Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Uppdaterat för gammal MacBook till Yosemite?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Tänkte jag skulle uppdatera tjejens MacBook (vit) till Yosemite. Den körde 10.9.5 innan utan problem. Nu har den stått still på start-bar i nån timme. Började fundera, o visst borde Apple varna innan uppdatering om datorn ej klarar minimum spec? Googlar så står det att det som stöds är MacBook 2008/alu o senare, men denna borde ju vara äldre? Eller fanns det vit MacBook även 2008/2009? För står nämligen också att klarade datorn mountain lion ska den klara Yosemite. Nu vet jag inte vad jag ska göra, låta den stå eller bara stänga av den? Verkar inte hända nånting...

  • Medlem
  • 2015-04-21 22:32

Vit MacBook kom i två modeller så sent som 2009 och är den någon av dem så ska den fungera med Yosemite.

Låt den stå så länge som möjligt, men kommer den inte vidare så prova att starta från återställningspartitionen. Håll inne Kommando+R när du startar den. Prova att installera en gång till och se om det går bättre den gången.

Ingen fara det tog lång tid att installera på min frus vita MacBook också.
Tog ändå längre tid på Min MacMini från 2013 som har mekanisk hdd.

Ursprungligen av Anders Båth:

Hej
Tänkte jag skulle uppdatera tjejens MacBook (vit) till Yosemite. Den körde 10.9.5 innan utan problem. Nu har den stått still på start-bar i nån timme. Började fundera, o visst borde Apple varna innan uppdatering om datorn ej klarar minimum spec? Googlar så står det att det som stöds är MacBook 2008/alu o senare, men denna borde ju vara äldre? Eller fanns det vit MacBook även 2008/2009? För står nämligen också att klarade datorn mountain lion ska den klara Yosemite. Nu vet jag inte vad jag ska göra, låta den stå eller bara stänga av den? Verkar inte hända nånting...

Hur mycket ram har du? Finns väl 2008:or med 2GB? Yosemite kräver 4GB har jag för mig att jag sett nånstans.

Ursprungligen av JoelBurman:

Hur mycket ram har du? Finns väl 2008:or med 2GB? Yosemite kräver 4GB har jag för mig att jag sett nånstans.

2 GB är det officiella kravet för Yosemite.
http://www.apple.com/osx/how-to-upgrade/

Ursprungligen av marcushedenstrom:

2 GB är det officiella kravet för Yosemite.
http://www.apple.com/osx/how-to-upgrade/

Ok då kanske 4gb är rekommenderat?

Tycker naturligtvis att trådskaparen ska överväga att uppgradera både ram och till SSD. Sånt gör ju underverk.

Ursprungligen av Anders Båth:

Eller fanns det vit MacBook även 2008/2009?

Vit Macbook fanns ända fram till 2011 då sista modellen slutade säljas. (Om man inte räknar den nya "MacBook").

Macbook (ej Pro) i aluminium ("late 2008") var en kort parentes, och ersattes av vita plastmodeller året efter. Alternativt kan man säga att den övergick till att kallas 13-tums Macbook Pro istället.

Macbook "late 2008" (aluminium) och Macbook "early 2009" (plast) och senare är de som klarar Mountain Lion och senare.

Ursprungligen av JoelBurman:

Ok då kanske 4gb är rekommenderat?
Tycker naturligtvis att trådskaparen ska överväga att uppgradera både ram och till SSD. Sånt gör ju underverk.

Mer minne är alltid gött. Och SSD är väl nästan ett måste om man ska köra Yosemite. Fast i detta fallet med trådskaparens dator verkar det extremt slött.

Tackar för alla svar! Datorn fick stå över natten, men det såg lika grått ut på morgonen. Jag tvångs-avstängde den, sen när jag startade den så fungerade det fint!

1
Bevaka tråden