweclockersdiskussionen:

Citat:

Tyvärr ser det lite ut som samma sak gäller här, idag finns R9 M275 som verkar ha väldigt snarlik konfiguration som den lilla information som läkt om R9 370X (är tydligen GCN 2.0, så det är inte en ren rebrand). R9 M275 har säkert upp mot 80% högre prestanda i vissa OpenCL program då Kepler presterar rätt dåligt i sådant, men i spel ligger R9 M275 i nivå med GT750M med DDR3, det trots att den förra drar 10-20W mer. Nuvarande 15" rMBP har GT750M med GDDR5 som är ca 20-30% snabbare än DDR3 versionen.

Historiskt har Apple tvärtom haft lägre klockade kort med alldeles för lite minne.
6630m som du nämner är väl perfekt exempel, dugligt kort egentligen men knappt användbart pga 256MB minne.

Visst kan Apple/AMD överraska, men jag skulle bli väldigt förvånad om inte 970m mer eller mindre springer cirklar kring det här kortet.

Ursprungligen av beh:

Eftersom USB-C skulle inte ge någon nämnvärd fördel på en Macbook Pro 15". Man behöver inte den tunna designen. Kontakter och logikkretsarna är antagligen dyrare än standard USB 3.0.

Det är som det alltid är med Apple. Det är de produkterna som får små inkrementella insignifikanta som håller god kvalitet och inte strular. MacBook Pro 15" (retina) har haft en del barnsjukdomar: Problem med skärmar där "bränns in". Grafikkortsväxlingen mellan iGPU och GPU. Fläktar som går på högvarv trots låg CPU / GPU värmeutveckling.

Precis som att den bästa versionen av en bil ofta är sista modellåret så är bästa versionen av en Apple produkt ofta sista revisionen innan en stor uppgradering.

CPU mässigt kommer inte att Skylake vara något jättelyft. Man kommer att kunna få likvärdig prestanda som dagens modeller vid lite lägre fläktvarvtal, men den maximala prestandan kommer inte att öka nämnvärt. Det integrerade grafikkortet kommer däremot att få en ordentlig skjuts framåt i och med Skylake, så att man i ännu högre grad kan slippa modellerna med extern grafik om man inte behöver de för beräkningar eller tung 3D.

Med tanke på att denna modellen snittar ca 250 dagar mellan uppgraderingar skulle jag tippa på tidigt 2016 för Skylake. Senare om det är en väsentligt omdesignad modell. Jag tror inte att Skylake är mer värt att vänta på än vad övergången från IvyBridge till Haswell var.

Fler bra saker än bättre Intel-grafik med Skylake.
USB 3.1 har en kontakt som man kan vända (inte 50% chans att man sätter kontakten på fel håll). Det lär bli den kontakt som kommer användas för USB under överskådlig framtid. Mer ström kan matas med USB 3.1 så förhoppningsvis kommer man aldrig mer behöva någon nätadapter vid anslutning av exempelvis externa hårddiskar.

Batteritiden verkar kunna bli markant bättre med Skylake: http://www.sweclockers.com/nyhet/20468-intel-...

Och lite annat:

”Skylake is really the upgrade to look forward to with plenty more bandwidth on GPU front with 20 PCIe 3.0 lanes and on top of that the PCH interface gets an upgrade to DMI 3.0 from 2.0 that has been around since 2012. USB 3.1, USB C, more M.2 form factor, and SATA Express connections should be there to take advantage of this leap in peripheral bandwidth.

Do not forget DDR4 too! Though Intel is surprisingly going to support both DDR3L and DDR4 on Skylake. We are still in a transitional period there until DDR4 prices hit mainstream.”

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=21...

Ursprungligen av Json_81:

Visst kan Apple/AMD överraska, men jag skulle bli väldigt förvånad om inte 970m mer eller mindre springer cirklar kring det här kortet.

Jag säger inte att kortet är bättre än 970m, nu är du tillbaka på att jämföra med 970m, ett kort med för stort thermal envelope för MBPr.

MBPr skulle på nVidias sida kunna köra ett 960m.

edit:

Tog fram lite inofficiella uppgifter på TDP-värden för MXM-moduler med nVidia-kort m h a notebookcheck (nVidia släpper ju inte TDP-värden pubilkt på sina mobila chip):

  • 750m: 50W

  • 960m: 60W

  • 970m: 100W

Senast redigerat 2015-05-21 07:43
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-05-21 16:17
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag säger inte att kortet är bättre än 970m, nu är du tillbaka på att jämföra med 970m, ett kort med för stort thermal envelope för MBPr.

MBPr skulle på nVidias sida kunna köra ett 960m.

edit:

Tog fram lite inofficiella uppgifter på TDP-värden för MXM-moduler med nVidia-kort m h a notebookcheck (nVidia släpper ju inte TDP-värden pubilkt på sina mobila chip):

  • 750m: 50W

  • 960m: 60W

  • 970m: 100W

Gigabyte lyckas få in det i en rejält slimmad 14" så det skulle nog apple klara med.
Det behövs antagligen en större laddare dock.
Men visst, tyvärr skulle apple aldrig sätta in ett sånt kort.

Ursprungligen av Json_81:

Gigabyte lyckas få in det i en rejält slimmad 14" så det skulle nog apple klara med.
Det behövs antagligen en större laddare dock.
Men visst, tyvärr skulle apple aldrig sätta in ett sånt kort.

Nej det skulle de inte, tur är väl det säger jag. Andra saker får stryka på foten för den rejäla heatsink och fläkthastighet som krävs (batteritid och ljudnivå tänker jag framförallt):

Ursprungligen av Notebookcheck:

Runtimes are good for a gaming notebook at a little over 4.5 hours of constant WLAN use at a screen brightness of 150 nits (setting 5/10).

Som jämförelse gör AnandTech sina tester med ljusstyrkan kalibrerad till 200 nits och får ut 7h med förra gen MBPr.

Ursprungligen av Notebookcheck:

A number of sacrifices have been made as one can only fit so much in a 20.9 mm 14-inch form factor. Firstly, fan noise is very high - enough to consider wearing earphones when gaming to avoid the noise.

http://www.notebookcheck.net/Gigabyte-P34W-v3...
http://anandtech.com/bench/product/1306?vs=95...

Saxat från MacWorld ang. SSD hastighet på nya MBPr: http://macworld.idg.se/2.1038/1.627989/nya-ma...

1
Bevaka tråden