Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt snabbare mobilsurf i Sverige

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-01 13:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om man sitter kvar med en gammal abonnemangsform. Telenor hade abonnemang som hette "Surfa" och "Surfa Bas". Dessa hade fri surf, men man betalade för samtal och SMS. Men det går ju inte att teckna sådana abonnemang längre, och jag tror att de just nu håller på att tvinga över dessa till nya abonnemangsformer.

Tillägg:
Jag tror inte på voerots uttalande om att de gamla abonnemangen övergår till fastpris med fri surf. Om det skulle vara sant, så är det ett riktigt klipp, som voerot säger. Men jag tror inte på det. Jag tror att man tvingas in i någon av de nuvarande abonnemangsformerna - och det finns mig veterligen ingen sådan med fri surf.

Du kan börja tro, mitt abonnemang är ändrat redan (en polares med).

http://www.telenor.se/privat/kundservice/abon...

Fri surf med 4G
Fria samtalsminuter, men 0,99:- i startavgift (dras från potten).
Fria sms
MMS 1,99:-

Jag hade pott 249 innan med upp till 16Mbit över 3G och hm, 0,69:- per minut tror jag plus vad nu öppningsavgiften kan ha varit.
Det var inte fria sms, men ingick 3000 så i praktiken fria.

Mycket nöjd med ändringen

Ursprungligen av Json_81:

Du kan börja tro...

Nja, det där är ju ett pott-abonnemang, inte ett fastpris-abonnemang. Och då tycker jag att den tidigare beskrivningen inte riktigt stämmer.

Så jag hade ju rätt när jag inte trodde på att det gamla abonnemanget övergick till fastpris.
Och jag hade fel när jag sa att det inte längre fanns abonnemang med fri surf. För jag kände inte till det här pott-abonnemanget.

Om man surfar jättemycket så är detta naturligtvis ett klipp. Men annars finns det nog andra abonnemangsformer som är billigare.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-06-01 14:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, det där är ju ett pott-abonnemang, inte ett fastpris-abonnemang. Och då tycker jag att den tidigare beskrivningen inte riktigt stämmer.

Så jag hade ju rätt när jag inte trodde på att det gamla abonnemanget övergick till fastpris.
Och jag hade fel när jag sa att det inte längre fanns abonnemang med fri surf. För jag kände inte till det här pott-abonnemanget.

Om man surfar jättemycket så är detta naturligtvis ett klipp. Men annars finns det nog andra abonnemangsformer som är billigare.

Ja, fastpris är det inte (om än i praktiken för min del, potten motsvarar drygt 300 samtal, så mycket ringer jag inte och skickar inte mms).
Jag tänkte mest på att man inte tvingas över i något befintligt och att det är fri surf.

Inte förvånande att du inte känner till det, det går inte att teckna och telenor har inte gått ut med det utöver att skicka brev till oss som haft kvar de gamla abonnemangen. Sidan jag länkade ska visst inte gå att få fram via deras hemsida eller google heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-01 14:24

Ja, detta med samtalstariffer, uppkopplingsavgifter samt kostnad för SMS/MMS är ju gammalt.

Ursprungligen av cdecl:

Lite väl sensationellt. Problemet idag är inte begränsningar i vare sig fiberoptik eller transmissionsutrustning, till skillnad från radio är det fullt möjligt att lägga två fibrer bredvid varandra för att öka kapaciteten. Det största problemet är vissa nätoperatörer som inte vill investera för att öka kapaciteten utan istället bl. a. begränsa åtkomsten till vissa tjänster om de inte betalar extra.

Lyssnade du på programmet? Precis det tar de nämligen upp. Det är vare sig enkelt eller billigt att lägga ner nya fiber och det leder till precis det väntade - det kommer bli betydligt dyrare att öka sin kapacitet i framtiden. Ungefär det jag skrev.

Bevaka tråden