Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anslutningsproblem till 5 Ghz-nätverk med iPhone.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder Air-Port Extreme, har dels standardnätverket och även 5 Ghz inställt. Alla enheter - paddor - skrivare - appleTV- stationär mac, ansluter till 5 Ghz men iPhone kan inte hitta det nätverket. Det går ej heller att söka på det - ”kan ej hitta” är svaret. IPhoneerna funkar på standardnätverket.

Kan syncproblem med kalender och kontakter mellan telefon och övriga enheter bero på de olika nätverken? Använder iCloud och den vägen borde väl syncning ske.

Tacksam för råd.

Synk via iCloud behöver bara en sak. Internet.

Vilken iPhone har du, är det en äldre modell som inte stödjer 5GHz?

Ursprungligen av Borttaget:

Synk via iCloud behöver bara en sak. Internet.

Vilken iPhone har du, är det en äldre modell som inte stödjer 5GHz?

iPhone 4s. Inser att det kanske är problemet när du ställer frågan. För övrigt - sync via iCloud sker väl automatiskt? Eller krävs någon "handpåläggning". Med automatik så borde ju mina kontakter och kalender noteringar överensstämma i alla enheter.

Senast redigerat 2018-07-23 13:13

Visst är det så
iPhone 4s: Wi-Fi (802.11b/g/n) (802.11n 2.4GHz only)

iCloud skall synka allt per automatik så länge man har samma konto i enheterna och faktiskt också tittar på rätt lista.

Ta en titt i e-post, kontakter & kalender under inställningar vilka som är standard. lokala på telefon eller synkade alternativet?

Ser inget konstigt ut så logga ut och in med ditt AppleID.

Senast redigerat 2015-04-06 13:47
Ursprungligen av Borttaget:

Visst är det så
iPhone 4s: Wi-Fi (802.11b/g/n) (802.11n 2.4GHz only)

iCloud skall synka allt per automatik så länge man har samma konto i enheterna och faktiskt också tittar på rätt lista.

Ta en titt i e-post, kontakter & kalender under inställningar vilka som är standard. lokala på telefon eller synkade alternativet?

Ser inget konstigt ut så logga ut och in med ditt AppleID.

Tack - då är iPhone löst. Dags för modernare modell tydligen. Betr iCloud så har jag nog inte fullt grepp om hur det skall hanteras. I mina inställningar finns kryssrutor för mail respektive anteckningar. Dessutom kan ett mailkonto inte ansluta trots rätt inloggning. Se skärmdumpar. Du säger "logga in på iCloud" där är jag ju ständigt inloggad när jag öppnar iCloud i sys.inställningar.

Senast redigerat 2018-07-23 13:13

Men, du ska väl använda en iClod email-adress etc och det ska vara samma för alla enheterna.

Ursprungligen av CekariYH:

Men, du ska väl använda en iClod email-adress etc och det ska vara samma för alla enheterna.

Det behöver man inte göra, endast om man vill ha epost via iCloud.

Ursprungligen av keptang:

Det behöver man inte göra, endast om man vill ha epost via iCloud.

Tack för den bekräftelsen. Jag har mailadress via iCloud också. Flera gamla adresser hänger med sedan firmatiden därför ser det ostrukturerat ut.
Det ser ut som om jag "gått vilse i pannkakan" och förstår inte inställningarna. Det får vara så här tillsvidare.

Tack för synpunkter och snabb respons.

Ursprungligen av keptang:

Det behöver man inte göra, endast om man vill ha epost via iCloud.

Men om du tittar på första bilden står det ju inte ett iCloud-konto för iCloud (bredvid stora iCloud texten)

Ursprungligen av CekariYH:

Men om du tittar på första bilden står det ju inte ett iCloud-konto för iCloud (bredvid stora iCloud texten)

Förstår dig inte riktigt. Så här ser några konton ut under iCloud

Ursprungligen av aake39:

Förstår dig inte riktigt. Så här ser några konton ut under iCloud

Ser ju riktigt ut, men det var det här jag reagerade på:

Är du helt säker på att du har samma konto/inställningar på dom andra enheterna?
Det spelar ingen roll vilket GHz band dom är uppkopplade mot eller ens samma nätverk. Har du ställt in allt rätt kommer du ju åt samma saker vare sig du är hemma eller på jobbet eller kör på 3G eller 4G på mobilen.

Ursprungligen av CekariYH:

Ser ju riktigt ut, men det var det här jag reagerade på:
https://farm8.staticflickr.com/7667/17054365751_dc92ed7dc1_o.png

Är du helt säker på att du har samma konto/inställningar på dom andra enheterna?
Det spelar ingen roll vilket GHz band dom är uppkopplade mot eller ens samma nätverk. Har du ställt in allt rätt kommer du ju åt samma saker vare sig du är hemma eller på jobbet eller kör på 3G eller 4G på mobilen.

Absolut. Dubbelkollat. Det är ingången till App-id som fanns innan iCloud kom. Det blev automatiskt det primära kontot.

Ursprungligen av CekariYH:

Ser ju riktigt ut, men det var det här jag reagerade på:
https://farm8.staticflickr.com/7667/17054365751_dc92ed7dc1_o.png

Är du helt säker på att du har samma konto/inställningar på dom andra enheterna?
Det spelar ingen roll vilket GHz band dom är uppkopplade mot eller ens samma nätverk. Har du ställt in allt rätt kommer du ju åt samma saker vare sig du är hemma eller på jobbet eller kör på 3G eller 4G på mobilen.

Fullständigt normalt att man kan ha en annan adress som Apple-ID

Ursprungligen av CekariYH:

Ser ju riktigt ut, men det var det här jag reagerade på:
https://farm8.staticflickr.com/7667/17054365751_dc92ed7dc1_o.png

Är du helt säker på att du har samma konto/inställningar på dom andra enheterna?
Det spelar ingen roll vilket GHz band dom är uppkopplade mot eller ens samma nätverk. Har du ställt in allt rätt kommer du ju åt samma saker vare sig du är hemma eller på jobbet eller kör på 3G eller 4G på mobilen.

Även jag har en annan mail som AppleID.
Måste inte vara mac/me/icloud för att vara ett AppleID.

@aake39, att du får fel på din bredbandsbolaget-mail beror på att Mail har konfigurerat det per automatik och gjort fel.
Kontrollera alla inställningar i Mail istället för det kontot så kommer det gå bättre.

Ja, ni har ju helt rätt om Apple:Id, jag snöade in på hur jag själv har det med 2 Apple:Id men med lite eftertanke hur det blev så för några år sen osv... fel av mig alltså.

1
Bevaka tråden