Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad klarar minsting-ibooken?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 21:05

Tjena,i min väntan på dubbelproppen så tänkta jag kolla upp vad den minsta ibooken (800MHz:aren) klarar av när det gäller musik.

Min plan är att köra dual G5:an i Studio A och ibooken kommer att köras ute på fältet och i Studio B.
Kravet MÅSTE vara att ibooken klarar av att spela upp 2st 24bit/48KHz stereospår SAMTIDIGT som den spelar in 10st 24bit/48KHz monospår genom ett Firewire-ljudkort.Förhoppingsvis så ska den interna HD:n klara det,eller?

Fråga nr 2:När jag vill lasta över audiofilerna till G5:an,kan jag bara plugga in en firewirekabel mellan G5:an och ibooken?Eller krävs det något annat?

Och till sist,kan jag slänga in RAM-minne i ibooken själv eller måste man köpa RAM ifrån det apdyra Applestore?

PS.Jag är en switcher så jag kan inte så mycket om Mac:arna):)

Tack på förhand/David

Den sista frågan kan jag svara på. Du behöver inte köpa RAM från dyra Apple Store... Hitta bara rätt RAM-typ Och köp där du hittar den billigare. Du kan vilja följa den här instruktionsvideon för att montera mer ram.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-11 21:48

RAM stoppar du lätt in själv. En liten philips-mejsel är allt du behöver. Vanligt PC-133 SO-DIMM passar, köp hos närmaste PC-nasare.

Vad gäller prestandan skulle jag nog inte tro den pallar så mycket som stereouppspelning och 10 spår in samtidigt. Det _kan_ gå, men i så fall är det verkligen på håret. Betänk att den har slöare diskar och bussar än PowerBook förutom en långsammare processor utan AltiVec (G4-grejjor).

Att föra över filerna går bra med FW-kabel, men du måste starta om iBooken i FWläge (håll nere T när du startar så får du FW-symbolen på skärmen och datorn agerar FW-disk).

  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 21:58

Aj då,det lät inte bra att den inte kan lira in 10 spår.
Jag trodde att en ibook motsvarade en Pentium III som jag har nu.
Är PB det enda alternativet?
Eller hjälper det om jag kopplar in en Firewire HD och maxat RAM?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-11 22:13

Alltså, 10 spår i 24bit/48kHz blir ju rätt mycket, ca 1,5MB/sekund. Det ska ju disken klara, helt klart. Men sen att spela upp samtidigt 200k/sekund det är ju ytterligare lite och det gör ju att skrivhastigheten minskar.
Jodå, det borde den klara. Om ljudkortet är av bra kvalisort och har lite intern processing så ska det nog gå. Men jag skulle nog råda att du provar hos någon först, bara för att vara säker. Du borde ju kunna stega in hos vilken Apple-handlare som helst, en iBook borde de ha hemma. Är det ProTools du kör?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 22:43

Jag kör Logic 6 och så småningom en Tascam FW- 1884 Audio Interface/Controller (har inte kommit till Sverige än).
Inga effekter kommer att användas på ibooken,det får G5:an ta hand om.

Jag ska prova ibooken så snart Audio Interfacet kommer,tänkte bara kolla med er innan så att man inte hoppas på för mycket.:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-12 02:16

BOLLMAN:
"RAM stoppar du lätt in själv. En liten philips-mejsel är allt du behöver. Vanligt PC-133 SO-DIMM passar, köp hos närmaste PC-nasare."

Menar du att jag kan köpa minne Som även passar till en PC!?

  • Medlem
  • 2003-10-12 02:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dalachriser
Jag trodde att en ibook motsvarade en Pentium III som jag har nu.
Är PB det enda alternativet?
Eller hjälper det om jag kopplar in en Firewire HD och maxat RAM?

Det är fan helt omöjligt att jämföra två olika datorer rakt av. En kollegas Dell 1Ghz bärbara upplever jag som segare på allt jämfört med min iBook/800, förutom när det gäller spel. Hur det är med ljud vet jag inte, så som tidigare nämnts, så är det bäst att försöka förvissa sig om hur det ligger till.

Det ligger ju lite på OS:et också. Vissa saker klarar Windows bättre, andra saker klarar OS X bättre. Hastighetsmässigt alltså.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-12 06:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Elias
BOLLMAN:
"RAM stoppar du lätt in själv. En liten philips-mejsel är allt du behöver. Vanligt PC-133 SO-DIMM passar, köp hos närmaste PC-nasare."

Menar du att jag kan köpa minne Som även passar till en PC!?

Javisst! Det är inga problem. Funkar fint på de flesta macar.

PS. Hur det är med G5an vet ag dock inte. DS.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-12 09:26

Det finns ju olika standarder för minne, Apple använder inget eget "hemligt" format.

iBook Har SO-DIMM PC-133 (egentligen PC-100, men det brukar vara dyrare)

Powerbook har SO-DIMM DDR 333

iMac har samma som Powerbook

Powermac G5 har DIMM DDR 333 i 1,6 (samma som i de senaste Powermac G4) och 1.8 och 2x2 har DDR 400

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-12 10:04

Min iBook 600 MHz klarar utan problem 6 spår in samtidigt som jag spelar upp två spår (har inte provat att spela in mer samtidigt) utöver detta så klarar den ca. 15 monospår med diverse pluggar utan att hacka (har inte provat mer där heller).
Eftersom det är disken som kommer att sätt stopp först, om du inte kör för många pluggar och audioinstrument, så kan du ju prova med en firewiredisk (går alldeles utmärkt att seriekoppla interface och disk på firewireporten).

1
Bevaka tråden