Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns Extern Hårddisk till MacBook Pro Late 2011

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej undrar om det finns externa hårddiskar till macbook pro late 2011 att köpa på marknaden längre ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-06 16:46

Vilken usb-disk som helst funkar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-06 16:48
Ursprungligen av Snoopy72:

Hej undrar om det finns externa hårddiskar till macbook pro late 2011 att köpa på marknaden längre ?

Ja.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-07 09:10

Du bör dock partitionera om den när du kopplar in den första gången.

Ursprungligen av kenjon:

Du bör dock partitionera om den när du kopplar in den första gången.

Vad menar du med "partitionera om"?

I mina ögon betyder partitionera att man delar upp disken i flera partitioner, och det är ju i de flesta fall inte alls nödvändigt.

Men om du menar att byta partitionstabell (till GUID), och/eller byta filsystem (till Mac OS Extended), så är jag väl mer benägen att hålla med.

Men jag tycker nog att det är bättre att först fråga hur disken ska användas - innan man kommer med några partitionerings-/formaterings-tips överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-07 14:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med "partitionera om"?

I mina ögon betyder partitionera att man delar upp disken i flera partitioner, och det är ju i de flesta fall inte alls nödvändigt.

Men om du menar att byta partitionstabell (till GUID), och/eller byta filsystem (till Mac OS Extended), så är jag väl mer benägen att hålla med.

Men jag tycker nog att det är bättre att först fråga hur disken ska användas - innan man kommer med några partitionerings-/formaterings-tips överhuvudtaget.

Diskarna brukar komma med NTFS, då är det ett måste att ändra partitionen.

Ursprungligen av Json_81:

Diskarna brukar komma med NTFS, då är det ett måste att ändra partitionen.

Jag tror att det handlar om begreppsförvirring här.

Ja, jag kan hålla med om att man kanske behöver byta filsystem. Men det brukar man väl kalla för att formatera, inte att partitionera.

För mig betyder partitionera något helt annat - och det är en åtgärd som inte alls är ett måste.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-07 17:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det handlar om begreppsförvirring här.

Ja, jag kan hålla med om att man kanske behöver byta filsystem. Men det brukar man väl kalla för att formatera, inte att partitionera.

För mig betyder partitionera något helt annat - och det är en åtgärd som inte alls är ett måste.

Sant. Men man ändrar väl även från MBR, och det är väl ändå en ändring av partition (oavsett om det ska vara en stor eller uppdelat)?
Var länge sen jag fipplade med det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-07 20:37

Går det att ÄNDRA partitionen från t ex MBR till GUID? Jag har alltid tagit bort partitionen och skapat en ny med GUID.

Jag formaterar (raderar) alltid nya diskar och gör sen en check så inga skadade sektorer finns för att slippa problem senare eller om det är många felaktiga så skickar jag tillbaka den. Händer ifs inte så ofta nu för tiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-07 21:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det handlar om begreppsförvirring här.

Ja, jag kan hålla med om att man kanske behöver byta filsystem. Men det brukar man väl kalla för att formatera, inte att partitionera.

För mig betyder partitionera något helt annat - och det är en åtgärd som inte alls är ett måste.

I skivverktyg kallas detta för radera, formaterar är då naturligtvis det man gör.
Detta kan alltså trådskaparen göra med vilken USB disk som helst.

1
Bevaka tråden