Oculus Rift pausar utvecklingen för Mac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

VR-glasögonen Oculus Rift är på väg till konsumenter, men nu fördröjs Mac-versionen på obestämd tid.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-05-18 13:43

Inte så överraskande då knappt en maxad Mac Pro når upp till minimi-specifikationerna de nyligen postade för Windows.

Ursprungligen av Tuxie:

Inte så överraskande då knappt en maxad Mac Pro når upp till minimi-specifikationerna de nyligen postade för Windows.

Då jag själv har en Oculus DK2 kan jag säga att kraven är missvisande och snarare anpassade för high-end spel. Oculus kör en "Underpromise and overdeliver" här vilket makear sense - kvaliteten på upplevelsen som deras produkt kan erbjuda kommer i stor grad avgöras av hårdvaran i användarens system, så det är önskvärt att motivera användaren att uppgradera hårdvaran.

Med det sagt så går det utmärkt att köra Oculus DK2 på en modern Mac idag och spela simplare typer av spel, ex. Minecraft.
Oculus har ju själva varit med och utvecklat Gear VR som har en bra mycket svagare GPU än vad du hittar i en Macbook Pro.
Så prestanda-argumentet håller inte. Däremot är marknadsandelar en faktor och det är logiskt att satsa på den största plattformen till att börja med.

Det som är synd är att OS X-stödet redan finns där och det alltså handlar om att avbryta något som de redan jobbat med under lång tid. Det drabbat även i stor grad utvecklare som använder Mac för att skapa spel, eller de som jobbar med forskningsprojekt och då ofta i Linux-miljö.

  • Medlem
  • 2015-05-18 14:35

Om det är vad som behövs för att sluta vara vaporware ("när Oculus Rift släpps" börjar bli ett skämt synonymt med "när grisar flyger" och "när Slussen byggs om") så har beslutet mitt stöd även om det förstås är tråkigt. Det handlar ju bara om att tillfälligt pausa utvecklingen för att fullt ut fokusera på att komma upp på butikshyllorna och slippa bli totalt överkörda av SteamVR/Vive/Morpheus.

Senast redigerat 2015-05-18 15:03
  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 16:45

Med andra ord, har de högst troligen inte alls fokuserat på att utväkla till bägge platformarna från grunden. Utan sitter med ett portnings problem.

Ursprungligen av Tuxie:

Inte så överraskande då knappt en maxad Mac Pro når upp till minimi-specifikationerna de nyligen postade för Windows.

Jisses!! Hur går det då för Windowsmaskiner som alltid kräver kraftigare hårdvara för att utföra samma saker???

  • Medlem
  • 2015-05-18 19:26
Ursprungligen av Gordon67:

Jisses!! Hur går det då för Windowsmaskiner som alltid kräver kraftigare hårdvara för att utföra samma saker???

Det stämmer oftast men inte när det kommer till rå 3D-prestanda i spel, där har Windows bättre optimerade drivrutiner och ramverk och slår OSX på fingrarna, även med samma hårdvara. Ett grafikkort som uppfyller kraven kostar bara 2500-3000 kr så det är inte super-high-end vi snackar om heller, det är bara Apple som prioriterar andra saker än rå prestanda.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 22:06
Ursprungligen av Tuxie:

Det stämmer oftast men inte när det kommer till rå 3D-prestanda i spel, där har Windows bättre optimerade drivrutiner och ramverk och slår OSX på fingrarna, även med samma hårdvara. Ett grafikkort som uppfyller kraven kostar bara 2500-3000 kr så det är inte super-high-end vi snackar om heller, det är bara Apple som prioriterar andra saker än rå prestanda.

Eh det är skillnad på prestanda och prestanda. En traktor slår inte en formel 1 bil. Men en formel 1 bil slår inte en traktor heller.

Ursprungligen av juanito:

Med andra ord, har de högst troligen inte alls fokuserat på att utväkla till bägge platformarna från grunden. Utan sitter med ett portnings problem.

Tror mer att det beror på att MS äger en del av Facebook som i sin tur äger Oculus Rift.Känns som om MS satsar allt de har nu på Win10 vilket är förståeligt för öfloppar det så ligger de nog lite pyrt till

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-18 22:24
Ursprungligen av Perobous:

Tror mer att det beror på att MS äger en del av Facebook som i sin tur äger Oculus Rift.Känns som om MS satsar allt de har nu på Win10 vilket är förståeligt för öfloppar det så ligger de nog lite pyrt till

Floppar för windows ja. Men det gör inte att MS ligger pyrt till. Som det ser ut nu så kan vi möjligen få ett microsoft utan windows om det sig så vill, och eftersom MS idag står på så många andra ben, så gör det dem ingen egentlig skada. Företags PC branchen behåller de, men då den branchen allt mer börjar använda "post pc" produkter, så är inte windows nödvändigtvis mera förstavalet.

Framtiden för MS ligger i moln tjänsterna, med eller utan windows. Det är kanske just därför ms vågar göra de förändringar de nu gör med windows. Vi får se hur det blir. Windows RT var ett försök i rätt riktning, men balmer fattade aldrig vad han hade att göra. MS förstörde själva utsikterna för windows rt med sina surface pro.

Med balmer ur vägen verkar MS mera modigt att ta rätt beslut.

  • Medlem
  • 2015-05-18 22:48
Ursprungligen av juanito:

Eh det är skillnad på prestanda och prestanda. En traktor slår inte en formel 1 bil. Men en formel 1 bil slår inte en traktor heller.

Absolut, även om jag inte förstår vilken som är vilken i den analogin.

Den prestanda som behövs för en bra upplevelse med Oculus Rift är 2160x1200 stabilt i 90 FPS eftersom framedrops är mycket värre i VR än på en skärm. För att klara det med häftigare grafik än Minecraft (säg Skyrim-nivå, det har ju några år på nacken nu) behövs en kraftfullare GPU än någon annan Mac än en fullt uppgraderad Mac Pro klarar av just nu. Inte ens R9-M290X som sitter i nya 5K iMac är i närheten av motsvarigheten utan M (mobile) i rå beräkningskraft.

Ursprungligen av juanito:

Framtiden för MS ligger i moln tjänsterna, med eller utan windows.

Utan låter som en bra idé. Jag har aldrig någonsin imponerats av några serverprodukter från MS.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-21 08:17
Ursprungligen av Micke Byström:

Utan låter som en bra idé. Jag har aldrig någonsin imponerats av några serverprodukter från MS.

Hur menar du?
För mig verkar det som om MS gör det enkelt för t.ex. app utvecklare att använda deras molntjänster oberoende vilken platform de ligger på. Dessutom verkar de mer tillförlitliga än Apples moln tjänster.

Jag vet inte hur det ser ut för företag som har andra behov.

1
Bevaka tråden