Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen i PPCG5

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-27 19:23

Tacksam om någon kan hjälpa mig och svara på detta.
Dator Beda med två diskar
en på 160 och en på 400
Serial nr: CK442JGVS8J
G5 2,0/DP/512MB400/160/SD/FX5200/56K

Dimm/J1 heter PC32999U-30330
Dimm/J2 heter PC32999U-30340
Dimm/J3 heter PC32999U-30330
Dimm/J3 heter PC32999U-30340

De fyra följande platserna är tomma eftersom jag tog ut två
Så här står det på klisterlapparna:
Samsung
PC3200U-30331-EO1GBDDRPC3200CL3
M368L2923DUN-CCC 0748
respektive
Vdata Detta har två olika lappar, 1GB DDR-DIMMPC 400 ONE art.06799 Ch. 13AB/1015
resp; MDGVD6G314750B1OK DDR400(3)1Gx16
S/N 453TH (VDBGC1A16)

Troligen är ett av minnena som sitter i, Kingston 99U5193-090.A01LF KVR400X64CrAK2/2G
Och det andra Kingston 99U5193-090.A01LF KVR400X64CrAK2/2G

Jag tror att något eller några av dessa minnen är det som orsakar krascherna. Men vilka skall dit och vilka skall bort?
---------------–

I den andra Datorn Dagobert som också är en G5 finns det följande minnen
Maskinens namn: Power Mac G5
Datormodell: PowerMac7,3
Typ av CPU: PowerPC G5 (2.2)
CPU-antal: 2
CPU-hastighet: 1.8 GHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 2 GB
Busshastighet: 900 MHz
Boot ROM-version: 5.1.8f7
Serienummer: CK438JUTRH8
Den har två lediga minnesplatser.
De minnen som är i den är
J11 1 GB DDRSDRAM PC32000-30330
J12 samma
J13 och J14 är lediga

Nu vill jag gärna att Dagobert skall bli snabbare för badbollen syns i tid och otid.

Vilka minnen skall jag ha i resp. dator?
Vill helst öka på i Dagobert för att Beda använder jag bara till att titta på DVD och musik på Youtube.

Om jag har tolkat din information rätt, så har båda datorerna redan 2 GB minne. Det borde räcka långt för att köra 10.4 eller 10.5.

Om du har mycket badboll så kan det bero på andra saker. Något problem i operativsystemet, eller dålig hårddisk. Och visst, det kan ju vara något fel på de befintliga minnena, och då kan det hjälpa med nya minnen.

Men mer troligt är väl att badbollen beror på att en så gammal dator helt enkelt inte orkar med Youtube.

Min synpunkt i ämnet känner du till: Lägg inte mer pengar på de här gamla datorerna!
Men om du trots allt vill prova med mer minne och vill lägga pengarna, så är det den här minnestypen du ska ha (det är samma i båda datorerna):
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=375#rpa...

Senast redigerat 2015-04-28 07:29
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-28 10:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om jag har tolkat din information rätt, så har båda datorerna redan 2 GB minne. Det borde räcka långt för att köra 10.4 eller 10.5.

Om du har mycket badboll så kan det bero på andra saker. Något problem i operativsystemet, eller dålig hårddisk. Och visst, det kan ju vara något fel på de befintliga minnena, och då kan det hjälpa med nya minnen.

Men mer troligt är väl att badbollen beror på att en så gammal dator helt enkelt inte orkar med Youtube.

Min synpunkt i ämnet känner du till: Lägg inte mer pengar på de här gamla datorerna!
Men om du trots allt vill prova med mer minne och vill lägga pengarna, så är det den här minnestypen du ska ha (det är samma i båda datorerna):
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=375#rpa...

Tack för ditt svar Jesper.
Men du svarade inte på frågan jag ställde, eller kanske jag inte var tillräckligt tydlig.
Vila av de minnen jag räknat upp, passar inte ihop?

Ursprungligen av torin:

...Vila av de minnen jag räknat upp, passar inte ihop?

Vad menar du med "passar inte ihop"? Om det är rätt minnestyp (vilket det verkar vara), och de fungerar (vilket verkar vara fallet), så finns det ingen anledning att flytta eller byta ut minnena.

Men du kan köra Apples Hårdvarutest, eller något kraftfullare program som t.ex. TechTool Pro - för att se om de eventuellt kan hitta något fel på något av minnena.

Du kan ju också prova att ta minnena från den ena datorn, och sätta på de lediga platserna i den andra datorn, för att se om utökat minne ger någon förbättring.

Dina dubbel-cpu 1,8 och 2.0 GHz behöver "pairs of 400 MHz PC3200 DDR RAM".

Alltså minnestyp PC3200 med 400 MHz, Och det kravet ser alla dina minnen ut att leva upp till. Hade de inte gjort det hade antagligen datorn kraschat omedelbums när minnena stoppades i första gången.

Så, om alla minnen är av rätt typ kan det ju finnas andra problem med dem. Oxid eller andra ålderskrämpor. Bara för att de inte har rörliga delar betyder det inte att minnena håller för evigt. Det enda sättet att ta reda på vilket/vilka kretsar som strular är att plocka ut ett av minnesparen, testköra, plocka ut det andra minnesparet och stoppa tillbaka det första, och testköra igen.

Rent spontant tycker jag Vdata låter som ett okänt och därmed suspekt no name-minne. Plocka ut dessa först och se om G5an inte kraschar.

Minne som passar till
G5 med 2.0 GHz dubbelpropp, 4 minnesplatser: http://eu.crucial.com/eur/en/compatible-upgra...
G5 med 1,8 GHz dubbelpropp, 4 minnesplatser: http://eu.crucial.com/eur/en/compatible-upgra...
Alltså samma minnestyp. Du kan byta mellan maskinerna som du vill, men se till att ha jämna par.

Tillägg: Ser att du nog har åtta minnesplatser i din 2,0 dubbelpropp. Nåja, det är fortfarande exakt samma minnestyp; http://eu.crucial.com/eur/en/compatible-upgra...

Sedan kan man fundera på om det bara är brist på RAM som gör att badbollen dyker upp (att datorn kraschar/får kernel panics kan dock definitivt vara ett tecken på dåliga RAM-kretsar). Vad säger Aktivitetskontroll? Har du en massa processer som äter CPU och/eller minne? Kanske hårddisken börjar ge sig?

Så, vad är det för krascher det handlar om? Hänger sig programvaran? Får du kernel panics? Så här ser en kernel panic ut:

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-28 15:09

Tack för svar, nu skall jag gå vidare.

1
Bevaka tråden