Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän tråd om Apple Watch

Tråden skapades och har fått 903 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-16 22:19

För att inte sprida tips, trix och annan matnyttig information om Apples nya produkt i diverse olika trådar så känns det vettigt att vi istället konsoliderar informationen till en tråd

Så, alla Apple Watch-ägare, är ni nöjda med er produkt? Vad funkar bäst för er, vilket är främsta användningsområdet? Vad är det bästa med din klocka? Vad tycker du fungerar mindre bra? Har du något tips att dela med dig av till oss andra?

Dela med dig av dina tips och åsikter! Varför inte lite bilder också?

Se gärna också den onlinemanualen här!

Senast redigerat 2015-07-05 22:56
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-16 22:19

Själv köpte jag idag ett BT-headset, Jaybirds Bluebuds X, i hopp om att dessa ska fungera bra för mig. Får utvärdera dem under de närmsta 14 dagarna så får vi se. Aningen för dyra egentligen men men, jag fick unna mig det

Btw, batterikapaciteten ser ut att vara så pass bra i klockan som det sägs. Jag har nu använt min (läs: en hel del) sedan 07.30 imorse, 15 timmar sedan, och har ändå drygt 35% kvar.

Lär nog ta ett tag - innan denna tråd fylls upp. Bra initiativ dock - och jag kommer att följa den - även om min  Watch inte landat ännu. Hoppas det kommer många synpunkter och tips.
Varför headset - speciellt i kombo med klockan eller? Har idag hörapparater som lirar med iPhone 6 som headset via bluetooth. Bättre ljud än headset dessutom. Det är den största anledningen till att jag vill prova  Watch - finns speciella program för den redan. I USA är det stort - redan tidigare - med iPhone och hörapparater.Apple är även med och utvecklar dessa - därav programvaror/appar för Apple Watch och sedan tidigare iPhone.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-16 22:51
Ursprungligen av adress@mac:

Lär nog ta ett tag - innan denna tråd fylls upp. Bra initiativ dock - och jag kommer att följa den - även om min  Watch inte landat ännu. Hoppas det kommer många synpunkter och tips.

Ja, givetvis kan ju blivande ägare också posta frågor och tips men jag tror ändå inte att det blir så öde med tanke på hur många här som äger eller inom kort kommer äga en

Ursprungligen av adress@mac:

Varför headset - speciellt i kombo med klockan eller?

Egentligen inte. Jag har länge velat hitta ett vettigt BT-headset som förhoppningsvis ska funka bra till träning som jag också hoppas att jag äntligen ska börja ta tag i. Nu har jag då klockan som jag också kommer kunna ansluta det mot oavsett om telefonen är närvarande eller ej.

Ursprungligen av adress@mac:

Har idag hörapparater som lirar med iPhone 6 som headset via bluetooth. Bättre ljud än headset dessutom. Det är den största anledningen till att jag vill prova  Watch - finns speciella program för den redan. I USA är det stort - redan tidigare - med iPhone och hörapparater.Apple är även med och utvecklar dessa - därav programvaror/appar för Apple Watch och sedan tidigare iPhone.

Spännande, berätta mer!

Ursprungligen av zinned:

För att inte sprida tips, trix och annan matnyttig information om Apples nya produkt i diverse olika trådar så känns det vettigt att vi istället konsoliderar informationen till en tråd

Så, alla Apple Watch-ägare, är ni nöjda med er produkt? Vad funkar bäst för er, vilket är främsta användningsområdet? Vad är det bästa med din klocka? Vad tycker du fungerar mindre bra? Har du något tips att dela med dig av till oss andra?

Dela med dig av dina tips och åsikter! Varför inte lite bilder också?

http://store.storeimages.cdn-apple.com/4564/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/aos/published/images/w/38/w38ss/sbbk/w38ss-sbbk-sel_GEO_US?wid=332&hei=392&fmt=jpeg&qlt=95&op_sharpen=0&resMode=bicub&op_usm=0.5,0.5,0,0&iccEmbed=0&layer=comp&.v=1428609105145

Nu fick jag ju AWSWSB,som jag beställde i ren frustration, först men känslorna angående produkten kommer inte förändras iaf inte till det sämre med SS.
Jag är i varje fall sjukt nöjd med klockan. Den har påverkat min livsstil rätt ordentligt redan då jag tvingar mig att röra på mig för att klara av aktivitetsringarna varje dag. Det finns faktiskt inget jag idag kan klaga på när det kommer till klockan.

Batteritiden är utomordentligt bra. Jag är nog mest överraskad över att jag både använder min telefon mindre och klockan mindre än vad jag trodde. Jag missar inte tillfällen där barnen gör något skoj och jag slösar inte bort en massa tid på Facebook och andra sociala medier i samma utsträckning som förr.

Om man inte förväntar sig att klockan ska städa upp efter en eller att den ska kunna teleportera användaren runt om på jorden så blir man absolut inte besviken. Byggkvaliten på sporten är även den över förväntan faktiskt. Nej jag är oerhört jäkla nöjd, märks knappt va?

Ursprungligen av zinned:

Själv köpte jag idag ett BT-headset, Jaybirds Bluebuds X, i hopp om att dessa ska fungera bra för mig. Får utvärdera dem under de närmsta 14 dagarna så får vi se. Aningen för dyra egentligen men men, jag fick unna mig det

Btw, batterikapaciteten ser ut att vara så pass bra i klockan som det sägs. Jag har nu använt min (läs: en hel del) sedan 07.30 imorse, 15 timmar sedan, och har ändå drygt 35% kvar.

Dela gärna med dig om headsetet, då mina egna börjar gå mot sitt slut efter 4-5 års daglig användning, kanske inte så mycket under helger och hemma men alltid på annars.

Batteriet kommer att bli bättre när man slutat leka och testa så mycket, idag har jag knappt mer än tittat på tiden och två skärmavbildningar (åt dig , 12h och 79% kvar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-16 23:19
Ursprungligen av CekariYH:

Dela gärna med dig om headsetet, då mina egna börjar gå mot sitt slut efter 4-5 års daglig användning, kanske inte så mycket under helger och hemma men alltid på annars.

Jäss, will do. Jag har själv ingen större vana med trådlösa headset annars då jag ännu inte har hittat något jag trivs med men hoppas på förändring nu

Ursprungligen av CekariYH:

Batteriet kommer att bli bättre när man slutat leka och testa så mycket, idag har jag knappt mer än tittat på tiden och två skärmavbildningar (åt dig , 12h och 79% kvar.

Verkligen, så blir det utan tvekan. Kan nog tänka mig att man kan pressa den till två dagar framöver.

Testade appen Bring! som inköpslista men tyvärr blir inte ordningen någe bra i telefon då man inte kan bestämma ordningen i mobilen så det blir antingen ett jäkla rännande runt i affären eller flipperspel på klockan, hoppas min favoritapp kommer så småning om, nämligen shopshop som jag haft sedan min första iPhone.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-16 23:31
Ursprungligen av CekariYH:

Testade appen Bring! som inköpslista men tyvärr blir inte ordningen någe bra i telefon då man inte kan bestämma ordningen i mobilen så det blir antingen ett jäkla rännande runt i affären eller flipperspel på klockan, hoppas min favoritapp kommer så småning om, nämligen shopshop som jag haft sedan min första iPhone.

Funkar inte Clear för dig? Jag har åter installerat den efter att ha dumpat den för länge sedan. Nu finns ju det som var anledningen till att jag dumpade den - påminnelser. Utöver detta också en i mitt tycke, hittills iaf, bra app för Apple Watch (inkl. glance).

Jag har haft min Apple Watch 42mm Stainless Steel i 2 dagar nu. Sjukt nöjd, 38mm hade varit på tok för litet trots att jag har tunna armar och handleder. Några mindre positiva saker dock. Någon kanske har svar på nedanstående?

1. Jag kan inte stänga av passcode på klockan. Verkar bero på att jag har mitt jobb exchange konto uppsatt på telefonen om jag förstått det rätt? Sjukt irriterande, vill inte ha någon lösenord eller dylikt.

2. Alla notiser verkar inte komma till klockan. Nån som vet vad det kan bero på? Framför allt instagram notiser dyker ibland upp på telefonen och inte klockan.

3. Pulsmätaren funkar inte alls bra vid löpning. Sprang en lugn runda med Apple Watch och min vanliga Garmin med traditionellt pulsband runt bröstet samtidigt. Garmin sa snittpuls på 130. Apple Watch sa 167.

4. Vissa appar har jag installerade på både iPhone och iPad, typ Facebook, Instagram etc. Kommer notisen för tex ett nytt meddelande till iPaden och inte iPhonen kommer det ingen notis till klockan. Antar att det är korrekt eller? Lite irriterande dock men inget nytt antar jag (för även tidigare är det lite random om notisen kommer till iPaden eller iPhonen)

Ursprungligen av the_karate_kid:

Jag har haft min Apple Watch 42mm Stainless Steel i 2 dagar nu. Sjukt nöjd, 38mm hade varit på tok för litet trots att jag har tunna armar och handleder. Några mindre positiva saker dock. Någon kanske har svar på nedanstående?

1. Jag kan inte stänga av passcode på klockan. Verkar bero på att jag har mitt jobb exchange konto uppsatt på telefonen om jag förstått det rätt? Sjukt irriterande, vill inte ha någon lösenord eller dylikt.

2. Alla notiser verkar inte komma till klockan. Nån som vet vad det kan bero på? Framför allt instagram notiser dyker ibland upp på telefonen och inte klockan.

3. Pulsmätaren funkar inte alls bra vid löpning. Sprang en lugn runda med Apple Watch och min vanliga Garmin med traditionellt pulsband runt bröstet samtidigt. Garmin sa snittpuls på 130. Apple Watch sa 167.

4. Vissa appar har jag installerade på både iPhone och iPad, typ Facebook, Instagram etc. Kommer notisen för tex ett nytt meddelande till iPaden och inte iPhonen kommer det ingen notis till klockan. Antar att det är korrekt eller? Lite irriterande dock men inget nytt antar jag (för även tidigare är det lite random om notisen kommer till iPaden eller iPhonen)

Pulsmätaren i Apple Watch är lika tillförlitlig som Pulsar H7 vilken är extremt pålitlig.

Ett tips är att flytta upp klockan en 5cm på armen när du ska ut och springa. Det hjälper har jag märkt.

https://help.apple.com/watch/#/

Den URL:en kanske @zinned ska lägga till i första posten. Den interaktiva manualen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-17 00:32
Ursprungligen av grenhall:

https://help.apple.com/watch/#/

Den URL:en kanske @zinned ska lägga till i första posten. Den interaktiva manualen.

Done!

Ursprungligen av zinned:

Funkar inte Clear för dig? Jag har åter installerat den efter att ha dumpat den för länge sedan. Nu finns ju det som var anledningen till att jag dumpade den - påminnelser. Utöver detta också en i mitt tycke, hittills iaf, bra app för Apple Watch (inkl. glance).

Ska kolla Clear, som jag aldrig haft/testat då shopshop är den som funkat bäst för mig hitintills.

Trodde skärmen var smutsig, men det var Mindre genomskinlighet under Hjälpmedel som var Av. Satt till på, så slipper man en väldigt suddig urtavla i bakgrunden vid tex "Glance"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-17 18:33

Intressant läsning men jag tycker vi redan har glidit helt av spåret, tråden ska handla om tips & trix till Apple Watch

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-17 18:59

Någon som har lyckats aktivera Siri med ett svenskt (engelskspråkigt) apple konto?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-17 20:13
Ursprungligen av aleek:

Någon som har lyckats aktivera Siri med ett svenskt (engelskspråkigt) apple konto?

Aktivera Siri? Givetvis. Det har inget med ditt Apple-ID att göra.

Det är bara att slå på det och se till att du väljer något av språken som talas i de länder som klockan nu har lanserats i, t ex USA. Du kan ha telefonen inställd på svenskt språk generellt så att diktering på klockan fungerar på svenska, dock måste du köra t ex engelska ifall du vill använda Siri. Först efter att klockan har lanserats i sverige så kommer dess mjukvara att vara uppdaterad med Siri på svenska.

Senast redigerat 2015-05-18 11:12
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-17 20:15

En sak som retar mig lite är att man inte kan ringa eller besvara ett samtal på klockan och få ljudet att landa i ett par BT-lurar. Endast när man ringer från eller besvarar samtalet via telefonen eller direkt från headsetet så landar det i lurarna. Svarar man på klockan, eller ringer från den, så går det via klockans högtalare och mic...trots man har BT-headsetet parat med klockan.

Endast musik går att spela upp till BT-headset som är parat direkt med klockan.

Ursprungligen av zinned:

En sak som retar mig lite är att man inte kan ringa eller besvara ett samtal på klockan och få ljudet att landa i ett par BT-lurar. Endast när man ringer från eller besvarar samtalet via telefonen eller direkt från headsetet så landar det i lurarna. Svarar man på klockan, eller ringer från den, så går det via klockans högtalare och mic...trots man har BT-headsetet parat med klockan.

Endast musik går att spela upp till BT-headset som är parat direkt med klockan.

Konstigt. Men å andra sidan. Har man en 3,5mm kontakt i kopplad i telefonen samtidigt som man har BT i bilen parkopplad och svarar på telefonen så prioriteras ljudet i 3,5mm-pluggen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-17 20:51
Ursprungligen av zinned:

Hade jag varit moderator hade jag gjort det direkt men tyvärr är jag inte det...lätt att tro kanske men nej

Aktivera Siri? Givetvis. Det har inget med ditt Apple-ID att göra.

Det är bara att slå på det och se till att du väljer något av språken som talas i de länder som klockan nu har lanserats i, t ex USA. Du kan ha telefonen inställd på svenskt språk generellt så att diktering på klockan fungerar på svenska, dock måste du köra t ex engelska ifall du vill använda Siri. Först efter att klockan har lanserats i sverige så kommer dess mjukvara att vara uppdaterad med Siri på svenska.

Skumt, jag har engelska som språk och USA som region. Det händer ingenting om jag håller kronan intryckt och den reagerar inte heller på "Hey Siri". Dock fungerar diktering i textmeddelanden.
Siri i inställningar på klockan är aktiverad (grön) men har en grå opacitet jämfört med hur det ser ut vanligtvis, ser den ut så för dig med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-05-17 21:10
Ursprungligen av aleek:

Skumt, jag har engelska som språk och USA som region. Det händer ingenting om jag håller kronan intryckt och den reagerar inte heller på "Hey Siri". Dock fungerar diktering i textmeddelanden.
Siri i inställningar på klockan är aktiverad (grön) men har en grå opacitet jämfört med hur det ser ut vanligtvis, ser den ut så för dig med?

Slog på och av alla Siri inställningar i iphonen ett flertal gånger och startade om klockan, nu funkar det plötsligt.

Får man fråga er som he köpt den från UK (har själv en beställning inne), har ni köpt Apple Care+ till era klockor? Hur fungerar det i så fall eftersom man köper det från UK och bor här i Sverige? Gäller fortfarande AC+ som vanligt här fast det är inköpt utomlands?

Ursprungligen av iAmFille:

Får man fråga er som he köpt den från UK (har själv en beställning inne), har ni köpt Apple Care+ till era klockor? Hur fungerar det i så fall eftersom man köper det från UK och bor här i Sverige? Gäller fortfarande AC+ som vanligt här fast det är inköpt utomlands?

Det är ingen ide

Citat:

6.2.5.1. If You are not a Business Customer, You are only entitled to purchase this Policy if You have Your main residence in the United Kingdom and You are aged 18 years or over on the date of purchase of this Policy.

Ute i verkligheten eller iaf på jobbet verkar Watch ha mycket att göra då det efter ca 6 timmar är laddningen nere på 50%, riktigt vad som drar vet jag inte då det inte varit speciellt mycket notiser eller gluttande på skärmen. Får väl se om det räcker till i kväll, men ser mörkt ut just nu.
Nästa inköp blir nog helt säkert en extra laddare (sladden) att ha med i väskan.

Senast redigerat 2015-05-18 13:31

Min klocka har inte skeppats ifrån min kompis jobb än, stejken som hägrar tror han/dem (hans företag) får hoppas att de kommer i eftermiddag!

Idag så kom posten med ett paket ifrån Tyskland, hade väl hoppas på att det varit AW:n men paketet var för litet.
Men nu väntar jag bara på mitt andra paket, hoppas verkligen den hämtas idag!

Ursprungligen av j0hanSE:

Min klocka har inte skeppats ifrån min kompis jobb än, stejken som hägrar tror han/dem (hans företag) får hoppas att de kommer i eftermiddag!

Idag så kom posten med ett paket ifrån Tyskland, hade väl hoppas på att det varit AW:n men paketet var för litet.
Men nu väntar jag bara på mitt andra paket, hoppas verkligen den hämtas idag!

http://i.imgur.com/wLAKMOI.jpg
http://i.imgur.com/bdM42w7.jpg
http://i.imgur.com/ZLH8gul.jpg

Då har du hamnat lite fel. Denna tråd är för dom som fått sin  Watch. Hållaren var snygg.

Ursprungligen av adress@mac:

Då har du hamnat lite fel. Denna tråd är för dom som fått sin  Watch. Hållaren var snygg.

Håller med x 2

06.10 - 15.45 10% laddning kvar. Undrar om det drar mer när iPhone går på 3/4G som den oftast gör på jobbet?

Uppdatering: 16.42 "dog den" vid ca 2%, nu satt på på laddning.

Senast redigerat 2015-05-18 16:45
Ursprungligen av adress@mac:

Då har du hamnat lite fel. Denna tråd är för dom som fått sin  Watch. Hållaren var snygg.

Rent Generellt så har jag ju fått klockan, den levererades förra veckan på Tisdagen. Men eftersom den ska till Sverige så har jag inte fått den i handen.

Ursprungligen av j0hanSE:

Rent Generellt så har jag ju fått klockan, den levererades förra veckan på Tisdagen. Men eftersom den ska till Sverige så har jag inte fått den i handen.

Du är i en god samling hos många som väntar på " Köpa  Watch " på forumet. Här är det bara några som fått den i handen. Lycka till - och hoppas du får den snart.

Bevaka tråden