Köp utan kvitto?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-12 10:28

Jag är ute efter en dator på begagnatmarknaden.
Det känns som att varannan annons man ringer på saknar försäljaren orginalkvitto för datorn.
Då är min fråga till Er som vet:
- Hur och var kan jag ta reda på om datorn är stulen med hjälp av serienumret???

pinot

Vanligt problem och det har diskuterats tidigare. Det vore så snyggt om man kunde knappa in sitt serienummer någonstans när den blir stulen så att en köpare av begagnat har någon chans att kolla upp sitt objekt. Vad jag finns inget sådant system.

Det vore ju inte så svårt att göra ett. Lämpligen skulle kanske polisen ha detta på sin site.

Finns inte kvitto eller originalkartonger eller t ex en Powermac utan tangentbord och mus så är det klart att man ska vara misstänksam.

Hörde något rykte om att gulatidningen-köp aldrig kan räknas som att man köpt i god tro.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-12 11:30

1.) Det kan ju vara så att säljaren har fått datorn från företaget där han/hon jobbar. Den kan vara avskriven redan på ett år av någon anledning. Givetvis får inte den anställde nåt inköpskvitt på detta.

2.) Det finns förvånansvärt många som inte sparar på kvitton på saker de köpt, inte ens dyra saker. Jag jobbar i datorbutik och det händer ofta att folk vill ha saker lagade på garanti utan kvitto, de upplever det som en självklarhet att vi har sparat en kopia på det åt just dom.

Köper man begagnat på annons får man helt enkelt vara beredd på detta. Känner du dig osäker på urspunget så kan du låta bli att köpa grejen.

Sen är jag lite osäker på om garantin verkligen följer med vid en vidareförsäljning. Köparen har ju med köpet också gått med på säljarens köpvillkor, vilket inte den nya kunden vid en eventuell vidareförsäljning har gjort.

• Medlem
  • 2003-10-12 11:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Sen är jag lite osäker på om garantin verkligen följer med vid en vidareförsäljning. Köparen har ju med köpet också gått med på säljarens köpvillkor, vilket inte den nya kunden vid en eventuell vidareförsäljning har gjort.

Garantin gäller produkten och inte personen. Du kanske kör andra regler i din butik, men så är det.

Hur skulle det annars se ut om man gav bort saker i present? Skulle garantin upphöra?

Grejen är ju att den här "god tro"-lagen inte existerar längre så vitt jag har förstått.

Det är synd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
Grejen är ju att den här "god tro"-lagen inte existerar längre så vitt jag har förstått.

Det är synd.

Varför skulle det vara synd?

"God-tro"-lagen var en av de främsta katalysatorerna för marknaden för stöldgods. Häleri var mer eller mindre synonymt med denna lagen.

Jag tycker att vi alla ska vara glada och tacksamma att vi äntligen har fått bort denna flumlag som gått stick i stäv med allt vad rättsmedvetande heter.

Det borde vara självklart att den ursprunglige ägaren ska få tillbaka sina prylar och det utan att behöva betala den som köpt stöldgodset via en hälare!!

---ändrade felstavning

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-12 12:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown

Det är synd.

Har inte järnkoll på det, men jag tror du har rätt på det sättet att det juridiska BEGREPPET har försvunnit. Det är i så fall för att det är överflödigt.

Du kan ALDRIG åka dit för t.ex. häleri om åklagaren inte kan styrka s.k. "eventuellt uppsåt" till varje kriterie (s.k. "obektiva" och "subjektiva rekvisit") i lagen.

På vanlig svenska betyder det att han måste kunna övertyga en domstol om att du åtminstone borde ha MISSTÄNKT att prylen du köpte var stulen. Det e inte lätt.

Så om allt verkar vara i ordning (förutom kvitto), t.ex. pris, hur säljaren uppför sig, etc, så behöver man nog inte oroa sig.

Om man däremot blir erbjuden en 17" PowerBook G4 i originalkartong för tusen spänn av en nervös, otvättad herre på Sergels Torg, så kanske man ska tänka sig för...

Såvitt jag har förstått vill inte Polisen ha ett "macregister" som man hade för sju-åtta år sedan, åtminstonde inte ett register som drivs av någon annan än dom själva.

Tydligen kan man hamna i Moment 22 vad gäller godtrosförvärv om man kan hävda god tro efter att ha kollat serienumret mot macregistret.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-12 13:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Tydligen kan man hamna i Moment 22 vad gäller godtrosförvärv om man kan hävda god tro efter att ha kollat serienumret mot macregistret.

Jo. Har man kollat med t.ex. polis eller t.o.m. frågat här, så har man ju på sätt och vis visat att man MISSTÄNKER att datorn är snodd.

Men man slipper naturtligtvis ur Moment 22 igen om man kollar väldigt noggrannt. Knepigt, det här...

Fotnot: "Moment 22" (Catch 22), bok av Joseph Heller, mycket poppis under 70-talet och blev film också. Moment 22 var en paragraf i nåt påhittat militärreglemente som sa att:
1. Endast psykiskt sjuka får frisedel.
2. Ansökan skall göras av sökanden själv.
3. Är han så smart att han kan skriva en ansökan så anses han frisk. Därmed kan han inte få frisedel.

• Medlem
  • 2003-10-12 16:03

Det intressanta i diskussionerna om "god tro" är inte om man kan åka dit för häleri eller inte. Det intressanta är att du som köpare inte är skyddad och får lämna tillbaks produkten du köpt om någon som kan styrka att de är rätt ägare kräver det. Du får då ingen ersättning av den rätte ägaren. Du får i din tur försöka kräva säljaren på att få ersättning för varan. Detta kan vara mycket svårt.

Därför så bör man kräva orginalkvitto för att kunna skydda sig själv.

Vad händer med serienumret som man skickar till Apple när man "registrerar sin produkt" då?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-12 16:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Garantin gäller produkten och inte personen. Du kanske kör andra regler i din butik, men så är det.

Nä vi har alltid tagit hand om garantin om kunden visar upp kvitto från oss.

Men vi tar inte hand om garantin på saker som kunden visar upp ett kvitto på att grejen är köpt i en annan butik. Men det är ju en helt annan sak. Jodå, det händer att folk försöker

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Edwardsson
Varför skulle det vara synd?

"God-tro"-lagen var en av de främsta katalysatorerna för marknaden för stöldgods. Häleri var mer eller mindre synonymt med denna lagen.

Jag tycker att vi alla ska vara glada och tacksamma att vi äntligen har fått bort denna flumlag som gått stick i stäv med allt vad rättsmedvetande heter.

Det borde vara självklart att den ursprunglige ägaren ska få tillbaka sina prylar och det utan att behöva betala den som köpt stöldgodset via en hälare!!

---ändrade felstavning

Jo självklart är det så.
Men nu när denna har försvunnit och om du köper en dator från någon okänd människa för låt oss säga 20 000:-.
Om då den rätta ägaren dyker upp så kan han ta tillbaka datorn och då har du slängt 20 000:- i sjön.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-12 17:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av MP
Det intressanta i diskussionerna om "god tro" är inte om man kan åka dit för häleri eller inte. Det intressanta är att du som köpare inte är skyddad och får lämna tillbaks produkten du köpt om någon som kan styrka att de är rätt ägare kräver det. Du får då ingen ersättning av den rätte ägaren. Du får i din tur försöka kräva säljaren på att få ersättning för varan. Detta kan vara mycket svårt.

Därför så bör man kräva orginalkvitto för att kunna skydda sig själv.

Njaee.... i och för sig rätt. Och bra att du nämner det. Men det stämmer inte alltid.

Den rätte ägaren har givetvis s.k. "vindikationsrätt", dvs rätten att ta tillbaka sin grej, under viss, rimlig tid. Men har han t.ex. fått ersättning av försäkringsbolaget (tror jag), eller att "lång" tid har gått efter köpet, så har han förlorat rätten.

Vill man ha reda på mer om sånt här så får man nog kolla i gamla domar från hovrätterna eller HD.

• Medlem
  • 2003-10-13 10:56

Om det är så att försäkringsbolaget har ersatt person eller bolag för datorn så blir därmed försäkringsbolaget ägare till datorn. Det innebär att försäkringsbolaget (den rätte ägaren) kan kräva datorn åter utan att behöva ersätta dig för datorn.

Det innebär att du inte blir bättre skyddad för att försäkringsbolaget har gjort utbetalning.

Den rimliga tiden på återkravet baseras på tidpunkten när den rättmäktiga ägaren får vetskap om att du har datorn.

Eftersom lagen är såpass ny så tror jag inte att det ännu finns så många (om ens någon) domar som är prejudicerande. Man får istället söka vägledning i lagtexten och förabetet.

• Medlem
  • 2003-10-13 11:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Nä vi har alltid tagit hand om garantin om kunden visar upp kvitto från oss.

Men vi tar inte hand om garantin på saker som kunden visar upp ett kvitto på att grejen är köpt i en annan butik. Men det är ju en helt annan sak. Jodå, det händer att folk försöker

Jag har för mej att Apple kräver av en auktoriserad Appleförsäljare att ta emot alla garantiärenden. Jag vet att MacForum gör det i Göteborg.

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-10-13 14:50

Det finns, Sreg registerar datorer, cyklar samt mobiltelefoner.

http://www.sreg.se

vänligen
/P

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Det finns, Sreg registerar datorer, cyklar samt mobiltelefoner.

http://www.sreg.se

vänligen
/P

Detta är väl ett sätt att märka sina datorer samt få dem registrerade. Kostar en del också.

Jag skulle vilja se en sida där man gratis kunde "svartlista" ett nummer på en stulen dator.

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-10-13 21:35

50 spänn första året 200 för två efter det, till tror jag det är. I allafall när det gäller cyklar får man dessutom självrisken tillbaka, vilket är bra efter tre stulna cyklar på ett halvår....

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-13 22:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av MP
Jag har för mej att Apple kräver av en auktoriserad Appleförsäljare att ta emot alla garantiärenden. Jag vet att MacForum gör det i Göteborg.

Ja det gör de. Men Jag säljer inte Apple än..

1
Bevaka tråden