Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dold megabyte-tjuv i com.apple.Spotlight

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör Mountain Lion i min gamla MacBook och den är jätte-seeeeg. När jag städar med McKeeper äter en systemfil mycket. TB står det, men det är ju fel för så mycket minne har jag inte. Men vad är det för fil? Den fylls på fast jag tömmer den.

Senast redigerat 2015-05-11 22:27
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-04-28 11:09

Spotlight är OS X inbyggda indexeringsfunktion. Den skapar en "katalog" över innehållet i din dator så det går fortare att hitta filer etc.

Antagligen är storleken felrapporterad. Låt den vara bara, Spotlight gör inte din dator seg när allt är färdigindexerat. Om du däremot tar bort indexet så återskapas det, och då kan det bli segt under tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-04-28 12:41
Ursprungligen av Vassius:

Spotlight är OS X inbyggda indexeringsfunktion. Den skapar en "katalog" över innehållet i din dator så det går fortare att hitta filer etc.

Antagligen är storleken felrapporterad. Låt den vara bara, Spotlight gör inte din dator seg när allt är färdigindexerat. Om du däremot tar bort indexet så återskapas det, och då kan det bli segt under tiden.

Och varför är storleken felrapporterad. Är den korrupt eller nåt snett med filsystemet? Men sant att datorn kan sega ner sig när den återskapar filen.

Kanske det är MacKeeper som är boven i dramat? http://www.imore.com/avoid-mackeeper

  • Medlem
  • International user
  • 2015-04-28 20:39
Ursprungligen av primu[s]®:

Kanske det är MacKeeper som är boven i dramat? http://www.imore.com/avoid-mackeeper

Kör man mac och vet lite om sabotage program, varför i hela friden skulle man köra dessa s.k. antivirus och cleaner verktyg?
Jag antar det är sådana som är vana från windows att man måste ha sådant för att slippa problem. Men faktum är ju att på senare windows versioner så är inte det heller ett måste.

Finns tre regler:
1. Köp eller ladda ner från original källan.
2. Lita inte på något meddelande från någon som genom mail, webben eller något annat kommunikations verktyg.
3. Alla applikationer som vill ha dina inläggnings uppgifter till överhuvudtaget något som inte kommer från orginal källan (se regel 1) t.ex. icloud, skype, messenger, facebook, inklusive din bank är rövar program.

Där var det enda som man behöver veta för att hålla sin dator ren från skräp.

Undertecknad är ett exempel på att det fungerar.

MacKeeper suger. tagit bort det nu, allt funkar MYCKET smidigare. Tack.
/Kajsa

  • Medlem
  • International user
  • 2015-05-12 08:59
Ursprungligen av Kajsali:

MacKeeper suger. tagit bort det nu, allt funkar MYCKET smidigare. Tack.
/Kajsa

Om du fortfarande känner dig osäker, och tycker att du nödvändigtvis behöver ett såkallat antivirus program, så finns t.ex. ClamXav. Det är gratis och kan köras manuelt vid behov. Därav drar den inga extra resurser i bakgrunden.

Själv tycker jag som sagt att det är rätt onödigt, men allt kan bero på ens egna datorvanor, och era datorvanor känner ni själv bäst.

1
Bevaka tråden