Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fått tag i en MacBook 12" veckor innan release!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av cubeis:

Lägg ut den på ebay då finns väl engelska stickers att sätta på tangenterna

Den släpptes 10 april i de flesta länderna, alltså finns det redan människor som äger denna MacBook.
Det som gör just min speciel är att det är den svenska versionen och i Sverige har den inte släppts än

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-05-11 01:03
Ursprungligen av Rayhak:

Får väl se om det blir en succé eller flopp

http://www.blocket.se/malmo/Bli_sveriges_fors...

Du räknar med att dubbla pengarna, men orkar inte lägga upp egna bilder i annonsen?

Ställer mig tveksam till dig som person, du vet att personalen gjort en tabbe och att det kan få negativa konsekvenser för deras verksamhet. Ändock pressar du dem till att göra fel. En i mina ögon intelligent person skulle inte bara klara av att tjata till sig en i princip osäljbar vara, men också avstå då denne vet att det är fel.

Att kalla det för stöld håller jag inte med om. Butiken borde aldrig lämnat ut datorn till dig, de borde förklarat att det skett ett misstag och kompenserat dig till den grad att du skulle gå hem med ett leende bra bredare än du har nu.

Ursprungligen av reboot81:

Du räknar med att dubbla pengarna, men orkar inte lägga upp egna bilder i annonsen?

Ställer mig tveksam till dig som person, du vet att personalen gjort en tabbe och att det kan få negativa konsekvenser för deras verksamhet. Ändock pressar du dem till att göra fel. En i mina ögon intelligent person skulle inte bara klara av att tjata till sig en i princip osäljbar vara, men också avstå då denne vet att det är fel.

Att kalla det för stöld håller jag inte med om. Butiken borde aldrig lämnat ut datorn till dig, de borde förklarat att det skett ett misstag och kompenserat dig till den grad att du skulle gå hem med ett leende bra bredare än du har nu.

Jag är inte desperat eller ute efter pengarna, utan bara chansar med blocket.

Om du bara hade förstått min situation just då..
Jag ringer på morgonen till deras kundtjänst och får reda på att det finns en på lager. Jag skippar jobbet och beger mig dit för att få min Mac, denna butiken skickar mig till nästa butik som ligger 40 min därifrån.
Jag gör ju såklart som de säger.. Jag åker till nästa butik, går in i butiken och förklarar och ger de ett ordernumer. Jag får en lapp och går till kassan för att betala, betalar för min Mac och går till deras varuutlämning. Väntar där och ger kvittot till en som arbetar där. Han går in och hämtar min Mac och försöker registrera att produkten är utlämnad, där blir det fel i deras dator.

Vad har jag gjort fram tills nu.
Jag har missat jobbet
Jag har sprungit runt som en idiot i flera timmar

Och nu ska jag vänta ytterligare flera timmar för att de ska lösa detta på ett sätt där båda blir nöjda.

Jag förklarar flera gånger att jag gärna inte tar datorn, men då får de kompensera mig till en grad så jag blir nöjd och går därifrån, men säljaren var väldigt osäker och efter flera timmar kom en annan som arbetar där ut och bad hemskt om ursäkt och räckte över min Mac.

Kompensera mig hade också kostat då min tid är mycket viktigare.

Skulle egentligen inte köpa datorn, var fortfarande osäker men eftersom jag fick bekräftat att jag kunde få den just samma dag, gjorde jag ett impulsköp.

Jag är tillräckligt snäll genom att inte namnge företager

  • Medlem
  • 2015-05-11 02:30

Du kan säkert få den såld, än är inte den sista idioten född. Däremot skulle jag säga för max 2000 kr extra, mer troligt en tusing. Dubbla priset kan du glömma. Sen säger jag som reboot81, inte en enda egen bild i annonsen? Ger direkt ett oseriöst intryck.

  • Medlem
  • 2015-05-11 06:43
Ursprungligen av Rayhak:

Jag är inte desperat eller ute efter pengarna, utan bara chansar med blocket.

Om du bara hade förstått min situation just då..
Jag ringer på morgonen till deras kundtjänst och får reda på att det finns en på lager. Jag skippar jobbet och beger mig dit för att få min Mac, denna butiken skickar mig till nästa butik som ligger 40 min därifrån.
Jag gör ju såklart som de säger.. Jag åker till nästa butik, går in i butiken och förklarar och ger de ett ordernumer. Jag får en lapp och går till kassan för att betala, betalar för min Mac och går till deras varuutlämning. Väntar där och ger kvittot till en som arbetar där. Han går in och hämtar min Mac och försöker registrera att produkten är utlämnad, där blir det fel i deras dator.

Vad har jag gjort fram tills nu.
Jag har missat jobbet
Jag har sprungit runt som en idiot i flera timmar

Och nu ska jag vänta ytterligare flera timmar för att de ska lösa detta på ett sätt där båda blir nöjda.

Jag förklarar flera gånger att jag gärna inte tar datorn, men då får de kompensera mig till en grad så jag blir nöjd och går därifrån, men säljaren var väldigt osäker och efter flera timmar kom en annan som arbetar där ut och bad hemskt om ursäkt och räckte över min Mac.

Kompensera mig hade också kostat då min tid är mycket viktigare.

Skulle egentligen inte köpa datorn, var fortfarande osäker men eftersom jag fick bekräftat att jag kunde få den just samma dag, gjorde jag ett impulsköp.

Jag är tillräckligt snäll genom att inte namnge företager

Vi säger för en sekund att det blir tal om "miljonböter från Apple". Butiken går omkull, och om inte det så blir det i alla fall tal om uppsägningar för att klara sig. Men DU har missat jobbet; det är DU det är synd om.

Got it!

Senast redigerat 2015-05-11 07:47
Ursprungligen av cdecl:

Vi säger för en sekund att det blir tal om "miljonböter från Apple". Butiken går omkull, och om inte det så blir det i alla fall tal om uppsägningar för att klara sig. Men DU har missat jobbet; det är DU det är synd om.

Got it!

Är ni änglar allihopa ellor?? ?

  • Medlem
  • 2015-05-11 10:47

Ledsen. Men jag har extremt svårt att tro på hela grejen skulle vara sann.
Dels för att Rayhak ändrar sin historia hela tiden efter vad han får för svar här i tråden. Han lägger upp en bild på datorn som mycket väl kan vara fotad i butiken. (Inget annat än datorn syns) Och som tidigare nämnts, inga egna bilder i annonsen.
Ge oss en bra bild av dator, kartong och kvittot så lovar jag att eventuellt ändra min uppfattning.

Ursprungligen av Dalle:

Ledsen. Men jag har extremt svårt att tro på hela grejen skulle vara sann.
Dels för att Rayhak ändrar sin historia hela tiden efter vad han får för svar här i tråden. Han lägger upp en bild på datorn som mycket väl kan vara fotad i butiken. (Inget annat än datorn syns) Och som tidigare nämnts, inga egna bilder i annonsen.
Ge oss en bra bild av dator, kartong och kvittot så lovar jag att eventuellt ändra min uppfattning.

Duger det??

Ursprungligen av Rayhak:

...Det som gör just min speciel är att det är den svenska versionen och i Sverige har den inte släppts än

Den är nog inte så unik som du tror...

http://www.99mac.se/forum/t/313107-nya-macboo...

Ursprungligen av Rayhak:

Duger det??

En bild på en iPad vad ska det bevisa?

Ursprungligen av Megolon:

En bild på en iPad vad ska det bevisa?

Är du inte klok nog att förstå varför ipaden är med i bild så vet jag inte vad jag ska göra... ?

Ursprungligen av Dalle:

Ledsen. Men jag har extremt svårt att tro på hela grejen skulle vara sann.
Dels för att Rayhak ändrar sin historia hela tiden efter vad han får för svar här i tråden. Han lägger upp en bild på datorn som mycket väl kan vara fotad i butiken. (Inget annat än datorn syns) Och som tidigare nämnts, inga egna bilder i annonsen.
Ge oss en bra bild av dator, kartong och kvittot så lovar jag att eventuellt ändra min uppfattning.

Eat a snickers! ☺️

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-11 11:49
Ursprungligen av Rayhak:

Är du inte klok nog att förstå varför ipaden är med i bild så vet jag inte vad jag ska göra... ?

Du kan ju börja med att skippa attityden då hela situationen naturligtvis är suspekt. Att du sedan inte heller lägger upp egna bilder i annonsen och inte heller kan uttrycka dig på ett vettigt sätt, bl a genom att åtminstone stava korrekt, gör inte situationen bättre.

Ursprungligen av zinned:

Du kan ju börja med att skippa attityden då hela situationen naturligtvis är suspekt. Att du sedan inte heller lägger upp egna bilder i annonsen och inte heller kan uttrycka dig på ett vettigt sätt, bl a genom att åtminstone stava korrekt, gör inte situationen bättre.

Drygare än Yes.

Ursprungligen av zinned:

Du kan ju börja med att skippa attityden då hela situationen naturligtvis är suspekt. Att du sedan inte heller lägger upp egna bilder i annonsen och inte heller kan uttrycka dig på ett vettigt sätt, bl a genom att åtminstone stava korrekt, gör inte situationen bättre.

Gracias amigos!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-11 16:07

Var precis och hämtade en rymdgrå. Fanns en obokad rymdgrå kvar på Macforum. Runt 30 stycken har de sålt så här långt. Guldvarianten hade gått först, så den är helt klart mest populär.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-11 16:47

Det där med tycke o smak är ju så personligt så det ska man ju inte diskutera men personligen kan jag inte alls förstå hur man kan vilja ha en enhet som telefon eller laptop i guldutförande

Smyckessaker kan vara förgyllda, inte sådana här saker

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-11 17:12
Ursprungligen av zinned:

Det där med tycke o smak är ju så personligt så det ska man ju inte diskutera men personligen kan jag inte alls förstå hur man kan vilja ha en enhet som telefon eller laptop i guldutförande

Smyckessaker kan vara förgyllda, inte sådana här saker

Jag är benägen att hålla med men men guld fyllning i tanden och en förgylld macbook visar kanske på status vad vet jag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-11 21:59

Tycker personligen att en ny färg är upplyftande. Kul med något annat. Har haft min del av svarta, vita och silverfärgade maskiner. En förgylld maskin vill jag inte ha, men denna guld färgen gillar jag.

Ursprungligen av zinned:

Det där med tycke o smak är ju så personligt så det ska man ju inte diskutera men personligen kan jag inte alls förstå hur man kan vilja ha en enhet som telefon eller laptop i guldutförande

Smyckessaker kan vara förgyllda, inte sådana här saker

Var av exakt samma uppfattning tills jag såg en guldfärgad iPhone. Sen dess är det guld som gäller. Nästa iPad blir guld och möjligen även nästa MacBook Pro. Om den kommer i guld.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-11 23:09
Ursprungligen av pmarriott:

Var av exakt samma uppfattning tills jag såg en guldfärgad iPhone. Sen dess är det guld som gäller. Nästa iPad blir guld och möjligen även nästa MacBook Pro. Om den kommer i guld.

Jag är fortfarande av den uppfattningen att det ser "malplacerat" och pråligt ut, även efter att ha sett sakerna live.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-12 09:43
Ursprungligen av Rayhak:

Hahaha fyfan vilken kväll!!

Första samtalet ringer en kille och frågar hur många "karat" macbooken är hahahahha!!

PS. För er som inte förstår, Macbook GOLD

Hahaha, måste ha varit en äkta Kardash som kan fråga något sådant

  • Medlem
  • 2015-05-12 13:15
Ursprungligen av zinned:

Smyckessaker kan vara förgyllda, inte sådana här saker

Är av motsatt åsikt. Det löjliga ligger väl i att låtsas att saker är guld. Som guldfärgade smycken eller klockor. Väldigt få skulle väl få för sig att mobilen eller datorn är riktigt guld.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-12 13:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du ska njuta av din nya dator.

Om nu den här historien är sann överhuvudtaget...

Och vad skulle det vara för vits med att "sätta dit" butiken som har råkat sälja sitt visningsexemplar? Jag tror ju inte att det skulle hända speciellt mycket om du "reportar" det, men vad skulle nyttan vara för dig?

Speciellt när de var så vänliga och lät denne få den trots att de upptäckte felet. De hade kunnat behålla macen och betala tillbaka pengarna.

Knipa tjäft om det inträffade är det enda som visar någon heder överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-12 14:16
Ursprungligen av erak:

Är av motsatt åsikt. Det löjliga ligger väl i att låtsas att saker är guld. Som guldfärgade smycken eller klockor. Väldigt få skulle väl få för sig att mobilen eller datorn är riktigt guld.

Till skillnad från MacBook:en så är många smycken och klockor i guld, per kotym förgyllda. Vem skulle låtsas att dessa smycken inte är förgyllda när de är det?

  • Medlem
  • 2015-05-12 14:58
Ursprungligen av zinned:

Till skillnad från MacBook:en så är många smycken och klockor i guld, per kotym förgyllda. Vem skulle låtsas att dessa smycken inte är förgyllda när de är det?

Ursäkta om jag nu ifrågasätter din språkanvändning, men är lite osäker på vad du menar. Förgyllt är per definition inte guld, utan något annat med en yta av guld genom t.ex. plätering. Och jag känner inte till någon kutym för att något ska vara just förgyllt.

Visst är det extremt mycket vanligare med smycken i ädlare metaller än teknikprylar. Tror dock att du missförstod vad jag menade. Det löjliga, tycker jag, är att utge sig för att vara något det inte är. Datorn låtsas inte vara i riktigt guld, medan ett pläterat smycke, alternativt i gulmetall, kan "låtsas" vara i riktigt guld. Därmed inte sagt att jag är emot "Costume jewelry", utan det beror på dess utförande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-12 15:10
Ursprungligen av erak:

Ursäkta om jag nu ifrågasätter din språkanvändning, men är lite osäker på vad du menar. Förgyllt är per definition inte guld, utan något annat med en yta av guld genom t.ex. plätering. Och jag känner inte till någon kutym för att något ska vara just förgyllt.

Visst är det extremt mycket vanligare med smycken i ädlare metaller än teknikprylar. Tror dock att du missförstod vad jag menade. Det löjliga, tycker jag, är att utge sig för att vara något det inte är. Datorn låtsas inte vara i riktigt guld, medan ett pläterat smycke, alternativt i gulmetall, kan "låtsas" vara i riktigt guld. Därmed inte sagt att jag är emot "Costume jewelry", utan det beror på dess utförande.

Håll er till ämnet i tråden nu börjar det spåra ur ordentligt.
Vissa gillar guld vissa gillar grå/silver metallic inte mycket mer att diskutera där eller varför måste någon få sista ordet om något som inte ens tråden handlar om, vad som kan tolkas som guld eller inte ?

  • Medlem
  • 2015-05-12 15:25

Var inte ute efter att få sista ordet, ville bara förklara vad jag menade då zinned verkade ha missförstått.

Ursprungligen av Rayhak:

Får väl se om det blir en succé eller flopp

http://www.blocket.se/malmo/Bli_sveriges_fors...

Fick du den såld?

Ursprungligen av erak:

Var inte ute efter att få sista ordet, ville bara förklara vad jag menade då zinned verkade ha missförstått.
Fick du den såld?

Inte än, kommer en kille på torsdag så får se hur det går.

Funkar som aktier, ju närmre release desto billigare. ?

Jag kan ge dig 8000:-
Den är ju trots allt begagnad.

Bevaka tråden