Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air + Logic 9 + annat = orkar den?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-06 20:57

Hej,

Jag funderar på att plocka ut en sådan här: https://www.bredbandsbolaget.se/prylar/datore...

Det jag undrar är om dess 4 GB RAM är alldeles för lite för det jag tänkt göra.
Jag kommer att köra Logic 9 (Logic Studio) ca 10-12 spår med en del effekter. Samtidigt som detta kommer Gearbox, iTunes, Spotify och Safari vara öppet och användas.

Kommer dess 4 GB RAM att orka med detta eller kommer det bli långsamt. Jag kommer att använda Mavericks.

Tacksam för info innan jag beställer.

MVH Emil

Alldeles för klen processor, för lite minne.
Sen är ju skärmarna på MBA något jag inte ens skulle hänga i min julgran.

Funkar till att surfa, se på film, kontorsgöra.

Det går säkert (även på äldre), frågan är hur bra och vilka krav du har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-07 00:24

Jag vill ju kunna spela upp/spela in innehållet i Logic i realtid utan att det säckar ihop. Sen om det tar någon minut längre att Bounce:a eller något sådant spelar ingen större roll.

Ursprungligen av keptang:

Alldeles för klen processor, för lite minne.
Sen är ju skärmarna på MBA något jag inte ens skulle hänga i min julgran.

Funkar till att surfa, se på film, kontorsgöra.

Det går säkert (även på äldre), frågan är hur bra och vilka krav du har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-07 00:28

Kan ju tillägga de pluggar som används: EZDrummer2, Ozone5, och Logics "inbyggda" för ex echo/reverb och sånt. Inte jättemkt fancy grejer. Men i bland blir det ju 5-6 stycken pluggar på 5+ tracks.

Håller med keptang: till det här syftet är det för klen processor och för lite minne.

Och sen bör du fundera på om du verkligen vill betala 9600 kr (24x400) för en två generationer gammal dator. För det handlar ju om "mid-2013"-modellen.

Senast redigerat 2015-04-07 07:49
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-07 08:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller med keptang: till det här syftet är det för klen processor och för lite minne.

Och sen bör du fundera på om du verkligen vill betala 9600 kr (24x400) för en två generationer gammal dator. För det handlar ju om "mid-2013"-modellen.

Jo jag vet att den är lite äldre, men det är i alla fall en Haswell Detta är för tillfället och för en bra tid framöver mitt enda alternativ. Sitter just nu på en Hackintosh (all mjukvara köpt) med i5 2500K 8 GB RAM, men skulle behöva en portabel inspelningsapparat, därav mina tankar.

Så den kommer alltså vara alldeles för klen, även för amatörmässig inspelning? Även om jag endast skulle köra Logic, utan någonting annat i bakgrunden?

Förut erbjöd bredbandsbolaget Macbook PRO också, men de verkar ha slutat med den. Kanske vänta lite då och hoppas på att de får in sådana igen.

Senast redigerat 2015-04-07 09:08
Ursprungligen av empa81:

Jo jag vet att den är lite äldre, men det är i alla fall en Haswell Detta är för tillfället och för en bra tid framöver mitt enda alternativ. Sitter just nu på en Hackintosh (all mjukvara köpt) med i5 2500K 8 GB RAM, men skulle behöva en portabel inspelningsapparat, därav mina tankar.

Så den kommer alltså vara alldeles för klen, även för amatörmässig inspelning? Även om jag endast skulle köra Logic, utan någonting annat i bakgrunden?

Förut erbjöd bredbandsbolaget Macbook PRO också, men de verkar ha slutat med den. Kanske vänta lite då och hoppas på att de får in sådana igen.

i5 2500K ska vara en 3,3 GHz vad jag förstår. Den dator du tittar på är inte ens nära den prestandan. Jag rekommenderar starkt en annan dator är den MBA du tittar på just nu. Finns väl inget som säger att du måste köpa den av Bredbandsbolaget?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-07 20:33

Lägg pengarna på en beg MacBook Pro istället.

1
Bevaka tråden