Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Angela Ahrendts vill ha bort köerna

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples butikschef vill få slut på de långa köerna utanför företagets butiker vid produktlanseringar och hänvisar istället kunderna till internet.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Apples butikschef vill få slut på de långa köerna utanför företagets butiker vid produktlanseringar och hänvisar istället kunderna till internet.

Läs hela artikeln här

"This is a significant change in mindset, and we need your help to make it happen. Tell your customers we have more availability online, and show them how easy it is to order. You'll make their day."

Frågan är hur länge hon kommer få vara kvar med tanke på hur hon gravt underskattar värdet i köernas marknadsföringseffekt och dessutom underskattar hon kundernas intelligens om hon tror att de inte redan vet att man kan beställa allt på nätet. Men många vill ju vara med på den happening som en produktlansering från Apple innebär.

Min misstanke är att hon vill slipa på utgifterna.

Om inte lika många beger sig till butikerna behöver man inte ha lika många anställda och allt blir en billigare hantering i ett första skede.

Med andra ord mer vinst i plånboken.

Ursprungligen av Borttaget:

Min misstanke är att hon vill slipa på utgifterna.

Om inte lika många beger sig till butikerna behöver man inte ha lika många anställda och allt blir en billigare hantering i ett första skede.

Med andra ord mer vinst i plånboken.

Känns lite svagt för hennes jobb är ju att få mer folk till butikerna och där få dom att spendera mer pengar än de troligen skulle göra hemma vid datorn.
Apples butiker kostar en hel del att driva så de behöver ju mycket kunder som gärna ska spontanköpa för att butikerna ska gå med bra vinst.

Senast redigerat 2018-07-23 13:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-07 22:26
Ursprungligen av Perobous:

Känns lite svagt för hennes jobb är ju att få mer folk till butikerna och där få dom att spendera mer pengar än de troligen skulle göra hemma vid datorn.
Apples butiker kostar en hel del att driva så de behöver ju mycket kunder som gärna ska spontanköpa för att butikerna ska gå med bra vinst.

Jag håller inte med, målet med att öppna butiker var att ge kunderna en bättre upplevelse av att handla Apple produkter och på så vis sälja mer långsiktigt. Hennes jobb är att de som besöker butikerna har ett positivt minne av sitt besök, det får man inte av att köa i dagavis och sedan inte kunna få den produkt man ställt in sig på. Om du är intresserad av tankarna och arbetet bakom Apples butiker rekommenderar jag "Becoming Steve Jobs" av Brent Schlender och Rick Tetzeli.

Angela gör enligt mig helt rätt. Butikerna är för fulla som det är.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-07 22:42

Köandet vid produktsläpp är ju inget som "vanliga" Applekunder ägnar sej åt, det är ju ett fåtal fantaster. Och dem tror jag inte Angela rår på. Det är ett socialt sätt att umgås med likasinnade

Ursprungligen av beh:

Angela gör enligt mig helt rätt. Butikerna är för fulla som det är.

Jag har varit i ett flertal Applestores världen runt och har inte den uppfattningen att de generellt är för fulla av folk men det kan ju vara så vissa perioder.
De flesta som driver butiker vill hellre ha dom fulla än halvtomma men det är klart är det alldeles för mycket folk så kan man ju tappa försäljning. Rätt farligt att ha som målsättning att man vill få ned butiksbesöken för de flesta som håller på med både nät och butiksförsäljning vet att folk ofta spontanhandlar på ett helt annat sätt i butik än på nätet.

Citat:

Köerna stärker varumärket och ger gratis media - att Apple nu vill motarbeta detta säger en hel del om hur extremt starkt varmärket är; Apple behöver inte längre denna enorma exponering - dom behöver inte visa världen att man köar efter deras nya släpp på ett sätt som är unikt bland techföretag (alla företag över huvud taget antar jag) :-D. Eller så är den nya butikschefen helt ute och cyklar och får sparken bums efter detta besynnerliga utspel :-D.
Jag fattar faktiskt ingenting. Det kan också vara så att dom nu officiellt säger att denna smaklösa subhysteri inte är deras produkt och inte alls gillat av Apple - "kolla, vi försöker t.o.m. stävja det" - men samtidigt vet dom att köandet inte alls påverkas av detta utspel och att det kommer att fortsätta som förr och det är bra för Apple. Dom fixar cred utan kostnad så att säga.

Fel de kommer fortfarande vara kö

Ursprungligen av Demiurgen:

Köerna stärker varumärket och ger gratis media - att Apple nu vill motarbeta detta säger en hel del om hur extremt starkt varmärket är; Apple behöver inte längre denna enorma exponering - dom behöver inte visa världen att man köar efter deras nya släpp på ett sätt som är unikt bland techföretag (alla företag över huvud taget antar jag) :-D. Eller så är den nya butikschefen helt ute och cyklar och får sparken bums efter detta besynnerliga utspel :-D.
Jag fattar faktiskt ingenting. Det kan också vara så att dom nu officiellt säger att denna smaklösa subhysteri inte är deras produkt och inte alls gillat av Apple - "kolla, vi försöker t.o.m. stävja det" - men samtidigt vet dom att köandet inte alls påverkas av detta utspel och att det kommer att fortsätta som förr och det är bra för Apple. Dom fixar cred utan kostnad så att säga.

Detta är ett extremt smart drag av Apple och helt i rätt riktigt det kommer fortfarande vara köer vid stora släpp skillnaden blir bara att alla i kön har reserverat sin produkt vilket gör att ingen står i kön i onödan!

1
Bevaka tråden